Jump to content

Rocambole

Members
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

About Rocambole

  • Rank
    Newbie
  • Birthday 12/30/1989
  1. Det forutsetter at du har med deg mobilen på tur. Noe av poenget med en GPS-klokke / pulsklokke med GPS er jo at du skal slippe å ha med mobilen.
  2. Er vel strengt tatt leietager som ønsker å forlate leiligheten til 1 juli. Utleier har gått med på dette, men kun om leietager flytter ut 3 dager før så han får fikset opp leiligheten til nye leietagere som flytter inn 01 juli. Det er altså ikke utleier som krever at han flytter ut før det er gått tre måneder, det er utleier som spør om det er mulig. Husleieloven er jo i utgangspunktet preseptorisk, men det er altså ikke noe i veien for å avtale løsninger som er til gunst for leietager. Om han takker ja til å flytte ut den 27 juni og får en skriftlig bekreftelse på at leieforholdet er avsluttet den 01 juli er det altså ikke noen fare for dobbel husleie. Samtidig er det jo slik at oppsigelsesfrist på under 3 måneder vil bero på en avtale, og er vel ikke gitt at det er noe uredelig i avtalen som blir skissert fra utleiers side? At han trenger 3 dager på å gjøre klar leiligheten for de neste som flytter inn er ikke så merkelig. @Phatleg: Er en tidsfrist inne i bildet for å påberope seg mangler. Lovens krav om å påberope seg mangelen innen rimelig tid etter at mangelen burde bli oppdaget, jfr. husl. § 2-8, er nok ikke oppfyllt i dette tilfelle. Og du har helt rett. Den som har pengene har makten. Er det snakk om depositum er det ingen grunn til å lage kvalme på slutten.
  3. Jeg har selv en Garmin Forerunner 910. Ville egentlig ha 610, men 910 var på tilbud så den var et par hundrelapper billigere. Nå har jeg ikke brukt Polar sine klokker på et par år, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag i så måte, men er i hvert fall veldig fornøyd med Garmin sine klokker. Særlig liker jeg måten man kan planlegge økter (eller bare abonnere på gratis treningsprogram), synce trådløst med klokken for så ved et trykk kjøre den samme økten når man er ute og løper. Dette er særlig motiverende for meg, og fungerer veldig godt! På minussiden så er jo ikke akkurat Garmin noen hverdagsklokke. De fungerer kun til trening, men der er de ypperlig! Også et stort pluss for meg er automatisk - og trådløs - sync mot Endomondo. Det støtter ikke Polar så vidt jeg vet, og siden jeg bruker endomondo til logging av alle treningsøkter er det helt nødvendig for meg.
  4. Maratontrening for tiden.

  5. Ferdig med eksamen. Som Johs Andenæs så nochalant sa det, sommerferien kan være en tid hvor man har muligheten til å fordype seg sammenhengende i lesingen. Dette var første gang hittil i sommer jeg følte jeg lever opp til det sitatet.
  6. Bestemmelsen innebærer en plikt for huseier til ikke å sette i gang med bråk, og begrense eventuelt andres bråk. Mislighold gir leietager rett til sanksjoner jfr. §§ 5-7 og 5-8. Det betyr f.eks at leietager kan heve avtalen. Retten til heving, jfr. § 2-12 beror på en rettslig bedømmelse på om mangelen medfører vesentlig misforhold, altså om leietager har rimelige grunner til å se seg løst fra kontrakten. Ut fra faktum kan det raskt virke slikt isolert (svar på spørsmålet er altså at det kan kvalifisere som en mangel jfr. husleieloven § 5-7). Samtidig vil det nok være ganske enkelt å avskjære et slikt krav med påstand om for sen reklamasjon, jfr. § 2-8. Jeg er usikker på hva som legges i rimelig tid i husleieloven, men ved mangel i forbrukerkjøpsloven er det en minimumsfrist på 2 måneder. Høyesterett har uttalt at det kan være hensiktsmessig å se til minimumsfristen ved vurdering av hva som anses som rimelig , men har kommet frem til at rimelig tid jfr. f.eks avhendingslova er vesentlig kortere. Ved såpass omfattende støy som det er snakk om her må det nok reklameres tidligere, og det bør reklameres skriftlig. Samtidig kreves det kun en nøytral reklamasjon, så om klager har tatt kontakt med utleier kan det være tilstrekkelig. Til opprinnelig spørsmål: Jeg har aldri hørt om noen tapsbegrensingsplikt hva gjelder oppsigelsestid. Oppsigelsesfristens formål er vel å gi leier og utleier en sjanse til å innordne seg etter en potensiell oppsigelse av kontraktsforholdet. Det betyr dog ikke at utleier skal være tvunget til å annonsere etter nye leieboere fra den dagen du har sendt avgårde din oppsigelse. ER oppsigelsesfristen på 3 måneder så kan dere selvfølgelig avtale dere frem til en kortere frist, men merk at dette normalt ikke er noe du har krav på. Med forbehold om feil (litt rotete faktum). Du får rope ut om det er noen feil Bompi.
  7. Nice med challenges! Når bare skisporet få rlagt seg skal jeg ta 10 000 kcal'ern på null tid Fun fact: under vasaloppet 2012 beregnet endomondo at jeg forbrente 6403 kalorier. Helt greit på en søndag.
  8. Ja, det gjør jeg. Sliter med å holde tempoet nede på intervallene. Terskelfart passer meg bedre og får meg mer motivert og mer ut og løpe, selv om effekten kanskje er hakket bedre med flere langturer og intervaller.
  9. Jeg praktiserer faktisk PF uten å prøve på det, og har gjort dette i lang tid. Årsaken er at grunnet litt stress så spiser jeg alltid på jobb, og aldri hjemme. Jeg trener før jeg drar på jobb og/eller etter jeg har vært på jobb. Var faktisk litt morsomt å se at spisemønsteret mitt har et navn En vanlig dag ser omtrent slik ut: 07.00 - Stå opp og jobbe. Drikker mengder kaffe. 10:30 - Trene 12:00 - Spise dagens første måltid + jobbing. 18:00 - dagens andre og siste måltid + jobbing. 19:00 - Ferdig jobb. av og til tar jeg meg en løpetur på kvelden, varierer litt. 24:00 - Dag slutt. Har altså 18 timers faste hver dag og spiser innenfor 6.
  10. Har forøvrig selv slitt med kneproblemer. Løsningen for meg er styrketrening kombinert med variert løping. Forfotssko noen dager, vanlige sko andre dager. Variasjon er bra uansett Og er ingen mester så du får bruke pulsmålene veiledende
  11. Forstår deg godt! Misliker selv høy kadens og lette gir, men syklet samtidig på meg en knebetennelse på grunn av min favorisering av lav kadens og tunge gir, så vær litt forsiktig. Du har Kolsåstoppen, bakkene opp ved Kirkerudbakken, Kolsåsbakken, Krydsbybakken etc.. om du virkelig vil være hard Belaster knærne minimalt og får opp pulsen bra selv om man bare går oppover.
  12. Liker selv å trene på en puls rundt 70-80% av makspuls på langkjøring, og vil tippe du bør belage deg på tilsvarende tempo. Personlig ville jeg sagt at 45 minutter er litt vel kort for å kalle det en langkjøring, da bør du helst over timen og vel så det. På økter tilsvarende den tiden (45 min) pleier jeg å ligger på 80-90% av makspuls i snitt ( i konkurranse/testløp ligger jeg på 95% av makspuls i snitt i 40-45 minutter). Selv er jeg ikke så fan av 4 x 4, men det er mest fordi det har en tendens til å bli så hardt for meg at jeg er fullstendig demotivert foran neste økt. Derimot er jeg veldig fan av 45 minutters øktene med litt høy puls. Prioriter det du vil bli best på. Fokuserer du på styrke så trener du mest styrke. Har du et mål om å bli mye bedre i løping må du nesten prioritere litt løping.
  13. Har fått billett til New York Marathon!

  14. Jeg ville nok kjørt en del trening i oppoverbakke om jeg hadde vært deg. Veldig typisk at folk i din kategorie (ikke stygt ment) får kneskader om de plutselig begynner å jogge mye. Elipsemaskin + jogge i motbakker (det kan du også gjøre på tredemøllen, eventuelt kan du løpe i oppoverbakker+gå i nedoverbakker om du trener ute) er nok mye mindre belastende for knærne.
  15. Noe av problemet er vel at ved trening i dårlig vær er det ikke alltid man vil ha med seg telefonen sin, og gjerne det samme om det er veldig fint vær på sommeren. Har sett på Garmin sin serie også (910 og 310). Er så mange funksjoner som bare er helt fantastiske, til gjengjeld er de jo på størrelse med murstener. Man kan vel ikke få i pose og sekk.
×
×
  • Create New...