Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Den appen har jeg! :)

Etter å ha ført menyen min inn i denne appen kom den frem til at det ble til sammen 655 kcal fordelt på tre måltider og to mellommåltider.

Mellommåltid er 50 gr cottage cheese på ettermiddagen, og 50 gr skyr naturell på kveldstid ( om nødvendig ) De andre måltidene er de jeg skrev i mitt første innlegg.

Kort oppsummert blir det 650 - 700 kcal om dagen. Jeg skal ikke steke noe som helst i fett, og holde meg langt unna alt som har over 5 gr karbo per 100 gr.

Høres dette ut som den flott planen jeg ønsker meg?

Det viktige, som jeg gjerne vil høre, er at du er over 2.5g per kg i den vekten du skal ned til og at totalen for fett og karbo i løpet av dagen er lavere enn 15-20g (pluss EFA) :)

EDIT: Ja, jeg vet at jeg er vanskelig, men jeg prøver å lære dere noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser veldig bra ut. Få i deg en spiseskje med EFA-er om dagen, så er du i boks :) Du kan gjerne spise litt mer grønnsaker, så lenge du holder deg lavt på karbo. Såpass lavt som du ligger har du et lite buffer å ta av, men for all del - du må ikke om du ikke vil, for jeg synes det er helt perfekt å skrelle vekk det man kan. Men EFA trenger du.

Okei, det skal jeg gjøre. Tusen takk for ett kjapt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det skal jeg gjøre. Tusen takk for ett kjapt svar!

De nada. Hyggelig hver gang noen har gjort hjemmeleksen sin i forkant. Det var noen i kjølvannet av FHM og Nettavisen som kom inn og ønsket at vi skulle gjøre jobben for dem. Gratis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, flott at du vil lære bort,men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal finne ut av det? Jeg veier 60 kg, men ønsker å gå ned 8-10 kg. Målet mitt er 50 - 52 kg i herlig kroppsvekt.

Hvor høy er du, hvor gammel er du? Jeg vil personlig ikke anbefaler PSMF for noen på 60 kg, i hvert fall ikke når de vil helt ned til 50 kg. 50 kg sjeldent en fin vekt med mindre du er 120 cm høy - satt på spissen.

Du skal ha 2,5 g protein per kg kroppsvekt. Du veier 60 kg. Da håper jeg du klarer regnestykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, flott at du vil lære bort,men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal finne ut av det? Jeg veier 60 kg, men ønsker å gå ned 8-10 kg. Målet mitt er 50 - 52 kg i herlig kroppsvekt.

Da er målet ditt 52*2.5 = 130g protein. Du kan gjerne gå litt over, men ikke gå under.

Jeg er ikke ute etter gratisopplegg, men vil gjerne forstå hvordan jeg finner ut av det.

Nei, jeg vet. Jeg skremmer bort de fleste med å kreve at de gjør litt arbeid selv. Du har passert de første hindringene og er offisielt på "min gode side" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN - for å gå ned 1kg kroppsfett (1000g) må man spise 9000kcal mindre på en uke. Det er 1285kcal i underskudd per dag i gjennomsnitt.

Opererer man ikke med at 1 kg kroppsfett er ca. 7000 kcal ettersom at kroppsfett ikke er "rent fett" men litt annet dill også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du, hvor gammel er du? Jeg vil personlig ikke anbefaler PSMF for noen på 60 kg, i hvert fall ikke når de vil helt ned til 50 kg. 50 kg sjeldent en fin vekt med mindre du er 120 cm høy - satt på spissen.

Du skal ha 2,5 g protein per kg kroppsvekt. Du veier 60 kg. Da håper jeg du klarer regnestykket?

Forsåvidt enig, men det er visst vekten hun har ligget på før...Hun hadde i det minste en plausibel forklaring på vekten hun ønsket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opererer man ikke med at 1 kg kroppsfett er ca. 7000 kcal ettersom at kroppsfett ikke er "rent fett" men litt annet dill også?

Men dill blir man jo ikke kvitt. Cellen og mitokondrier blir jo liggende. Triglyseridene er bundet til et annet atom, så sikkert noe annet tjafs også...Men for å gå ned 1kg med fett så er jeg rimelig sikker på at man teller 9000kcal om man ikke tar med TEF for inntaket. Om man skal bli kvitt 1kg med fulle fettceller kan det godt hende du har rett. Om jeg tar feil må du gjerne rette på meg, men for de fleste av oss vil det jo i såfall være en positiv overraskelse om vi går ned fortere enn anntatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig, men det er visst vekten hun har ligget på før...Hun hadde i det minste en plausibel forklaring på vekten hun ønsket :)

Forsåvidt enig, men det er visst vekten hun har ligget på før...Hun hadde i det minste en plausibel forklaring på vekten hun ønsket :)

Takk!

Det er ikke snakk om noe forvrengt kroppsbilde eller usunne ønsker her. Jeg vil ha tilbake kroppen min, men etter å ha trent og trodd at jeg spiser sunt i 4 måneder nå uten å se resultater, vil jeg gå mer drastisk til verk for å nå målet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig, men det er visst vekten hun har ligget på før...Hun hadde i det minste en plausibel forklaring på vekten hun ønsket :)

Takk!

Det er ikke snakk om noe forvrengt kroppsbilde eller usunne ønsker her. Jeg vil ha tilbake kroppen min, men etter å ha trent og trodd at jeg spiser sunt i 4 måneder nå uten å se resultater, vil jeg gå mer drastisk til verk for å nå målet mitt.

Da så :) Er bare så mange 17 åringer som ikke har et helt realistisk kroppsbilde som er innom og vil starte med PSMF for å komme ned til syklige vekter. Derfor er jeg litt forsiktig med å anbefale dietten til hvem som helst da det er tungt og alt annet enn anbefalt dersom man har hatt spiseforstyrrelser el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok kort oppsummert. Da blir det en diett på rundt 600 - 700 kcal pr dag, med 130 gr proteiner som mål.

Grønnsaker blir, rød paprika, spinat, broccoli, blomkål, salat, rosenkål, the odd tomato.. (ikke alt samtidig)

Det eneste jeg mangler nå er en treningspartner, så om noen har lyst til å kjøre team er det bare å ta kontakt!

Da ønsker jeg alle her samt meg selv lykke til med å nå målet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så :) Er bare så mange 17 åringer som ikke har et helt realistisk kroppsbilde som er innom og vil starte med PSMF for å komme ned til syklige vekter. Derfor er jeg litt forsiktig med å anbefale dietten til hvem som helst da det er tungt og alt annet enn anbefalt dersom man har hatt spiseforstyrrelser el.l.

Fornuftig, og jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal begynne på denne dietten til uka.

Jeg er 197 cm, 22 år og veier 100kg

Dama er 165 cm , 20år og veier 75kg

Hvor mye kcal skal vi ha i oss hver dag? vet ikke hvor mye underskudd man bør ligge for at dette skal funke bra ? Og er det slik at vi skal spise 2g protein for hver kg vi veier de dagene vi trener styrke, og 1,7g de dagene vi ikke trener styrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal begynne på denne dietten til uka.

Jeg er 197 cm, 22 år og veier 100kg

Dama er 165 cm , 20år og veier 75kg

Hvor mye kcal skal vi ha i oss hver dag? vet ikke hvor mye underskudd man bør ligge for at dette skal funke bra ? Og er det slik at vi skal spise 2g protein for hver kg vi veier de dagene vi trener styrke, og 1,7g de dagene vi ikke trener styrke

PSMF er ikke en syklisk diett. Dere skal spise det samme kalorimessig hver dag, og det er så skrapet som det kan bli - det er derfor ingen grunn til å redusere noe. Faktisk får dere dårligere resultater ved å prøve dere frem. Hvor mye protein dere skal ha per kg kommer også veldig an på hvor mye fett dere har på kroppen. Om dere ikke aner, så legg dere på 2,5g per kg. Forskjellen er uansett ikke så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, fin lørdagskveldunderholdning, sitter og googler litt i artikler som på en eller annen måte kan knyttes opp mot Psmf, og kom over the leptin diet. Er dette bare tøys og tull eller kan det være noe i det? Jeg spiser gjerne hovedmåltidene mine forholdsvis sent...

http://www.wellnessresources.com/weight/articles/the_five_rules_of_the_leptin_diet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, men litt usikker hva du mener med kaloriene her, på kalkulatoren på fitnessbloggen på facebook får jeg opp "Estimert energiforbruk : 2780 kcal, bør jeg da kutte ned dette til 1780 kcal ? Slik at jeg går 1000 kcal i underskudd eller bør det være mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, men litt usikker hva du mener med kaloriene her, på kalkulatoren på fitnessbloggen på facebook får jeg opp "Estimert energiforbruk : 2780 kcal, bør jeg da kutte ned dette til 1780 kcal ? Slik at jeg går 1000 kcal i underskudd eller bør det være mer ?

Det her kan til og med jeg svare på! :-p Drit i kcal. Hold deg så langt under 20 g fett og karbo pr dag som mulig, spis 2,5 g protein per kilo ffm, og hokuspokus, kcalinntaket ditt er garantert under 1000. Du "slipper" å tenke kcal når du spiser så lite fett og karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...