Gå til innhold

P-piller og kropp


Hanne Rogne

Anbefalte innlegg

Jeg går på minipillen zerazette, og eneste bivirkningen jeg har merket er at mensen kommer ca 1-2 ganger i året. Mindre hormoner, må tas nogenlunde samtidig hver dag, og du tar ikke pause på brettene. Alle venninnene mine går på den nå, og ingen av oss har blitt koko som med de vanlige p-pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halvveis off topic, men jeg måtte slutte på p-piller (Loette) KUN fordi jeg ble så emosjonell av dem. Jeg ble skikkelig deprimert, hatet meg selv og ville ikke leve... Det var ganske ille. Synes det er litt kjipt å ikke kunne bruke noe prevensjon (har prøvd p-ring også, var ille da også). Jeg merker tendenser bare når jeg skal ha mensen også, at jeg blir helt fra meg og føler meg skikkelig rævva.

Er det noen med samme opplevelse som har forslag til evt. annen prevensjon jeg kan bruke? Fikk beskjed av legen om at "det er hormoner i alle uansett, så det har ikke noe å si". Jeg føler ikke dette stemmer da folk sier de har forskjellig opplevelse av forskjellige merker. Men det er vanskelig å velge og prøve. Det hadde vært greit med noe som er kjapt å slutte på om det går gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på minipillen zerazette, og eneste bivirkningen jeg har merket er at mensen kommer ca 1-2 ganger i året. Mindre hormoner, må tas nogenlunde samtidig hver dag, og du tar ikke pause på brettene. Alle venninnene mine går på den nå, og ingen av oss har blitt koko som med de vanlige p-pillene.

Kanskje dette var et svar på mitt innlegg også, selv om det kom ca samtidig som mitt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på minipillen zerazette, og eneste bivirkningen jeg har merket er at mensen kommer ca 1-2 ganger i året. Mindre hormoner, må tas nogenlunde samtidig hver dag, og du tar ikke pause på brettene. Alle venninnene mine går på den nå, og ingen av oss har blitt koko som med de vanlige p-pillene.

Såå man vet aldri når/om mensen kommer da? :huh: Er de dyre?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, StiligeCecilie det var et generelt svar faktisk:)

Den kommer 1-2 ganger fast i året tror? Varierer fra person til person, jeg får det minimalt 1 gang i året og er topp fornøyd.Varer kun et par dager også.

Cerazette (Det er sånn det skrives) koster vel kanskje 100,- brettet? I dunno... Kjøper et lager 1 gang i året og har liggende jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvveis off topic, men jeg måtte slutte på p-piller (Loette) KUN fordi jeg ble så emosjonell av dem. Jeg ble skikkelig deprimert, hatet meg selv og ville ikke leve... Det var ganske ille. Synes det er litt kjipt å ikke kunne bruke noe prevensjon (har prøvd p-ring også, vara også). Jeg merker tendenser bare når jeg skal ha mensen også, at jeg blir helt fra meg og føler meg skikkelig rævva.

.

Har en venninne med samme tendensen. Hun bruker pessar. Jeg tenkte hæææ er ikke det antikvarisk da jeg hørte det men hun er superfornøyd så kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg også lurt på... Har begynt så smått å trene litt igjen nå, og har som mål å få bort den lille tendensen av en bollemage jeg har :rolleyes: Jeg har gått på mercilon i snart 4 år (!) Aldri hatt pause fra den heller, er det noe man burde ha etter en stund kanskje? Jeg føler meg så noob når det kommer til dette. Men jeg har til tider følt meg deppa, lei og mentalt sliten av egentlig ingen grunn... Og den bollemagen... Kan dette komme av pilla? Hvordan veit man at det er p-pillen som er årsaken? Jeg har ikke helt lyst til å kutte den ut heller. Da alternativene ikke er så fristendes o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del sier at man bør ta pause fra p-pillen ettersom man har så mange bivirkninger, og derfor har mange begynt å gå over på minipillen for noen år siden fordi det ikke er så mange bivirkninger. Noen sliter ekstra med vektnedgang pga alle hormonene i p-piler, jeg var en av dem. Spiste og gjorde akkurat det samme en periode da jeg byttet til minipillen, og plutselig løsnet det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er rart.. Jeg ble også super-emosjonell og grinete av mercilon, og har også hørt om mange andre også ble det! o_O

Jeg la på meg en del da jeg gikk på microgynon. Jeg hadde ganske økt apetitt (hjalp ikke på huden heller) og fikk mensen/blødninger på helt tilfeldig tidspunkt!

Yasmin er by far det jeg har vært mest fornøyd med! Har kanskje lagt på meg litt, men ikke noe ekstremt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så redd for at om/når jeg begynner på noe igjen at det skal stoppe opp nedgangen min jeg :( Vil ikke slutte å gå ned nå liksom.. Har jo så masse igjen :lol:

Men kan ikke si jeg ble hverken emosjonell eller fikk så veldig mange andre bivirkninger som jeg la merke til når jeg gikk på Yasmin :) Så sånn sett var den vel veldig grei :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på... Har begynt så smått å trene litt igjen nå, og har som mål å få bort den lille tendensen av en bollemage jeg har :rolleyes: Jeg har gått på mercilon i snart 4 år (!) Aldri hatt pause fra den heller, er det noe man burde ha etter en stund kanskje? Jeg føler meg så noob når det kommer til dette. Men jeg har til tider følt meg deppa, lei og mentalt sliten av egentlig ingen grunn... Og den bollemagen... Kan dette komme av pilla? Hvordan veit man at det er p-pillen som er årsaken? Jeg har ikke helt lyst til å kutte den ut heller. Da alternativene ikke er så fristendes o_O

Hvis du føler deg så ille som jeg gjorde så skal jeg love deg at du aldri går tilbake igjen om du slutter. Det er befriende å føle seg normal igjen! Jeg går ALDRI tilbake til det dritet igjen, bare for å slippe kondomer ved sex. Hva faen liksom, det er ikke verdt å ha et elendig emosjonelt liv bare for det liksom :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også et emosjonelt vrak av mercilon. Fikk forøvrig merkbart større fordeler på svært kort tid, noe som ikke er så kult når man allerede har mer en nok å holde styr på.

Microgynon som jeg går på nå har jeg ikke hatt noen merkbare bivirkninger av (noe jeg stusser litt over for jeg har lest et sted at de to er nokså like) så tror det er mye å hente på å prøve ett nytt merke om en er misfornøyd. Har aldri opplevd noe merkbart forskjell i vekt eller matlyst pga p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde først Cerazette, fordi jeg vurderte P-sprøyta og cerazette har omtrent samme hormoninnholdet. Men den fungerte ikke for meg, blødde i tre måneder i strekk (oh joy). Så gikk jeg over til Trionetta, som fungerte helt fint men såklart tok de den ut av markedet-.-. Så prøvde jeg Loette, og den var helt grei igrunn...gikk litt utover humøret og sånn. Så hadde jeg et lite opphold før jeg begynte på pilla igjen, og da var det Mercilon sin tur, og der hadde jeg småblødninger innimellom ei stund, og så plutselig så blødde jeg tre måneder i strekk, såå jeg bytta til Synfase; som er bygd opp på samme måte som trionetta var, altså at det er forskjellig hormoninnhold i de forskjellige ukene, og på denne pillen har jeg ikke hatt noen problemer hittil (bytta i begynnelsen av mai). Så for min del så må det være variasjon i hormoninnholdet de forskjellige ukene har jeg funnet ut.

Jeg gikk opp ganske mye i vekt når jeg begynte, men det har jo selvfølgelig også med "kjærestetillegget" og kosthold å gjøre, ikke kun pilla alene. Og på mercilon så har jeg slitt med å gå ned i vekt, til tross for at jeg har endra kosthold og trent mer enn før... Men vekta har begynt å bevege seg nedover nå som jeg har bytta til synfase:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje kan det være lurt å gi p-ring en sjanse for de som påvirkes emosjonelt av p-piller/minipiller? Jeg ble så godt som kvitt pms-problemer og opplevde ikke noe humør-påvirkning da jeg byttet fra p-pille til p-ring :) jeg ble veldig påvirket av p-piller...ikke gøy! P-ring har lavt hormoninnhold og virker lokalt! Det er jo fantastisk :) hvorvidt det med lokal vs systemisk påvirkning av hormoner har noe å si for vekt vet jeg ikke, men det kan jo tenkes at resten av kroppen i mindre grad påvirkes ved at man unngår opptak via tarm også på dette punktet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring med p-pillar er i grunnen nokså dårlege(n) Hugsar ikkje namna på merka eg har prøvd, er 4,5år sidan eg slutta.

Eg fikk humørsvingingar som berre juling, kviser(jippi!:dry:), voldsomt sug etter søtsaker og når det heile toppa seg med at eg vart gravid(endå eg var utruleg striks med tidspunktet pillen vart tatt på) så bestemde eg meg for at eg aldri meir skulle ha slikt svineri i meg. Ei av beste beslutningane eg har teke:happy:

Einaste grunnen til at eg brukte pillen var i grunn pga umenneskelege smerter 1gong i mnd(typ: ligge i fosterstilling og ule! Fødsel er barnemat i samanlikning). Vart heldigvis betre etter eit svangerskap, så no held eg smerte nokelunde i sjakk utan tvilsomme stoff i kroppen (blir fortsatt "satt ut av spel" ein gong i blandt, men det vart eg på pillen og. Er dog over 1år sidan sist mens, så veit ikkje korleis den er no:p ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del gikk det dårlig å gå ned i vekt på mercilon iallefall (men jeg tålte den vel ikke helt sånn uansett).Det løsna etter at jeg bytta til synfase:)

Hmm ja, det kan også stemme med meg.. Hvordan er synfase da? Og hadde du andre bivirkninger på Mercilon? Jeg har selv av og til kjempekjempe vondt i hodet, blir fort sur/lei meg, veldig humørsyk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja, det kan også stemme med meg.. Hvordan er synfase da? Og hadde du andre bivirkninger på Mercilon? Jeg har selv av og til kjempekjempe vondt i hodet, blir fort sur/lei meg, veldig humørsyk..

Synfase er bygd opp slik at det er litt forskjellig mengde hormoner i de forskjellige ukene, blå piller inneholder så og så mye, hvite inneholder litt mindre tror jeg (eller så er det omvendt) og røde piller er sukkerpiller. og så er det ca 1 uke med blå, etterfulgt av 10 hvite og så en liten uke med blåe igjen før en uke med røde. Den fungerer for meg iallefall:) Bivirkningene for meg på mercilon var: småblødninger (først sånne irriterende som man aldri visste når kom, og til slutt 3 måneder i strekk:/), nedsatt sexlyst, humørsvingninger, og så dette at det var vanskelig å gå ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...