Gå til innhold

To kokte egg hver kveld


KariKanin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt smør er greit, litt margarin er helt greit. Bra kilde for omega 3 og energi, men i store mengder er det ikke bra.

Margarin er dobbeltødelagt industrifett som hjelper til å forverre balansen mellom omega3 og omega6, noe som igjen kan føre til helseplager. Smør er ett naturprodukt rik på vitaminene A, D, E og K2.

Margariner (noen, ikke alle margariner) lages ved herding av vegetabilsk fett. Dvs at man metter fettsyrene med hydrogenatomer for å få ønsket konsistens - resultatet er syntetiske, fremstilte metta fettsyrer. Man har altså syntetiske metta fettsyrer kontra naturlige metta fettsyrer. Hva er best?

Til trådstarter. Det handler jo selvsagt om mengdene du spiser totalt gjennom dagen, men to egg med smør er ingen problem om det står i forhold til resten av kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt smør er greit, litt margarin er helt greit. Bra kilde for omega 3 og energi, men i store mengder er det ikke bra.

Får å ikke spore helt av, så skal du ikke være redd for å spise mye egg. Jeg spiser fort 5-10 egg hver eneste dag.

Hvordan er smør eller margarin en kilde til omega-3? Og hvorfor er det ikke bra i store mengder?

Margarin er som Velvet påpeker et svært bearbeidet produkt, der fettsyrene er forandret ganske mye fra deres opprinnelige form. De fleste margariner inneholder også skyhøye mengder omega-6 i forhold til omega-3, noe som er ganske negativt for balansen.

er stor forskjell på melange og f.eks vita hjertegod sin lette margarin.. den bruker jo til og med jeg (er "pirkete" på mine fettkilder...).. riktignok i små mengder.. men har ikke tatt skade av det jeg! Men - igjen - d kommer annpå hvor mye fett og smør du har i kostholde ellers ;)

Er du pirkete på fettkildene og så velger du margarin, og attpåtil lettmargarin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg late som jeg har peiling på kosthold for det har jeg virkelig ikke.

Men du får jo kjøpt både margarin/smør med omega 3, sikkert gull det. Beste kilden er det vel ikke, men ja noen vits må det være.

Hvorfor det ikke er bra i store mengder? Du blir feit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal ikke jeg late som jeg har peiling på kosthold for det har jeg virkelig ikke.

Men du får jo kjøpt både margarin/smør med omega 3, sikkert gull det. Beste kilden er det vel ikke, men ja noen vits må det være.

Hvorfor det ikke er bra i store mengder? Du blir feit?

Ingenting som er bra i for store mengder, men det handler nå fortsatt om totalt inntak og sammensetning av makronæringsstoffer. Kan bli feit av brokkoli også om du spiser for mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg late som jeg har peiling på kosthold for det har jeg virkelig ikke.

Men du får jo kjøpt både margarin/smør med omega 3, sikkert gull det. Beste kilden er det vel ikke, men ja noen vits må det være.

Hvorfor det ikke er bra i store mengder? Du blir feit?

Kjemisk/unaturlig framstilt og proppet på omega 6 som er inflammasjonsfremmende:thumbsup: Ergo er naturlig/animalsk fett et bedre valg. Feks ekte smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du pirkete på fettkildene og så velger du margarin, og attpåtil lettmargarin?

når jeg en sjelden gang har smør på brødskive - spiser sjeldent brød - så bruker jeg vita hjertegod sin, ja! Men det er jo sjeldnere enn en gang i uka. kan ikke se problemet md det. Poenget mitt var bare at det finnes alternativer som er sunnere enn andre mtp hvilke type fett (andel enumettet, umettet, mettet) som er i produktet - slik at dersom en skal spise smør ofte, så kan det være greit å kjøpe et best mulig produkt.

selv får jeg hovedsakelig fett fra makrell, laks, olje (vita hjertegod, udos), nøtter, avocado o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan påvirker andelen enumettet, flerumettet og mettet fett hvor sunt et alternativ er? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på hvorfor du mener dette.

Det er helt riktig at det finnes alternativer som er bedre å velge enn andre, men å velge margarin i stedet for smør er ikke et av disse gode valgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan påvirker andelen enumettet, flerumettet og mettet fett hvor sunt et alternativ er? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på hvorfor du mener dette.

Det er helt riktig at det finnes alternativer som er bedre å velge enn andre, men å velge margarin i stedet for smør er ikke et av disse gode valgene.

nå er ikke jeg ernærinsstudent, slik som du er, så jeg har jo ikke "peiling". Men trodde jo at det var slik at en bør være litt forsiktige med å konsumere større mengder mettet fett. Generelt spise naturligst mulig - og her er jo ikke margarin særlig naturlig, ser den. Tenkte bare på konsitstensen av vita sin margaring - som er meget myk. Mener å ha lest at desto mykere konsistens et "fett" produkt har i kjøleskapstilstand, jo sunnere fettsyrer er det i det...er det bare tull? Mener å ha lest det flere steder...

Innser jo at margarin inneholder mer ugunstigt omega 6.. men igjen - det er snakk om mengder. Alt jeg sa var at det er bedre å velga vita hjertegod sin lette margarin enn en fulfet melange dersom dette skal spises hver kveld..!

melange:

kcal:720

  • fett. 80g
    · mettede fettsyrer 36 g
    · enumettede fettsyrer 19 g
    · flerumettede fettsyrer 21 g

vita hjertegod lett margarin:

kcal:360

Fett 40g

Hvorav

· mettede fettsyrer 8 g

· enumettede fettsyrer 15 g

·

flerumettede fettsyrer

14 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg likte kokte egg etter å ha lest denne tråden, det høre så godt ut :) Men jeg tror ikke du skal bekymre deg over at du har litt smør på eggene dine, men jeg er enig i det flere her sier, velg ekte smør, da dette er mer naturlig for kroppen og du faktisk får noe godt ut av det. Kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke jeg ernærinsstudent, slik som du er, så jeg har jo ikke "peiling". Men trodde jo at det var slik at en bør være litt forsiktige med å konsumere større mengder mettet fett. Generelt spise naturligst mulig - og her er jo ikke margarin særlig naturlig, ser den. Tenkte bare på konsitstensen av vita sin margaring - som er meget myk. Mener å ha lest at desto mykere konsistens et "fett" produkt har i kjøleskapstilstand, jo sunnere fettsyrer er det i det...er det bare tull? Mener å ha lest det flere steder...

Innser jo at margarin inneholder mer ugunstigt omega 6.. men igjen - det er snakk om mengder. Alt jeg sa var at det er bedre å velga vita hjertegod sin lette margarin enn en fulfet melange dersom dette skal spises hver kveld..!

melange:

kcal:720

  • fett. 80g
    · mettede fettsyrer 36 g
    · enumettede fettsyrer 19 g
    · flerumettede fettsyrer 21 g

vita hjertegod lett margarin:

kcal:360

Fett 40g

Hvorav

· mettede fettsyrer 8 g

· enumettede fettsyrer 15 g

·

flerumettede fettsyrer

14 g

Alle margarintyper er like sterkt behandlet, og de fleste har en like ugunstig balanse mellom omega-3 og omega-6.

Det at mettet fett er usunt er en hypotese som har forankret seg som fakta over tid, men i realiteten så støttes ikke dette synet av forskning, som stort sett kommer til motsatte konklusjoner. Det meste av forskningen på mettet fett er ikke gjort på endepunkter som sykdom og død, men på effekten på risikofaktorer (det er ikke sett noen sammenheng mellom mettet fett og økt sykelighet/dødelighet). I tillegg er de hovedsakelig fokusert på risikofaktorer som totalkolesterol og LDL-kolesterol, og anbefalingene er bygget på mettet fetts effekter på disse.

Det det ikke er tatt hensyn til, er mettet fetts effekter på LDL-partikkelstørrelse, effekten på HDL-kolesterol, forholdet mellom total og HDL-kolesterol og effekten på triglyserider. Disse markørene gir et mye bedre bilde av sykdomsrisiko, og mettet fett forbedrer alle disse når man spiser det i stedet for karbohydrater.

Flerumettet fett er også mye mer utsatt for oksidering enn mettet fett, så inntaket av disse bør ikke være for høyt. Det er også sett en sammenheng av mengden flerumettet fett i kostholdet og økt sykelighet av HKS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...