Gå til innhold

fyllogfanteri


sarkip

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kommet godt i gang med å etablere gode spisevaner og treningsrutiner, men om ei uke begynner russetida for meg og en del andre. Vanligvis innebærer den tiden mye alkohol, fastfood, lite søvn og lite trening bortsett fra dansing og generell bevegelse. Har noen tips eller forslag til hvordan jeg kan ha det gøy i russetida (i og med at det er en gang i livet opplevelse) men likevel komme ut av det uten en ekstra 10kg på vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Denne passer alltid inn i slike tråder.

Hvis du ikke orker å lese hele kan du hoppe ned til slutten.

Kort oppsummert er strategien for drikkedagen som følger:

- Hold fettinntaket til et absolutt minimum

- Begrens deg også en del mtp. karbohydrater

- Spis så mye proteiner du vil

Drikk og ha det gøy :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok med meg en fryseboks med mat hver gang vi ble borte lenge slik at jeg fikk i meg ordentlig mat og slapp en del av de kebabturene resten av gutta tok. Prøv å kanskje øke treningsmengden din litt for å kompensere for en del ekstra kalorier. Selv var jeg på treningsstudio i beruset tilstand et par ganger i løpet av russetiden og jeg satte pers i skulderpress dagen etter en russekro og persa i benkpress mandagen etter Tryvannstreffet. Fokuser på å fortsatt ha en greit kosthold fordi om du er russ. Anbefaler deg å gjøre det du vil og ikke skjemmes over alle utskeielsene, tror feiringen er godt for kropp og sinn selv om det kan ødelegge formen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv russ nå og har tenkt over saken ett par ganger. Jeg kommer nok til å drikke en del og skjeie ut til tider.. som folk sier så er det jo bare en gang:) Da er det kjipt å sitte igjen å tenke at man var sunn og usosial, fordi man var redd for å gå opp de to kiloene som ingen en gang legger merke til om er der ..

Likevel satser jeg på å trene de dagene jeg ikke er bakfull, og satser på mye proteinrik mat (særlig på de dagene jeg drikker). Tenker også å kjøre på som vanlig med salat til frokost og relativt sunne måltider utenom når vi fester og skjeier ut. Unngår man for mye nattmat, sparer man dessuten ett par tusen kalorier til sammen. Det samme ved å droppe de vanskeligste mat-knutene som "spise 2 liter is på en skoletime", "spise en liten kebab på 5 tygg" eller "spise 12 kokosboller på en skoletime".

Lykke til og kos deg masse;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv russ, og har mange av de samme tankene som deg. Jeg har siden september kun drukket en cider (noe som sier litt i seg selv..)

Så:

1. Jeg er ikke noe spesielt glad i alkohol. Kan godt drikke litt, men ser ikke poenget i å helle i meg noe jeg ikke syntes er så godt.. Dermed vil dette holdes til helgene i moderate mengder. Har jeg lyst på så drikker jeg - hvis ikke er jeg med uten å drikke.

2. For min del har vi mye skole i hverdagen (avgjørende prøver feks)

Hverdagen vil for min del ut se relativt normal ut med både trening og kost. Siden jeg stiller til høsten må jeg få inn 4 økter per uke, noe jeg prioriterer. Regner nok med at noe sklir litt ut, men vil prøve så godt det lar seg gjøre.

3. Man må ikke drikke for å ha det gøy. Man må heller ikke spise dritt ;)

4. Ta med matpakker - i allefall noen - med sunnere alternativer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var russ i fjor, og hadde samme problem..Men det gikk egentlig kjempe fint, gikk ikke noe særlig opp i vekt tror jeg (som veldig mange gjør). Sørget for å få inn vertfall ett par treningsøkter, droppet nattmaten på byn (som oftest vertfal), spiste sundt resten av dagen, og prøvde å velge litt sunnere alternativer av drikkevarer/grillmat osv..Men for all del, kos deg og ha det gøy med de andre, russetiden er fantastisk :D Kjører bare hardt på igjen etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv russ nå og har tenkt over saken ett par ganger. Jeg kommer nok til å drikke en del og skjeie ut til tider.. som folk sier så er det jo bare en gang:) Da er det kjipt å sitte igjen å tenke at man var sunn og usosial, fordi man var redd for å gå opp de to kiloene som ingen en gang legger merke til om er der ..

Likevel satser jeg på å trene de dagene jeg ikke er bakfull, og satser på mye proteinrik mat (særlig på de dagene jeg drikker). Tenker også å kjøre på som vanlig med salat til frokost og relativt sunne måltider utenom når vi fester og skjeier ut. Unngår man for mye nattmat, sparer man dessuten ett par tusen kalorier til sammen. Det samme ved å droppe de vanskeligste mat-knutene som "spise 2 liter is på en skoletime", "spise en liten kebab på 5 tygg" eller "spise 12 kokosboller på en skoletime".

Lykke til og kos deg masse;)

skulle til og si det..de knutene droppet jeg og..untatt den "spis en big mac på tre tygg" en gøøy natt :p var vært det, fikk knuten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen forslag til enkle men gode matpakker å ta med som varer ei hel helg?

Grovtbrød med magert pålegg, det holder gjerne en helg i en kjølebag. Ellers så tok jeg og gutta med oss engangsgrill hver helg vi var på Tryvann og da grillet vi blant annet kylling, bacon og kjøtt. personlig liker jeg å spise Peppermakrell eller Stabburet Laks når jeg kommer hjem om nettene, da får man en del fett før man går i sengs og det er ikke den dårlige typen heller. Jeg føler jeg må ha fett før jeg legger meg fordi da blir jeg ikke bakfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Takk for mange gode svar! Det hjalp skikkelig! Liker idéene om å ta sunnere valg når jeg kan, jeg vet f.eks. at man gjerne griller pølser på Lillehammer treffet, da er det kanskje smartere å velge kalkunpølser? I tillegg kjenner jeg meg ganske igjen i det at hverdagene kan fort bli ganske vanlige, får vel prøve å ta noen effektive treningsøkter her! Jeg tenkte å se på muligheten for å ta med litt matpakker, har noen forslag til enkle men gode matpakker å ta med som varer ei hel helg? Jeg tror ikke at jeg kommer til å overleve på kun salater hvis jeg har drukket masse alkohol og festet hele natten, men samtidig vet jeg ikke hvor mange muligheter jeg får for oppvarming av mat!

Igjen, takk for alle svar! Alt hjelper og kommer jeg ut av russetiden med god samvittighet har jeg nok dere å takke!:D

I grillanledninger så kan man jo godt velge de magre variantene av pølse, karbonade eller til og med fiskekaker. Men det aller beste er jo kyllingfilet gjerne, men det krever jo ganske mye tid! I tillegg kan jo man lage seg en salat/ kjøpe en posesalat og ha istedenfor pølsebrød osv. Eller så er jo ikke (spelt)lompe så gale. Tipper det går med en del skyr, når jeg er på farten i russetiden, og i Kongeparken blir nok fun light + kesam eller cottage cheese et standarmåltid noen ganger. Ellers så kan man jo velge proteinbar istedenfor sjokolade, og teste ut bakekunstene sine om man får tid :) Gode matpakker på tur som holder seg en hel helg er det litt verre med ja.. hmm.. speltlomper, kokt egg.. nei, akkurat den var ikke så lett! Vill kanskje gått for å ta med en pakke fiberrik/ fiber balance-knekkebrød, og kjøpt kalkunskinke, cc eller annet pålegg på en butikk i nærheten.

Ellers drikker jeg omtrent bare brennevin/ sprit.. alt fra 20-40%, og blander det med lettbrus eller fun light. da får man ihvertfall i seg litt mindre karbs, kalorier og sukker enn mange andre alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow! Takk for mange gode svar! Det hjalp skikkelig! Liker idéene om å ta sunnere valg når jeg kan, jeg vet f.eks. at man gjerne griller pølser på Lillehammer treffet, da er det kanskje smartere å velge kalkunpølser? I tillegg kjenner jeg meg ganske igjen i det at hverdagene kan fort bli ganske vanlige, får vel prøve å ta noen effektive treningsøkter her! Jeg tenkte å se på muligheten for å ta med litt matpakker, har noen forslag til enkle men gode matpakker å ta med som varer ei hel helg? Jeg tror ikke at jeg kommer til å overleve på kun salater hvis jeg har drukket masse alkohol og festet hele natten, men samtidig vet jeg ikke hvor mange muligheter jeg får for oppvarming av mat!

Igjen, takk for alle svar! Alt hjelper og kommer jeg ut av russetiden med god samvittighet har jeg nok dere å takke!:D

Tror nokk det går helt fint..gjelder å kose seg når dere fester og har det gøy, og leve, spise og trene normalt resten av dagen :p Veldig mange drar den helt ut og tenker "jaja, jeg er russ", og stapper i seg unødvendig mye dritt de vanlighvis ikke ville spist :p Er vell bare til å pakke med seg det man spiser ellers, velge litt sunnere varianter..ikke gidd å gå på streng diett og bare spis salat i russetiden, kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt den før, skal huskes! :p

øl og vin gjør fin, vin og øl blir krøll..husker jeg hadde hørt den før russetiden, men bommet når den skulle gjennomføres...:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt vil jeg si at du får mange gode råd, triks og knep her. Fint

MEN; Russetiden din er bare en gang i livet, og personlig syns jeg at det var dritskøy. Jeg ville gjort det igjen på sekundet, men kanskje ikke overlevd så godt nå 8 år etterpå:p. "Nyt" tiden, ha det morro, gjør faenskap, drikk (om du liker det), vær russ! Det er snakk om tre bittesmå uker av hele livet ditt, så ikke la tanker om trening og kosthold ødelegge mye av morroa. Klart, du trenger ikke å leve på alkohol og potetgull i tre uker, men det finnes en gylden middelvei mellom dette og CC med funlight og kokt brokkoli, trening hver bidige dag og logging av matinntak. Du kommer ikke til å veie 10 kg rent fett mer, kanskje du veier litt mer, men jeg kan love deg at mesteparten er bare vann og vekta er på samme tallet innen en uke eller to etterpå når du går tilbake til gode rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok slå deg til ro med at russetida kommer til å være en utskeielse. Men du kan gjøre det beste ut av det og forberede sunn mat når du kan, for å begrense skadene

This. Russetida er bare en gang, og som Velvet sier - noe som må nytes til det absolutt fulleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle sier: Du er russ en gang. NYT DET. (Hvis ikke kan jeg godt være russ for deg:D?)

Stikkord:

- Matpakker (er du fyllesyk..karbonadedeig med tacokrydder f.eks)

- Hjemmelaget sjokoladepålegg med hjemmelaget grovbrød

- Drikk sukkerfri cider, bland sprit med fun saft og vann. Da unngår du myyye sukker.

- Hvis du vet du er typen som ikke klarer unngå nattmat..Ha klar nattmaten. Hjemmelaget sunnere pizza er bedre enn kebab.

Det viktigste er vel bare å planlegge litt. Lag sunnere alternativer, selvom det kanskje ikke er like strikt som du normalt gjør det.

Og, det er faktisk greit å skeie ut litt en gang i blandt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...