Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Jeg hopper på denne tråden jeg også, jeg har veldig lyst og prøve PSMF, men er samdig litt usikker så det kan va fint og ha noen og spørre om tips og råd. jeg veier i dag 63 (160 cm) jeg har vært gravid og gikk opp til 81,2. så jag har klart og få av mye meeen nå har det vært stopp og jeg regner med at mye av det kommer av dårlig* kost. jeg ville vært nede i 55-56. jeg trener mye styke så mitt mål er ikke og vær tyn, men vill jo gjerne vise "arbeide" mitt som ligger godt skjult under litt babyfat :)

åssen er det med og spise egg/eggehviter har vanskelig med tanke på og trykke ed kylligfile til frokost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, fin lørdagskveldunderholdning, sitter og googler litt i artikler som på en eller annen måte kan knyttes opp mot Psmf, og kom over the leptin diet. Er dette bare tøys og tull eller kan det være noe i det? Jeg spiser gjerne hovedmåltidene mine forholdsvis sent...

http://www.wellnessresources.com/weight/articles/the_five_rules_of_the_leptin_diet/

Kjenner ikke til den, men PSMF er lagt opp for å ta hensyn til leptin. Uansett er leptin overdrevet på mennesker basert på tidlige forsøk på mus. Vi er ikke mus selv om vi noen ganger oppfører oss som dem.

Okey, men litt usikker hva du mener med kaloriene her, på kalkulatoren på fitnessbloggen på facebook får jeg opp "Estimert energiforbruk : 2780 kcal, bør jeg da kutte ned dette til 1780 kcal ? Slik at jeg går 1000 kcal i underskudd eller bør det være mer ?

Jeg foreslår at du forsøker å lese hva PSMF er for noe. Dette er en ekstrem-diett. Det betyr at det er ekstremt dumt å ikke forstå hva man driver med.

Jeg hopper på denne tråden jeg også, jeg har veldig lyst og prøve PSMF, men er samdig litt usikker så det kan va fint og ha noen og spørre om tips og råd. jeg veier i dag 63 (160 cm) jeg har vært gravid og gikk opp til 81,2. så jag har klart og få av mye meeen nå har det vært stopp og jeg regner med at mye av det kommer av dårlig* kost. jeg ville vært nede i 55-56. jeg trener mye styke så mitt mål er ikke og vær tyn, men vill jo gjerne vise "arbeide" mitt som ligger godt skjult under litt babyfat :)

åssen er det med og spise egg/eggehviter har vanskelig med tanke på og trykke ed kylligfile til frokost?

Hvis du akkurat har vært på diett i en periode er det nok ikke lurt å gå rett på en PSMF. Ta minst to uker der du spiser vedlikeholdsnivå først, og *så* kan du gå på'n igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja. Det vet jeg ikke. Jeg får forsøke å regne det ut. 150 gr kyllingfilet + 50 gr broccoli og agurk må vel være under 1000 kalorier tror jeg. Hvordan setter man opp et slikt regnestykke? Du må ha meg unskyldt, matte har aldri vært min greie .. :s

Du kan også gå inn på diett.no og skrive inn matvarene der :) der kan du se næringsinnholdet i hver matvare også kan du se hvor mye proteiner, kcal, fett og karbo du får i deg ila dagen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF er ikke en syklisk diett. Dere skal spise det samme kalorimessig hver dag.

LETC jeg syns jeg leste noe om at du kjører den syklisk. Og tenkte. Kan jeg (når jeg er ferdig på PSMF) kjøre den på hviledager, evt 1x i uka? og resten av uken ligge på 2000kcal (da med et underskudd på 800) Eller Hvordan kjører du den syklisk?

Utenom det kan jeg melde om at jeg er på dag 6, og det går greit. sulten er der, men jeg tror mye går på viljestyrke, og som lect var inne på.. finn på noe. ikke bare sitt å vent på å spise. Fett% min er 15 og jeg har planer om å gå ned fra 78-72 kanskje til sommeren. Er det likegreit å kjøre psmf i en mnd (om jeg føler det er uproblematisk), eller er det bedre å legge seg på underskudd på 800 over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er også ny på denne dietten.

Har lest alle sidene i tråden, og ønsker å rette en stor takk til LEtC, nano og de få andre, som har vært utrettelige i sine svar og oppklaringer.

Jeg har god oversikt over det meste føler jeg, er på dag 4 og akkurat ferdig med middag.

På en dag ligger på ca 900 kcal inkl 10 ml selolje. Derav >10 g karbo og > 20g fett (med selolje). Protein rundt 170-180g.

Formen var litt slapp de 2 første dagene men har nå blitt stabil og god. Gjorde unna min første styrketrening etter programmet til Lyle i dag. Var jaggu ikke mye saus i kroppen, men overlevde på 70% av normal vektene.

Men jeg har en stor advarsel å komme med. Det gjelder alle som handler på rema1000.

Fant billig torskefilet der av merket Godehav.

Den inneholder 9,5g fett per 100g. Eller da rundt regnet 20 ganger mer enn vanlig torskefilet.

Spiste ca 500g av den i går, da jeg antok av den var lik vanlig torskefilet. Så da sprakk dagsbudsjettet mitt ganske voldsomt. :(

Så alle andre som er glad i hvit fisk, vær obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du akkurat har vært på diett i en periode er det nok ikke lurt å gå rett på en PSMF. Ta minst to uker der du spiser vedlikeholdsnivå først, og *så* kan du gå på'n igjen.

Jeg har egentlig ikke vært på diett, bare prøvd og være bevisst på hva jeg spiser men jeg føler vell at jeg må prøve og ta det litt videre siden jeg har stått stille i en periode :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Er også ny på denne dietten.

Har lest alle sidene i tråden, og ønsker å rette en stor takk til LEtC, nano og de få andre, som har vært utrettelige i sine svar og oppklaringer.

Men jeg har en stor advarsel å komme med. Det gjelder alle som handler på rema1000.

Fant billig torskefilet der av merket Godehav.

Den inneholder 9,5g fett per 100g. Eller da rundt regnet 20 ganger mer enn vanlig torskefilet.

Bare hyggelig å kunne hjelpe av og til :)

Ellers handler jeg selv på Rema 1000, og der har de både torsk- og seifilet fra Lerøy til 18 kr ca. Begge disse har null fett og karbohydrater og ca 18 g proteiner. Slår selvsagt ikke fersk fisk, men duger nå under PSMF. Alt smaker godt på PSMF - til og med tunfisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier ekspertene til å bruke johannesbrødkjernemel til å jevne sauser/supper med? jeg og min bedre halvdel har hatt første dag på PSMF, og laget nyyydelig rødvinssaus på jbk-mel. næringsinnholdet i jbk er visst noe som:

Energi: 33 Kcal

Karbo 0 gr

Protein 6 gr

Fett 1,5 gr

Fiber 75 gr

jeg lurer da på, fiber? som i ufordøyelig cellulose som bare forsvinner gjennom systemet, eller påvirker også dette næringsopptaket? det har jo relativt lite kalorier i seg, og mhp at 1 tsk rekker til 5 dl saus, brukes det jo svært lite. kan noen bekrefte/avkrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tenkte. Kan jeg (når jeg er ferdig på PSMF) kjøre den på hviledager, evt 1x i uka?

Jeg foreslår at du kjøper boken på eatstopeat.com - selve siten ser ut som en klassisk spam-felle, men boken er faktisk veldig god. Det jeg gjør for tiden er å spise mye høyere enn PSMF (jeg er bare her inne for å hjelpe andre), men på søndag faster jeg til ca 17-18, hyler nedpå 200g protein, og så faster jeg til lunch på mandag.

hva sier ekspertene til å bruke johannesbrødkjernemel til å jevne sauser/supper med?

Fiber er konge og teller ikke som energi. Pass på at du får nok væske, for ellers sitter du med fire golfballer i tarmen, og de kommer ikke ut helt uten videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier ekspertene til å bruke johannesbrødkjernemel til å jevne sauser/supper med? jeg og min bedre halvdel har hatt første dag på PSMF, og laget nyyydelig rødvinssaus på jbk-mel. næringsinnholdet i jbk er visst noe som:

Energi: 33 Kcal

Karbo 0 gr

Protein 6 gr

Fett 1,5 gr

Fiber 75 gr

Deler du oppskrift eller? ;-)

jeg lurer da på, fiber? som i ufordøyelig cellulose som bare forsvinner gjennom systemet, eller påvirker også dette næringsopptaket? det har jo relativt lite kalorier i seg, og mhp at 1 tsk rekker til 5 dl saus, brukes det jo svært lite. kan noen bekrefte/avkrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei satser på PSMF nå og har kommet frem til noe slikt, spm er om det er bra nok vist jeg:

Har dette som utgangspunkt:

Alder: 27

Vekt: 116,7

Høyde: 182cm

Midje: 121,7cm

BMI: 35,2 Fedme klasse 2 :(

BMR: 2381kcal

Dageligforbruk i følge en kalkulator på nett : 4564kca

og får i meg dette i løpet av dagen:

1179kcal

162g Protein

18,9g karbohydrater

Og hvordan er det med alkohol? Har et par ting jeg skal på der alkohol behovet tvinger seg frem :p Ødelegger jeg alt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde: 182cm

Midje: 121,7cm

BMI: 35,2 Fedme klasse 2 :(

BMR: 2381kcal

Dageligforbruk i følge en kalkulator på nett : 4564kca

og får i meg dette i løpet av dagen:

1179kcal

162g Protein

18,9g karbohydrater

Og hvordan er det med alkohol? Har et par ting jeg skal på der alkohol behovet tvinger seg frem :p Ødelegger jeg alt da?

Hei,

På en PSMF har ikke BMI og de tingene noe særlig å si. Faktisk er BMI noe av det mest bortkastede som finnes, så glem hele tallet. Jeg vil råde deg til å lese litt i tråden jeg skrev tidligere i dag (ligger som sticky i forumet) for å få litt info, og spesielt vurdere å ta en dexa-scan for å finne ut hvor du faktisk ligger. Det er mye mer interessant for å regne ut hva du skal spise.

Proteininntaket ditt tilsier at idealvekten din er 60-70kg et sted. Er det riktig? Hva med fett-inntak?

Jeg vil ikke råde deg til å drikke mens du er på dietten av flere grunner. En av de største er kanskje at kaloriinntaket ditt er såpass lavt at du vil reagere helt annerledes på alkohol enn du vanlig vis gjør. I tillegg pleier man å dytte mye rart i gapet når man drikker, og det kan ødelegge en del av effekten. Det vil jo selvsagt ikke klare å ødelegge for et underskudd på 10.000kcal, men vil ødelegge en del. I tillegg pleier man å bli fysen dagen derpå, og det vil gjøre ting vanskeligere den dagen...Så totalt "ødelegger" du 2/7-del av uken.

At "alkoholbehovet tvinger seg frem" synes jeg høres litt skremmende ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På en PSMF har ikke BMI og de tingene noe særlig å si. Faktisk er BMI noe av det mest bortkastede som finnes, så glem hele tallet. Jeg vil råde deg til å lese litt i tråden jeg skrev tidligere i dag (ligger som sticky i forumet) for å få litt info, og spesielt vurdere å ta en dexa-scan for å finne ut hvor du faktisk ligger. Det er mye mer interessant for å regne ut hva du skal spise.

Proteininntaket ditt tilsier at idealvekten din er 60-70kg et sted. Er det riktig? Hva med fett-inntak?

Jeg vil ikke råde deg til å drikke mens du er på dietten av flere grunner. En av de største er kanskje at kaloriinntaket ditt er såpass lavt at du vil reagere helt annerledes på alkohol enn du vanlig vis gjør. I tillegg pleier man å dytte mye rart i gapet når man drikker, og det kan ødelegge en del av effekten. Det vil jo selvsagt ikke klare å ødelegge for et underskudd på 10.000kcal, men vil ødelegge en del. I tillegg pleier man å bli fysen dagen derpå, og det vil gjøre ting vanskeligere den dagen...Så totalt "ødelegger" du 2/7-del av uken.

At "alkoholbehovet tvinger seg frem" synes jeg høres litt skremmende ut...

Ok, har aldri likt BMI selv :p

Idealtvekten min er noe mer en det. Det jeg skrev der er inntaket etter dagen i dag (rakk bare 3 måltider pga av nattejobbing og sent oppe) Har tenkt til å legge på en Whey tech protein shake på det tallet der.

Inntaket i dag regnet på nytt med fett:

1042,72kcal

162,9 g protein

46g fett

15,6g karbohydrat

Til vanlig kommer jeg til å ta med 1 shake :

172kcal

34,2g protein

1.1g fett

6.2g karbohydrat

Har ikke tenkt på en slik scan, men kan jo finne ut om det er noe sted rundt her som har noe slikt.

Ang alkoholen så ser jeg problemstillingen med mat under og eterpå + at jeg sikkert blir dårlig av det nå ja.

"Tvinger seg frem" var kanskje litt og ta i, men slik som whe love the 90´s på Telenor arena kan det vær litt artig med litt promille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46g fett

Du ligger forferdelig høyt på fettet. Spesielt om det tallet er før du tar EFA-en din.

Jeg er sikkert feil person når det gjelder alkohol uansett. Har aldri egentlig forstått gleden, selv om jeg ikke er avholds. Faktisk tok jeg meg en relativt stiv drink på påskeaften. Det var første gangen med alkohol på over et halvt år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ligger forferdelig høyt på fettet. Spesielt om det tallet er før du tar EFA-en din.

Jeg er sikkert feil person når det gjelder alkohol uansett. Har aldri egentlig forstått gleden, selv om jeg ikke er avholds. Faktisk tok jeg meg en relativt stiv drink på påskeaften. Det var første gangen med alkohol på over et halvt år ;)

Det var nok fordi jeg tok okse karbonader i steden for karbonade deig på næringsinnhold.no

Jeg spiste ogkså kyllingkjøttdeig, men jeg stekte den så kokte jeg den og helte av fette for så og steke den igjen så det blir jo en del mindre også vill jeg tro.

Nye fett tallet er 26.55g - det jeg klarte og få ut av kyllingkjøttdeigen

Ja det er smak og behag med alkoholen gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget meg en bruker for å kunne stille to spørsmål om PSMF (og kanskje etterhvert flere da jeg skal i gang m dette til uken):

1. Hva kan brukes som godkjent melkeerstatning i kaffen?

2. Jeg har lest artikkelen og så godt som hele denne tråden her på fb + artikkelen til Børge på MyRev uten å forstå hvorfor dette er en faste. Kan noen forklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva kan brukes som godkjent melkeerstatning i kaffen?

2. Jeg har lest artikkelen og så godt som hele denne tråden he rpå fb + artikkelen til Børge på MyRev uten å forstå hvorfor dette er en faste. Kan noen forklare det?

1. små mengder melk

2. for å være ærlig har jeg ikke tenkt noe særlig over det selv, men jeg tror det er fordi det lave kaloriinntaket simulerer effektene man får av en faste uten å kutte essensielle næringsstoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar, det kom mens jeg leste din artikkel om å gå ned i vekt og hvor jeg humret godt over følgende setninger

"Den eneste målingen vi har som kan regnes som nøyaktig er obduksjon. Det har noen helt klare ulemper, slik som at man dør. Om man ikke er død når de begynner er man garantert død når man er ferdig." :rofl:

Men det finnes ikke noe "juksemelk" altså, med null fett og null karbohydrater? Jeg drikker kaffe med mest melk i og ser at disse lattene er det jeg kommer til å savne mest på dietten. Siden jeg skal ned 7 kilo kommer jeg til å måtte stå på den noen uker også, derfor er jeg litt på søken etter en erstatter. Finnes ikke denne får jeg lære meg å drikke kaffen sort :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke denne får jeg lære meg å drikke kaffen sort :eek:

Du får spørre kaffedrikkerne, men jeg vet det finnes noe pulveriserte greier i sverige som visstnok er populært blant lavkarbo-folket. For alt jeg vet kan det hende det bare er fettfritt, men med masse sukker...Verdt et forsøk, kanskje. :)

Bra du flirte litt av humoren min, da. Den er for spesielt interesserte :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å prøve PSMF fra mandag av. Men sliter litt med å sette opp en god måltidsplan. Jeg er en gutt på 24 år, på 80 kg, og 178 cm høy. Jeg har omlag 2100 cal forbruk om dagen. Har noen av dere her forslag til en tråd hvor jeg kan finne et program som går fra mandag til søndag? Og da eventuelt bare endre mengden? Jeg er ikke så veldig kreativ av meg når det kommer til matveien :p

Håper virkelig noen kan hjelpe meg :) Planlegger tre uker på denne dietten, for å få en pangstart, for så å gå over til en noe mildere og normalisert mathverdag, og muskelbygging :) Sommern 2012 skal bli bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...