Gå til innhold

IIFYM/Fleksibelt kosthold


Kirill W.

Anbefalte innlegg

En ting er hva man sier, en annen ting er hva folk hører. Folk mistolker og vrir på ting slik at det passer dem i hytt og pine vettu.

Det er deres problem. Vi kan ikke holde Ian eller noen andre ansvarlige for at folk mistolker det de sier. Tards gonna tard, det er ikke så mye å gjøre med det.

Det er rimelig åpenlyst, men det er en menneskelig egenskap, så det er også naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IIFYM/fleksibelt kosthold er da ikke noe nytt? Dere får dette til å virke som vi har funnet opp kruttet på nytt.

1. Dette er en måte å spise på som krever forkunnskaper om innholdet av mat (macro/micro)

2. Man vet ikke hvor mye man trenger av hver enkelt emne (macro/micro)

3. Du "må" nesten telle kcal.

4. Alt for komplisert for ola nordmann, dog veldig bra for folk som begynner å unngå sosiale eventer fordi de er redde for å ikke få spis nok av det ene eller andre. (Type folk som grenser til ortoreksi)

Er dog enig i vegards uttalse om at vi heller burde fokusere på hvilke matvarer som er sunne/burde spises, i alle fall om man snakker til "mannen i gata". For trening intresserte er det et bra konsept;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil fremdeles være mer helsemessig gunstig å fylle makroene med næringsrik mat enn med dritt, selv om det er irrelevant for kroppssammensetningen. Men som du vet så er det hva du spiser mesteparten av tiden som bestemmer mesteparten av resultatene, så så lenge du ikke lever på dritt så trenger ikke forskjellene å være så store.

Men jeg må gjenta at jo mer jeg ser av Ian sine videoer, jo tydeligere blir inntrykket av at de i stor grad styres av kognitiv dissonans, altså hans ønske om å rettferdiggjøre at han selv har lyst til å spise drittmat daglig.

Inntrykket mitt er at han vil få fram sannheten. Å spise det man vil av og til framfor å hele tiden nekte seg "dårlige" matvarer, har langt større positiv effekt på psyken framfor det lille man kan hente ernæringsmessig. Og om man har kontroll på makroene og mikroene lever man allerede sunnere enn de aller aller fleste, og trenger ikke å bekymre seg for hva noen vingummibjørner gjør med kroppen. Alle karbohydrater blir uansett til blodglukose, og helsemessig går det også helt fint fordi du har nådd makro- og mikro-målsetningene dine for dagen, og et fornuftig inntak av raske karbohydrater ikke gir deg diabetes e.l.. Nøkkelordet er moderasjon, men dette har vi vel vært igjennom før...

Ny video fra Ian hvor han debunker Lustig's fruktose-studie (tror i hvert fall det er den).

Han er også litt innom IIFYM, og det høres ut som vi kan se fram til en video med Alan Aragon (som latterliggjorde Lustig i debatt) om få dager :).

http://www.youtube.com/watch?v=MGDDyyQV9Qo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er at han vil få fram sannheten. Å spise det man vil av og til framfor å hele tiden nekte seg "dårlige" matvarer, har langt større positiv effekt på psyken framfor det lille man kan hente ernæringsmessig. Og om man har kontroll på makroene og mikroene lever man allerede sunnere enn de aller aller fleste, og trenger ikke å bekymre seg for hva noen vingummibjørner gjør med kroppen. Alle karbohydrater blir uansett til blodglukose, og helsemessig går det også helt fint fordi du har nådd makro- og mikro-målsetningene dine for dagen, og et fornuftig inntak av raske karbohydrater ikke gir deg diabetes e.l.. Nøkkelordet er moderasjon, men dette har vi vel vært igjennom før...

Ny video fra Ian hvor han debunker Lustig's fruktose-studie (tror i hvert fall det er den).

Han er også litt innom IIFYM, og det høres ut som vi kan se fram til en video med Alan Aragon (som latterliggjorde Lustig i debatt) om få dager :).

http://www.youtube.com/watch?v=MGDDyyQV9Qo

Og sannheten er det han som eier da eller?

Alle karbohydrater blir til blodglukose, men det er forskjell i hvordan de påvirker blodsukkeret, og det er også forskjell i den øvrige næringsverdien i de ulike matvarene. Dette har vi også vært gjennom.

Her er programmet han kommenterer, om du ikke allerede har sett det.

http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=7403942n

Han snakker ikke om studien(e) til Lustig, men om en nylig utført studie av K. Stanhope (fra ca 4 min i videoen).

Ian sier at denne studien ikke er relevant for ham eller folk som trener, fordi forsøkspersonene var inaktive. Han nevner ikke at begge gruppene var inaktive, og at den gruppen som fikk mer sukker (ikke mer energi) fikk drastisk negative helseeffekter sammenlignet med kontrollgruppen (som også var inaktiv). Han følger så opp med at 25E% fra sukker er urealistisk, og det kan jeg være enig med ham i, men det er nok flere som er i nærheten av dette, med tanke på at gjennomsnittsinntaket ligger på 13E%, og det er bare fra tilsatt sukker.

Studien er nok relevant for flere enn han ønsker å tro.

Og om du vil ha noen å kritisere i det programmet, sjekk ut slutten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Og sannheten er det han som eier da eller?

2. Alle karbohydrater blir til blodglukose, men det er forskjell i hvordan de påvirker blodsukkeret, og det er også forskjell i den øvrige næringsverdien i de ulike matvarene. Dette har vi også vært gjennom.

Her er programmet han kommenterer, om du ikke allerede har sett det.

http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=7403942n

Han snakker ikke om studien(e) til Lustig, men om en nylig utført studie av K. Stanhope (fra ca 4 min i videoen).

Ian sier at denne studien ikke er relevant for ham eller folk som trener, fordi forsøkspersonene var inaktive. Han nevner ikke at begge gruppene var inaktive, og at den gruppen som fikk mer sukker (ikke mer energi) fikk drastisk negative helseeffekter sammenlignet med kontrollgruppen (som også var inaktiv).

3. Han følger så opp med at 25E% fra sukker er urealistisk, og det kan jeg være enig med ham i, men det er nok flere som er i nærheten av dette, med tanke på at gjennomsnittsinntaket ligger på 13E%, og det er bare fra tilsatt sukker.

Studien er nok relevant for flere enn han ønsker å tro.

4. Og om du vil ha noen å kritisere i det programmet, sjekk ut slutten :p

1. Jepp, og jeg ser fram til mer sannhet fra Aragon om et par dager :).

2. Men det betyr vel ingenting for oss treningsfolk? Styrketrening hjelper jo veldig mye for insulinsensitiviteten. Ting fortoner seg annerledes for stillesittende folk, men det er ikke de som er Ian's målgruppe, noe han gjør klart i videoen. Men moderasjon er nøkkelordet også for folk med kontorjobb, selv om de må være strengere med kostholdet enn du og jeg (selv om de ikke er det...). Det er heller ikke kontormennesker som leser forumene på Fitnessbloggen, så å advare treningsmenneskene her inne mot å spise sukker innimellom pga. blodsukkeret blir vel litt feil.

3. Ja, det er urealistisk for de med et noenlunde fornuftig kosthold i hvert fall, dvs. leserne her inne.

4. Takk for linken, skal se programmet nå :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jepp, og jeg ser fram til mer sannhet fra Aragon om et par dager :).

2. Men det betyr vel ingenting for oss treningsfolk? Styrketrening hjelper jo veldig mye for insulinsensitiviteten. Ting fortoner seg annerledes for stillesittende folk, men det er ikke de som er Ian's målgruppe, noe han gjør klart i videoen. Men moderasjon er nøkkelordet også for folk med kontorjobb, selv om de må være strengere med kostholdet enn du og jeg (selv om de ikke er det...). Det er heller ikke kontormennesker som leser forumene på Fitnessbloggen, så å advare treningsmenneskene her inne mot å spise sukker innimellom pga. blodsukkeret blir vel litt feil.

3. Ja, det er urealistisk for de med et noenlunde fornuftig kosthold i hvert fall, dvs. leserne her inne.

4. Takk for linken, skal se programmet nå :).

1.

2. Jeg hører du gjentar dette om og om igjen, men som jeg har sagt hver eneste gang, så er det ikke sånn at kostholdet blir ubetydelig fordi man trener. Jeg gidder ikke å skrive argumentene om igjen, for de overser du jo bare.

Det er fint at du har et glorifisert bilde av at alle medlemmene her på forumet både trener og spiser bra, og har peiling på det de driver med, men jeg kan fortelle deg at det ikke er tilfellet. Her inne vil du finne alle mulige slags folk, alt fra totalt nybegynnere til erfarne utøvere. Du finner også folk som satser i forskjellige idretter, og ikke bare bygging/kroppssammensetning, som er de Ian snakker til.

3. Se over.

4. Når jeg har sagt at du bør se Ians videoer med et litt mer kritisk blikk, så innebærer dette å sjekke ut hva han responderer på, og ikke bare anta at det gjelder noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører du gjentar dette om og om igjen, men som jeg har sagt hver eneste gang, så er det ikke sånn at kostholdet blir ubetydelig fordi man trener. Jeg gidder ikke å skrive argumentene om igjen, for de overser du jo bare.

Eh, jeg har da aldri sagt at kostholdet blir ubetydelig hvis man trener heller. Jeg sier bare at man kommer unna med flere vingummibjørner i dietten hvis man trener, logisk nok ;). Jeg tror bare vi er litt uenig i hvor lista ligger angående hva man kan tillate seg, spesielt angående raske karbohydrater. Dessuten blir argumentene mye vridd på ettersom dette avhenger av treningsmengde, øvrig matinntak, kunnskap om hva man får i seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg har da aldri sagt at kostholdet blir ubetydelig hvis man trener heller. Jeg sier bare at man kommer unna med flere vingummibjørner i dietten hvis man trener, logisk nok ;). Jeg tror bare vi er litt uenig i hvor lista ligger angående hva man kan tillate seg, spesielt angående raske karbohydrater. Dessuten blir argumentene mye vridd på ettersom dette avhenger av treningsmengde, øvrig matinntak, kunnskap om hva man får i seg osv.

Selvfølgelig kommer du unna med flere vingummibjørner om du trener enn om du ikke trener, men det er jo bare en selvfølgelighet. Du kommer unna med mer mat generelt også, av veldig mange grunner.

Men for en person som trener, så vil det fremdeles være BEDRE å spise noe annet enn disse vingummibjørnene, DET er poenget mitt. Det er dette du må sammenligne, ikke en person som trener med en som ikke gjør det, for de har ulike forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for en person som trener, så vil det fremdeles være BEDRE å spise noe annet enn disse vingummibjørnene, DET er poenget mitt.

Jeg er faktisk ikke enig her. Jeg ser ikke noe problem med å spise vingummibjørner så lenge du får nok mikronæringstoffer fra andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke enig her. Jeg ser ikke noe problem med å spise vingummibjørner så lenge du får nok mikronæringstoffer fra andre kilder.

Vingummibjørnene (likte det eksempelet :p ) vil påvirke behovene for mikronæringsstoffer, siden de trengs for å metabolisere energien i vingummibjørnene. Det er selvfølgelig ikke noe problem å spise slikt også innimellom, men det vil fremdeles være bedre å droppe det til fordel for f.eks. havregryn sånn rent fysiologisk. Så får man heller avveie selv om man vil fire litt på resultatene for å trives bedre med kostholdet sitt. Her vil du nok få ulike svar utifra hvem du spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingummibjørnene (likte det eksempelet :p ) vil påvirke behovene for mikronæringsstoffer, siden de trengs for å metabolisere energien i vingummibjørnene.

Ja, jeg likte og eksempelet ^^

I hvor stor grad mener du at litt sukker kommer til å påvirke behovet for mikronæringsstoffer...? Show me the data.

Det er selvfølgelig ikke noe problem å spise slikt også innimellom, men det vil fremdeles være bedre å droppe det til fordel for f.eks. havregryn sånn rent fysiologisk. Så får man heller avveie selv om man vil fire litt på resultatene for å trives bedre med kostholdet sitt. Her vil du nok få ulike svar utifra hvem du spør.

Jeg er igjen uenig. For det første så er jeg ikke enig i at dette kommer til å "fire på resultatene" og for det andre så ser jeg igjen ikke fordelen med å spise havregryn over vingummibjørner så lenge u får i deg mikronæringsstoffene fra andre kilder. Husk igjen dette med moderasjon og at ingen sier at det er på noen måte lurt å spise masse, masse vingummibjørner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg likte og eksempelet ^^

I hvor stor grad mener du at litt sukker kommer til å påvirke behovet for mikronæringsstoffer...? Show me the data.

Har ikke studier liggende på dette, har det fra bøker. Metaboliseringen av P/K/F forbruker en del mikronæringsstoffer, og derfor er det kjekt at dette kommer sammen med makroene :)

Jeg er igjen uenig. For det første så er jeg ikke enig i at dette kommer til å "fire på resultatene" og for det andre så ser jeg igjen ikke fordelen med å spise havregryn over vingummibjørner så lenge u får i deg mikronæringsstoffene fra andre kilder. Husk igjen dette med moderasjon og at ingen sier at det er på noen måte lurt å spise masse, masse vingummibjørner.

Så du mener at en toppidrettsutøver fint kunne byttet ut litt av det daglige havregryninntaket og erstattet det med tilsvarende energi fra vingummibjørner uten at dette hadde påvirket treningen eller resultatene på noe plan?

Hvis vi nå ser vekk i fra utøvere med et enormt energibehov, f.eks. svømmere og syklister, og heller tenker på vektklasseutøvere som f.eks. en bryter. Tenker du fremdeles at dette ikke ville spillt noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke studier liggende på dette, har det fra bøker. Metaboliseringen av P/K/F forbruker en del mikronæringsstoffer, og derfor er det kjekt at dette kommer sammen med makroene :)

Kom gjerne med litt mer konkrete tall.

Så du mener at en toppidrettsutøver fint kunne byttet ut litt av det daglige havregryninntaket og erstattet det med tilsvarende energi fra vingummibjørner uten at dette hadde påvirket treningen eller resultatene på noe plan?

Hvis vi nå ser vekk i fra utøvere med et enormt energibehov, f.eks. svømmere og syklister, og heller tenker på vektklasseutøvere som f.eks. en bryter. Tenker du fremdeles at dette ikke ville spillt noen rolle?

http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Så var det dette med moderasjon da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med litt mer konkrete tall.

http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Så var det dette med moderasjon da...

Har ingen konkrete tall, og det vil uansett avhenge av hvor glukosen havner, om den lagres eller brukes osv.

Moderasjon ja, jeg nevnte ingen mengder ;)

Det er jo heller ikke et stråmannsargument, du sa jo at det ikke ville påvirke resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...