Gå til innhold

P-piller og kropp


Hanne Rogne

Anbefalte innlegg

Hehe ser den da :p Aldri egentlig hatt noen veldig merkbare problemer med pilla jeg :) Har bare brukt Yasmin før jeg nå har gått over til Cerazette som fortsatt er for fersk til å "dømmes"

Men jeg synes det er såå kjipt med eksem! Elveblest er spesielt ubehagelig syns jeg :p

Hadde yasmin jeg også før jeg plutselig fikk en e-resept på yasminelle istedet (legen bare bytta for meg tydeligvis). Det er litt kjipt, men tror eksemen min plager kjæresten min mer enn det plager meg hehe xD Isj har heldigvis aldri hatt elveblest :o Men jeg tenker at de fleste bivirkninger på pilla er i teorien forbigående, ifølge pakningsvedlegget så skal de gå over etter noen måneder visstnok, så lever i håpet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde yasmin jeg også før jeg plutselig fikk en e-resept på yasminelle istedet (legen bare bytta for meg tydeligvis). Det er litt kjipt, men tror eksemen min plager kjæresten min mer enn det plager meg hehe xD Isj har heldigvis aldri hatt elveblest :o Men jeg tenker at de fleste bivirkninger på pilla er i teorien forbigående, ifølge pakningsvedlegget så skal de gå over etter noen måneder visstnok, så lever i håpet :p

Trodde ikke leger skulle bytte uten å ta det opp med pasient først jeg.. I hvertfall ikke uten å si i fra.. Kanskje legen gjorde feil eller noe? :):p

Er det så fremtredende og merkbar den eksemen at det faktisk plager typen da? o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke leger skulle bytte uten å ta det opp med pasient først jeg.. I hvertfall ikke uten å si i fra.. Kanskje legen gjorde feil eller noe? :):p

Er det så fremtredende og merkbar den eksemen at det faktisk plager typen da? o_O

Tror han gjorde det fordi yasminelle er en bedre variant av yasmin, men ja var litt merkelig :p

Mjææh det er kun på leggene, men han liker ikke noe som helst som kan gi meg vondt eller gjøre at jeg har det mindre bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han gjorde det fordi yasminelle er en bedre variant av yasmin, men ja var litt merkelig :p

Mjææh det er kun på leggene, men han liker ikke noe som helst som kan gi meg vondt eller gjøre at jeg har det mindre bra :)

Ah :) Menne det var jo omtenksom type du hadde da :D :happy: Ser den i grunn :) Ja jo, kanskje det er en bedre variant, men om en tablett funker bytter man vel gjerne ikke fordiom, er jo ikke sikkert det stemmer overnes med hva din kropp synes :p Menmen du får teste noen mnd og se om det går over ;) Hvis ikke får du be om den gamle tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yasmin har mye større risiko for blodpropp enn andre merker. Dette er kjent hos mange leger men ikke alle .

Selv fikk jeg blodpropp i hjernen, noe jeg ikke kan anbefale noen. Selvsagt er det flere faktorer som spiller inn og det er ikke automatisk at man får blodpropp, men det er en skummel sykdom og man vet aldri hvor syk man blir av det med tanke på hjerneskader, tap av motoriske eller kognitive funksjoner osv - men - denne p-pillen er altså dokumentert farligere enn andre. p-piller.

Ligg unna denne p-pillen og si det til alle venninner.

Følger ikke opp Yasmin-advarsel - NRK

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10015275

- Må informere om p-pille-risiko | ABC Nyheter

Jeg var og er klar over risikoen for blodpropp på yasmin. Utrolig trist at du måtte oppleve det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Flere og flere kommer til meg og sier ´p-piller gjør at du legger på deg ´, ´du spiser mer av p-piller´, ´bruk av p-piller fører til at treningen går dårligere´ og slike utsagn. Er det noen der ute som vet noe sikkert om dette? Har p-piller noe som helst effekt på vekt og mat inntak?

Den myten om p-piller er ekstremt individuell. Eg merkar størst forskjell i starten når eg begynnte på dei. Men etter at kroppen venne seg til hormonene så blir det ein slags ny "vane" fr kroppen på ein måte. Det er veldig vanlig med søtsug i starten osv. Men eg har ikkje merka noko som helst forskjell når det gjeld trening, kosthold eller lignande. Det er jo og masse forskjellige typar p-piller. Viss du snakka med legen din kan du få piller some r tilpassa deg. Det er forskjellig bivirkningar på alle! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvveis off topic, men jeg måtte slutte på p-piller (Loette) KUN fordi jeg ble så emosjonell av dem. Jeg ble skikkelig deprimert, hatet meg selv og ville ikke leve... Det var ganske ille. Synes det er litt kjipt å ikke kunne bruke noe prevensjon (har prøvd p-ring også, var ille da også). Jeg merker tendenser bare når jeg skal ha mensen også, at jeg blir helt fra meg og føler meg skikkelig rævva.

Er det noen med samme opplevelse som har forslag til evt. annen prevensjon jeg kan bruke? Fikk beskjed av legen om at "det er hormoner i alle uansett, så det har ikke noe å si". Jeg føler ikke dette stemmer da folk sier de har forskjellig opplevelse av forskjellige merker. Men det er vanskelig å velge og prøve. Det hadde vært greit med noe som er kjapt å slutte på om det går gale.

Rart. Det er jo så mangen forskjellie typar p-piller. Har du vurdert og teste ut ein an type ? kanskje pstav eller psprøyte vil fungere? :) Håpar du finner noko som passar for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg etter å ha byttet til p-pillene Yasminelle, men det er ikke snakk om mer en 2-3 kilo og jeg synes ikke det vises. Uansett er vekta ikke noe viktig for meg.

Treningseffekten har ikke vært forandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusher på en gammel tråd...

Har gått på Cerazette i 6-7 år, og var superhappy med "ulempen" å miste mensen. Men, nå har den kommet tilbake, og det er jeg jo ikke keen på. Noen erfaringer her?

Kroppen din har kanskje blitt "immun" mot pilla du går på? Har hørt at det er normalt å bytte pillemerke etter noen år fordi kroppen din blir vant til pilla di. Så jeg ville gått til fastlegen og prøvd ut et nytt merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan ikke si at jeg merket noe på pillen. Legen mente at det kunne være bra for meg å gå på pille iht til vekta da den var litt litt lav og den kunne hjelpe på holde vekta oppe.

Sluttet med den før jul for å sette igang systemet igjen og fordi jeg følte meg hissig og litt ustabil til tider, noe jeg trodde kom av pillen. Merket raskt forskjell på humøret gitt. Men vekta gikk noe ned. Så kanskje det er en sannhet? Men er ikke snakk om mye da, vil tro det er vannvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusher på en gammel tråd...

Har gått på Cerazette i 6-7 år, og var superhappy med "ulempen" å miste mensen. Men, nå har den kommet tilbake, og det er jeg jo ikke keen på. Noen erfaringer her?

Har selv brukt Cerazette, men jeg ble helt stressa av at mensen var så ustabil. Jeg har prøvd maaangen merker og er mest fornøyd med Yasminelle. Ingen humørsvingninger og mulighet til å hoppe over mensen(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...