Gå til innhold

Knebøy og utfall. Rumpetrening?? Kjenner det bare i låra...


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Prøv bulgarske utfall istedet for vanlig utfall. På knebøy er det viktig å gå dypt nok og også fokusere på å bruke rumpa.

Du kan også bruke hip thrust eller glute bridge for å isolere gluteus (rumpemuskulaturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører ofte for tung bøy, noe som gjør at jeg såvidt kommer ned til 90..

Grunnen til at jeg gjør dette, er for å ha progresjon ( øke på vektene) og forhåpentligvis bygge på rumpa...

MEN er jeg helt på jordet her? Om jeg ikke kommer meg langt nok ned? Burde jeg heller hive av vekt slik at det blir "lett" og jeg får satt meg ordentlig ned? Men da igjen, er jeg redd for å ikke bygge nok---bli sterkere.. :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ofte for tung bøy, noe som gjør at jeg såvidt kommer ned til 90..

Grunnen til at jeg gjør dette, er for å ha progresjon ( øke på vektene) og forhåpentligvis bygge på rumpa...

MEN er jeg helt på jordet her? Om jeg ikke kommer meg langt nok ned? Burde jeg heller hive av vekt slik at det blir "lett" og jeg får satt meg ordentlig ned? Men da igjen, er jeg redd for å ikke bygge nok---bli sterkere.. :meh:

Fokuser på teknikk ... om du sliter med teknikken så gå ned til en vekt du klarer å kjøre 100% .. og så bygger du på derfra. Viktig å ikke øke med for mye fra gang til gang. kanskje med så lite som et halvt kilo ...

Ha i bakhodet at du har hele livet på deg til å trene ... vær tålmodig, skikkelig håndtverk tar lang tid! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ofte for tung bøy, noe som gjør at jeg såvidt kommer ned til 90..

Grunnen til at jeg gjør dette, er for å ha progresjon ( øke på vektene) og forhåpentligvis bygge på rumpa...

MEN er jeg helt på jordet her? Om jeg ikke kommer meg langt nok ned? Burde jeg heller hive av vekt slik at det blir "lett" og jeg får satt meg ordentlig ned? Men da igjen, er jeg redd for å ikke bygge nok---bli sterkere.. :meh:

Jo dypere du går, jo mer tar knebøy på rumpa. Så dersom du er ute etter rumpetrening og stopper før du kommer til 90°, bør du revurdere tankegangen litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ofte for tung bøy, noe som gjør at jeg såvidt kommer ned til 90..

Grunnen til at jeg gjør dette, er for å ha progresjon ( øke på vektene) og forhåpentligvis bygge på rumpa...

MEN er jeg helt på jordet her? Om jeg ikke kommer meg langt nok ned? Burde jeg heller hive av vekt slik at det blir "lett" og jeg får satt meg ordentlig ned? Men da igjen, er jeg redd for å ikke bygge nok---bli sterkere.. :meh:

Ja, ser ofte jenter som kjører "kvartbøy" med alt for mye vekt. Less av en god del kg, fokuser på å gå dypt kanskje for noen til å filme ett løft for deg? Du bygger uansett mer styrke med å gå dypt med mindre vekter, enn å ikke gå dypt med tyngre vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner knebøy og utfall med vekter kun i låra, ikke rumpa. Gjør jeg noe galt?

Jeg ser mange har svart deg på knebøy, men ikke så mye i forhold til utfall. Tradisjonell "skole" utfall er en øvelse primært for fremside lår. Det blir riktignok en del strekk på setet også, men i en oppreist posisjon vil vektenes plassering gjøre at det blir en svært liten momentarm om hofteleddet og kravene til setet blir relativt små. Teknikken kan modifiseres med at overkroppen lenes fremover i løftet, men dette vil også gi større moment på korsryggen og krever god teknikk for minimalisere skaderisiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme deg opp igjen fra både knebøy og utfall så skal du knipe rompen sammen. Hvis du ikke gjør det så er det i hovedsak lårene som jobber og du kjenner ingenting i rompen. Har du for mye kilo på så vil du ikke kunne klare å komme deg opp igjen ved å bruke rompen og du må bruke lårene i større grad. Så kanskje du skal gå litt ned i vekt og øve teknikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal reise deg opp fra knebøy, kjenn at du presser deg opp med trykket gjennom hælen, og prøv å tenke at du skal mest mulig rett oppover. Ikke skyv deg bakover med forfoten, som er det mest naturlige å gjøre om man ikke er bevisst på teknikk.

Knebøyen kan med fordel tas med tærne litt pekende utover, da tar det mer på rompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...