Gå til innhold

Til dere med astma eller som kjenner noen med astma.


hoffman

Anbefalte innlegg

Hei!!:happy:

I dag skrev jeg på min facebook at jeg ville bli frisk fra kronisk bihulebetennelse..Har vært dårlig nå i 4 uker etter en forkjølelse. Ja, da kommer en ut av den gode treningen og formen og humøret er ikke på topp lenger:depressed: . Jeg googlet og så fant jeg denne siden. Tusen takk for ditt innlegg!!:) Dette skal jeg prøve og har allerede gjort øvelsen en gang. Det var en positiv opplevelse. Hvor mange ganger kan jeg gjøre øvelsen pr dag?. Har bestilt meg boka!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal vi ikke gå helt overboard her, kanskje..? Jeg fikk astma bronkitt påvist da jeg var.. tja, 1-2 år, og tilstanden var såpass alvorlig at jeg ble rushet til sykehuset første gang jeg fikk et anfall fordi bronkiene lukket seg til type sugerør-størrelse. Dette fortsatte med gjevne mellomrom til tenårene, da jeg kuttet ut daglige doser Pulmicort og Bricanyl fordi jeg var dritt lei og uansett "bare" ble lungebetennelse-aktig syk ei uke eller to et par ganger i året.

39 i feber og litt hosting og snørr et par uker hver høst og vår lærte jeg meg å leve med ved hjelp av hardnakket fornektelse. Nå har jeg tilsynelatende "vokst av meg" både astma bronkitt og relaterte allergier mot gress, burot, bjørk, og alt av pelsdyr (hva enn som måtte ligge i det begrepet). Det er fint at pusteteknikk kan hjelpe mange, og godt at mange innser at man ikke må medisinere hver minste bidige ting absolutt hele tida. Det er dog greit å ha i tankene at når bronkiene trekker seg sammen så kraftig at man føler at man puster gjennom halvveis tett sugerør, så er pulverapparat med ventoline, atrovent, eller hva det måtte være folk får nå faktisk det som skiller mellom liv og død. Medisiner og den medisinske industrien er på ingen måte "ond"*.

*Dette sies av meg som har Type 1 Diabetes Mellitus, verdens mest lønnsomme sykdom, som tar livet av flere mennesker hvert år enn AIDS og brystkreft til sammen. En sykdom mange av verdens fremste eksperter mener burde vært kurert for 20-30 år siden. Når kom noen sist på døra di og tagg penger til forskning på en kur for T1 DM..? Poenget er: om noen her har grunn til å være litt anti-BIGPHARMA konspirasjonsteoretiker så må det være meg.

"Ta insulin, spis 70 energiprosent karbohydrater (som du ikke tåler), og ligg unna alt som heter fett med mindre det er fra fersk makrell, laks eller sild." -Leger og ernæringsfysiologer

Alikevel holder jeg meg for god til å si at en industri er ond selv om den åpenbart er profittdrevet. Hadde ikke denne profittdrevne industrien eksistert hadde jeg vært død første gang da jeg var 1-2 år gammel av astma-indusert kvelning, så igjen i mitt 16. år av hyperglykemi grunnet manglende insulinproduksjon, og gudene vet hvor mange ganger totalt grunnet sykdommer både jeg og befolkningen forøvrig nå er immunisert mot.

Heia legemiddelindustrien, og enda mer hurra for alle som forsker med begrensede midler rundt på diverse universiteter og lignende fakulteter! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!:happy:

I dag skrev jeg på min facebook at jeg ville bli frisk fra kronisk bihulebetennelse..Har vært dårlig nå i 4 uker etter en forkjølelse. Ja, da kommer en ut av den gode treningen og formen og humøret er ikke på topp lenger:depressed: . Jeg googlet og så fant jeg denne siden. Tusen takk for ditt innlegg!!:) Dette skal jeg prøve og har allerede gjort øvelsen en gang. Det var en positiv opplevelse. Hvor mange ganger kan jeg gjøre øvelsen pr dag?. Har bestilt meg boka!!

Den øvelsen kan du gjøre så ofte du føler behov. Og når du får lest boken vil du få inngående kunnskap i årsakene til dine plager og hvordan du skal gå fram for å bedre tilstanden din. Alt er avhengig av din innsats, og er den på topp så regner jeg med at du ser store forbedringer relativt raskt. Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert :)

Matias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bumper denne tråden opp igjen, må bare dele mine erfaringer med dette. Ga buteyko-metoden et seriøst forsøk fra desember 2013, og etter en måned merket jeg forbedringer. Ble gradvis mindre tett i nesa. Har lenge slitt med å være kronisk tett i nesa, og har tidligere slitt med astma, noe jeg delvis har spist og trent av meg. Etter noen få måneder nå med mer eller mindre seriøs buteyko-trening, har jeg ikke vært tett i nesa på 6-7 uker. Nå begynner etterhvert begge neseborene å være åpne samtidig også. Har gått fra å måtte puste med munnen når jeg går fort, til at nå kan jeg jogge i 12km/t uten å åpne munnen.

Merker så utrolig godt at jeg rett og slett bruker mindre luft. Slapper bedre av, det hender ofte at jeg "glemmer" å puste i 10-15 sek, rett og slett fordi jeg ikke trenger å sitte der og sluke luft hele tiden. Gikk fra en KP på 6-7 sek i desember til å være på ca 18 sek nå. Kunne nok vært mye høyere om jeg hadde trent mer strukturert på det, men jeg er fornøyd med framgangen. Merker også at jeg kommer meg mye fortere tilbake til normal pust og puls etter styrketrening enn før.

ALT har blitt bedre, og det har ikke kostet meg en krone utenom fillepengene det kostet å kjøpe "Close Your Mouth"-boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne tråden opp igjen, må bare dele mine erfaringer med dette. Ga buteyko-metoden et seriøst forsøk fra desember 2013, og etter en måned merket jeg forbedringer. Ble gradvis mindre tett i nesa. Har lenge slitt med å være kronisk tett i nesa, og har tidligere slitt med astma, noe jeg delvis har spist og trent av meg. Etter noen få måneder nå med mer eller mindre seriøs buteyko-trening, har jeg ikke vært tett i nesa på 6-7 uker. Nå begynner etterhvert begge neseborene å være åpne samtidig også. Har gått fra å måtte puste med munnen når jeg går fort, til at nå kan jeg jogge i 12km/t uten å åpne munnen.

Merker så utrolig godt at jeg rett og slett bruker mindre luft. Slapper bedre av, det hender ofte at jeg "glemmer" å puste i 10-15 sek, rett og slett fordi jeg ikke trenger å sitte der og sluke luft hele tiden. Gikk fra en KP på 6-7 sek i desember til å være på ca 18 sek nå. Kunne nok vært mye høyere om jeg hadde trent mer strukturert på det, men jeg er fornøyd med framgangen. Merker også at jeg kommer meg mye fortere tilbake til normal pust og puls etter styrketrening enn før.

ALT har blitt bedre, og det har ikke kostet meg en krone utenom fillepengene det kostet å kjøpe "Close Your Mouth"-boka.

Så bra! Spennende å se hvordan dette ha hjulpet såpass mange her inne på forumet. Ser også at metoden begynner å få rotfeste også i Skandinavia etter at det har blitt flere som få øynene opp for dette.

Har i det siste året hjulpet en bekjent med sitt astmaproblem. Hun har nå vært på sin andre konsultasjon hos astmaspesialist på St.Olavs i Trondheim, etter at hun begynte med buteyko-metoden, og kan vise til store forbedringer på sine pusteprøver (fikk se prøvereultatene). Legene spurte henne hva hun hadde gjort for å få til dette, da astma (i følge dem) er en kronisk lidelse...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer aldri den følelsen da legen sa til meg, i en alder av 17 år, at når jeg hadde astma i den alderen, så måtte jeg regne med å leve med den resten av livet. Så satte hun meg på enda sterkere medisiner, og poengterte hvor viktig det var at jeg husket å ta den hver eneste morgen og kveld, samt før aktiviteter.

Ikke noen gøy beskjed å få i det hele tatt. Og nå er jeg altså så å si astmafri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemmer aldri den følelsen da legen sa til meg, i en alder av 17 år, at når jeg hadde astma i den alderen, så måtte jeg regne med å leve med den resten av livet. Så satte hun meg på enda sterkere medisiner, og poengterte hvor viktig det var at jeg husket å ta den hver eneste morgen og kveld, samt før aktiviteter.

Ikke noen gøy beskjed å få i det hele tatt. Og nå er jeg altså så å si astmafri.

Samme beskjed som jeg fikk. men heldigvis så stemmer det ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så. bare pust gjennom nesen?

Det er det viktigste aspektet ja, men det er ikke fullt så enkelt. Om du ønsker mer info foreslår jeg at du går til første innlegg i denne tråden. Der får du det forklart, samtidig som det er linket til instruksjonvideoer, bøker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne holde denne tråden gående med poste noen artikler og kildehenvisninger som bekrefter Buteyko-metoden.

En artikkel i fra New York Times: http://www.nytimes.com/2009/11/03/health/03brod.html?_r=1&

Og en resultatet av en studie gjennomført med 384 personer som viste at testpersonene i snitt reduserte sin medisinbruk (av type turbo-inhalers) med 90% i snitt. Og bruken av cortisonsteroider ble redusert med et 50% i snitt. Gruppen som fikk placebo, eller ikke gjennomførte noen type behandling hadde en reduksjon på 0%

http://www.buteyko.info/sr-ct-thorax.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en metode som burde fått større anerkjennelse og utprøving!

Metoden krever stor grad av egeninnsats og aktiv trening om du skal bli helt frisk(hvis utgangspunktet ditt er en overvektig sofasitter med inhalatoren en armlengde unna). Det er kanskje ikke alle astmatikere som liker å høre det? Noen er fornøyd med gradvis økende medisinering etter hvert som problemene vokser? Som synes at deres egen helse er det offentliges problem? Jeg har i alle fall erfart å bli møtt med mye skepsis de gangene jeg har fortalt om denne metoden for selvhjelp, som attpåtil er gratis. Også av astmatikere. Når jeg sier det kreves minst 1,5 time med øvinger hver dag i kanskje fem uker, er det plutselig ikke så interessant. Kort sagt blir jeg overrasket over hvor mange som synes denne metoden høres ut som bare tull og ser på Buteyko-metoden som om det var Jehovas vitne som kom på døra.

På samme måte er det kort vei til at du føler den er under "kontroll" med å lære noen grunnleggende øvelser. Hver mann sin bekvemmelighetssone.

Mitt mål er å bli fullstendig frisk fra astma og allergiplager. Intet mindre! :) Jeg synes framgangen har vært så stor at jeg fint kan ha det som et realistisk mål. Jeg prøver å trene 4-5 ganger i uka med styrketrening og løping. Det tok meg fire måneder med løping 3-4 ganger i uka, til at jeg plutselig klarte 20 kilometer løpetur. Om førti dager, stiller jeg opp i halvmaraton(jeg som ikke kunne gå opp ei trapp uten å bruke ventolin). Joggesko hadde jeg ikke brukt på 30 år.

Jeg vet at det er fullt mulig for mange astmatikere å trene seg opp ved hjelp av "offisielle råd". Oppskrifta fra ekspertene er å øke medisineringen og bruke lang tid med trening i tillegg til riktig kosthold. Det er likevel et liv der du må ha medisiner(som selvsagt må økes over tid). Jeg har hørt at riktig trening(med mer medisinering) gjør deg ca. 15% mindre plaga. Buteyko-metoden viser at den gjør folk fri fra astmasymptomene. Det er stor forskjell mellom å bli femten prosent friskere, til å bli fri plagene!

I forbindelse med at jeg snart skal løpe halvmaraton, bestemte jeg meg for å slanke meg 8-9 kilo. Jeg tok derfor i mot gode slankeråd fra en kompis: en uke "posekur" og to uker på lavkarbo. Helt greit å gjennomføre, men det som overrasket meg var at allergiplagene fullstendig forsvant samtidig med karbohydratene i kostholdet. Er det noen av dere som har opplevd det samme? Jeg har ikke tenkt å bli en slik "lavkarbofantast", men skal prøve ut hvilke karbohydrater som gjør hva med formen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei og takk for sist, lenge siden!!! På tide med en oppdatering , nå midt i den travleste tiden med eksamener, stress og pollensesong! Det er faktisk slik at det nå er 2 år siden jeg kastet all medisin, var så nede fysisk og psykisk at jeg ikke trodde jeg skulle leve et normalt liv uten oksygenapparatet ved min side...kan jo bare informere om at jeg nå er spinninginstruktør, gønner på(mitt jobbe-uttrykk) UTEN medisin, UTEN anfall, UTEN betennelser, har i tillegg tatt av 10 kilo, gått inn 82 cm fordelt på armer, bryst, liv, hofte og lår siden januar, fremtidsplaner uten medisin er å ta av 15 til og så bli den sterkeste og sprekeste utgaven av meg selv...anbefaler ALLE å lære seg å puste riktig, det reddet mitt liv! HA EN FORTSATT SPREK OG BLID SOMMER:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel slenge inn en aldri så liten oppdatering jeg også. Foruten å drastisk redusere astmasymptomene mine, har også katteallergien nesten forsvunnet nå etter knappe 5 måneder med ganske halvhjerta praktisering av teknikkene. Før kunne jeg ikke være i huset hjemme uten massiv kløe i øyne og noen gang ukontrollert nysing. Forrige helg jeg var hjemme nøs jeg ikke en eneste gang og klødde heller ikke i det hele tatt.

I tillegg er det fascinerende å merke hvor rolig jeg puster nå i forhold til andre (også friske) personer. Nesten uansett hvem jeg sitter ved siden av på skolen, så merker jeg at vedkommende puster 2-3 ganger raskere og tyngre, akkurat slik som jeg gjorde før jeg ble bevisst på pustingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inspirerende lesing folkens! Kan jo slenge på nok en suksesshistorie jeg også. Har hjulpet ei jente som kom begeistret bort til meg i dag og fortalte om hennes siste sykehusbesøk. De samme legene som ett års tid siden sa at hun måtte finne seg i å leve med astma resten av livet sa nå på siste oppfølging at hun per definisjon var astmafri. Har selv sett resultatet av pusteprøvene før og etter hun begynte med buteyko-teknikken.

Bra at vi fortsetter å hold liv i denne tråden slik at flere kan bli hjulpet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor ofte/mye praktiserer dere teknikkene? Har innsett at jeg må få fingeren ut og få KP-en opp til i alle fall 40 sekunder. Nå ligger jeg på 18-20. Er det noen som har en fast rutine på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte/mye praktiserer dere teknikkene? Har innsett at jeg må få fingeren ut og få KP-en opp til i alle fall 40 sekunder. Nå ligger jeg på 18-20. Er det noen som har en fast rutine på dette?

Øvelsene bør helst gjøres 2 ganger per dag. Har du lest noen av bøkene som det er tipset om i starten av denne tråden? Der finner du en god beskrivelse på hvordan du skal gå fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk for denne informasjonen, veldig interessant. Har i går fått vite av legen at jeg har "nesten" astma, hva enn det vil si. Skal kjøpe denne boka, virker vel verdt det.

Hvor langt i filmen må jeg bla for å komme til delen hvor han forklarer hvordan man åpner en tett nese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har man astma så er dette et resultat av at du har en kronisk hyperventilering. Den gjør at CO2 nivået i blodet ditt synker som igjen gjør at oksygenopptaket ditt reduseres, dette merker kroppen umiddelbart.

Kom tilfeldigvis over denne bloggen.

Har en blanding av astma og refluks, ingen god kombinasjon.

Bråker ved anstrengelse, trening, nå.

Kort fortalt:

Når jeg sitter og puster og peser og hoster så jar jeg merket når jeg noen ganger lukker munnen og lukker det ene neseboret så begynnet det å roe seg --- altså en pusting fundamentalt motsatt av den før dette gjøres.

Må nok pløye igjennom video + bok(bøker).

Gått fra over 20 timer i uka til 2-3 timer med trening og er derfor sur også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...