Gå til innhold

Spise hver tredje time + mm som kommer


ram88

Anbefalte innlegg

Folkens.

Jeg har forstått det slik at det kommer an på hvor mange kcal man får i seg i løpet av en dag, som avgjør om man går ned/opp i vekt.

Men om man tenker på å bevare mest mulig muskelmasse, så må det jo være mest fornuftig å spise proteinene relativt ofte, så man hele tiden har noe kroppen kan bruke og være i en fin proteinsyntese(?).

For om natten f eks, så vil jo kroppen være ganske så katabolsk, grunnet perioden man er i faste om natten osv.

Og da tenker jeg om man f eks spiser to måltider om dagen, så vil jo kroppen være katabolsk mesteparten av tiden i døgnet.

Ps. Vil bruke denne tråden, når jeg kommer med fremtidige spørsmål ang trening og kost. Så jeg har de samlet på et sted, så jeg ikke trenger å lage x antall poster om "filleting".

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Resonnementet høres logisk ut.

Men - om kroppen blir vant til å fores hver tredje time, så vil de katabolske prosessene forventningvis inntreffe ganske tidlig på natta, om du da ikke setter klokka på vekking og står opp for å dytte i den en kyllingfilet kl. 02.30...

Om du derimot venner kroppen til å fores hver 6 time så vil du kunne slippe å stå opp om natta. Omtrent som med små spedbarn og pupp det der.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du da har fått i deg proteiner i tilstrekkelige mengder gjennom dagen, og attpåtil spiser en god frokost, så vil vel kroppen ha protein tilgjengelig mesteparten av døgnet.

PS. Gjerne svar noen som faktisk vet om dette er tilfellet, altså om det er feil/riktig resonnement jeg kommer med her.

No offence Linjemannen, men det er mange Key Jockeys ute å går (meg inkludert), så derfor gir jeg sjeldent "synsesvar" eller svar hvor jeg bare _tror_ jeg kan noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Du trenger ikke henge deg opp i at du bli "katabolsk" om natten, og derfor må spise hver 3 time osv. Det er ikke slik at kroppen umiddelbart tar opp alt du spiser og levner deg uten næring gjennom natten. Spiser du kveldsmat? Ja da er du "safe".

Følgende artikler kan forklare dette:

http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/meal-frequency-and-mass-gains.html

Mister jeg ikke muskler av å faste? / Hopper ikke blodsukkeret mitt opp og ned? / Stopper ikke forebrenningen min?

Nei, nei og nei.

Disse mytene har blitt slått i hjel så ufattelig mange ganger de siste årene, både her på Fitnessbloggen og andre steder. Hvis du virkelig må spørre om dette, bør du lese deg opp på moderne kostholdsretningslinjer før du i det hele tatt forsøker å sette deg inn i periodisk faste som spisemønster. Jeg kommer ikke til å bruke (altfor mye) tid og krefter på å sparke døde hester her.

Et godt sted å begynne hvis du har hatt på deg skylapper den siste tiden er denne artikkelen av Martin Berkhan, som tar for seg ti av de aller mest seiglivende kostholdsmytene. Enhver person som er opptatt av sitt eget kosthold bør lese denne.

-Utdrag fra artikkelen http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

Tar med denne for dramatisk effekt, og fordi den er morsom:

Batman+and+Joker+Diet+Discussion.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"The first law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing.

The second law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing."

- Alan Aragon

Og dermed trenger vi ikke bare slutte å sparke på den døde hesten - men rett og slett si oss fornøyd med at den er begravet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Om man har fastet en stund og så lenge man sover / gjør ting ved lav intensitet skal det vel mye til før kroppen går i katabolsk tilstand ? Om man derrimot våkner mitt på natten etter 16 timer faste og går over til å ha ekstrem intensiv samleie med partner sin kan kroppen starte å tære på musklene? :)

Det er vell strengt tatt ikke noe du gjør hver dag? så ser ikke helt problemet. Om du er livredd muskelmassen får du kjøre innpå noe BCAA før "partner" får seg en omgang i halmen.

Be a Mexican, not a Mexican`t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har fastet en stund og så lenge man sover / gjør ting ved lav intensitet skal det vel mye til før kroppen går i katabolsk tilstand ? Om man derrimot våkner mitt på natten etter 16 timer faste og går over til å ha ekstrem intensiv samleie med partner sin kan kroppen starte å tære på musklene? :)

"Vent litt kjære, skal bare gå å drikke litt BCAA først" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell strengt tatt ikke noe du gjør hver dag? så ser ikke helt problemet. Om du er livredd muskelmassen får du kjøre innpå noe BCAA før "partner" får seg en omgang i halmen.

Be a Mexican, not a Mexican`t

i wish! Var ment som en humoristisk vri på ett svar til trådstarter :D Men viste ikke om det ble fakta eller broscience

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nytt spørsmål her:

1 gram fett inneholder jo ca 8-9 kcal.

Så lurer jeg på, er det gjort noen forskning på om man vil gå ned raskere om man spiser umettet fett, kontra transfett (feks)?

Det er jo mer logisk at det umettede fettet er bedre for deg, men jeg tenker på at 1 gram fett= 8-9 kcal uansett hva slags fett det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytt spørsmål her:

1 gram fett inneholder jo ca 8-9 kcal.

Så lurer jeg på, er det gjort noen forskning på om man vil gå ned raskere om man spiser umettet fett, kontra transfett (feks)?

Det er jo mer logisk at det umettede fettet er bedre for deg, men jeg tenker på at 1 gram fett= 8-9 kcal uansett hva slags fett det er.

1g fett inneholder +/- nøyaktig like mye energi (umettet inneholder marginalt mindre enn mettet, men det har ingen praktisk betydning). I teorien vil det ikke ha noe å si for vekttapet hvilken fettype du spiser, men for helsen sin del er det greit å tenke litt på det. Transfett er f.eks. noe du vil spise minst mulig av, omega-3 og omega-6 bør balanseres osv.

Hvorfor er det logisk at det umettede fettet er bedre for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Eirich her jeg:)

Utenom det vil jeg bare si noe som min svigermor sa til meg,hun har diabetes og tar ikke medisin ,bare spiser sykt strengt og ofte. Jeg spør litt henne litt uti luften.."Hvordan er det for deg om natta,og når du våkner når du ikke har fått spist osv og er i ketose og blosukkeret er lavt?" Hun svarer:" Aldri så god form som når jeg er i faste/faster!"

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål her:

1 gram fett inneholder jo ca 8-9 kcal.

Så lurer jeg på, er det gjort noen forskning på om man vil gå ned raskere om man spiser umettet fett, kontra transfett (feks)?

Det er jo mer logisk at det umettede fettet er bedre for deg, men jeg tenker på at 1 gram fett= 8-9 kcal uansett hva slags fett det er.

Ja, jeg vet det er jævlig pirk, men trans-fett er også umettet. Bare til opplysning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det logisk at det umettede fettet er bedre for deg?

Er klar over at det er kommet artikler som sier at det ikke er så mye forskjell på hva slags fettype som er "bra" og "ikke bra" osv, men er ikke helt oppdatert på dette.

Men som du sier selv også Vegard, så er det bedre ved et helsesyn og spise umettet kontra transfett.

Ja, jeg vet det er jævlig pirk, men trans-fett er også umettet. Bare til opplysning!

Det er helt greit, Linni. Men poenget jeg ville komme frem til, er at det såkalte "umettede fettet" (omega 3 og 6) er bedre enn fett som kommer fra frityrolje og den slags.

Men takk for svar folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det første posten: mens jeg sitter her å leser Advanced Concept på MyRevolution så kan jeg copy&paste et relevant avsnitt:

"Som blant annet Layne Norton viste i sin presentasjon (se referanselisten), basert på både eksisterende og egen forskning, oppstår det en såkalt refraktorisk respons når aminosyrenivåene holdes høye kontinuerlig og over lengre tid. Dette betyr i praksis at proteinsyntesen blir hemmet hvis man spiser protein for ofte. Det er altså helt irrasjonelt og lite produktivt å skulle spise hver 1,5-2 timer som mange fitnessutøvere og bodybuildere gjør."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...