Gå til innhold

Havregryn!


SaraM

Anbefalte innlegg

Har intrykk av at dette er en populær greie blandt oss alle, så hvorfor ikke dele våre varrianter?

Her er mine:

"Eplekakegrøt" : blander havregrynet med vann og et halvt skrelt eple kuttet i små terninger før det tilbredes som vanlig på komfyr eller i micro (obs, bruk litt mindre vann enn vanlig siden eplene gir fra seg litt veske) Etterpå tilsettes rikelig med kanel (husk å bruke hindus kanel) og sukrin.

Banangrøt: etter grøten er ferdig er det alltid deilig å tilsette banan i skiver eller most.

"Rømmegrøt": Min personlige favoritt! Etter grøten er ferdig tilsettes et par ss yoghurt naturell. Høres litt rart ut men når blandes minner grøten veldig om rømmegrøt!

Ellers pleier jeg så og si alltid å tilsette litt linfrø og sesamfrø for å få litt protein og fett i grøten i stedenfor baare karbohydrater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pølsevev

Bruker havregryn til å lage verdens beste godis; kokosboller<3

Lettvint og raskt;

2dl havregryn

1dl kokosmasse

1dl sukker

1ts vaniljesukker

1ts kakaopulver

1ts O´boy

70g myk margarin

Mos det hele sammen å lag små kuler,la dem stå i kjøleskapet en halvtimes tid....NAMMM:)

Kan desverre ikke spise dette til hverdags:p

så da går det i god gammeldags havregrynsgrøt,med linfrø,solsikkefrø,valnøtter,kanel,rosiner og mandler.

Man holder seg mett i 5 timer....lett!:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn kan brukes til å lage Børges pannenaker

Utrolig gode! Hadde en periode hvor jeg spiste store mengder av dette. Lenge siden sist nå, men kjenner abstinensene :p

Haha, pannenaker! :rofl:

Jeg spiser havregryn omtrent hver dag, og tilbehør som rosiner og banan går det mye av. Havregrøt med rosiner og melk er også namnam :) Er ikke så flink til å finne på variasjoner, så dette var en fin tråd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker havregryn til å lage verdens beste godis; kokosboller<3

Lettvint og raskt;

2dl havregryn

1dl kokosmasse

1dl sukker

1ts vaniljesukker

1ts kakaopulver

1ts O´boy

70g myk margarin

Mos det hele sammen å lag små kuler,la dem stå i kjøleskapet en halvtimes tid....NAMMM:)

Kan desverre ikke spise dette til hverdags:p

så da går det i god gammeldags havregrynsgrøt,med linfrø,solsikkefrø,valnøtter,kanel,rosiner og mandler.

Man holder seg mett i 5 timer....lett!:p

hvis du tilsetter en scoop bakepro får du i deg proteiner også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager havregrøt på den vanlige måten (bare ved hjelp av havregryn og vann, enten i mikro eller på komfyr) .. det er derimot det jeg har oppå som er veldig godt; Cotttage cheese, hakkede valnøtter, kanel, sukrin og et lite smør øye;) energirikt og godt til frokost eller før trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har intrykk av at dette er en populær greie blandt oss alle, så hvorfor ikke dele våre varrianter?

Her er mine:

"Eplekakegrøt" : blander havregrynet med vann og et halvt skrelt eple kuttet i små terninger før det tilbredes som vanlig på komfyr eller i micro (obs, bruk litt mindre vann enn vanlig siden eplene gir fra seg litt veske) Etterpå tilsettes rikelig med kanel (husk å bruke hindus kanel) og sukrin.

Prøvde denne i dag, og den var utrolig god! Anbefales til alle grøtskaller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosvaniljegrøt:

Havregryn og vann i mikroen, tilsett ca. 4 dråper vaniljeessens, cottage cheese, litt kokosmelk og salt. Bland sammen og strø sukrin, kokosmasse og eventuelt kanel på toppen. MMMMM!:) funker flott uten kokosmelken også, og er godt med jordbærsyltetøy i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

melk kombinert med havregryn hindrer jern opptak, noe som er viktig for dannelsen av røde blodlegeme. Cvitamin derimot øker og hjelper opptaket av jern fra havregryn/grovekorn, presset appelsin saft/ oppskjært appelsin (som inneholder c vitamin) oppi kokt havregryn med kanelstrø og litt nellik er godt:)

Test det ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...