Gå til innhold

Feite mannfolk er det jævligste som finnes?


Anbefalte innlegg

Det sa jeg ikke, men da du skrev at de ikke MÅ spise kake, så reagerte jeg på det argumentet, for jeg hadde forut for det skrevet at de ikke kunne slutte å spise mat generelt, kontra røykere som faktisk _kan_ kutte ut røyk helt, dopamin eller ei.

Ja og overvektige kan endre vanene sine, og få et nytt forhold til mat. Noe det er ganske mange eksempler på her inne. Det er heller ikke nødvendigvis slik at det å kutte noe helt gjør det lettere å slutte. Det er ikke uten grunn at mindre stricte dietter har en tendens til å vare lenge, mens "kutte ut all junk food 100 % for alltid" dietter har en tendens til å svikte veldig fort for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som jeg syns er sykt, er at det ikke er ok å påpeke at noen er overvektige. Men derimot når det er tydelig at et overvektig menneske prøver å endre vanene sine og spise sunnere. Så blir de rakket ned på. I enkelte sosiale grupper er det ikke ok å gå på diett, folk blir omtrent mobbet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener man ikke vet at visst man spiser for mye så blir man feit? den må du lenger ut på landet med

Folk som er overvektige blir det ofte når de er barn, eller når de befinner seg i tenårene. Så nei, de vet rett og slett ikke bedre. Det er ikke alltid folk ser det selv når de legger på seg, ikke før de møter et visst punkt. Man ser ofte det man vil se, på samme måte som at mange med anoreksi tror blindt på at de er overvektige. Det er utrolig hvordan en kan lure seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er overvektige blir det ofte når de er barn, eller når de befinner seg i tenårene. Så nei, de vet rett og slett ikke bedre. Det er ikke alltid folk ser det selv når de legger på seg, ikke før de møter et visst punkt. Man ser ofte det man vil se, på samme måte som at mange med anoreksi tror blindt på at de er overvektige. Det er utrolig hvordan en kan lure seg selv.

Jeg begynte å trene i ung alder pga jeg ville bli større. Det er ingenting som sier at feite folk ikke kan gjøre det samme. Sånn unnnskyldinger som det der hater jeg. Gi deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene i ung alder pga jeg ville bli større. Det er ingenting som sier at feite folk ikke kan gjøre det samme. Sånn unnnskyldinger som det der hater jeg. Gi deg

Sterke meninger på deg ja. Så flott at du HATER sånne unnskyldninger da. Unnskyldningen er faktisk at barn og ungdom ofte ikke VET bedre. Det er foreldrenes ansvar å passe på at barna får i seg næringsrik, sunn mat og holder seg i aktivitet. Hva de gjør i voksen alder velger de jo helt selv. Poenget mitt er at BARN OG UNGE ofte ikke vet bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte tilfeller *er* det faktisk endokrine sykdommer. I andre tilfeller er det dårlige foreldre og skole. Jeg ville vært forsiktig med å kritisere noen under 18, men de over burde forstå helseproblemene og alt det andre rundt det. De under 16 burde fått med noen hjem for å snakke med foreldrene...

selvfølgelig. er man barn er man barn, men de er ikke barn hele livet fordi om man nesten skulle tro det noen ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og overvektige kan endre vanene sine, og få et nytt forhold til mat. Noe det er ganske mange eksempler på her inne. Det er heller ikke nødvendigvis slik at det å kutte noe helt gjør det lettere å slutte. Det er ikke uten grunn at mindre stricte dietter har en tendens til å vare lenge, mens "kutte ut all junk food 100 % for alltid" dietter har en tendens til å svikte veldig fort for mange.

Selvfølgelig, jeg er et eksempel på det selv (selv om jeg aldri var veldig overvektig), og som sagt vil jeg ikke unnskylde de overvektige som ikke tar tak i det og som sutrer over sin egen situasjon, jeg reagerte bare på sidestillingen med røyking, da jeg personlig synes det er forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke meninger på deg ja. Så flott at du HATER sånne unnskyldninger da. Unnskyldningen er faktisk at barn og ungdom ofte ikke VET bedre. Det er foreldrenes ansvar å passe på at barna får i seg næringsrik, sunn mat og holder seg i aktivitet. Hva de gjør i voksen alder velger de jo helt selv. Poenget mitt er at BARN OG UNGE ofte ikke vet bedre!

Da diskuterer vi 2 forskjellige ting. Jeg snakker om folk gjerne noe eldre som burde vite at mye mat = feit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er jeg litt glad for at jeg ikke har barn, for da jeg var ung var det helt fint at ungene var ute og lekte hele dagen. Så man dem ikke til middag ventet man et par timer til før man ringte foreldrene til venner. Nå er det mye mer komplisert. Når det er sagt, så tror jeg at jeg hadde flyttet på landet og solgt TV-en om jeg hadde fått barn. Ikke pokker om de skulle sitte hele dagen i kjelleren og spille. Om de ikke likte å spille fotball eller leke gjemsel skulle de i såfall kjedet seg *ute* ;)

Jo, der er jeg helt enig med deg. Bare at det finnes et ord for "muffin top" viser at enkelte faktisk ikke klarer å se at de har et problem. Kanskje de, i likhet med andre avhengige og folk med vrangforestillinger, burde hatt psykologhjelp?

Jeg tror det hadde vært en god plan! :)

---

ja, hjelp er viktig i alle sammenhenger om det er noe man lurer på. Men når man spiser bare dritt og noen fortstatt lurer på hvorfor de ser ut som de ser ut så får jeg ingen sympati overhodet. Folk som jobber og står på man de vet ikke helt hva de skal gjøre kan jeg få vondt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? Vi snakker i de fleste tilfeller om vrangforestillinger og avhengighet, gjør vi ikke? Forskjellen er vel stort sett at røykere plager andre, mens fette mennesker bare plager andre ved å ta mer plass...

Det har jeg skrevet tidligere i debatten, både det at røyking er noe man bevisst begynner med, mens mat er noe man begynner med før man er selvbevisst, pluss at man tross alt ikke kan slutte å spise, og det vil for mange gjøre det vanskeligere å bli kvitt avhengigheten, siden de konstant blir utsatt for den. Man kan selv ta seg i nakkeskinnet og bedre situasjonen sin uansett om man røyker eller er overvektig, det er opp til en selv, men utgangspunktene er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da leste jeg tonen din feil. Jeg fikk inntrykk av at du var en røyker som ble veldig fornærmet over å bli tråkket på...så da tok jeg på meg trampeskoene mine og siktet på tærne :D

Jeg har aldri smakt en sigarett i mitt liv, og har ingen planer om å gjøre det heller :p Mulig jeg er litt krass fordi bestefaren min røyka på seg hjerteinfarkt og onkelen min fikk kreft, og at jeg som en følge har to unge farløse fettere som blir plaget av tanken på at pappaen deres røyka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...