Gå til innhold

Til dere med astma eller som kjenner noen med astma.


hoffman

Anbefalte innlegg

T

Hvor langt i filmen må jeg bla for å komme til delen hvor han forklarer hvordan man åpner en tett nese?

Gå ut til 48 minutter ut i videoen.

Ganske interessant måten som foreskrives der, motsatt av dem man selv intuitivt har trodd og blitt fortalt.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmesiden sier:

"...and performing all daily activities. Improvement usually occurs within the first 24 hours..."

Prøvd dette fra cirka klokken 15 i går og ja, det er bedringer allerede.Hadde en sykkeltur idag, vel bare 25 km (vanlige skulle 3x dette), men ingen anstrengelsessymptomer som i det siste.

Syklet med lukket munn bortsett fra 3 spytt og 2 hei til kjente...

Uvant, men funket fint.

Kjører så langt de innledende øvelsene fra den 'DiaryPdf' jeg la ut i går.

Vil selvsagt ikke gjøre noe ukontrollert dramatisk, men har tro på dette.

En bieffekt ved astmamedisinen er også høyere puls som kan være litt uvant og psykologisk negativt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesiden sier:

"...and performing all daily activities. Improvement usually occurs within the first 24 hours..."

Prøvd dette fra cirka klokken 15 i går og ja, det er bedringer allerede.Hadde en sykkeltur idag, vel bare 25 km (vanlige skulle 3x dette), men ingen anstrengelsessymptomer som i det siste.

Syklet med lukket munn bortsett fra 3 spytt og 2 hei til kjente...

Uvant, men funket fint.

Kjører så langt de innledende øvelsene fra den 'DiaryPdf' jeg la ut i går.

Vil selvsagt ikke gjøre noe ukontrollert dramatisk, men har tro på dette.

En bieffekt ved astmamedisinen er også høyere puls som kan være litt uvant og psykologisk negativt også.

Hold oss oppdatert da, morro å følge progresjonen din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene kommer vel snart, men så langt brukes idéer fra det gratisheftet jeg henviste til.(DiaryPdf) + annet funnet på nettet om dette. Venter med lengsel på bøkene...

http://www.buteykoclinic.com/test-your-breathing.php

http://buteykoclinic.com/blog/category/norsk/

Fra DiaryPdf:

* nodding kjøres om morgenen, formiddag, ettermiddag (før trening), etter trening, kveld.

Samme med tipping.

Hold and blow minst 3 ganger daglig

Mini pauses når jeg føler for det.

Har teipet munnen, men det føles allerede normalt å holde den lukket.

Trikset med å hindre hoste, slik kløhoste i halsen, funker veldig bra.

Under sykling er jeg veldig bevisst å holde munn lukket i nedoverbakke og på flater.

I de bratteste bakkene hjem må jeg nok åpne munnen litt iblant og prøver da såkalt pursed-lip-pusting.

Ok, det går ikke fort,men det er ikke hensikten nå heller.

Har alltid trent og vært i bra slag.

Men oftest hatt neseproblemer, ofte tett nese selv om den har vært fri for innhold.

6 dager med dette har gjort mer godt enn x antall år med annet!

Nesen var fiende - nå venn!

Jeg merker faktisk stor bedring på plagsom svette, såkalt hyperhidrosis.

Det er vel for at ting funker bedre når pusten funker bedre???

Et kinesisk (mener jeg) ordtak er sånn cirka:

"A journey of a thousand miles begins with a single step."

Dette er bra saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På tide med oppdatering:

Kjøpt

- Close Your Mouth' av Patrick McKeown + Self Help CD av med samme navn av samme person.

- How to grow out of astma as quickly as human possible' av James J Hooper

Begge bøkene er gode. McKeown blir etter mitt syn den mest konkrete brukanvisningen, men den andre er også bra. Bruker begge, CD har jeg ikke brukt ennå.

Bruker fortsatt medisien Oxis 2 ganger daglig, men er faktisk usikker på diagnosen og heller like mye til Eilo (exercise induced largyngal obstruction) da mitt problem er mer inn enn ut ved trening.

Men mange som har astma har også det andre (også kalt Vocal Cord Dysfunction).

Så vi får se og ta det fornuftig framover.

Hooper detaljer i sin bok i kap 10 side 78 såkalte 'Clearing reactions' som mange kan få.

Ja, gjett, det fikk jeg til gang for 3 uker siden med sterke influsensasymptomer.

Med samtidig, utrolig nok, plantarfasciitt under begge føttene, dro jeg til legen og fikk sjekket og alt liksom ok likevel. Nå er det meste vekke, men plantaren tar nok tid, særlig for ene foten som jeg hadde liknende for for 25 år siden, 3 mnd uten jogging. Og noen ganger lettere plager.

Hendelsene som om gamle plager med verk i muskler og ledd kom at once igjen.

Ingen trening siden da, og det tar nok tid igjen, starter med stavgang og ikke sykkel eller løp.

OK.

Nesen har på det meste nå vært 10-15% tett, mot minst 50% før som en regel.

Føler det naturlig å puste som systemet anbefaler og er ikke *redd* om pusten ikke merkes eller høres.

Arbeidskolleger har nevnt at jeg ikke kaver / hyperpuster lenger!

Tørrhosting forekommer knapt mer ved korrekt pusting, kiler det hjelper Buteykotrikset med å svelge etc.

CP er nå enkelt 25 sekunder og litt over 30 ved ro rundt meg.

Denne tok et hopp etter 'clearing reactions', som visstnok da er forventet.

Før hadde jeg et stort behov for å spytte både under trening og ellers, det er helt borte nå.

Ad Eilo vs astma - vel - fikk på en treningsturene et attak, til tross for medisinen og det hjalp ikke å ta en dose, men pustingen roet det det.

Ser i ettertid at jeg ikke hadde høy nok CP til munnpust!

tror dette også vil ordne seg, when back in business.

Som halvt trønder blir jeg nok det.:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

5 uker siden sist, cirka.

Går ok, men ikke så fort framover som i tidligere perioder, vel normalt.

CP ligger nå greit på 30,men skal nå prøve å skjerpe meg litt pga litt sløvhet i øvelsene.

Men bruker nå OXIS kun etter trening, altså 1 gang om dagen mot 2 før.

Går greit.

Eller om kvelden om jeg ikke trener en dag (trener ettermiddag / kveld, men bare 20-30 minutternå med diverse).

Noe gledelig er at arbeidskollegaer har bemerket at jeg puster helt annerledes enn før, da jeg småhyperventilerte ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker siden sist, cirka.

Går ok, men ikke så fort framover som i tidligere perioder, vel normalt.

CP ligger nå greit på 30,men skal nå prøve å skjerpe meg litt pga litt sløvhet i øvelsene.

Men bruker nå OXIS kun etter trening, altså 1 gang om dagen mot 2 før.

Går greit.

Eller om kvelden om jeg ikke trener en dag (trener ettermiddag / kveld, men bare 20-30 minutternå med diverse).

Noe gledelig er at arbeidskollegaer har bemerket at jeg puster helt annerledes enn før, da jeg småhyperventilerte ofte.

Ja, det er morro når de rundt deg også begynner å merke forskjell. Takker for oppdatering, og morro å se at det går framover :-) Der er nå ca 8år siden jeg kom over Buteykoteknikken og har ikke tatt en eneste dose med medisin etter jeg den gang. Har ikke hatt bronkitt, og antall sykedager i løpet av disse årene kan telles på en hand. Så synes jeg det er flott å se hvor mange som har litt hjulpet av denne tråden jeg startet for to og et halvt år siden. Fortsatt lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kom over denne bloggen og temaet Buteykoteknikken og asma, heldigvis! Eller - er enda litt der at dette sikkert er for godt til å være sant... Har (takk og lov) ikke hatt asmaplager hele livet, men dette har øket på, og særlig det siste året, og dette setter meg tidvis helt ut. "Situasjonen" min er at den ene sønnen min dessverre i flere år har vært, og fortsatt er, en såkalt rusmissbruker, og dette har vært en kollosal psykisk påkjenning... (Det er vel relativt godt dokumentert av stress kan føre til asma eller asmasymptomer) Lurer på om jeg har pustet "feil" i lang, lang tid pga. alt stresset, og har mange ganger våknet om nattene av at jeg har "snappet" etter pusten, lenge før asmasymptomene begynte å melde seg. Har nå klare asmasymptomer og plager, og legen min, som er temmelig triggerhappy på utskriving av medisiner, har gitt meg medisiner som jo har masse bivirkninger, bla sterk psykisk uro og annet. Men siden jeg vel er en sta jækel, har jeg sluttet å ta dem... Det har gått relativt greit i sommer, men nå kommer det mer kjølig og kald luft, og jeg sliter, for å si det mildt, mye pga lite søvn om nettene - og gruer meg til vinteren.

Var nettopp hos legen, som skrev ut Symbicort. Dét skulle være goe greier - og litt uro måtte jeg vel, voksne mannen, tåle...

Men, så kom jeg over denne siden - og jeg tenker fortsatt litt at det er for godt til å være sant, selv om jeg virkelig ble glad og optimistisk over å lese alle innleggene her, fra folk som omtrent har fått et nytt og bedre liv pga Buteykoteknikken:)

Har nå bestilt boka - tips og råd mottas med takk og ydmykhet - and time will show...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs: Dette er jo "Fitnessbloggen", og ang. det jeg skrev på forrige innlegg, over her; jeg trener (svømmer/styrketrening) 4-5 dager i uka, men dette har blitt vanskelig i det siste, pga asma/pusteproblemer. Derfor gikk jeg inn på denne bloggen. Innlegget ble kanskje en smuule personlig, men det er som regel ikke så farlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så kom jeg over denne siden - og jeg tenker fortsatt litt at det er for godt til å være sant, selv om jeg virkelig ble glad og optimistisk over å lese alle innleggene her, fra folk som omtrent har fått et nytt og bedre liv pga Buteykoteknikken:)

Har nå bestilt boka - tips og råd mottas med takk og ydmykhet - and time will show...

Eventuelle tips må være å sett deg godt inn i stoffet slik at du hele tiden vet hvorfor du skal gjøre det du skal gjøre. Les boken grundig og vær konsekvent med øvelsene som er beskrevet så vil du merke stor forbedring relativt raskt. Fram til du får boken så vil jeg begynt med å se filmen/foredraget som det er linket til i trødens første post. Og selvfølgelig lukk munnen og pust med nesa til enhver tid! Good luck (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har den siste tiden drevet med trening på balkongen.

Litt styrke, gym og intensiv kardio, a la Tabata.

Dette gir høy puls og normalt sett skulle jeg risikere å kave og puste og pese etter en øvelse, f.eks spensthopp eller aggressiv løping på stedet.

Puster lett 3 ganger - holder pusten mens jeg teller til 5.

Puster lett 3 ganger - holder pusten mens jeg teller til 4.

Puster lett 3 ganger - holder pusten mens jeg teller til 3.

Puster lett 3 ganger - holder pusten mens jeg teller til 2.

Har jeg kjørt ekstremt må jeg kanskje etter disse fire snu fra 2 til 5 igjen.

Dette har hindret kaving og dermed hindret hyperventilasjon.

Videre har jeg antatt kostholdsidéene i boken, og det funker fint.

Pusteteknikken er også fin ved såkalt refluks (oppstøy fra magen), da refluks + feilpusting kan gi

voldsomt ubehag.

Et par arbeidskollegaer ønsker å låne boka til gjennomsyn...

Det etter min mening viktigste er at man føler at man har god kontroll og at teknikken funker om man skulle stresse og kave med noget, slik at feilpust vil forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Kan bare svare for meg selv. Men er selvfølgelig fortsatt like fri for astmasymptoner som da jeg skrev dette innlegget. Og som jeg har vært siden jeg leste meg opp på temaet og gjorde de endringene som skulle til høsten 2007. 

Se filmen som det er linket til i første post, les bøkene som det også linkes til og sett i gang. Det er det mange som er glade for at de har gjort! Om du ikke har gjort det så er neseåpningsteknikken det første du bør prøve, da får du besvist for deg selv at det virker. Lykke til ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har vært plaget med kronisk hoste/ astma i 10 år. Har enda ikke funnet en medisin som holder sykdommen i sjakk. Plagene har bare blitt verre for hvert år som har gått.  Prøvde å fokusere på å puste med nesa fra i går til i dag. Hosten er allerede halvert.  Utrolig at lungeleger ikke vet om denne enkle behandlingen. På mestringskurs for astma ble det ikke denne type behandling nevnt. På grensen til at jeg blir sint.

Etter å ha vært sykemeldt i 4 mdn, prøvd utallige medisiner, ser jeg endelig lys i enden av tunnelen.  Takk for innlegget. Skal prøve ut metoden framover og gi tilbakemelding om det funker for meg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, NitroCircus skrev:

Har vært plaget med kronisk hoste/ astma i 10 år. Har enda ikke funnet en medisin som holder sykdommen i sjakk. Plagene har bare blitt verre for hvert år som har gått.  Prøvde å fokusere på å puste med nesa fra i går til i dag. Hosten er allerede halvert.  Utrolig at lungeleger ikke vet om denne enkle behandlingen. På mestringskurs for astma ble det ikke denne type behandling nevnt. På grensen til at jeg blir sint.

Etter å ha vært sykemeldt i 4 mdn, prøvd utallige medisiner, ser jeg endelig lys i enden av tunnelen.  Takk for innlegget. Skal prøve ut metoden framover og gi tilbakemelding om det funker for meg eller ikke.

Bare hyggelig :-) Hold oss gjerne oppdatert på progresjonen din, blir spennende å følge. Husk at framgangen din er veldig avhengig av innsatsen din. Så jo bedre og mer konsekvent du jobber jo raskere kommer resultatene. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.2.2016 at 16.04, NitroCircus skrev:

Har vært plaget med kronisk hoste/ astma i 10 år. Har enda ikke funnet en medisin som holder sykdommen i sjakk. Plagene har bare blitt verre for hvert år som har gått.  Prøvde å fokusere på å puste med nesa fra i går til i dag. Hosten er allerede halvert.  Utrolig at lungeleger ikke vet om denne enkle behandlingen. På mestringskurs for astma ble det ikke denne type behandling nevnt. På grensen til at jeg blir sint.

Etter å ha vært sykemeldt i 4 mdn, prøvd utallige medisiner, ser jeg endelig lys i enden av tunnelen.  Takk for innlegget. Skal prøve ut metoden framover og gi tilbakemelding om det funker for meg eller ikke.

Fantastisk å lese om halvert hoste👏👏👏 jeg har vært sykdomsfri,dvs ikke hatt astmaanfall siden jeg sluttet med medisin og lærte meg å puste igjen...anbefaler ikke andre å gjøre det men det var mitt valg og min redning...har hatt luftveisinfeksjoner  som alle andre i perioder..var hos en ny turnuslege som spurte om jeg hadde astma ..det bekreftet jeg og sa samtidig at jeg ikke ville ha astmamedisin. Fortalte om metoden...dette applauderte hun👍fikk bare slimøsende middel og beskjed om å fortsette den gode jobben...hun mente mange ble sykere av medisinen...og jeg var en av de....lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, karatejento skrev:

Fantastisk å lese om halvert hoste👏👏👏 jeg har vært sykdomsfri,dvs ikke hatt astmaanfall siden jeg sluttet med medisin og lærte meg å puste igjen...anbefaler ikke andre å gjøre det men det var mitt valg og min redning...har hatt luftveisinfeksjoner  som alle andre i perioder..var hos en ny turnuslege som spurte om jeg hadde astma ..det bekreftet jeg og sa samtidig at jeg ikke ville ha astmamedisin. Fortalte om metoden...dette applauderte hun👍fikk bare slimøsende middel og beskjed om å fortsette den gode jobben...hun mente mange ble sykere av medisinen...og jeg var en av de....lykke til videre:)

Så bra! Jeg har samme erfaring. Lykke til videre! Jeg fullførte forresten maraton i Praha i vår, takket være buteykometoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.1.2016 at 18.40, Blouberg skrev:

Hei, snublet over denne tråden, innser at den er gammel, men hadde vært fint omde som fortsatt bruker metoden kunne gi en oppdatering.

/Blouberg

Hei. Jeg prøver å holde en blogg oppe om denne metoden: http://felixhage99.no/ Jeg blir kjempeglad for kommentarer og spørsmål der. Jeg har forsøkt å forklare hvordan jeg har lært metoden og hvordan jeg trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.8.2014 at 13.26, ivo skrev:

På tide med oppdatering:

Kjøpt

- Close Your Mouth' av Patrick McKeown + Self Help CD av med samme navn av samme person.

- How to grow out of astma as quickly as human possible' av James J Hooper

 

Begge bøkene er gode. McKeown blir etter mitt syn den mest konkrete brukanvisningen, men den andre er også bra. Bruker begge, CD har jeg ikke brukt ennå.

Bruker fortsatt medisien Oxis 2 ganger daglig, men er faktisk usikker på diagnosen og heller like mye til Eilo (exercise induced largyngal obstruction) da mitt problem er mer inn enn ut ved trening.

Men mange som har astma har også det andre (også kalt Vocal Cord Dysfunction).

Så vi får se og ta det fornuftig framover.

 

Hooper detaljer i sin bok i kap 10 side 78 såkalte 'Clearing reactions' som mange kan få.

Ja, gjett, det fikk jeg til gang for 3 uker siden med sterke influsensasymptomer.

Med samtidig, utrolig nok, plantarfasciitt under begge føttene, dro jeg til legen og fikk sjekket og alt liksom ok likevel. Nå er det meste vekke, men plantaren tar nok tid, særlig for ene foten som jeg hadde liknende for for 25 år siden, 3 mnd uten jogging. Og noen ganger lettere plager.

Hendelsene som om gamle plager med verk i muskler og ledd kom at once igjen.

Ingen trening siden da, og det tar nok tid igjen, starter med stavgang og ikke sykkel eller løp.

 

OK.

Nesen har på det meste nå vært 10-15% tett, mot minst 50% før som en regel.

Føler det naturlig å puste som systemet anbefaler og er ikke *redd* om pusten ikke merkes eller høres.

Arbeidskolleger har nevnt at jeg ikke kaver / hyperpuster lenger!

Tørrhosting forekommer knapt mer ved korrekt pusting, kiler det hjelper Buteykotrikset med å svelge etc.

 

CP er nå enkelt 25 sekunder og litt over 30 ved ro rundt meg.

Denne tok et hopp etter 'clearing reactions', som visstnok da er forventet.

Før hadde jeg et stort behov for å spytte både under trening og ellers, det er helt borte nå.

 

Ad Eilo vs astma - vel - fikk på en treningsturene et attak, til tross for medisinen og det hjalp ikke å ta en dose, men pustingen roet det det.

Ser i ettertid at jeg ikke hadde høy nok CP til munnpust!

tror dette også vil ordne seg, when back in business.

 

Som halvt trønder blir jeg nok det.:blush:

Så flott å lese innlegget ditt. Du beskriver starten omtrent som jeg opplevde det. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...