Gå til innhold

Dagens Glade


Tor

Anbefalte innlegg

Har tenkt å ligge rundt 50-75 gr. Altså ikke nødvendigvis ligge i ketose men være temmelig strikt med inntaket. Vil nok trykke litt i meg rundt trening og bruke h-melk i shaken. Bær og visse frukter vil jeg nok spise en del av men ikke de mest sukkerholdige.

Kanskje ikke så viktig, men man kan fint havne i ketose på opp imot 100g karbohydrater. Jeg var ikke selv klar over det, men Tiwas nevnte det, og han er jo et levende oppslagsverk på alt som har med trening og kosthold.

Personelig så er min "religion" for tiden at den energien jeg skal trene på, må jeg spise dagen før, og den maten jeg spiser den dagen jeg trener, er for restitusjon og skape et anabolt miljø. Kan hende jeg blir "frelst" på noe annet etterhvert, men det ser ut til å fungere bra for tiden.

"Halleluja" :woot:

Det var Tiwas som førte til min "halleluja" når det kommer til karbohydrater også. Jeg leste et innlegg han hadde skrevet for ei stund tilbake, og det fikk meg til å stole på meg selv og mine innstinkter. Det er fort å se seg blind og følge "diverse" anbefalinger, men til syvende og sist er det ofte enn selv som vet hva som egner seg.

Det mange ser seg blinde på er informasjon som kommer fra glansede ukeblader. For å få utslag på ketostix må man ha høyekonsentrasjoner av ketoner i urinen og man kommer ofte fortere over i sterk ketose ved å ligge ekstremt lavt. Derfor tror mange at man må spise under 20g karbo om dagen. Men...så lenge man får i seg mindre glukose enn hjernen og noen andre organer som ikke kan bruke fett som drivstoff trenger, så vil man være i ketose. At man ikke får utslag på ketostix betyr ikke annet enn at man har brukt opp mesteparten av ketonene. Jeg har lett litt, men siden jeg ikke synes ketose er så viktig har jeg ikke lagt mye energi i det, uten å klare å finne referansen jeg lette etter som viser at man visstnok er i ketose uansett så lenge man er i kaloriunderskudd. Skulle gjerne ha funnet den referansen igjen...

Når det gjelder mat og trening, og i hvert fall eksplosiv trening over relativt kort tid, så er det også helt riktig at det er maten fra dagen før som brukes som energi til musklene. Det man spiser før trening blir energi etter trening osv osv. Så jeg koser meg også med større middag og måltid etter trening, og så lever jeg som en mus før trening. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Det er samme erfaring jeg har gjort. Ikke minst det å ikke føle seg så himla oppblåst

På det området får jeg like mye ut av å bruke surdeig i alt som har med korn å gjøre (unntatt ris). Selv havregrynsgrøten min er tilsatt surdeig og står og gjærer i 12-16 timer før jeg varmer den opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det området får jeg like mye ut av å bruke surdeig i alt som har med korn å gjøre (unntatt ris). Selv havregrynsgrøten min er tilsatt surdeig og står og gjærer i 12-16 timer før jeg varmer den opp :D

Surdeig er magisk:) lekt deg noe særlig med surdeigsbrød, eller er det for lite fitness? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surdeig er magisk:) lekt deg noe særlig med surdeigsbrød, eller er det for lite fitness? :)

Må lese bloggen min! Jeg gjør om alt til surdeig. Trines eltegrie brød, Heie Mat sitt grytebrød, Heston's pizza-bunn, funksjonell mat sine brød. ALT! For oss som ikke har cøliaki får vi alle fordelene fra glutenfritt samtidig som vi får ting som hever og gir herlig smak :D Sliter litt med å få sprø skorpe på dem, men det er fordi jeg bruker bakestål og er redd for rust - men det bør vel strengt tatt ikke være noe problem siden det er over 200C i ovnen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lese bloggen min! Jeg gjør om alt til surdeig. Trines eltegrie brød, Heie Mat sitt grytebrød, Heston's pizza-bunn, funksjonell mat sine brød. ALT! For oss som ikke har cøliaki får vi alle fordelene fra glutenfritt samtidig som vi får ting som hever og gir herlig smak :D Sliter litt med å få sprø skorpe på dem, men det er fordi jeg bruker bakestål og er redd for rust - men det bør vel strengt tatt ikke være noe problem siden det er over 200C i ovnen ;)

:o

Det har du helt rett i, read the blogg i must!

(den dagen surdeigen din er så sur at den etser stål, da ringer jeg mattilsynet og Guinness rekordbok, du har nok ikke stort å frykte der nei:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Det har du helt rett i, read the blogg i must!

(den dagen surdeigen din er så sur at den etser stål, da ringer jeg mattilsynet og Guinness rekordbok, du har nok ikke stort å frykte der nei:))

haha - nei, er ikke redd for at surdeigen skal gjøre det, men for å få sprø skorpe på surdeig trenger man fuktighet i luften. Og det liker ikke ubehandlet stål :p

Men gjær...æsj...det bruker jeg kun til å lage mjød. Heving gjør man i kjøleskap - med egen kultur. Jeg har en god formel for å konvertere gjærbakst til surdeig, om du vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha - nei, er ikke redd for at surdeigen skal gjøre det, men for å få sprø skorpe på surdeig trenger man fuktighet i luften. Og det liker ikke ubehandlet stål :p

Men gjær...æsj...det bruker jeg kun til å lage mjød. Heving gjør man i kjøleskap - med egen kultur. Jeg har en god formel for å konvertere gjærbakst til surdeig, om du vil ha...

Hmm.. Vet ikke om husmorovner er ment for denslags, men kast inn litt vann i ovnen etter at brødene er satt inn, pleier å være good shit for skorpe.

Ellers skal det funke å fylle et brett med ting av metall, typ, heavy duty kjetting og stål og skrot, og hell vannet på disse.

Nei, denslags er neppe ubehandlet stål glad i nei.. Jeg trodde mjød ble laget litt som surdeig med villkultur?

Klart jeg vil ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Vet ikke om husmorovner er ment for denslags, men kast inn litt vann i ovnen etter at brødene er satt inn, pleier å være good shit for skorpe.

Nei, denslags er neppe ubehandlet stål glad i nei.. Jeg trodde mjød ble laget litt som surdeig med villkultur?

Klart jeg vil ha! :)

Dagens glade til deg: http://chocolateandzucchini.com/tips-tricks/converting-yeast-based-recipes-to-use-a-sourdough-starter/

Ja, har hørt at man bare kan spraye litt vann inn, men da skal jeg gjøre det uten stålplaten i. Ellers må jeg holde meg til grytebrød, for det er jo helt konge. Slipper til og med å elte og kna. Og med gastrolux-kjele er det helt konge :D

Man kan brygge mjød på villgjær, men da blir den svak. Jeg bruker den sterkeste champagne-gjæren man får tak i og så gir jeg den nok sukker til at den dør ca 0,5% under der gjæren dør av alkoholforgiftning. Da blir den knusktørr som en god hvitvin, så kan man heller slippe oppi en teskje honning eller litt bær når man serverer om man vil ha litt sødme.

Tror nesten vi burde ha en kveld der vi drikker mjød så du lærer litt om det, så kan du vise med triks med thermomix-en :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...