Gå til innhold

Hva steker DU maten i? :D


Kriss

Anbefalte innlegg

Jeg er herved på deff og får ikke lov til å bruke margarin i stekingen. har tidligere vært på bulk å brukt olivenolje i 12 uker. Dette var ett mareritt uten like, for olja spretter så mye at det tar lengre tid å vaske ovnen enn det tar å lage maten, åsså svir det på armene i tilegg :D

så jeg lurer egentlig hva dere bruker til å steke maten i når dere er på deff? ser frem til svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xxxxxx
bruker du ikke smør eller olje i det hele tatt da eller?

Nope, har bare litt vann nederst i fatet når det er kyllingfileter jeg steker. Karbonadedeigen har mye fuk og greier seg selv, fisken putter jeg dog i kjelen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fry Light <3

Ellers bruker jeg extra virgin kokosolje. Smører kroppen innvendig, wohoo! Men ikke kjøp vanlig på innvandrer butikk el. den er herdet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fry Light <3

Ellers bruker jeg extra virgin kokosolje. Smører kroppen innvendig, wohoo! Men ikke kjøp vanlig på innvandrer butikk el. den er herdet!!

Smører kroppen innvendig? Hvordan gjør den det?

Kokosolje er nesten bare mettet fett, og varmpresset kokosolje (det du kaller vanlig) er ikke herdet. Extra virgin, eller kaldpresset, kokosolje er likevel det beste valget siden disse er minst behandlet. Herding er noe man gjør med umettede fettsyrer for å øke smeltepunktet slik at konsistensen blir fastere.

Trådstarter: Det du steker tar opp veldig lite av stekefettet (med mindre det er panert), så i det store bildet har dette en svært liten praktisk betydning. Med mindre du heller fettet som ligger igjen i pannen over maten etter steking, så vil dette utgjøre ekstremt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smører kroppen innvendig? Hvordan gjør den det?

Kokosolje er nesten bare mettet fett, og varmpresset kokosolje (det du kaller vanlig) er ikke herdet. Extra virgin, eller kaldpresset, kokosolje er likevel det beste valget siden disse er minst behandlet. Herding er noe man gjør med umettede fettsyrer for å øke smeltepunktet slik at konsistensen blir fastere.

Trådstarter: Det du steker tar opp veldig lite av stekefettet (med mindre det er panert), så i det store bildet har dette en svært liten praktisk betydning. Med mindre du heller fettet som ligger igjen i pannen over maten etter steking, så vil dette utgjøre ekstremt lite.

Definitivt en fordel å kjøpe Extra Virgin. Kan bruke til stekingen, som krem og spise. Inneholder masse Medium-chain trigycerides og.

Extraction

Regular coconut oil is usually extracted from the copra with the use of chemical solvents. This technique usually results in higher yields. With virgin coconut oil though, the oil is extracted from fresh coconuts without any chemicals or high heating. Virgin coconut oil can be produced by quick drying fresh coconuts and then expressing the oil mechanically. Virgin coconut oil can also be produced by wet-milling fresh coconuts. With this process, coconut milk is first extracted from the coconuts and the oil is separated from the water either by boiling, fermentation, refrigeration, enzymes or mechanical centrifuge.

Other Treatments

Because copra is usually not dried under sanitary conditions and is not suitable for human consumption, it has to be refined, bleached and deodorized before being put on the market. The oil is bleached by filtering it through clays and sodium hydroxide is used to remove free fatty acids in the oil and the deodorization is done using a high heat treatment. None of these additional steps are used with virgin coconut oil, which is naturally very stable and can be kept for several years without any change to its composition, taste or nutritional value.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smører kroppen innvendig? Hvordan gjør den det?

Kokosolje er nesten bare mettet fett, og varmpresset kokosolje (det du kaller vanlig) er ikke herdet. Extra virgin, eller kaldpresset, kokosolje er likevel det beste valget siden disse er minst behandlet. Herding er noe man gjør med umettede fettsyrer for å øke smeltepunktet slik at konsistensen blir fastere.

Trådstarter: Det du steker tar opp veldig lite av stekefettet (med mindre det er panert), så i det store bildet har dette en svært liten praktisk betydning. Med mindre du heller fettet som ligger igjen i pannen over maten etter steking, så vil dette utgjøre ekstremt lite.

Jeg vet det er mettet fett. Jeg sa bare hva jeg synes var best og hva jeg steker det i ;) Var ikke det hele vitsen med tråden?Jeg synes ihvertfall kokosolje er en fin olje å bruke til steking. Den smaker godt, den tåler høy temperatur uten at den blir ødelagt, den har ikke gått gjennom en kjemisk prosesss hvor omega 3- og omega 6-fettsyrene har blitt ødelagt. Var på foredrag med Superdamene i høst og de sa at kokosoljen også skal virke fettforbrennende. Tenkte dette var noe mange på fb interesserer seg for :)

Men for å si det slik så bruker jeg svært sjeldent olje når jeg steker egentlig. Jeg går mest for FryLight når jeg steker ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er mettet fett. Jeg sa bare hva jeg synes var best og hva jeg steker det i ;) Var ikke det hele vitsen med tråden?Jeg synes ihvertfall kokosolje er en fin olje å bruke til steking. Den smaker godt, den tåler høy temperatur uten at den blir ødelagt, den har ikke gått gjennom en kjemisk prosesss hvor omega 3- og omega 6-fettsyrene har blitt ødelagt. Var på foredrag med Superdamene i høst og de sa at kokosoljen også skal virke fettforbrennende. Tenkte dette var noe mange på fb interesserer seg for :)

Men for å si det slik så bruker jeg svært sjeldent olje når jeg steker egentlig. Jeg går mest for FryLight når jeg steker ^^

Selvfølgelig er det poenget å si hva man liker best. Problemet var at du kom med påstander om at kokosolje smører kroppen på innsiden og at varmpresset kokosolje er herdet. Og når du først advarer mot varmpresset kokosolje pga behandlingen, hvordan forsvarer du da at du velger fry light?

Kokosolje inneholder verken omega-3 eller omega-6. At kokosolje virker fettforbrennende er en sannhet med modifikasjoner. MCT-fettet i kokosfett prioriteres som energikilde for kroppen, og øker produksjonen av ketonlegemer. Likefullt vil kokosolje også tilføre ekstra energi, sånn at for energibalansen sin del er det fremdeles kostholdet som helhet som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det poenget å si hva man liker best. Problemet var at du kom med påstander om at kokosolje smører kroppen på innsiden og at varmpresset kokosolje er herdet.

Kokosolje inneholder verken omega-3 eller omega-6. At kokosolje virker fettforbrennende er en sannhet med modifikasjoner. MCT-fettet i kokosfett prioriteres som energikilde for kroppen, og øker produksjonen av ketonlegemer. Likefullt vil kokosolje også tilføre ekstra energi, sånn at for energibalansen sin del er det fremdeles kostholdet som helhet som er viktig.

Ok, "smører" da. Det er et uttrykk Sara Chacko og Trine Berge bruker. Og det med herdet fett, jeg har funnet herdet kokosfett i innvandrerbutikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...