Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser helt klart poenget ditt :) Nå skal man forøvrig huske på at jeg ikke har barn, antagelig vil jeg nok endre mening dersom det noen gang skjer. Jeg har ikke like troa på mennesker slik du har tror jeg, at man er et menneske betyr ikke automatisk at de har større rett til å leve enn mennesker, hva som personen du reddet var Hitler, for å sette det enda mer på spissen?

Men dette begynner å bli voldsomt spekulativt og off topic så jeg foreslår at vi avslutter den der :)

Poenget mitt er at uansett om man mener dyr er like mye verdt som mennesker eller ikke, så burde man behandle dyr med respekt og varsomhet, de fortjener å bli godt behandlet, og man burde også ha respekt for at andre faktisk kan ha like sterke følelser for dyrene sine som for noe annet.

Jeg ville heller reddet en flue enn hitler, bare så det er sagt. Mannen hadde intet godt i seg.

Nei, jeg respekterer ikke holdningen din til forholdet mellom mennesker og dyr, og det håper jeg ingen andre gjør for å være ærlig. Men jeg respekterer deg som person.

Jepp og man burde også forvente at folk kan diskutere en ting saklig uten å komme med usakligheter og fornærmelser og antydninger om at noen er psykisk syke fordi man er uenige.

Her er jeg enig. Personangrep kan man holde seg god for, men det med å saklig kommentere psykiske forvrengninger til din holdning er ikke helt ute av fokus. Du er den eneste personen jeg vet om som mener at det kan forsvares å redde egne husdyr før et menneske, foruten hitler og diverse diktatorer.

Melder meg ut av tråden. Har fått sagt det jeg mener, og liker heller ikke å diskutere emnet etikk mellom dyr og menneske for det kan så lett misforstås.

Fortsetter under...

Jeg mener at at alle dyr er like mye verdt, i den betydning at alle har rett til å leve. Med det sagt er naturen laget på en slik fiffig måte at det oppstår et hierarki. På toppen av dette hierarkiet finner man menneskene, som er der pga sin evne til å utvikle våpen som overgår de fysiske kreftene til rovdyrene under oss på rangstigen. I likhet med at bjørn dreper sau, dreper vi våre husdyr, evt annet vilt for å få mat til å overleve. Også kalt instinkter.

Dyr dør, mennesker dør. Enkelte slike hendelser bringer mer sorg enn andre, men allikevel er de en del av naturens gang. Survival of the fittest. Der er jeg muligens kynisk, men det må dø mennesker like mye som det må dø andre dyr. Det jeg likevel er sterkt i mot er unødig endelse av liv, enten det er en hund, et menneske eller et insekt. Og nå kommer sikkert noen og sier at jeg garantert har drept ei flue eller to. Og ja, det er helt korrekt. Jeg har drept opptil flere fluer som prøver seg på maten min. Slik er rangstigen. :)

Hva om : Pappa feirer 50 års dag, og en klasse venn feirer 20 års dag.. Jeg feirer bursdagen med pappa fordi jeg føler at kompisen sin bursdag er "mindre verdt" Fordi jeg har et bedre forhold til far.

i mitt tilfelle desverre om jeg skal tenke egoisitisk? så står far av høyere personlig verdi enn en klasse venn.

Hadde valget stått mellom liv eller død

Menneske>Dyr

Familie > Random (alder . sykdom osv tatt i betrakning :p )

( ja det gjør vel meg til en kjip egoist)

Annonse

Mennesker er dyr. Vi er bare noe smartere, kan man si.

Kommer vel an på hvordan man ser det.

Vi har lenge behandlet andre dyr som mindre verdt eller som nyttedyr, historisk sett.

Det er mange som refererer til næringskjeden, men hva med økosystemet? Der er alle parter avhengige av hverandre, men forsvinner en part vil en annen overta. Jordkloden klarer seg fint uten oss. Det gjør oss likeverdig i et økosystem, men verdiløs i det store bildet...

At noen vil velge å redde sitt kjære kjæledyr fremfor å redde et fremmed menneskebarn, finner jeg urovekkende og sjokkerende.

Jeg finner det like sjokkerende at folk kan behandle dyr på måter vi aldri ville behandlet mennesker på, mennesker kan i det minste forsvaret seg, dyr er uskyldige og i mange tilfeller uten mulighet til å forsvare seg selv.

Annonse

Jeg finner det like sjokkerende at folk kan behandle dyr på måter vi aldri ville behandlet mennesker på, mennesker kan i det minste forsvaret seg, dyr er uskyldige og i mange tilfeller uten mulighet til å forsvare seg selv.

Det er mye dyremishandling - tildels grusom. Det er ille og skremmende at så få bryr seg og at dette ondet ikke settes mer fokus på.

Men det er faktisk mye mer skremmende at du sier at du heller ville redde livet til katta di enn et menneskebarn - om de begge havnet i livsfare.

Personlig så er hunden min på lik linje med familien, samboeren og vennene mine. Han er en del av flokken min, av familien, men en random hund jeg kjører forbi er ikke det. Så jeg ville lett ha reddet hunden min fremfor en fremmed hund. Jeg vil redde den fremfor en fremmed unge også. Men moral spiller inn her, så jeg aner ikke hva jeg ville gjort i den faktiske situasjonen. Jeg ønsker å redde hunden, men samvittigheten sier ungen.

Så for MEG er hunden min hjertet mitt og jeg elsker han og så videre, men jeg skjønner at DU ikke er så glad i bikkja mi ;) Og jeg forstår og respekterer at du ikke ville ha reddet min hund fremfor en unge i nød.

Generelle dyr: Nå er det jo en gang slik at mennesket er på toppen av næringskjeden, at vi dreper dyr, flår dem, spiser dem, bruker pelsen dems. Om de er like mye verdt er jeg litt usikker på, men jeg mener det bør vises såpass respekt overfor våre "medborgere" at vi ikke dreper, plager og selger for moro skyld. Som nyttedyr er det ok, men når de blir brukt kun for å tjene penger og ikke har det bra så gråter jeg inni meg :cry:

Trodde vi var ferdige med å tillegge dyr menneskelige egenskaper?

Det gjør jeg da heller ikke, men jeg vet hvor sterke bånd dyr kan knytte til hverandre.

Det må gå an å se ting fra dyrs perspektiv også.

En hundemor hadde heller redda valpen sin enn deg :)

Gjest nobro
Det gjør jeg da heller ikke, men jeg vet hvor sterke bånd dyr kan knytte til hverandre.

Det må gå an å se ting fra dyrs perspektiv også.

En hundemor hadde heller redda valpen sin enn deg :)

Det skal du faktisk ikke si for sikkert. Hunder kan ofre ganske mye for å redde sin eier, da det er denne skapningen som besørger hunden sin overlevelse ift husly, mat o.l. Så spørsmålet blir om en hundemor prioriterer sin egen eller avkommets overlevelse. Evolusjonært kan hundemoren få flere barn, men hun kan ikke vite at avkommet vil få mulighet til å forplante seg om hun dør.

Hvilken død vil være til fordel for artens overlevelse?

Interessant problemstilling faktisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...