Gå til innhold

Er dyr mindre verdt enn mennesker?


Helene Drage

Anbefalte innlegg

Som crazy catlady med 4 katter hjemme så sier det jo seg selv at jeg mener dyr er fantastiske. Spør du meg har mine fire katter mer personlighet enn mange mennesker jeg møter:P Jeg skjønner selvsagt at ikke alle ser det slik, men personlig tror jeg ikke de har vært nok rundt dyr til å lære å sette pris på dem.

Idag er den største pusen min 3 år gammel og en venninnes sønn har også bursdag idag. Da jeg sa at Eros og sønnen hennes hadde bursdag på samme dag smalt det bare tilbake; "Ja men det er jo bare en katt!".

Jeg merket at jeg ble vanvittig provosert, jeg følte at hun mente at Eros var mindre verdt enn hennes sønn og det gjorde meg direkte kvalm. Jeg har som sagt forståelse for at alle ikke føler det på samme måte ovenfor dyr, men de er like mye verdt som mennesker! Jeg er ikke glad i barn, men jeg sier da ikke "Men det er jo bare en drittunge!" av den grunn! For meg er kattene mine som barna mine, og jeg er antagelig like glad i dem som jeg kommer til å bli i et barn hvis jeg engang får et.

Er dette virkelig holdningen til folk rundt omkring, at det "bare" er dyr og dermed mindre verdt enn mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort svar: Ja, dyr er mindre verdt enn mennesker.

Hva om jeg kom og sa: "Se på flua mi, Einar. I dag ble han 1 mnd." Hadde ikke du da syns at jeg var gæærn? Og om jeg freaket ut dersom du drepte en veps..? Eller om jeg så en bonde som slaktet ei ku.. Reagerer du på slakting av kyr? De er jo også dyr akkurat som en katt er et dyr, og da må vi vel likestille dem også med mennesker, eller? Kanskje vi skulle bli kanibaler, for ikke å skille på dyr og mennesker?

Se på samfunnet også: Hva gjør man dersom en hest, katt eller hund er gammel syk? Som regel avliver man dem, og det er lov. Hva med P-pillene du gir kattene dine, som har så store hormondoser at de mer eller mindre garanterer at katten får kreftkuler? Det hadde ALDRI vært godtatt på mennesker.

Når det skal sies: Jeg har katt selv, og ho er selvfølgelig verdens beste katt. Ho har masse personlighet (perkattlighet?), det er masse selskap i ho og ho kan uttrykke seg og kommunisere med meg så vi skjønner hverandre sikkert minst like godt som jeg kunne forstått en baby uten talespråk. Men ho er jo ikke babyen min, det er katten min og hadde jeg hatt barn hadde det selvsagt vært noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' date=' post: 230569, member: 544"']Hva om jeg kom og sa: "Se på flua mi, Einar. I dag ble han 1 mnd."

Flue = insekt.

Men...jeg synes på mange måter at dyr er minst like mye verd som mennesker. Blant annet vil jeg heller behandles dyrisk enn menneskelig, for det er ingen grenser på faanskapen mennesker kan finne på. Dyr er ikke falske og de skuler ikke intensjonen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' date=' post: 230569, member: 544"']Kort svar: Ja, dyr er mindre verdt enn mennesker.

Hva om jeg kom og sa: "Se på flua mi, Einar. I dag ble han 1 mnd." Hadde ikke du da syns at jeg var gæærn? Og om jeg freaket ut dersom du drepte en veps..? Eller om jeg så en bonde som slaktet ei ku.. Reagerer du på slakting av kyr? De er jo også dyr akkurat som en katt er et dyr, og da må vi vel likestille dem også med mennesker, eller? Kanskje vi skulle bli kanibaler, for ikke å skille på dyr og mennesker?

Se på samfunnet også: Hva gjør man dersom en hest, katt eller hund er gammel syk? Som regel avliver man dem, og det er lov. Hva med P-pillene du gir kattene dine, som har så store hormondoser at de mer eller mindre garanterer at katten får kreftkuler? Det hadde ALDRI vært godtatt på mennesker.

Når det skal sies: Jeg har katt selv, og ho er selvfølgelig verdens beste katt. Ho har masse personlighet (perkattlighet?), det er masse selskap i ho og ho kan uttrykke seg og kommunisere med meg så vi skjønner hverandre sikkert minst like godt som jeg kunne forstått en baby uten talespråk. Men ho er jo ikke babyen min, det er katten min og hadde jeg hatt barn hadde det selvsagt vært noe helt annet.

At vi behandler dyr dårlig er ikke det samme som at de er mindre verdt, og en flue er et insekt, man må faktisk se forskjell på insekt og husdyr. Selvsagt er et barn noe annet og man er nok glad i barn på en annen måte, men det gjør ikke katten mindre verdt eller mindre elsket, ihvertfall ikke i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig holdningen til folk rundt omkring, at det "bare" er dyr og dermed mindre verdt enn mennesker?

Det er vel ganske åpenbart at det er den generelle holdningen i samfunnet. Man kan jo nevne eksempler på dette fleng, vi avler opp og spiser dyr, kjøper og selger de, holder de i fangenskap som husdyr og avliver de når vi måtte føle for det. Det er vel lenge siden du har sett noen bli straffedømt for å kjøre i hjel ei katt f.eks?

Så at dyr er mindre verdt er ganske åpenbart. Jeg syns det hadde vært mer interessant å høre deg argumentere hvorfor du mener de er like mye verdt som mennesker?

Jeg er glad i dyr bare så det er sagt. Både som husdyr og til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

holder de i fangenskap som husdyr og avliver de når vi måtte føle for det. Det er vel lenge siden du har sett noen bli straffedømt for å kjøre i hjel ei katt f.eks?

En hund holdes ikke i fangenskap. De har over flere titusen år blitt tilpasset til å leve med mennesker og kunne ikke overlevd uten. Hunder *oppsøker* mennesker, og de ønsker også å ha en streng og konsekvent flokkleder.

Det at enkelte mennesker avliver dyr når de føler for det taler faktisk for at mennesker er dumme, kalde og kyniske. Min skal få leve så lenge han har det bra, men jeg vil ikke at han skal lide. Uansett hvor vondt det måtte gjøre for meg. MEN - om noen tar livet av min hund (og da snakker jeg ikke om uhell) så ville jeg krevd øye for tann. "Øye for øye, tann for tann" er for nybegynnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske åpenbart at det er den generelle holdningen i samfunnet. Man kan jo nevne eksempler på dette fleng, vi avler opp og spiser dyr, kjøper og selger de, holder de i fangenskap som husdyr og avliver de når vi måtte føle for det. Det er vel lenge siden du har sett noen bli straffedømt for å kjøre i hjel ei katt f.eks?

Så at dyr er mindre verdt er ganske åpenbart. Jeg syns det hadde vært mer interessant å høre deg argumentere hvorfor du mener de er like mye verdt som mennesker?

Jeg er glad i dyr bare så det er sagt. Både som husdyr og til middag.

At vi spiser dyr er ikke dermed sagt at vi ikke kan behandle de bra, jeg tviler på at du ville skutt og drept katten/hunden din og spist den til middag. Det handler litt om følelsesmessig verdi også ikke minst, man har ikke samme følelsene for en ku som man har for en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener at dyr ikke er mindre verdt enn mennesker i min verden:) De fortjener å ha det godt, bli tatt vare på og behandlet godt. Det vrir seg av kvalme når jeg hører om dyremisshandling, dumping av dyr, dyreforsøk osv.

Altså da mener jeg DYR og ikke innsekter! Hater innsekten og de kan godt oses ihjel for min del! Er noen som pleier å kommentere at innsekter er også dyr når jeg er skviser en mauer og er imot dreping av dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi spiser dyr er ikke dermed sagt at vi ikke kan behandle de bra, jeg tviler på at du ville skutt og drept katten/hunden din og spist den til middag. Det handler litt om følelsesmessig verdi også ikke minst, man har ikke samme følelsene for en ku som man har for en katt.

DU har ikke samme følelsene for ei ku som du har for ei katt. Det finnes folk som elsker bilen sin over alt på jord, det betyr vel ikke at vi automatisk skal verdsette biler like mye som mennesker.

Og jeg har ikke sagt noe om at vi ikke skal behandle dyr bra. Det er jo et helt annet tema.

En hund holdes ikke i fangenskap. De har over flere titusen år blitt tilpasset til å leve med mennesker og kunne ikke overlevd uten. Hunder *oppsøker* mennesker, og de ønsker også å ha en streng og konsekvent flokkleder.

Det at enkelte mennesker avliver dyr når de føler for det taler faktisk for at mennesker er dumme, kalde og kyniske. Min skal få leve så lenge han har det bra, men jeg vil ikke at han skal lide. Uansett hvor vondt det måtte gjøre for meg. MEN - om noen tar livet av min hund (og da snakker jeg ikke om uhell) så ville jeg krevd øye for tann. "Øye for øye, tann for tann" er for nybegynnere...

Ja hunder er et eksempel, men det finnes nok av andre eksempler på husdyr som lever fritt i naturen. Og når det gjelder å avlive dyr så regner jeg med at du ikke er vegetarianer så du møter nok deg selv i døra der daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi spiser dyr er ikke dermed sagt at vi ikke kan behandle de bra, jeg tviler på at du ville skutt og drept katten/hunden din og spist den til middag. Det handler litt om følelsesmessig verdi også ikke minst, man har ikke samme følelsene for en ku som man har for en katt.

Greit, vi stryker det med innsekter. Hva med de som har kaniner som kjæledyr og spiser dem til middag? Det blir noe annet. Forøvrig sier du vel også at en ku er mindre verdt enn en katt, så det er greit å drepe en ku..? Hva hvis vi bytter ut flua i det forrige eksempelet mitt med ei ku da..? DU har kanskje ikke samme følelser for en ku som for en katt, men kanskje bonden Tomme (fra pærrædais) har vel så mye følelser for kyr som for katter. Hvordan stiller man seg til det da?

mr. LEtC: Hva gjør du når hunden din blir gammel og syk? Er det greit å avlive den da, eller holder du den i live med medisiner, operasjoner osv? Hva gjør du når din far blir gammel og syk? Avliver du han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine (crazy catlady) øyne er katter like mye verdt som ett menneske.

Katter, og husdyr generellt som man får ett bånd til, preger livet ditt på samme måte som en god venn vil gjøre. Jeg måtte avlive den ene katten min i fjor pga sydom og jeg savner henne noe helt enormt. Det er veldig respektløst å skulle si " Det er bare en..." om noen eller noe du er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' date=' post: 230614, member: 544"']Greit, vi stryker det med innsekter. Hva med de som har kaniner som kjæledyr og spiser dem til middag? Det blir noe annet. Forøvrig sier du vel også at en ku er mindre verdt enn en katt, så det er greit å drepe en ku..? Hva hvis vi bytter ut flua i det forrige eksempelet mitt med ei ku da..? DU har kanskje ikke samme følelser for en ku som for en katt, men kanskje bonden Tomme (fra pærrædais) har vel så mye følelser for kyr som for katter. Hvordan stiller man seg til det da?

mr. LEtC: Hva gjør du når hunden din blir gammel og syk? Er det greit å avlive den da, eller holder du den i live med medisiner, operasjoner osv? Hva gjør du når din far blir gammel og syk? Avliver du han?

Jeg er veldig glad vi faktisk kan ta den avgjørelsen om å avlive ett sykt dyr. Aktiv dødshjelp kan diskuteres i det uendelige, men ja - Jeg ville heller at min syke far hadde fått sovnet stille inn enn å ligge i en sykeseng uten noe liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hunder er et eksempel, men det finnes nok av andre eksempler på husdyr som lever fritt i naturen. Og når det gjelder å avlive dyr så regner jeg med at du ikke er vegetarianer så du møter nok deg selv i døra der daglig.

Jeg møter meg selv sjelden i døren. Jeg ser stor forskjell på å drette opp et nyttedyr, kjæledyr og mat. Du ser meg ofte omtale sau og lam som "uprosesserte koteletter" og ku som "hamburger". Jeg ville aldri omtalt min hund, som er min flokk og min familie, som mat. Du vil heller aldri se meg behandle hunden min som et menneske.

Jeg ser heller ingen grunn til å ha en kanin om man ikke skal spise den, for det er dyr som ikke *ønsker* å være i en husholdning. Jeg ser heller ingen problemer med å drette opp dyr til diverse formål.

Det jeg *er* motstander av i de fleste tilfeller er å felle dyr uten å bruke dem. Skal man spise villhund, så er det sikkert greit å felle den. Det samme om man trenger pelsen. Det eneste tilfellet jeg kan tenke meg å nedlegge et dyr uten å bruke skrotten til noe er om det er et menneske som dreper hunden min uten god grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' date=' post: 230614, member: 544"']Greit, vi stryker det med innsekter. Hva med de som har kaniner som kjæledyr og spiser dem til middag? Det blir noe annet. Forøvrig sier du vel også at en ku er mindre verdt enn en katt, så det er greit å drepe en ku..? Hva hvis vi bytter ut flua i det forrige eksempelet mitt med ei ku da..? DU har kanskje ikke samme følelser for en ku som for en katt, men kanskje bonden Tomme (fra pærrædais) har vel så mye følelser for kyr som for katter. Hvordan stiller man seg til det da?

mr. LEtC: Hva gjør du når hunden din blir gammel og syk? Er det greit å avlive den da, eller holder du den i live med medisiner, operasjoner osv? Hva gjør du når din far blir gammel og syk? Avliver du han?

Nei, da får du lese ting engang til, jeg sier at vi har andre følelser ovenfor en ku enn en katt, ikke at de er mindre verdt. For en bonde vil kua ha like mye verdi som en katt,men en ku har også en verdi fordi vi faktisk spiser den. Ting er ikke sort hvitt slik du presentere det her, man må ikke være vegetarianer selv om man mener kuer er like mye verdt som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at det å avlive dyr når de er veldig syke og lider er bra! Jeg hadde en gammel hund en gang som ble spist opp innvendig av kreften. Hun hadde det ikke godt og kom bare til å bli sykere og sykere. Da må man sette egoet litt vekk og tenke hva som er best for hunden. Avlive..

Nå skal det sies at jeg ikke har spist kjøtt på 7 år (bare fisk de siste 2åra).. Og om jeg hadde hatt en hest som skulle avlives så hadde jeg ikke sendt hesten til slaktern etterpå..Selv om hesten måtte avlives pgr av noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' date=' post: 230614, member: 544"']mr. LEtC: Hva gjør du når hunden din blir gammel og syk? Er det greit å avlive den da, eller holder du den i live med medisiner, operasjoner osv? Hva gjør du når din far blir gammel og syk? Avliver du han?

Du klarte ikke å lese det jeg skrev over? Når hunden min blir gammel og syk bli han avlivet. Som jeg skrev over vil jeg gjøre det uansett hvor vondt det vil være for meg, for det vil være det beste for ham. Og han fortjener å få slippe å ha det vondt.

Edit: Når det gjelder faren min, så vet jeg ikke. Har ikke hatt kontakt med ham på over 20 år, og selv før det var det minimalt. Hvordan han har det interesserer meg ikke. Men jeg kunne godt tenkt meg å avsluttet med en overdose morfin selv, og ville respektert andres ønske om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel mer om hvilken relasjoner og band en utvikler, noe som er svært inividuelt.

En bonde kan være like glad i melkekyra si som jeg er glad i katten min.

Men en bonde har jo helt andre relasjoner til dyrene sine, i forhold til hva jeg har for katten min.

Bondens interessen ligger i at så lenge dyrene har det godt så gir dem melk og kjøtt.

Katten min gir meg ikke kjøtt eller melk, men den gir meg mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...