Gå til innhold

Hvordan foretrekker du å spise?


Kris Li

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om jeg skal si hva som er optimalt for meg, så må jeg også bemerke at det er kanskje kun meg dette er optimalt for. Jeg spiser vanligvis frokost 30 minutter etter at jeg har våknet, og oftest er det en omelett, skyllet ned med 7 dl vann og noen gram BCAA.

6 timer senere er det ofte lunch, 2 makrellbokser i tomat eller kyllingbryst med wok og bernaisesaus kanskje. 6 timer senere er det ofte middag og det er alltid kjøtt og grønnt. Til kos tar jeg ofte et par fedon lindberg skiver med noe godt pålegg og en kopp te. Dette funker for meg iallefall. Har lagt på meg 1 kg muskler den siste måneden, så noe riktig er det. Jobben jeg legger ned på studioet er kanskje det viktigste, jeg trener få sett pr muskel, men hver eneste rep er sinnsykt tungt. Fra første til siste, går alltid 2 - 3 rep forbi det jeg makter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet frem til et kosthold som fungerer godt for meg! Går ned i vekt samtidig som jeg klarer å opprettholde og øke styrken. Går sjeldent eller aldri tom for energi, selv om det til tider kan gå lenge mellom hvert måltid. Det skjer en sjelden gang at jeg blir akutt sulten på trening (men dog ikke "tom" for energi), men det er på de lengre treningene type 3 timer med mange, tunge sett! Då hiver jeg bare innpå en 2Good-bar eller en banan og trener videre. ;)

Frokost (07.00):

1 ts EFA omega

MiVi

Proteinshake

Havregryn m/skummet melk

Kaffi

Ti-kaffi (10.00):

50% av salat med 2-3 kyllingfileter i biter (eller 4 seikarbonader)

Kaffi

Lunsj (11.30):

De resterende 50% av salat med 2-3 kyllingfileter i biter (eller 4 seikarbonader)

Evt. en banan på fredager som kos

Kaffi

Treningsdager før trening (16.30):

litt havregryn m/skummetmelk

2 FRES

Middag (treningsdager rett etter trening(ca. 20.30) ellers ca kl. 17.00):

Rent kjøtt/fisk/fugl, grønsaker og ris. Det går mye i laks, kylling og torsk. Av og til svin og biffkjøtt. Spiser mye kjøtt, mye grønsaker og middels med ris, forsyner meg 1 gang og blir stappa mett.

Før sengetid:

1 ts EFA omega

De dagene vi har middag rundt klokken 17.00 spiser jeg som oftest en pakke tørrfisk, en banan eller litt 2Good-bar på kveldstid for å ha litt i magen. Drikker ellers mye vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg spiser når jeg er sulten jeg uavhengig av klokka, men ser sånn omtrent sånn ut.

Drikker stortsett kald te gjennom hele dagen.. litt ufrivillig at den er kald (glemmer at jeg har lagd te så den blir kald)

kl 10-12 frokost/lunsj

karbonade med egg,

2 kyllinglår

eller tunfisksalat

kl 16 før trening

proteinshake, en frukt og redbull

kl18 middag

150-200g kjøtt sjaminjong, brokkolie og blomkål eller salat

kl 21.

stekt egg og karbonade og salat

går storsett i lavkarbo her gitt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Periodisk faste
  • Mye carbs til frokost gjør meg trøtt, så jeg foretrekker prot/fett og en frukt
  • Mel gjør meg vannete og jævlig og ser ikke noe poeng i å spise det ofte
  • Gir for tiden en lang f i anbefalinger om å bare ha moderat overskudd under oppbygging, og har fortsatt ikke gått opp betydelig i vekt
  • Ferdigmat og mye tilsetningsstoffer er søppel man ikke kan garantere for hvordan påvirker helsa
  • Shakes sammen med måltidene, fremfor alene
  • Ingen småspising mellom måltider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste light

Treningsdager:

Lunsj normalt mellom 11:30 og 12:00. Fett, proteiner og en frukt (typisk eggerøre, røkelaks, litt ost, olivenolje, salat og et eple)

Mellommåltid, enten på jobb eller rett etter, dvs kl 15-17 droppes nokså ofte: Liten porsjon proteiner og fett, og en frukt

Før trening normalt kl 18:30: 25 gram Nitrofuel og 8 gram BCAA

Etter trening normalt kl 19:45: 40-50 gram myoprotein og frukt (enten 3 dl juice, eller banan, kiwi og 1 dl juice)

Middag normalt kl 20:00: Masse proteiner og 50-100 gram karbs, littegrann fett (10-20 gram)

Kvelds normalt kl 23:00: 100-150 gram karbs og 40-50 gram proteiner, null fett

Hvile/kardio dager:

Lunsj normalt mellom 11:30 og 12:00. Fett, proteiner og en frukt (typisk eggerøre, røkelaks, litt ost, olivenolje, salat og et eple)

Middag ca kl 17:00: Proteinrikt måltid med litt fett og lite karbs. Mye grønnsaker. Frukt til dessert

Kvelds normalt kl 21:00: 100-150 gram karbs og 50-60 gram proteiner, null fett

Tar Omega 3 tilskudd som regel sammen med måltidet midt på dagen (første måltid jeg spiser hjemme). Spiser forøvrig glutenfritt og unngår produkter som inneholder mye omega 6. Unngår for det meste prossesert mat og ferdigmat.

Har begynt de siste dagene å ta BCAA til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært "lite og ofte"-typen veldig lenge. Jeg har aldri klart å spise nok til at jeg kunne gå spesielt lenge uten mat (selv om folk stadig vekk kommenterer at jeg spiser mye til å være så liten). Jeg blir fryktelig fort sulten, og kombinert med lavt blodtrykk så har det en gang i blant ført til noen dårlig timede besvimelser :p

Men "lite og ofte" har bare blitt vanskeligere og vanskeligere, når man får seg jobb der man ikke kan spise akkurat når man vil. Jeg har oppdaget at mer protein virkelig hjelper mye på metthetfølelsen, så nå prøver jeg å få i meg mer protein til frokost og spesielt lunsj, for å klare en hel arbeidsdag uten mellommåltider (utenom et eple eller to, epler er nam). Så er det som regel enten middag når jeg kommer hjem, og kveldsmat før jeg legger meg, eller et lite måltid når jeg kommer hjem og sen middag. Karbo-fett-protein-fordelingen min er vel ca som i de høyt elskede kostholdsrådene til myndighetene, men jeg driver nå altså og bytter ut noe av karbohydratene med protein.

Jeg har logget hva jeg spiser i noen perioder hist og pist, og uten det fordømte godteriet, så ligger jeg på det jeg synes er et bra antall kalorier og en nesten helt fin fordeling av karbs/fett/protein. Litt mer protein = mer mett = mindre sukker = win.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato spiser jeg normalt kun ett måltid på ca 1000kcal om dagen. Dette er jo såklart for å gå ned i vekt, men når jeg kommer til den vekta jeg ønsker å ligge på så kommer jeg til å opprettholde proteininntaket (ca 200g) og variere litt på fett og karbohydrater. Det blir mest sannsynlig 2 eller 3 måltid til dagen, ikke frokost, og fokus på ren mat til jeg dekker det essensielle. De resterende kaloriene kommer jeg til å bruke på akkurat det jeg føler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

450-650g karbohydrat

60-100g fett

150-210g protein

frokost 7:30

Skipper av og til lunsj... ;)

middag 16:00

bananer 17:00

kveldsmat 20-21:00

Hovedsakelig havregryn, ris, pasta, egg, kylling, melk, ost, mye grønnsaker, bananer, brød, olje, smør, tran osv. Når jeg ikke orker spise mer, spiser jeg ei stripe eller 2 sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste

Fett og proteiner på morgen, karbs og proteiner på kvelden, på denne måten holder jeg meg mett og kan gå lengre mellom hvert måltid uten å kjenne sult. Starter jeg dagen med karb går jeg med søtsug og sult.

2-3 store måltider om dagen.

Rene kilder, minst mulig behandlet mat.

Aner ikke kaloriene, men det blir styrt av coachen så spiser det som står på planen. Hodet trives best uten å vite antall kalorier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i å både lage og spise mat så jeg har veldig sjeldent enkle måltider, selv en boks kesam skal smake godt og gjerne flere forskjellige smaker (kakao, kanel, stevia etc)

Jeg trener også best på tom mage og det blir som regel før jobb (16->)

Jeg liker å bli mett og har alltid likt å spise mye og sjeldent da jeg bare blir fysen og "irritert" på småspising

Liker å spise mest på kvelden

Så sånn sett så har det bare automatisk blitt periodisk faste over det hele med faste på 14-16timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste

Fett og proteiner på morgen, karbs og proteiner på kvelden, på denne måten holder jeg meg mett og kan gå lengre mellom hvert måltid uten å kjenne sult. Starter jeg dagen med karb går jeg med søtsug og sult.

2-3 store måltider om dagen.

Rene kilder, minst mulig behandlet mat.

Aner ikke kaloriene, men det blir styrt av coachen så spiser det som står på planen. Hodet trives best uten å vite antall kalorier!!

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser hver 3-4 time. Har funnet ut at det er det som funker best for meg og kroppen min. Etter 3-4 timer må jeg bare ha påfyll ellers så slutter hjernen å fungere normalt. Heheh.. Så det går stort sett i små måltider, men hyppige måltider. Trives med det! :)

f. eks så starter jeg dagen med frokost (havregrøt), lunsj (knekkebrød/yoghurt/smoothie el. lignende), middag, kvelds. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit å spise når jeg er sulten.. ;)

Stort sett går det i frokost mellom 8.30-11.00, og så spiser jeg når jeg har tid og er sulten utover dagen. Om det er middag kl 14, 16 eller 20, spiller liten rolle. Spiser gjerne middagen før lunsjen og (når jeg jobber kveld). Alt etter hva som er mest praktisk.

Er den store matpakkedronningen, og har med meg matpakker til hele dagen om jeg er borte lenge. Stort sett alltid en cirka plan over hva mat jeg skal trøkke i nebbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, ca plan fungerer :D her går det i nøtter til frokost, tre egg til lunsj, egg etter jobb igjen (jeg liker egg), så trening. Den avsluttes med banan og sjokolademelk (hjerte) på min raske gåtur hjem til ett større middagsmåltid! Lilla skyr med cashewnøtter er også priceless godt etter trening. Enkelte ganger når jeg spiser det så tenker jeg "gi meg dette resten av livet og jeg er lykkelig". Nam! Fordeling og kcals driter jeg i. Hihi. Skal få en pro til å se på maten min på tirsdag så lever det gode matliv i uvitenhet enn så lenge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en mild form for lavkarbo, og har gjort det en stund. Må ha mat hver 3-4 time, ellers blir jeg slapp.. En vanlig dag kan se slik ut:

Frokost kl.07: en omelett med en champinjong, litt paprika, squash, en halv tomat, noen skiver skinke/ chorrisopølse/ salami.

Lunsj 1: gjerne en salat med grønnsaker og skinkebiter/ fiskekake/ karbonade

Lunsj 2: Noen fiberrik/ brød (enten veldig grovt eller av lavkarbosorten/ rester etter gårsdagens middag

Middag: Kjøtt/fisk/ kylling og en god porsjon grønnsaker

Kveld: varierer veldig ettersom jeg har trent eller ikke.. men kan godt bestå av noen fiberrik med masse cottage cheese og litt banan.

Noen dager blir det havregrøt til frokost, og da blir det gjerne dagens dose egg i et annet måltid, men egg spiser jeg hver dag. det samme gjelder min lille dose knekkebrød (fiberrik) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet spiser jeg:

Frokost

Lunsj

Middag/kveldsmat

Måltidene består av grønnsaker, kjøtt..lite karbohydrater.

Det er knekkebrød (de der sponplatene fiberrik), lavkarbobrød o.l istedenfor vanlig brødmat. Salat til lunsj. Eller middagsrester. Middag/kveldsmat er stort sett proteiner(kjøtt) og grønnsaker.

Men siste uka har vært mer:

Spis det jeg vil (så ille har det ikke vært, men ikke bra for meg..litt for mye godteri(noe jeg egentlig ikke spiser)..få dårlig samvittighet..innse at "shit, denne maten er dritt for meg" :p

(Heldigvis ny uke og jeg er klar for litt mer stabilt kosthold:P...tror det er bra at jeg skal få hjelp med kosthold. Jeg kan mye, men er ikke så flink når det gjelder meg selv:eek:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...