Gå til innhold

P-piller og kropp


Hanne Rogne

Anbefalte innlegg

Synfase er bygd opp slik at det er litt forskjellig mengde hormoner i de forskjellige ukene, blå piller inneholder så og så mye, hvite inneholder litt mindre tror jeg (eller så er det omvendt) og røde piller er sukkerpiller. og så er det ca 1 uke med blå, etterfulgt av 10 hvite og så en liten uke med blåe igjen før en uke med røde. Den fungerer for meg iallefall:) Bivirkningene for meg på mercilon var: småblødninger (først sånne irriterende som man aldri visste når kom, og til slutt 3 måneder i strekk:/), nedsatt sexlyst, humørsvingninger, og så dette at det var vanskelig å gå ned i vekt :)

Haha, det hørtes forvirrende ut! Hvorfor er det sånn egentlig?

Ja, jeg også har småblødninger jeg aldri vet når kommer, en gang blødde jeg 5 uker i strekk, pluss en del måneder med småblødninger (ikke like ille som 3mnd da, men uansett), sexlysten har jeg ikke merket noe på, men humørsvingninger derimot! Kanskje jeg skal ta en tur til legen for å høre om de andre pillene? Er minipillen også et alternativ når det gjelder sånne ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, det hørtes forvirrende ut! Hvorfor er det sånn egentlig?

Ja, jeg også har småblødninger jeg aldri vet når kommer, en gang blødde jeg 5 uker i strekk, pluss en del måneder med småblødninger (ikke like ille som 3mnd da, men uansett), sexlysten har jeg ikke merket noe på, men humørsvingninger derimot! Kanskje jeg skal ta en tur til legen for å høre om de andre pillene? Er minipillen også et alternativ når det gjelder sånne ting?

Vet ikke helt hvorfor det er sånn:) Men jeg gikk på trionetta først uten noen problemer i det hele tatt, og den var bygd opp på samme måte som synfase, men den tok de ut av markedet desverre...husker ikke hvorfor:P Jeg har prøvd 5 forskjellige p-pilletyper (se post lengre oppe), og har bare vært fornøyd med trionetta og synfase:) tror man bare må prøve seg litt frem i samarbeid med legen jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvorfor det er sånn:) Men jeg gikk på trionetta først uten noen problemer i det hele tatt, og den var bygd opp på samme måte som synfase, men den tok de ut av markedet desverre...husker ikke hvorfor:p Jeg har prøvd 5 forskjellige p-pilletyper (se post lengre oppe), og har bare vært fornøyd med trionetta og synfase:) tror man bare må prøve seg litt frem i samarbeid med legen jeg:)

Ja, leste det nå.. Hvordan er prisen på de? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tidligere gått på Yasmin, den går man ikke opp i vekt på, jeg gikk faktisk ned i vekt. Nå har jeg startet på Yasminelle, bare gått på den en uke men har i allefall ikke hatt problemer med mere vann enda, og jeg har fått vite at den skal være enda bedre enn Yasmin så da håper man p pillen ikke skal påvirke noe i negativ retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Mercilon 28, og det har jeg gjort i flere år. Merker ingen forskjell på kroppen min. Sliter gjerne litt med å gå ned i vekt men nå som jeg har økt i treningsmengde ser jeg at jeg har gått ned litt;)

Mercilon er faktisk ett av de merkene under p-piller med minst hormoner i. Mange leger som prøver dette blandt de første merkene selvom jeg gikk på loette først i ett par mnd men måtte bytte ganske fort da jeg var som en tikkene bombe og hadde ett kvise utbrudd i hele ansiktet, noe jeg aldri hadde hatt til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Begynte på minipilla Cerazette for en liten stund siden, begynner å nærme meg slutten av første brett :) Og har ikke egentlig merka veldig store forskjeller.. (Enda) Eneste er at jeg er sånn smule panikkslagen for å ta den på nøyaktig samme tid hver dag.. Siden egen min skremte meg med at det var viktig det! :cautious::joyful: Det savner jeg med Yasmin, følte meg ganske greit trygg uansett.. Men nå må jeg faktisk huske på den!

Men håper ikke den ødelegger noe vektnedgang eller noe.. Så langt tyder det vel ikke på det i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på minipilla Cerazette for en liten stund siden, begynner å nærme meg slutten av første brett :) Og har ikke egentlig merka veldig store forskjeller.. (Enda) Eneste er at jeg er sånn smule panikkslagen for å ta den på nøyaktig samme tid hver dag.. Siden egen min skremte meg med at det var viktig det! :cautious::joyful: Det savner jeg med Yasmin, følte meg ganske greit trygg uansett.. Men nå må jeg faktisk huske på den!

Ehm... Jeg hadde en meget mongo lege som satte meg på Cerazette utan å fortelle meg at det var minipille :banghead: Eg gikk på den i ca to på (gikk ogg 15 kilo mens eg levde på gulerøtter, men hadde ikkje mensen ein einaste gang) utan å vite at eg måtte ta den til samme tid, og likevel ingen baby. Godt mulig eg er superufruktbar, kven veit... men pakkningsvedlegget sier det er 12-timer forsinkelse før ein trenger annen beskyttelse. Så ikkje stress livet av deg for en liten time fra eller til.

Jeg slutta på Cerazette da jeg innså at det hadde sammenheng med at jeg gikk opp i vekt. Begynnte på mercilon og endte opp som vrak utan å innse grunnen. Slutta helt for ca to måneder siden og nå er eg kvitt både heftig migrene og eksem! Har også slitt ein del med humøret (ikkje bare i sammenheng med den kjipe hodepinen) og det er blitt mykje betre. Tenkte egentlig ikkje tanken ein gang før legen foreslo å prøve utan p-piller en stund. Eg er eit heilt nytt menneske! (Sjøl om kondom er litt kjipt). Så blir spennende nå kva han foreslår denne gangen...

(Prøvde P-plaster for noen år siden, men da lå jeg i fosterstilling og grein og ville dø i over ei uke! Aldri igjen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg spurte spesifikt etter minipilla da, fordi det har mindre hormoner i seg :) Hadde aldri noe proboem med Yasmin heller, bortsett fra at jeg har gått på det en del år nå og føler for at nok er nok :p

Men fra fredag til i går hadde jeg da gått ned 400g uten at jeg egentlig hadde spist veldig underskudd også,, Så virer ikke som det har noe på vektnedgang enda jaffal :p Mener jeg leste i pakningvedlegget at nå står det 1time.. Og om man er mer enn 1 time forsinket må man vente en uke før man kan være trygg igjen :p Så jeg tror ikke jeg skal friste sjebnen noe sånn spesielt :roflmao:

Hvordan mensen kommer til å oppføre seg vet jeg ikke ass :p Er vel først når jeg kommer til siste rekke at jeg finner ut av det? :):p Men så lenge jeg ikke får evigmensen eller blir gravid er jeg egentlig ganske fornyd om jeg.. greit å ikke bli kødda med liksom hehe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å se den store sammenhengen og ikkje bare hva som skjer med kroppen de første ukene! Jeg brukte så lang tid på u utvikle migrene at jeg ikke innså at p-pillene var årsaken. Og jeg gikk så sakte opp i vekta at jeg ikke innså det heller...

I pakkningsvedlegget mitt stod det 12 timer da jeg gikk på de, men for alt jeg vet kan de ha forandra på de de siste 2-3 åra.

Bortsett fra at jeg gikk opp i vekt synes jeg de funka utrolig bra. Jeg hadde ikke mensen i det hele tatt (hadde 1-2 småblødninger i løpet av året, men de var så små at ja... De var rett og slett ubetydelige i den grad at man ikkje stresser med bind/tamponger osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jo.. Men P-pille og minipille er vel ikke heelt det samme uansett, og grunnen til at jeg ville ha mini nå er rett og slett fordi det er mindre ting i den :p Men hvordan jeg reagerer i det lange løp vet jeg ikke da, finner jeg ut av :) Men reagerte ikke så veldig negativt på ppilla jaffal, den hjalp sikkert ikke på vekta mi sånn sett.. Men sånn i utgangspunktet bør ikke minipilla ødelegge den.. Men om den gjør må jeg finne på noe annet :) Finner vel kanskje ut hvordan sånne ting funker først etter noen måneder kanskje .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige folk reagerer på forskjellige piller! Sjangsen for at pilla gjør jobben sin er større enn at den ikkje gjør det. Jeg har ikke noe imot pillene i seg selv, bare VÆR SÅ SNILL (med deg selv) å vær obs på at bivirkningene kan komme i morgen, om en uke eller om ett år!

Jeg har kasta bort nesten to år av livet mitt (ca 6 måneder sammenhengende sengeliggende) og masse penger og unødvendige (og til tider ubehagelige) undersøkelser på noe som mest sansynlig er forårsaka av den jævla pilla! Hverken eg eller fastlegen eg hadde før så sammenhengen...

2 måneder uten pille og jeg er kvitt migrene, allergi og muligens depresjone (udiagnostisert sådan). Jeg er ett helt nytt menneske og livet er herlig! Jeg kan leve normalt, jeg går endelig ned i vekt og jeg ser overhodet ingen grunn til å gomle paralgin forte (eller teste nye migrenemedisiner annenhver uke!). Eg er kanskje ein av få, men moralen: Lytt til kroppen din! (Og om du ikke får noe svar og alt virker føkkd øpp, så se om det blir bedre uten pillen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser den :) hadde jeg merka sånne ting hadde jeg nok gitt opp pilla selv :p Man må jo leve :D

Men i og med at minipilla ha mindre ting i seg enn ppilla og jeg egentlig ikke merka noe som helst av pilla så føler jeg meg ikke så utrygg på den biten med bivirkninger egentlig :) Det jeg er mest utrygg på i starten er hvor trygg mini er i forhold til den vanlige :p

Tror egentlig kroppen min tåler ganske mye rart :p Vel minus skikkelig hestekurer av antibiotikaer og penicilliner :p Da får jeg vel nesten alle bivirkninger.. Men sånn eller er det meget sjelden jeg merker noe som hest heldigvis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ivrig på å bytte merke, utenom eksem så fungerer dem perfekt :p Håper på at det er forbigående xD

Hehe ser den da :p Aldri egentlig hatt noen veldig merkbare problemer med pilla jeg :) Har bare brukt Yasmin før jeg nå har gått over til Cerazette som fortsatt er for fersk til å "dømmes"

Men jeg synes det er såå kjipt med eksem! Elveblest er spesielt ubehagelig syns jeg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...