Gå til innhold

ivo

Medlemmer
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. ivo

    For mye frukt?

    Man kan drikke for mye vann også... Frukt er veldig bra føde. Men spis frukten, ikke lag juice av den, da metter den bedre også. Frukt er naturlig mat og krever jo ikke tilbereding utover det minimale. Tar gjerne litt bær i tillegg når en fruktsalat lages. Spiser man naturlig mat får man det man trenger uten å *måtte bruke kalkulatoren*. Tar selvsagt forbehold for intoleranse mot frukt og grønnsaker.
  2. Jeg har den siste tiden drevet med trening på balkongen. Litt styrke, gym og intensiv kardio, a la Tabata. Dette gir høy puls og normalt sett skulle jeg risikere å kave og puste og pese etter en øvelse, f.eks spensthopp eller aggressiv løping på stedet. Puster lett 3 ganger - holder pusten mens jeg teller til 5. Puster lett 3 ganger - holder pusten mens jeg teller til 4. Puster lett 3 ganger - holder pusten mens jeg teller til 3. Puster lett 3 ganger - holder pusten mens jeg teller til 2. Har jeg kjørt ekstremt må jeg kanskje etter disse fire snu fra 2 til 5 igjen. Dette har hindre
  3. 5 uker siden sist, cirka. Går ok, men ikke så fort framover som i tidligere perioder, vel normalt. CP ligger nå greit på 30,men skal nå prøve å skjerpe meg litt pga litt sløvhet i øvelsene. Men bruker nå OXIS kun etter trening, altså 1 gang om dagen mot 2 før. Går greit. Eller om kvelden om jeg ikke trener en dag (trener ettermiddag / kveld, men bare 20-30 minutternå med diverse). Noe gledelig er at arbeidskollegaer har bemerket at jeg puster helt annerledes enn før, da jeg småhyperventilerte ofte.
  4. På tide med oppdatering: Kjøpt - Close Your Mouth' av Patrick McKeown + Self Help CD av med samme navn av samme person. - How to grow out of astma as quickly as human possible' av James J Hooper Begge bøkene er gode. McKeown blir etter mitt syn den mest konkrete brukanvisningen, men den andre er også bra. Bruker begge, CD har jeg ikke brukt ennå. Bruker fortsatt medisien Oxis 2 ganger daglig, men er faktisk usikker på diagnosen og heller like mye til Eilo (exercise induced largyngal obstruction) da mitt problem er mer inn enn ut ved trening. Men mange som har astma har også det andre
  5. Bøkene kommer vel snart, men så langt brukes idéer fra det gratisheftet jeg henviste til.(DiaryPdf) + annet funnet på nettet om dette. Venter med lengsel på bøkene... http://www.buteykoclinic.com/test-your-breathing.php http://buteykoclinic.com/blog/category/norsk/ Fra DiaryPdf: * nodding kjøres om morgenen, formiddag, ettermiddag (før trening), etter trening, kveld. Samme med tipping. Hold and blow minst 3 ganger daglig Mini pauses når jeg føler for det. Har teipet munnen, men det føles allerede normalt å holde den lukket. Trikset med å hindre hoste, slik kløhoste i halsen, funker
  6. Hjemmesiden sier: "...and performing all daily activities. Improvement usually occurs within the first 24 hours..." Prøvd dette fra cirka klokken 15 i går og ja, det er bedringer allerede.Hadde en sykkeltur idag, vel bare 25 km (vanlige skulle 3x dette), men ingen anstrengelsessymptomer som i det siste. Syklet med lukket munn bortsett fra 3 spytt og 2 hei til kjente... Uvant, men funket fint. Kjører så langt de innledende øvelsene fra den 'DiaryPdf' jeg la ut i går. Vil selvsagt ikke gjøre noe ukontrollert dramatisk, men har tro på dette. En bieffekt ved astmamedisinen er også h
  7. www.adlibris.com/no har masse ser jeg. dessuten er denne her fri på nettet; http://www.buteykobreathing.org/ButeykoDiary.pdf
  8. Gå ut til 48 minutter ut i videoen. Ganske interessant måten som foreskrives der, motsatt av dem man selv intuitivt har trodd og blitt fortalt.
  9. Kom tilfeldigvis over denne bloggen. Har en blanding av astma og refluks, ingen god kombinasjon. Bråker ved anstrengelse, trening, nå. Kort fortalt: Når jeg sitter og puster og peser og hoster så jar jeg merket når jeg noen ganger lukker munnen og lukker det ene neseboret så begynnet det å roe seg --- altså en pusting fundamentalt motsatt av den før dette gjøres. Må nok pløye igjennom video + bok(bøker). Gått fra over 20 timer i uka til 2-3 timer med trening og er derfor sur også...
×
×
  • Opprett ny...