Gå til innhold

P-piller og kropp


Hanne Rogne

Anbefalte innlegg

Flere og flere kommer til meg og sier ´p-piller gjør at du legger på deg ´, ´du spiser mer av p-piller´, ´bruk av p-piller fører til at treningen går dårligere´ og slike utsagn. Er det noen der ute som vet noe sikkert om dette? Har p-piller noe som helst effekt på vekt og mat inntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange legger kanskje litt på seg, men her er det også individuelt vil jeg tro. Din kropp vil kanskje reagere helt annerledes enn min. Har slutta på pillen nå, men trener til gjengjeld mer enn før og har bedre kosthold :) Så jeg har gått litt ned, men om det er lettere nå enn da jeg gikk på pillen vites ikke. Har variert litt i vekt uansett fra jeg begynte på den (type 10 år siden :eek:;)), mye pga slapt kosthold og lite trening en periode, for så å ta helt av på begge sistnevnte punkt senere :confused:

Jaaaa, hvor mye hjelp det var i dette svaret vet jeg ikke, men som sagt; forskjell på folk på dette området også:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ulikt fra person til person og hvilken type pille man bruker kan også ha noe å si. Jeg for min del hadde vanskeligere for å gå ned i vekt på p-piller enn uten, samt at det nå er lettere å holde vekten nede.

Tror en del av de som går opp i vekt når de begynner på p-piller ikke nødvendigvis gjør det pga pillen, men pga en mer stillesittende livsstil sammen med en eventuell kjæreste. Blir fort en del film/kosekvelder på sofaen med snacks og brus som fort gjør at man får et kalorioverskudd om man ikke passer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er noen bevist sammenheng, tror ikke det er noen entydig konklusjon. Men i tillegg til det Jeanett sier, så er en annen ting å tenke på at veldig mange begynner på p-pillen i slutten av tenårene eller deromkring, når kroppen veldig ofte ville forandret seg uansett. Det er rimelig vanlig med en "siste innspurt av pubertet" i 18-22 årsalderen der man legger på seg pupper og rompe. Jeg la på meg omtrent 10 kg i løpet av et år mellom 19 og 20 (det ikke noe negativt, jeg var i overkant tynn), samme år som jeg begynte med p-piller, men det betyr ikke at det var p-pillen som forårsaket det. Correlation != causation, og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av P-pille merkene forårsaker vektøkning - både i form av at hormonbalansen øker matlysten, særlig etter søt mat, men også fordi den gjør at man holder på mer vann i kroppen. Allikevel gjelder ikke dette alle typer. Det er dessuten svært forskjellig hvordan hver enkelt reagerer på de forskjellige merkene, men noen bivirkninger vil allikevel gå igjen fra person til person på enkelte av merkene.

Selv bad jeg om å få en med lavt innhold av hormoner, og som er bevist å ha mindre effekt på vektøkning. For meg har dette funket veldig bra. Men hvilken type som passer til hver enkelt er noe man bør forhøre seg med fastlegen eller gynekologen om, da dette også har med blodtrykk og sykdomshistorie i familien.

Hvis du klarer å passe på å ta pillen til samme tid hver dag, bør du absolutt undersøke minipillen istedet for, da denne inneholder mindre hormoner og dermed færre bivirkninger. Baksiden her er som nevnt at den må taes til samme tid på døgnet for å fungere som prevensjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler Mercilon 28. Snakket nemlig med legen min før jeg begynte om akuratt dette og hun sa det var et av merkene der det er veldig kjelden brukerne opplever vektøkning. Hvis du ikke gikk opp i vekt i begynnelsen da du startet på pillen, kommer du ikke plutselig til å reagere nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercilon klikket jeg HELT av. Gikk fra å være verdens snilleste til å elske å krangle! Ble en annen person.. Alle sperringer forsvant i hodet når jeg drakk sprit sammen med mercilon. Helt SYKT de tingene som skjedde der!

når jeg er sluttet er jeg tilbake til meg selv igjen :D men det er jo veldig forskjellig hvordan man reagerer. La på meg en del fett på brystpartiet av mercilon, men det gjorde jo ikke noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Føler meg mye rikere med informasjon nå! ;)

Jeg har sluttet på p-pillene mine nå, siden jeg følte rumpa ble så stor på grunn av det. Det er helt sikkert ikke dette som er grunnen, men jeg sluttet likevell.

Min erfaring med p-piller er at jeg begynte først på Loette. Dette funket rellativt bra i rundt 6 månder, men etter det fikk jeg ofterer og oftere blødninger samt mer PMS. Legen min sa da at jeg trengte p-piller med MERE hormoner, for å holde blødningene i sjakk. Jeg begynte derfor på microgynon, å gikk på de i rundt ett år. Jeg la på meg rundt 8 kg etter dette, å jeg sliter fortsatt med å få dem av!

Jeg har nå sluttet for en stund i ett desperat forsøk på å få vekten ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 10 måneder senere...

Jeg gikk på Mercilon 28 før, jeg vet ikke om jeg gikk opp i vekt av den - da jeg ikke veide meg før jeg begynte på den. MEN jeg tålte den ikke, lunta ble mye kortere, jeg klarte ikke å gå ned i vekt (til tross for at jeg spiste mindre og trente mer) oog jeg hadde småblødninger hele tida, og til slutt blødde jeg tre måneder i strekk...Så jeg bytta. Etter jeg bytta til synfase så har jeg ikke hat noen problemer, og vekta har endelig begynt å gå nedover :D

But then again, har to venninner som går på Mercilon, og de har ingen problemer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke mensen når man går på minipille? :huh:

Dette er også individuelt.. Jeg hadde blødninger i 3 uker i strekk.. Gynekologen sa at det var en enten eller situasjon. Noen slutter å blø, andre blør mer.

Skal aldri mer i hele mitt liv kasta i meg hormoner. Var et humørsykt troll i hele vinter pga minipiller. Tåler ikke psprøyte eller vanlig ppiller heller.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yasmin og yasminelle er visstnok det MIN lege sa var de p-piller med minst hormoner. Og de eneste som gav meg en stabil syklus. Hadde ikke syklus uten p-piller (2 uker ti 8 uker mellom osv) og blødde masse. Med andre p-piller så var det "bare" en variasjon på mellom 3 og 6 uker....Med yasmin kom den på dagen hver 28.dag! Mindre vondt, mindre blod super mao. Men umulig og utsette mensen...OGså med de....

Opplevde IKKE vektoppgang med de iallefall, men med andre gjorde jeg. Legen min hadde forresten flere som kom tilbake og sa de hadde GÅTT NED med disse? Overraskende nok. Uten at jeg spurte om hvordan de påvirket vekten. Han nevnte det bare som en av flere positive ting og erfaringer HANS pasienter hadde med pillene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller har rykte på seg for å føre til vektøkning - slik jeg forstod det skyldes det at de "i gamle dager" innehold høyere dose av hormoner som påvirket fettlagring (mulig jeg har misforstått dette). Men per i dag er ikke dette tilfellet. Grunnen til vektøkning i fbm p-piller er enten økt matlyst = mer mat, eller at kroppen holder mer vann som reaksjon på pillen (dette går seg jo til igjen etter en stund). Så - det er ikke verre enn at en faktisk er ekstra obs på hva en spiser og hvor mye den første tiden. Og - følg med på vekta =) (PS- droppen du pilla og blir gravid... ja da legger du hvertfall på deg;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Yasmin før, og hadde egentlig aldri noen problemer med de, om de påvirka vekta mi vet jeg egentlig ikke:P Og jeg klarte da faktisk å utstette mensen også.. Var vel et halvt år jeg gikk helt uten mensen :lol: Men da jeg "endelig" bestemte meg for å få den igjen.. Ja da var det ikke mye behagelig! :roflmao: Kommer aldri til å hoppe over så lenge igjen :eek:

Eneste grunnen til at jeg egentlig lurer litt på andre typer, evt. minipilla er fordi jeg føler jeg liksom har gått lenge nok på Yasmin.. Er vel ikke anbefalt å gå så mange år på de? :unsure: Så tenkte å prøve ut piller med mindre hormoner osv :p Men fikk aldri så veeeldig klart svar av legen, så så mye klokere ble jeg jo ikke :p:lol::X3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...