Gå til innhold

Havregryn!


SaraM

Anbefalte innlegg

Så på butikken at de hadde en avdeling for mat som var glutenfri.. Fant havregryn...kosta jo 3 ganger mer enn vanlig havregryn.. En pakke bjørns havregryn koster der jeg handler 8,50 kr.. Glutenfri havregryn kosta derimot over 30 kr og det var samme størrelse.

Vet at det gis støtte fra staten for de som får påvist cøliaki, men at den skal koste 3 ganger mer er jo helt utrolig.. Funker dårlig på et allerede stramt student budsjett....

Harryhandling! Glutenfrie havregryn betaler jeg rundt 15 kroner for i Sverige, kontra 34 som Rema tar.. (Og der får man og 1kg melmiks til 29kr, kontra f.eks Semper som kommer i pakker på 4-500gram og koster godt over 30kr!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare dele den nye variasjonen jeg nettop prøvde! Fikk den anbefalt av en venninne og det er fantastisk godt! Sitter faktisk fortsatt å spiser på grøten, så fort måtte jeg dele det!

Havrgrøt på den måten du liker den sammen med MANGOBITER! Evt banan i tillegg. Vet at det høres sært ut, men det er virkelig veldig godt! Jeg pleier alltid å kjøpe ICA sin frosne mangobokser og det funket kjempefint, bare å putte oppi noen biter mens grøten er varm og så tiner de av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosne mangobokser? Tror noen må ta seg en tur på ica i morra :ninja:

MHM! Jeg kjøper sånn 10 bokser om gangen når jeg er der, koster type 17-18 kr for 250g

Tar en evighet å spise en hel boks og så er den bare på ca 150 kcal, er helt avhengig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte havregryn i blenderen og kokte grøt på havremel til kvelds. Trengte en god del mer vann enn vanlig, og det ble noen seige klumper her og der, men jeg likte det! Myk og glatt og god, litt som babymat. Me like! Bør testes ut (i hvert fall hvis du er over gjennomsnittet glad i havregrøt). Blir sikkert bedre av å koke i kjele enn å putte i microen, så slipper man klumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

80g Havregryn

25g Hvetekim

25g Kruskakli

20g linfrø

8dl vann

Koker dette opp på plate, tilsetter så

2 eggehviter

Lar grøten koke til eggehvittene er kokt, tar grøten av platen og lar den kjøle seg ned. Før jeg tilsetter

30g Activate Elite Gold Vanilje

Litt søtning og strør over med kanel

Blir nærmere 1kg med mat som metter godt til frokost.

676 kcal, 57g protein, 62g karbohydrater, 17g fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rømmegrøt": Min personlige favoritt! Etter grøten er ferdig tilsettes et par ss yoghurt naturell. Høres litt rart ut men når blandes minner grøten veldig om rømmegrøt!

Denne ble enda bedre og mer rømmegrøt-aktig etter en tur i blenderen :) Kanel, sukrin og hakkede mandler på toppen gjorde det hele til en enda bedre kullinarisk opplevelse!

Bortsett fra det, prøv:

2 ss havremel

3-4 dl ekstra lettmelk

2 ss sukkerfritt syltetøy

miks i blender og drikk med en gang :)

også godt om du putter en liten banan i !! yummy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt for tiden:

Choco-banana peanut butter

1. Kok opp ønsket mengde havregryn med ønsket mengde vann/melk (50/50 pleier å funke for meg)

2. Tilsett 1-2 ss peanøttsmør, 1 banan (most), 1 ts honning + 1 scoop proteinpulver (sjokolade/mocca smaker best ;))

Krydre med kanel + litt kardemomme, evt litt søtning for de som synes det ikke blir søtt nok. Smaken blir som en blanding av snickers-sjokolade og banansplit! ANBEFALES :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man går lei grøt kan man også ta det man vanligvis har i grøten og slenge det i en ildfast form i passe størrelse og steke det i ovnen, blir som brød da egentlig :) Litt greiere å ha med seg om mann er på farta ;) Puttet den oppskriften på grøt jeg skrev over i ovnen i dag, og det ble så nærme sjokoladekake at jeg er nesten i himmelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man går lei grøt kan man også ta det man vanligvis har i grøten og slenge det i en ildfast form i passe størrelse og steke det i ovnen, blir som brød da egentlig :) Litt greiere å ha med seg om mann er på farta ;) Puttet den oppskriften på grøt jeg skrev over i ovnen i dag, og det ble så nærme sjokoladekake at jeg er nesten i himmelen!

Haha :D Får vi se bilde eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er verdens beste oppskrift på havregrøt!!! Smaker KAKE og GODTERI på en gang! Jeg bare må spise det hver dag, og nyter hver skje :D

Havregryn

Melk/vann

1/2 ts salt

5 dråper stevia chokolate (kan droppes)

noen dråper søtning + 1 ts kanel

La dette koke til mye av væsken er sugd opp i grynene.

1/2 banan mos denne og rør den inn i grøten mens det koker ferdig

trekk grøten av platen

Sjokoladeproteinpulver

rør inn proteinpulveret (evt. tilsett litt mer vann om det trengs). Ha havregrøten på et fat.

1-2 ts peanøttsmør fordeles utover grøten på toppen i små klatter

10 g salte peanøtter hakkes opp i små biter og drysses over grøten

Kanel og sukrin strøs over grøten

Følger du denne oppskriften til punkt og prikke - så lover jeg en smaksopplevelse utenom det vanlige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ingenting, og da mener jeg absolutt ingenting slår, havregrynsgrøt kokt på hjemmelaget nøttemelk!

(Ja, jeg vet det høres litt stress ut med "hjemmelaget nøttemelk"... Men dæven! Jeg lover at det er så verdt det!)

Bløtlegg 3 dl nøtter natten over. Neste dag kjører du dem i blender med 9 dl vann. (Nøtte- og vannforholdet er 1/3).

Ta et kjøkkenhåndkle og sil melka.

Kan ha i søtning, som vaniljeprotein, sukrin ellers så funker stavia vanilje ypperlig!

Kok ønsket mende havregryn med døbbelt så mye av nøttemelka. Ha gjerne i litt kanel også.

Når grøten er ferdig kokt kan du evt. ha i litt vaniljeprotein for mer protein.

Selv heller jeg grøten bare i en skål, lasser på med cottage cheese og et litt dryss sukrin og blander om.

Jeg får vann i munnen bare av å skrive dette altså! Det blir så luftig og ikke minst kremete (!) konsistens på grøten at det er helt villt!

Dersom du har nesspresso maskin anbefales kapselen med makadamia smak til! Helst med steamet nøttemelk på toppen!

SATAN det er så himmelsk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

BANAN-OG HAVRECOOKIES!

sinnsykt gode og ikke minst sunne!

For 5 cookies trenger du:

- 1 banan

- ca 2 dl havregryn (kan blandes ut med havremel)

Mos bananen og rør sammen med havregrynet.

Om ønskelig: tilsett kanel, sjokoladebiter, rosinbiter, nøtter osv.

Stek i mikroen i 30sek-1 min eller i ovnen på 175 grader i 10 min :)

Nytes med god samvittighet og ett glass melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...