Gå til innhold

Når blir det NOK av en type tråd?


Tamadeus

Anbefalte innlegg

Har du noen forslag til hvordan problemet kan løses? :)

Hva med en "Velkommen til Fitnessbloggen" på forumforsiden? Under kan det være linker til f.eks. "nybegynnerguide", "FAQ" (når den er oppe og går) og oppskrifter (ja, det ligger allerde en link til den under "FITNESSBLOGGEN"-logoen, men det er VELDIG mange som ikke ser det tydeligvis :whistling:. Den burde kanskje også oppdateres med flere oppskrifter?! Mange her sitter med mange gode oppskrifter og bilder, så akkurat det er null problem)....

Noe sånt som:

post-36-1444083898304_thumb.jpg

....KUN for å illustrere det jeg tenker

Og legge den inn f.eks. her:

post-36-14440838985272_thumb.jpg

....eller evt. under de bildene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FAQ's er en god ide, men det forutsetter at folk faktisk bidrar til å lage en god FAQ. Det har jo blitt laget en FAQ på kosthold, men der har det vært heller laber aktivitet. Er det da vits i å lage enda en FAQ når vi ikke klarer å lage én bra en?

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/brainstorming-kladd-til-kostholds-faq.2363/

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/faq-kosthold.3251/

Ellers så er det fritt fram for andre å lage en brainstorming/kladd tråd i andre kategorier, men det bør bli bra med innhold før det legges inn i en ferdig FAQ. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Det at en del spørsmål går igjen er et tegn på at dette er ting som opptar mange. Det er også sånn at folk har en tendens til å se på sin egen situasjon som unik, og derfor ikke ønsker å lete gjennom gamle tråder for å se om noen har postet de samme spørsmålene tidligere.
  2. Det vil være svært lite hensiktsfullt å slette gamle tråder, selv om spørsmål går igjen. De gamle trådene som det ikke lenger er aktivitet i vil havne lenger og lenger ned på listen, og de som det fortsatt er aktivitet i er det jo hvertfall ingen grunn til å slette. Hvem skal avgjøre om en tråd er verdig å leve videre eller ikke?
  3. Om det irriterer noen at folk spør om ting som er besvart i mange andre tråder, så er det så enkelt som at man ikke trenger å lese disse nye trådene, og langt mindre svare på dem. Man kan også gi en link til en eldre tråd og spørre om ikke de svarene kan hjelpe trådstarter.
  4. Fitnessbloggen er et forum for alle, der man kan spørre om hjelp uavhengig av hvilket nivå man selv er på. Vi er ikke et elitistforum der vi skal luke bort tråder som "ikke er verdig" eller noe i nærheten av den retningen. Et av målene er å vokse oss mye større enn vi er i dag, og da er vi avhengig av at folk trives. For at folk skal trives må man sitte med følelsen av at man kan spørre om hva som helst, uten å få kjeft for at andre har spurt om det samme tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sletting av gamle tråder er bortkastet tid, FAQs, evnt "Best of" / stickies har vist seg å være best på de fleste forumer jeg henger på.

  1. Fitnessbloggen er et forum for alle, der man kan spørre om hjelp uavhengig av hvilket nivå man selv er på. Vi er ikke et elitistforum der vi skal luke bort tråder som "ikke er verdig" eller noe i nærheten av den retningen. Et av målene er å vokse oss mye større enn vi er i dag, og da er vi avhengig av at folk trives. For at folk skal trives må man sitte med følelsen av at man kan spørre om hva som helst, uten å få kjeft for at andre har spurt om det samme tidligere.

    Dette er jo til dels rimelig latterlig. Om du satt i en skole time, og 1 person rekker opp hånden for å spørre om spørsmål X, så får han svaret fra læreren. Så spør èn til, fordi han ikke forstod helt. Da har vi hatt 2 gjennomganger av samme spørsmål. Om da elev 4-10 også rekker opp hånden, skal læreren da gå og hjelpe hvert individ? Ikke bare er det bortkastet tid, det forpester forumet med de samme spørsmålene HVER dag, det skaper latskap blandt nye brukere, det får alt for behjelpelige personer til å kaste bort tiden sin, og som jeg nevnte i første tråden, det blir en HAUG av slike tråder på <hva er nytt>


    Om dette er noe dere ønsker, for å skape et stort miljø, så får dere vel gjøre det, men da får dere nesten si det rett ut;
    VI VIL HA STØRST MULIG EKSPONERING FOR VÅR REKLAME BANNER
    , etc . For det å la slike poster komme hver dag, trekker nivået på forumet ned, det kan du/dere umulig nekte for, fra et brukerperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAQ's er en god ide, men det forutsetter at folk faktisk bidrar til å lage en god FAQ. Det har jo blitt laget en FAQ på kosthold, men der har det vært heller laber aktivitet. Er det da vits i å lage enda en FAQ når vi ikke klarer å lage én bra en?

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/brainstorming-kladd-til-kostholds-faq.2363/

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/faq-kosthold.3251/

Ellers så er det fritt fram for andre å lage en brainstorming/kladd tråd i andre kategorier, men det bør bli bra med innhold før det legges inn i en ferdig FAQ. ;)

Får ikke access. Ja, jeg har trykket på "request access". Det er ikke sikkert jeg har noe å bidra med, men jeg kan jo se :) Jeg bidrar mer enn gjerne med noe jeg - hvis det er behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo til dels rimelig latterlig. Om du satt i en skole time, og 1 person rekker opp hånden for å spørre om spørsmål X, så får han svaret fra læreren. Så spør èn til, fordi han ikke forstod helt. Da har vi hatt 2 gjennomganger av samme spørsmål. Om da elev 4-10 også rekker opp hånden, skal læreren da gå og hjelpe hvert individ?

Det eksempelet der er noe av det teiteste jeg har lest her inne.

Som sagt, om du ikke ønsker å hjelpe med spørsmål som er besvart før, så lar du være å gjøre det. Eventuelt kan du linke til tidligere svar, og på den måten også lære folk å lete litt bedre før de spør neste gang.

Om vi begynner å kjefte på folk og slette tråder fordi de stiller tidligere stilte spørsmål, så er det ikke lenge før aktiviteten på forumet faller ned på nivå med andre treningsforum som iform, der det nesten ikke er aktivitet på forumet lenger.

En av fitnessbloggens visjoner er å gjøre en forskjell for folkehelsen, og da må man være åpen for alle og prøve å nå ut til et størst mulig publikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke access. Ja, jeg har trykket på "request access". Det er ikke sikkert jeg har noe å bidra med, men jeg kan jo se :) Jeg bidrar mer enn gjerne med noe jeg - hvis det er behov :)

Hvem av linkene trykka du på?

Selve FAQ'en er låst for kommentarer, men jeg mener det skulle gå an å se innholdet? Den andre tråden er der man legger inn tilbakemeldinger og bidrag til FAQ'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. Trodde du snakka om en av trådene jeg linka til her. Du får bare be espen godta deg. Er ikke sikkert han har vært inne på dokumentet på en stund.

Det første innlegget mitt var forresten ikke ment som et direkte svar til posten din, men mer sånn generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et av nettforums greier på godt og vond.

For ett år siden var jeg feit, utrent og lat. Ved å begynne å følge fitnessbloggen, stille noob spørsmål og ta aktive grep, har jeg endet min situasjon til det bedre. Dette tenker jeg på hver eneste gang en " nybegynner " spør om noe banalt og enkelt. Vis respekt, tenk at det sitter veldig mange mennesker som regelrett sliter med disse problemene, og det føles flaut, kleint og vanskelig å spørre noen man kjenner. Å faktisk bli hørt, og føle at noen har sympati, og samtidig har noe å lære bort, tror jeg er svært, svært viktig. Så får man heller leve med at enkelte ting har vært diskutert 10, 100 eller 200ganger før. Siden hele ideen med et nettforum er at alle kan bidra, må folk få lov poste.

Skulle man følge tankegangen til enkelte, kunne jo hele forumet legges ned. " Alt " har jo vært skrevet før, det er bare å søke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legger du opp til et forum/samfunn som heller lar andre jobbe for seg. Istedenfor å bruke 1 minutt på å bruke søke funksjonen.

Vi legger opp til et forum/samfunn der alle kan spørre og få svar, uavhengig av nivå. Om du mener dette er et tegn på lavere kvalitet, så har du selvfølgelig lov til å mene dette. Det finnes flere mål på kvalitet, og lav terskel for å poste spørsmål mener hvertfall jeg er en veldig god kvalitet med tanke på å nå ut til et bredt publikum, og som nevnt lenger oppe så jobbes det med å utvikle FAQs i de ulike underforumene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interressant. Hva om vi snur på det?

La os si at alle her stikker inn på et fora for "økonomer". Der blir det diskutert innvestering av middler for fremtiden som de altid gjør.

Personlig kan jeg veldig lite økonomi, jeg klør meg i hodebunnen a rentesattser, aksjeinvesteringer og neddiskontering. Jeg leser tråder som jeg tror omhandler hva jeg spør etter, men skjønner enda like lite. Jeg ser andre i samme situasjon men føler at den ikke passer min overhode. Jeg er nyskjerrig, jeg har det travelt og jeg er ikke vant med slike foraer. Så jeg starter tråd å stiller spørsmål i en tråd.

Greia er at en majoritet av individene som stiller spørsmål på dette foraet kommer hit med NULL erfaringer, med flere spørsmål enn hva enn kan tenke seg. Begreper som vi syns forklarer seg selv - repetisjoner, sett, treningsfrekvens, baseøvelser - er begreper som for nye individer er spass gresk at det å bære lese dem om og om gijen skaper mer usikkerhet.

I et slikt forum er det lett å havne i en egen bobble, det blir diskutert på relativt dype nivå til tider. Det er snakk om nevrologiske tilpasninger, skjevheter i benstruktur eller blokk-periodisering tilpasset eklsposivitetsprinsipper for å nevne noe. Jeg har selv erfart alt for mange ganger at det er lett å tro at basic er noe ALLE kan, det er det ikke. For akkurat som jeg ikke kan basic ting om økonomi (annet enn å betale regninger å få igjen på skatten) så gjelder dette for trening for de individene som kommer innom her.

Ikke alle kan basics om trening, faktisk er det rett å anta at en majoritet ikke kan basics eller noe i det hele tatt om trening, kosthold og helse. Faktisk vil jeg tør å påstå at det er så mange myter der ute at det ikker er klandreverdig engang å ikke kunne noe om trening. OG DET ER IKKE GALT, det er ei heller FEIL og disse personene skal IKKE STRAFFES for deres uvitenhet.

Akkurat som jeg ikke blir straffet hver gang jeg ringer banken min for å spørre om økonomiske råd, som hun veiliederen har diskutert og forklart en milliard ganger før, og som står i Dagens Næringsliv, og fordummet og feiltolket i VG og DB.

Forresten er forskjellen på økonomen som gir meg råd og meg som gir råd her, er basicly at hun får betalt og ikke jeg, noe som forklarer hvorfor hun klarer flere hennvendelser i løpet av en dag enn jeg gjør.

Når det kommer til trening er vi - meg - bedrevitere på trening, men på en hel del andre temaer som er viktig for livet vårt - mitt? - så er jeg like grønn som altid. Jeg vil ikke straffes fordi jeg er UVITEN, men jeg vil bli BELÆRT.

Sånn til sist, en god FAQ hadde ikke vært dumt, men som nevnt tar dette lang tid lage. Den skal tross alt dekke det meste en majoritet av befolkning ikke forstår: Basis kunnskap av temaet trening. Så intill videre får vi svare alle som kommer innom. Og helelr rante over personer som spør om hjelp men som nekter å ta i mot, noe jeg selv syns er et mye mer interresant tema. Men om det i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være ærlig, så syntes jeg faktisk det er givende å hjelpe en "nybegynner". Å kunne være til hjelp, og kanskje også faktisk hjelpe en person til å få en sunnere livsstil kan jo ikke være annet enn flott!

Jeg gjør meg faktisk heller ikke noe av å gjenta ting flere ganger heller. Da lærer jeg ting bedre selv, og forhåpentligvis lærer jeg meg å formulere det jeg skal si bedre - det er en win situasjon for min del! Jeg tenker også at det er en del av fitnessbloggens jobb fremover å gjøre svarene på slike nybegynnerspørsmål lett tilgjengelige, slik at de som lurer kan se om de forstår mer av å lese disse svarene. Og om det er noe de ikke forstår, så bør de ha muligheten til å stille spørsmål selv om det står greit forklart et sted. Jeg tror faktisk at en del forstår det også, men at de ønsker en bekreftelse på at de har forstått det riktig.

Jeg er ingen ekspert selv, og jeg har MYE mer jeg kan lære! Men at jeg har muligheten til å spørre andre som har litt mer peiling på område syntes jeg er fantastisk. Det gjør at jeg blir giret på å lære mer, og nå leser jeg faktisk bøker som omhandler relaterte temaer. Både for å lære noe selv som jeg kan ta med meg videre, men også slik at jeg kan lære andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å slette sine egne tråder? Bare lurer, for jeg lette men fant ingen måte. Jeg kunne godt tenkt meg å slette tråder etterhvert som jeg har fått svar på det jeg lurer på om tråden kanskje ikke er så veldig interessant for andre. Dessuten er det irriterende å få varsler lenge etterpå om at folk har kommentert og da gjerne fortsetter å kommentere hva jeg gjør "feil" f.eks, når det er lenge siden spørsmålet ble stilt og jeg selvfølgelig har rettet opp i mine "feil":p

Men det går kanskje ikke an å ordne så hver enkelt kan slette sine egne tråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å slette sine egne tråder? Bare lurer, for jeg lette men fant ingen måte. Jeg kunne godt tenkt meg å slette tråder etterhvert som jeg har fått svar på det jeg lurer på om tråden kanskje ikke er så veldig interessant for andre. Dessuten er det irriterende å få varsler lenge etterpå om at folk har kommentert og da gjerne fortsetter å kommentere hva jeg gjør "feil" f.eks, når det er lenge siden spørsmålet ble stilt og jeg selvfølgelig har rettet opp i mine "feil":p

Men det går kanskje ikke an å ordne så hver enkelt kan slette sine egne tråder?

Hvis brukere skal kunne slette sine egne tråder så vil de automatisk måtte slette andre sine innlegg i den tråden også. Og da får brukerne litt vel mye moderatorrettigheter spør du meg. Innholdet kan som sagt være nyttig for andre så jeg synes ikke det er en god ide og slette noe uten en spesiellt god grunn.

Ønsker du ikke å få varslinger lengre kan du derimot klikke på "Ikke følg tråden" linken som du finner øverst til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis brukere skal kunne slette sine egne tråder så vil de automatisk måtte slette andre sine innlegg i den tråden også. Og da får brukerne litt vel mye moderatorrettigheter spør du meg. Innholdet kan som sagt være nyttig for andre så jeg synes ikke det er en god ide og slette noe uten en spesiellt god grunn.

Ønsker du ikke å få varslinger lengre kan du derimot klikke på "Ikke følg tråden" linken som du finner øverst til høyre.

Ok, skjønner den. Bare tenkte det ville hjelpe om folk "ryddet" litt selv. But i see your point;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir mye av det samme, men dersom man synes dette er et stort problem bør man holde det for seg selv og definitivt ikke klage på trådstarteren.

Mange av de som kommer inn her har null erfaring. De er nervøse for å spørre om hjelp, føler seg kanskje dumme og uerfarne, men de har likevel GUTS til å starte en tråd og fortelle om deres historie. De har viljen til å gjøre en forandring.

Dette må vi støtte 100%. Når nye medlemmer kommer inn her og ser en tråd som nettopp denne: "Når blir det NOK av en type tråd?" - tror du de får et godt førsteintrykk av forumet? Tror du de ønsker å spørre om hjelp da?

Jeg synes absolutt vi bør prøve å gjøre det så enkelt som mulig for de nye, med FAQs etc. Men vis tålmodighet. De har tatt et stort skritt for dem selv, og det er noe ganske unikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir mye av det samme, men dersom man synes dette er et stort problem bør man holde det for seg selv og definitivt ikke klage på trådstarteren.

Mange av de som kommer inn her har null erfaring. De er nervøse for å spørre om hjelp, føler seg kanskje dumme og uerfarne, men de har likevel GUTS til å starte en tråd og fortelle om deres historie. De har viljen til å gjøre en forandring.

Dette må vi støtte 100%. Når nye medlemmer kommer inn her og ser en tråd som nettopp denne: "Når blir det NOK av en type tråd?" - tror du de får et godt førsteintrykk av forumet? Tror du de ønsker å spørre om hjelp da?

Jeg synes absolutt vi bør prøve å gjøre det så enkelt som mulig for de nye, med FAQs etc. Men vis tålmodighet. De har tatt et stort skritt for dem selv, og det er noe ganske unikt :)

Det er ikke alltid lett å finne frem på nye forum, og spesielt om man ikke er helt sikre på hva man skal spørre om, som for min egen del, finne frem i kosthold jungelen og trenings tips er ikke alltid lett. MEN nå skal det sies att jeg har fått massivt med god hjelp her da, fra første dag.

Men er det mange tråder om samme emne så er det vell bare å høfflig vise til en relevant tråd.

Nå fanget tråden her øyet på en posetiv måte da, da jeg syntes det er artig å se hvordan folk reagerer på forskjellige forum, mange steder blir man jo nærmest skutt om man ikke har brukt 2 dager på å søke på forumet etter llignende svar ;)

Men som sagt føler det er mye vellvilje og hjelpsomme folk her som ikke er kritiske selv om man sprø om ting som står i andre tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...