Gå til innhold

Til dere med astma eller som kjenner noen med astma.


hoffman

Anbefalte innlegg

Kult! Godt å høre at dere blir bedre!

Husker jeg ble både glad og forbannet når jeg kom over dette. Glad for at jeg ble frisk og astmafri, men forbannet for at legestanden ikke vet dette. Så husk å hjelp andre som sliter med det samme :-) No more drugs! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har for min egen del bare astma relatert til anstrengelse, allergi eller kulde, den ble betrakelig bedre av å ta d-vitamintilskudd og kutte omega 6 til fordel for omega 3 siden astma korrelerer med visse betennelsesstoffer, har ikke hatt astmaanfall på over et år etter kostholdsendringa, langt mindre plaget med forkjølelse og har droppa alle medisiner. Ang pust så brukte jeg å være plaget med at jeg ikke fikk dratt pusten skikkelig inn, dvs den stoppet underveis greide ikke å dra inn mer samme om jeg pustet rolig, fort osv, føler egentlig ikke at denne artikkelen passet ift min astma. Min far som lenge var plaget med astma trente den av seg og kutta gradvis ned på medisinene, idag har han ikke astma lenger. One shoe doesn`t fit all I guess...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du og din far ble kvitt deres astmaplager :-) Man har utallige historier om at folk har vokst det av seg, jeg var selv kvitt min astma i en periode på ungdomsskolen uten noen forklaring på hvorfor dette skjedde. Var ikke min hensikt å sette deg i en forsvarsposisjon med tanke på at du har en far som er lege og at jeg mener at man som allmennlege har store mangler i sin kunnskap. Da spesielt med tanke på muskel-skjellet-plager og problemer med respirasjonsystemet. Men skal ikke sette alle leger i bås her, har selv kompiser som er leger og har god kunnskap om disse tema, men da takket være egeninteresse og dessverre ikke takket være sin utdanning.

Så bruk gjerne denne tråden til å fortsette å komme med gode råd om hvordan bedre sine problemer med astma, tett nese, bihuleplager osv. :thumbsup:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18249107

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9887897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke ment å være kritisk her da dette sikkert er en metode som kan hjelpe mange, men slik du fremstiller det i første innlegg får ejg litt inntrykk av at dette er dette en quick-fix soim kan hjelpe alle. Har jobba så mange år i helsevesenet at jeg vet at mange kroniske sykdommer har ulike årsaker og er forskjellige fra person til person, jeg vet litt om hva pusteteknikkene går ut på siden jeg har jobbet med kols-pasienter som på mange måter kan minne om astma og sett at mange av dem blir betydelig bedre ved å lære seg å puste bedre. Men man kan ikke underkjenne at astma til dels er en inflammasjon, noe som kan behandles med medisiner som kortisol etc, samtidig vet vi at å få balanse mellom omega 3 og 6 kan modulere COX 1 og 2 som igjen påvirker astma. En rekke andre virkestoffer i f.eks gurkemeie (curcumin), ingefær osv har ligende effekter. JHeg var for en tid tilbake på et foredrag om bl.a astma og omega 3\6-balanse med professor Bjarne Østerud fra UIT hvor han viste til interessante resultater hvor en rekke inflammasjonsparametere ved astma sank når man fikk bedre balanse i inntaket av fettsyrene, spesifikt ved å tilføre mer O3 samt antioksidanter fra f.eks olivenolje. (Tror jeg husker dette sånn noenlunde men forbehold om feil her). Min far er forresten ikke lege, vet ikke helt hvor\om jeg skrev det? :)

Ikke meninga å være kritisk til initiativet ditt og helt enig i at dette er noe det burde være langt mer fokus på i behandlingen av både astma, kols og flere andre luftveissykdommer, noe mange leger og annet helsepersonell enten vet lite om eller undervurderer virkningen av.

Min konklusjon blir vell at betydelig bedring kan oppnås ved astma hvis man gjør en eller helst alle av disse:

- Normalisering\trening på god pusteteknikk ala det du beskriver om Buteyko. Yoga, pilates, meditasjon, astma\kolskurs osv vil nok også kunne hjelpe da alle fokuserer mye på pust\avspenning.

- Omlegging av kosthold med reduksjon av O6, mer O3, spesielt marin, og økt bruk av visse krydderurter som gurkemeie og ingefær, finner mange flere og med ligende egenskaper, mye variert bruk av krydder og urter i matlaging samt mye frukt, grønt, nøtter etc er positivt.

- Trening kan være til hjelpe

Enig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke ment å være kritisk her da dette sikkert er en metode som kan hjelpe mange, men slik du fremstiller det i første innlegg får ejg litt inntrykk av at dette er dette en quick-fix soim kan hjelpe alle. Har jobba så mange år i helsevesenet at jeg vet at mange kroniske sykdommer har ulike årsaker og er forskjellige fra person til person, jeg vet litt om hva pusteteknikkene går ut på siden jeg har jobbet med kols-pasienter som på mange måter kan minne om astma og sett at mange av dem blir betydelig bedre ved å lære seg å puste bedre. Men man kan ikke underkjenne at astma til dels er en inflammasjon, noe som kan behandles med medisiner som kortisol etc, samtidig vet vi at å få balanse mellom omega 3 og 6 kan modulere COX 1 og 2 som igjen påvirker astma. En rekke andre virkestoffer i f.eks gurkemeie (curcumin), ingefær osv har ligende effekter. JHeg var for en tid tilbake på et foredrag om bl.a astma og omega 3\6-balanse med professor Bjarne Østerud fra UIT hvor han viste til interessante resultater hvor en rekke inflammasjonsparametere ved astma sank når man fikk bedre balanse i inntaket av fettsyrene, spesifikt ved å tilføre mer O3 samt antioksidanter fra f.eks olivenolje. (Tror jeg husker dette sånn noenlunde men forbehold om feil her). Min far er forresten ikke lege, vet ikke helt hvor\om jeg skrev det? :)

Ikke meninga å være kritisk til initiativet ditt og helt enig i at dette er noe det burde være langt mer fokus på i behandlingen av både astma, kols og flere andre luftveissykdommer, noe mange leger og annet helsepersonell enten vet lite om eller undervurderer virkningen av.

Min konklusjon blir vell at betydelig bedring kan oppnås ved astma hvis man gjør en eller helst alle av disse:

- Normalisering\trening på god pusteteknikk ala det du beskriver om Buteyko. Yoga, pilates, meditasjon, astma\kolskurs osv vil nok også kunne hjelpe da alle fokuserer mye på pust\avspenning.

- Omlegging av kosthold med reduksjon av O6, mer O3, spesielt marin, og økt bruk av visse krydderurter som gurkemeie og ingefær, finner mange flere og med ligende egenskaper, mye variert bruk av krydder og urter i matlaging samt mye frukt, grønt, nøtter etc er positivt.

- Trening kan være til hjelpe

Enig? :)

Hehe, leste visst ditt innlegg litt for fort jeg. Jeg leste "min far som lenge" som min far som er lege. My bad :rolleyes:

En quick-fix er det ikke, det krever en stor mengde egeninnsats både på det å tilegne seg kunnskap og i det å omsette denne i å bedre sin tilstand. Noe som også krever tid og mye innsats. Men ut i fra det som jeg har lest og erfart så er det etter min oppfatning, så langt, noe som kan bedre tilstanden til de aller fleste som har problemer med respirasjonssystemet.

Er også enig i at astma er en inflammasjon som kan "behandles" med medisiner. Men, det kortisol og andre medisiner gjør er å undertrykke symptomene til astma, bihulebetennelse osv, ikke helbrede/lege. Dette fordi kronisk tungpust, tett nese, astma er en tilstand kroppen selv setter seg i for å gjenopprette gassammensetningen i blodet (forholdet 02/CO2). Det er derfor man i de aller fleste tilfeller med astma må øke doseringen etter som tiden går.

Eks: Den glatte muskulaturen rundt bronkiene strammer seg for at du skal puste mindre, fordi den må gjenopprette CO2 nivået i blodet, slik at oksygenopptaket blir tilstrekkelig-bohr effect. Altså er dette en naturlig reaksjon som kroppen selv styrer, men i vestlig medisin har dette blitt sett på som en sykdom som må medisineres. Og hva er det som skjer? Når man tar astmamedisin f.eks. pulmicort turbuhaler, så tvinger man muskulaturen til å slappe av, altså motarbeide kroppens naturlige reaksjon på hindre lave CO2-nivå. Men kroppen gir seg ikke fordi gassammensetningen i blodet forblir feil og når virkningen av kortison-preparatet utgår vil kroppen igjen stramme muskulaturen rundt bronkiene nok et forsøk på å bedre tilstanden. Slik blir det en kamp mellom "medisinene" og kroppen og tilstanden forverres til tross for at legene har såkalt medisinert pasienten.

I forhold til din konklusjon:

1. Har ikke kommet over forskning som viser en god sammenheng mellom yoga, meditasjon eller pilates som behandlingsform for sykdommer i respirasjonssytemet. Så der kan jeg ikke si meg verken enig eller uenig. Men det foreligger betydelig mengde forskning på buteykometodens effekt. Kan nevne at buteykoteknikken ikke bør sammenlignes med yoga/pilates da disse er øvelser/idretter/aktiviteter som har fokus på pust i sin utførelse, mens buteykoteknikken går ut på å endre det daglige pustemønsteret og unngå kronisk hyperventilering.

2. Et riktig forhold mellom de ulike fettsyrene vil som du skriver være fordelaktig for å bedre betennelsestilstander, det er jeg enig i.

3. Trening kan både bedre og forverre tilstander av astma. Det kan også forverre siden det kan gjøre at CO2 nivået i blodet blir enda lavere, f.eks anstrengelesesastma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se litt på denne: http://helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=14637&catid=108:astma-og-kols&Itemid=58 kanskje ikke helsevesenet alltid er så uopplyste? ;) Der nevnes også yoga som en teknikk som har vist å ha effekt ved astma, men at det enn så lenge finnes for lite forskning. Trening vil jo øke terskelen for hvor fort du får anfall siden man bedrer VO2-max osv, selv om den ikke fjerner symptomene. Meditasjon\pilates fokuserer begge på avspenningsteknikker og vil sånn sett kunne være redskap for de som ofte hyperventilerer ved anfall, men mange gjør jo ikke det, jeg har f.eks aldri gjort det, bare bruker mye energi på å presse lufta ut før jeg ble så frisk som jeg er nå :) Les f.eks http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21234211 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21339915 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11828038 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9532318 finnes flere og, men i grove trekk kan man vell si at yoga\meditasjon har effekt, dog ikke en veldig stor effekt, men som et supplement til f.eks Buteyeko\Papworth, bedringer av kosthold ift inflammasjon, trening for å øke terskelen før anfall kommer (ikke effektivt for alle det da) osv tror jeg man har et godt alternativ til kun medisinering\symptombehandling som mange pr idag praktiserer pga lønnsomhet ift legemiddelindustri samt at det er lite tidkrevende og den "enkleste" (og egentlig dårligste) løsninga.

På kurs jeg har vært med på bruker vi deler av papworth, spesielt ved KOLS, noe som mange føler de drar nytte av. Kan godt hende Buteyeko er enda mer effektiv ift medisinreduksjon selv om den ene sammenligningsstudien du linka til viste at Papworth (høres veldig ut som det) og Buteyeko er omtrent like effektive når det gjalt å få kontroll over astmaen. Skal nevne Buteyeko for kursholderne hvis jeg skal på flere kurs og de ikke anbefaler det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:p ville bare stikke innom her og komme med noen uforståelig gode nyheter!!!

Ble inspirert av Buteyko-metoden, og siden søndag har jeg ikke tatt min medisin, det brukte å være 4 inhalasjoner av Seretide hver dag samt Airomir to inhalasjoner før hver trening og ved anfall samt Telfast , allergimedisin...

Jeg går også på en kur med penicillin pga kronisk betennelse i lungene...Jeg har gjort øvelser jeg har funnet på nettsiden www.buteyko-health.com.au, blant annet gått på tredemølle i en halv time hver dag og kun pustet med nesen....i dag gikk jeg på min første skogstur uten å pese og være helt utslitt...

Søvnen min er nå blitt god, er uthvilt for første gang på mange år. Sluttet å snorke og pese og snøfte om natten...

Den følelsen av å ha en stor stein på brystet er vekke og..

Kan nesten ikke tro dette....går liksom og venter på at det skal ta smelle...det virker sikkert ikke for alle men anbefaler alle å prøve uansett, det kan man ikke tape på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Karetehento: vurdert å prøve lavkarbo i tillegg til dette?

Jeg har vurdert det en stund siden det tar så effektivt knekken på infeksjoner og betennelser i kroppen. Noe som effektivt burde dempe astmasymptomer alene.

Bakdelen er at man må lære seg et nytt kosthold, det er ikke et problem for meg men det tar litt tid å få inn alle rutinene på oppskrifter, planlegging av mat o.s.v...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja har prøvd lavkarbo...men ble litt mye å planlegge i tillegg til at jeg har vært syk lenge , går på skole, jobber og trener..kanskje var jeg ikke skikkelig motivert akkurat da? Men av erfaring blir jeg generelt bedre av lite karbo..den beste effekten var faktisk at min lille depresjon forsvant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å følge PSMF (alle fitnessbloggenjenters trygge havn :D) og responderte helt vilt bra på å ikke innta karbs. Men det er ikke en diett som kan vedvare :p

Lavkarbo vil bare være et middel mot målet som er å begrense eller nær totalt dempe symptomene på astma. Jeg håper at et "vanlig" kosthold kan være en videre del av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke astma men kronisk tett nese og den nese-åpne-metoden funket fjell! Utrolig digg å slippe nasonex (nesespary med skumle virkestoffer) for det svir så #$%& i en nesevegg som er svært sår da jeg må snyte meg så mye. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:p ville bare stikke innom her og komme med noen uforståelig gode nyheter!!!

Ble inspirert av Buteyko-metoden, og siden søndag har jeg ikke tatt min medisin, det brukte å være 4 inhalasjoner av Seretide hver dag samt Airomir to inhalasjoner før hver trening og ved anfall samt Telfast , allergimedisin...

Jeg går også på en kur med penicillin pga kronisk betennelse i lungene...Jeg har gjort øvelser jeg har funnet på nettsiden www.buteyko-health.com.au, blant annet gått på tredemølle i en halv time hver dag og kun pustet med nesen....i dag gikk jeg på min første skogstur uten å pese og være helt utslitt...

Søvnen min er nå blitt god, er uthvilt for første gang på mange år. Sluttet å snorke og pese og snøfte om natten...

Den følelsen av å ha en stor stein på brystet er vekke og..

Kan nesten ikke tro dette....går liksom og venter på at det skal ta smelle...det virker sikkert ikke for alle men anbefaler alle å prøve uansett, det kan man ikke tape på!!

Så utrolig flott å høre!! Da har riktig kunnskap hjulpet en til! Tusen takk for at du deler dette med oss, og du skal vite at jeg ble oppriktig glad når jeg leste om framgangen du har hatt :D Så om du vet om noen som snorker, har kronisk tett nese, bihulebetennelse eller astma er det jo bare å spre kunnskapen videre.

Fortsett å hold oss oppdatert! :)

Kom over en god oversikt forresten: hva forårsaker astma?

Lykke til videre! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke astma men kronisk tett nese og den nese-åpne-metoden funket fjell! Utrolig digg å slippe nasonex (nesespary med skumle virkestoffer) for det svir så #$%& i en nesevegg som er svært sår da jeg må snyte meg så mye. Takk for tips!

Da skal du følge det som står i bøkene/videoene som det er linket til i de første postene mine. Om du gjør det vil du mest sannsynlig få kronisk ÅPEN nese temmelig raskt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har gått snart to uker uten forebyggende medisin.

Vel... Jeg skal ALDRI mer røre den...

Grunnen er at jeg til tider kan bli superfort irritert og hele kroppen føles rett og slett uggen og jeg er rasende i flere minutter uten å skjønne hvorfor. Etter jeg slutta med medisinen jeg har brukt i femten år har jeg hatt sinnsro... Jeg prøvde å ta morgenmedisinen på mandag for å verifisere dette og klikka totalt for en filleting på jobb.

Noen andre som opplever psykisk påvirkning av medisiner på dette viset? Jeg for min del tar heller en dag med et astmaanfall i måneden enn det jeg har opplevd før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wonderviking:-) kjekt at du også ser nytten og effekten av å kutte ut såkalt medisin...kaller det såkalt, da den gjør oss bare sykere... jeg har fått et nytt liv....trener hardt uten astmaanfall...bruker hverken astma eller allergimedisin...vet iallefall at livsgnisten er tilbake og at humøret er på topp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo som å oppdage lavkarbo for betennelsesbekjemping... Ville saker... Hoffman for king! :)

Hei! Så flott å høre at dere har blitt bedre!! Jeg mente jo at dette kom til å gangne dere ;) Gøy å bevise for meg selv, dere og andre at dette virker. Så da er det bare å sørge for at flere kan bruke kunnskap fremfor medisin for å bli frisk. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...