Gå til innhold

Dersom dere måtte velge én mageøvelse...


mumlegaasegg

Anbefalte innlegg

Når det kommer til magetrening er jeg veldig usikker. Ofte hører jeg negative ting om tradisjonelle situps - de er skadelig for ryggen osv. Magen skal trenes til stabilitet ikke mobilitet osv. Noen hevder også at magen får nok trening indirekte gjennom basisøvelser.

Mitt spørsmål er altså hvilken mageøvelse som er bankers, med tanke på å øke styrken og å ungå skader. Er det planken som gjelder? Vanlig planke? Planke på ball? Crunches? Beinhev?

Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Reka, kalles den. Var så støl at jeg holdt meg unna folk dagen etter første gang, i fare for at de skulle få meg til å le..

Du kan variere med å dra beina opp mot bryst eller skuldre, ta pushups mellom hver for å gjøre det enda tyngre, eller ha både armer og bein i slyngene.. Det kan virkelig bli hardt nok for de aller fleste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare presiserer at dette kommer ann på hva du er ute etter :)

Hadde jeg vært styrkeløfter eller noe i den duren hadde jeg ikke brukt alt for mye tid på mageøvelser, da jeg hadde fått det meste ut av baseøvelsene

Personlig er jeg stikk motsatt da jeg har helt andre prioriteringer. Coretrening sammen med magestyrke er noe jeg må trene skal jeg nå de målene jeg vil ha. Derfor har en drøss med favoritter. Men skulle jeg ha valgt bare èn er det Extension fra strake armer eller rollouts om man ikke har tilgang på slynge. Ved extension i slynge kan jeg gjærne trekke beina helt opp til brystet før jeg går strak ut igjen. Jobber både dynamisk og statisk om hverandre.

Skal jeg har ren styrke foretrekker jeg Hanging Leg Raises med vekt eller windshield Wipers.

Æsj. Lykke til med å velge èn. Umenneskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er vanskelig! Jeg vet ikke om jeg klarer å velge en mageøevlse.. Jeg har hatt veldig gode resultater med planken når det kommer til kjernemuskulatur - noe jeg merker veldig når jeg gjør yoga, ved at jeg klarer å gjøre noen øvelser som andre ikke klarer som har svakere kjernemuskulatur. Jeg har også et supersett som jeg bruker som har gitt meg veldig bra resultater, både når det kommer til økt muskelmasse og kjernemuskulatur:

bicycle crunches (25 per side - 50 tilsammen) + russian twist (5-10 kg vekter, 30 rep) + scissor crunches med situps (30) + windshield wipers (30). Denne kjører jeg 3 ganger,

Windshield wipers kan også gjøres hengende (jeg gjør det liggende) for en mer advanced øvelse som er kjempebra for kjernemuskulatur og obliques. Men det krever at man har trent mage før :)

Jeg har ikek hatt noe skader med disse settene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare presiserer at dette kommer ann på hva du er ute etter :)

Hadde jeg vært styrkeløfter eller noe i den duren hadde jeg ikke brukt alt for mye tid på mageøvelser, da jeg hadde fått det meste ut av baseøvelsene

Personlig er jeg stikk motsatt da jeg har helt andre prioriteringer. Coretrening sammen med magestyrke er noe jeg må trene skal jeg nå de målene jeg vil ha. Derfor har en drøss med favoritter. Men skulle jeg ha valgt bare èn er det Extension fra strake armer eller rollouts om man ikke har tilgang på slynge. Ved extension i slynge kan jeg gjærne trekke beina helt opp til brystet før jeg går strak ut igjen. Jobber både dynamisk og statisk om hverandre.

Skal jeg har ren styrke foretrekker jeg Hanging Leg Raises med vekt eller windshield Wipers.

Æsj. Lykke til med å velge èn. Umenneskelig.

Extension fra strake armer? Er dette den samme øvelsen som Tarjeii nevner? Du har ikke en link til en instruksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat startet med en ny øvelse for magen, nemlig "ab roller", og forelsket meg litt! Kan ikke skryte på meg noen resultater enda, men i løpet av treningen føles det ut som jeg nærmest sliter på hver eneste muskelfiber i magen.

http://gymgrossisten.no/bilder/artiklar/06-F03.jpg

http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/ab-roller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat startet med en ny øvelse for magen, nemlig "ab roller", og forelsket meg litt! Kan ikke skryte på meg noen resultater enda, men i løpet av treningen føles det ut som jeg nærmest sliter på hver eneste muskelfiber i magen.

http://gymgrossisten.no/bilder/artiklar/06-F03.jpg

http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/ab-roller

Irriterer meg at treningssentre ikke har ab roller. Den er jo fantastisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...