Gå til innhold

PT_Hammer

Medlemmer
  • Innholdsteller

    23
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av PT_Hammer

  1. Yo Rock Hvor stor må man være for å være en grei Kettlebell insruktør? Ville du for eksempel akseptert fyren under her som trener? [ATTACH]55957[/ATTACH] Fedor Fuglev - girevoi sport 20 x verdensmester 8 x europamester 30 x ukrainsk mester 60 verdensrekorder Og slik kan vi fortsette med eksempler i massevis. Å bedømme ferdigheter, kunnskaper og fysisk prestasjon utelukkende på bakgrunn av utseende blir ihvertfall for meg litt for enkelt. Jeg observerer at mange velger trener på bakgrunn av utseende, men med mindre man skal bruke treningene til å beundre treneren sin, så
  2. Helt på jordet er du ikke, men hvis jeg skulle lære meg f.eks rykk, ville jeg utvilsomt lært det av karen på senga, fremform han andre duden;)
  3. De fleste av oss pt`er relativt utrente, men det finnes selvfølgelig unntak. Tror for eksempel jeg har observert herre ved "navn" plyo her inne, som er relativt stor. Om det vil jobbe mot deg eller ikke er vel ikke godt å si. Enkelte steder vil det sikkert være stor etterspørsel etter den kompetansen du visuelt utråler, mens størrelsen vil sikkert også kunne virke avskrekkende på en del kunder. Hvordan det ville stille seg i for eksempel et intervju er jeg ikke sikker på. Sikkert noen som har mer peil enn meg.
  4. Vi er 100 % enige Fjeldmann, men måtte bare gjøre et lite poeng ut av at mange solgte klipp ikke nødvendigvis betyr at man er best, ihvertfall ikke i startfasen;) Over tid vil alltid de beste bli mest etterspurt.
  5. Er det de beste som tjener 700k eller er det som jobber mest;) Skjønner hva du mener, men kunne ikke dy meg:) Det er vel få bransjer hvor man har potensiale til å tjene så bra med så lite utdanning som i treningsbransjen, men å fremstille det som enkelt blir litt feil. Når man skal begynne å utvikle sin kundeportefølje er selgeregenskapene det som er mest avgjørende, og jeg har sett en del tilfeller hvor "selgerne" gjør det bra og de "dyktigste" bruker lengre tid. Over tid jevner dette seg selvsagt ut. Når det kommer til stykke er det hardt arbeid over tid som skiller ut de "beste".
  6. Legalisering av doping i idrett? Nei. Ser noen har nevnt den klassiske unnskyldningen dopingtatte utøvere kommer med, om at "alle andre gjør det, har blitt nevnt. Som idrettsutøver synes jeg man bør legge opp når man begynner å få slike tanker. Da har du allerede satt begrensninger på eget potensiale. Å diskutere enkeltutøvere, som aldri har blitt tatt, er i de fleste tilfeller meningsløst. Jeg er hellig overbevist om det at finnes individer blant verdens befolkning som har de genestiske forutsetningene til å prestere langt utover hva man tidligere har trodd var mulig. Derfor er ihvert
  7. Jeg ville kjørt Markløft på beindagen. Grunnen er rett og slett som Oaz sier at alt dynamisk arbeid skjer i underekstremiteten, mens overekst. jobber stort sett statisk. Hva som blir antagonister i mark har jeg vridd og vendt på mange ganger uten å komme til noen god konklusjon:)
  8. Etter å ha lest gjennom den posten, må jeg si jeg er overrasket over hvor mange friske og veltrente unge mennesker som trenger oppkvikkende stimuli for å gjennomføre ei skikkelig treningsøkt:confused:
  9. Vekt 82 kg I relativ styrke har jeg nok aldri løftet mer enn jeg gjør nå, men perser i bøy og mark er noe høyere, men da var jeg også 10-15 kg tyngr:) Status per i dag Benkpress 130 kg =1,56 Knebøy 185 kg = 2,26 Markløft 205 kg = 2,5
  10. Du kommer til å trives veldig på idrett grunnfag:) Hun tok en bachelor med spesialisering i fysisk aktivitet og helse. Som du sier blir det et langt løp, og det kan jo absolutt hende at du ombestemmer deg underveis. Hun var veldig lei mot slutten av fysio. Snakk med noen som studerer/har studert fysio før du begynner på den veien. Det er et relativt omfattende studie, i tillegg til at det dreier seg om noe helt annet enn hva de fleste tror. At en slik form for kombinasjonsutdanning er lurt i forhold til jobbmuligheter er vel udiskutabelt. Om du vil bli en av de vanlige Pt`en er litt opp
  11. Her tør jeg ikke gi noen råd, utover at jeg vil påstå at foreleserne ved seksjon for fysisk prestasjonsevne på NIH er blant de absolutt beste.
  12. Alle som tar master ved NIH får tittelen master i idrettsvitenskap, men kan ta master under ulike seksjoner, avhengig av hvilke fordypningsfag man har på bachelor. Jeg har f.eks en mastergrad i idrettsvitenskap med spesialisering i fysisk aktivitet og helse. Opptaks- og fordypningskrav - master i idrettsvitenskap - NIH.Internet
  13. Hvis ikke så øk inntaket ytterligere;)
  14. Overskriften på artikkelen er da ikke så gærn, og mye av det som står der er jo riktig;) En av forutsetninger for optimal muskelvekst er stor grad av aktivering av motoriske enheter. Høy aktivering av motoriske enheter kan oppnås på to måter; 1) Stor motstand eller eksplosiv utførelse, 2) trening til utmattelse (høyt metabolsk stimuli). Den mest ekstreme formen for metabolsk stimuli er kanskje såkalt Kaatsu training eller okulasjonstrening som mange kjenner det som. Denne typen trening utføres uten tilgang på oksygen til muskelen som trenes, og har vist seg å gi veldig gode resultater (Takara
  15. Du har helt rett i at de Rasmussen og co foreslo dette kun på bakgrunn av tidligere registrerte målinger i andre studier, hvilket selvfølgelig var/er en stor svakhet:thumbsdown: Det her er fine greier Asle. Denne skal jeg lese når jeg får tak i artikkelen. Får dessverre ikke lest mer en abstraktet nå Men hvorfor er 2-3 g leucin optimalt? Er det noen som har sjekket høyere inntak? mvh Pt_hammer
  16. Jeg ser mange har svart deg på knebøy, men ikke så mye i forhold til utfall. Tradisjonell "skole" utfall er en øvelse primært for fremside lår. Det blir riktignok en del strekk på setet også, men i en oppreist posisjon vil vektenes plassering gjøre at det blir en svært liten momentarm om hofteleddet og kravene til setet blir relativt små. Teknikken kan modifiseres med at overkroppen lenes fremover i løftet, men dette vil også gi større moment på korsryggen og krever god teknikk for minimalisere skaderisiko.
  17. karbohydrater alene vil ikke ha noen effekt meg bekjent, men jeg lever i den tro at kombinasjonen protein og karbohydrater vil føre til en høyere proteinsyntese enn proteiner alene? Her må du gjerne rette på meg, siden jeg ikke er noen fysiolog, og jeg muligens er en smule utdatert på feltet. I hovedsak baserer jeg denne hypotesen på en "eldre" studie av Rasmussen et al. 2000 som ved en tilførsel av 6 g EAA og 35 g sukrose fant den til da høyeste proteinsyntesen rapportert til da. Her kan det være du har noe nyere data til meg, hvilket jeg ville være takknemlig for:), spesielt der hvor 30 g gi
  18. Enig med Asle. Minimal betydning, men hvis jeg skulle velge, ville jeg gått for proteinsyntesen og karb:)
  19. Du har drømmen, skaff deg en bra utdannelse og litt erfaring så bør jo det være mulig:) Nå jobber hun primært som personlig trener, men også noe behandling i bedrift. Vær klar over at arbeidsmarkedet for fysioterapeuter er veldig stramt, spesielt i de store byene. Det utdannes mange, men er få jobber. Kontakter er nesten et must hvis du vil ha en "spennende" jobb. Å kombinere to slike utdanninger vil i fremtiden være gull. Det blir en stadig større overlapp mellom syk/frisk og å inneha omfattende kunnskaper på begge områder vil bli svært ettertraktet. Lykke til
  20. Hun startet med en bachelor i idrettsvitenskap (pt kurs en del av studiet), deretter tok hun fysioterapi. Fysioterapi alene gir deg en glimrende utdannelse, men de lærer svært lite om trening av friske mennesker. Det var det jeg mente ikke var nok. De aller fleste personlige trenere har kurs fra NIH, AFPT, Gateway, gostudy eller active, siden gjengs oppfattning er at de som har studert ikke kan noe og det er mye bedre å lese på nett;)
  21. Det finnes mange dyktige fysioterapeuter, men de som er gode på trening har lært det et annet sted enn på fysio-studiet Så mange personlige trenere med master er det ikke, men de finnes. Jeg kjenner fire, Undrumfitness og undertegnede inkludert. Jeg er ikke fysio, men uttaler meg likevel siden samboeren er J Hun jobber som pt, men den utdannelsen alene er ikke tilstrekkelig rettet mot frisk trening til at det er nok. Heldigvis har hun en bachelorgrad fra NIH i tilegg. Det er nok mange som har begynt på fysio som har blitt skuffet i det øyeblikket de forsto at fysiterapeuter prim
  22. Hmm. Burde vel strengt tatt ikke svare på denne tråden, siden det er fort gjort å bli "misforstått" på en eller flere måter;) Kunnskap er makt, eller ihvertfall til tider nyttig;) Slik jeg har oppfattet Fitnessbloggen er ikke tvilsomme råd fra dopede individer noe stort problem. Riktignok er det nok ganske mange som har et urealistisk forhold til trening, fremgang og progresjon, men de fleste forstår tidsnok hvordan virkeligheten er Følgende innlegg er rettet mot forum generelt og ikke nødvendigvis fitnessbloggen. Fitnessbloggen er kanskje tilogmed noe bedre enn gjennomsnittet:) D
×
×
  • Opprett ny...