Gå til innhold

Tunfisk, baby!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Mye suspekt i denne tråden... Men er det noen som har en GOD oppskrift å anbefale til en som meg? - Som hater fisk-/transmak og har prøvd tunfisk rett fra boksen før, uten hell. Dvs, det gikk nesten an å spise det, men jeg kunne ikke ha nytt en hel boks.

Haha!

Tja, det skal godt gjøres å finne en oppskrift som fjerner tunfisksmaken helt og fullstendig, men speltlompe-pizza med tunfisk er ikke så verst. I alle fall ikke hvis du er glad i hvitløk, for da er det bare å pøse på med hvitløkskrydder over hele greia! Igjen tror jeg det er mange som synes varmretter med tunfisk er dritekle :rolleyes:

Tunfisksalat med avocado, egg, diverse grønnsaker og litt olivenolje ( som delvis fjerner den tørre fiskesmaken) er GODT. Prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et testprosjekt (siden jeg ikke liker kesam, og ikke er overveis begeistret for tunfisk, men "øver" meg på å like ting :))

Her tunfiskrøre av mager kesam, avokado, sitronsaft, cayennepepper, salt & pepper. Smaken ble ikke verst faktisk, men sikkert mer en rett for dere tunfisk- og mager kesamtilhengere :p :thumbsup: Tror det ble et engangsprosjekt for min egen del :thumbsdown:

post-1830-14440834738761_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annbefaler Tunfiskbruger. (har ikke lest gjennom tråden så vet ikke om det er skrevet fra før)

Veldig enkelt å lage, bruker 1 boks tunfisk, skyller alltid tunfisken i sil for å få vekk "bokssmaken".

2 egg som jeg blander med tunfisken, tilsetter krydder, foretrekker tacokrydder, tunfisksmaken blir mer eller mindre borte. Det blir 2 store burgere, som blir servert på en tjukk brødskive. Kan også ha løk e.l i burgeren, men tåler ikke slikt så da går det vekk.

Eller Tunfisk i fruktsalat

Lager da enkelt og greit fruktsalat med forskjellig frukt blandet i yoghurt og hiver tunfisken oppi. Smaker rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en oppskrift som fjerner myye av tunfisksmaken! Så og si nesten alt. ;)

Bland oppi "Chef Paul Prudhomme's Magic Seasoning Blends, Blackened Redfish Magic" og gjerne litt tandori-krydder, en god klatt lettrømme/kesam (men rømme er best til tunfisk, spør du meg), valnøtter, fetaost og diverse grønnsaker, salat..

.. og vips! så har du en meget god tunfisk-blanding! Hvis man er spesielt glad i indiske smaker, vil man elske denne:)

post-406-14440834743523_thumb.jpg.jpg] Dette er "Chef Paul" krydderet. Amerikansk merke, men fåes på Meny.

Det er helt naturlig og finnes også i mange andre smaker, og det kan brukes til det meste av mat :)

mmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annbefaler Tunfiskbruger. (har ikke lest gjennom tråden så vet ikke om det er skrevet fra før)

Veldig enkelt å lage, bruker 1 boks tunfisk, skyller alltid tunfisken i sil for å få vekk "bokssmaken".

2 egg som jeg blander med tunfisken, tilsetter krydder, foretrekker tacokrydder, tunfisksmaken blir mer eller mindre borte. Det blir 2 store burgere, som blir servert på en tjukk brødskive. Kan også ha løk e.l i burgeren, men tåler ikke slikt så da går det vekk.

Eller Tunfisk i fruktsalat

Lager da enkelt og greit fruktsalat med forskjellig frukt blandet i yoghurt og hiver tunfisken oppi. Smaker rimelig bra.

Hvilke frukter bruker du da? :) Og naturell yoghurt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er tunfisksnack laget på tunfisk i vann, egg og havregryn. omnomnom!

I dag tok jeg denne til neste level og brukte den som pizzabunn :) Ble faktisk veldig godt, til og med resten av gutta i kollektivet med stor skepsis til tunfisk likte den :o

Smaker ikke mye til tunfisken når det er så mye annet godt som pizzafyll :)

Brukte svinekjøtt, tomatsaus, ananas, løk , tomat og lett ost, og masse godt krydder.

Næringsinnholdet i herligheten ble :

Kcal: 1 611

Protein: 189,6

Karbohydrater: 88,7

Fett: 55,0

Fiber: 11,2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg digger tunfisk og spiser det flere ganger om dagen! :)

Tunfisksandwich:

2 skiver med rugbrød

1 boks tunfisk i vann

majones

sitronpepper

rødløk

agurk

Tunfisksalat:

1 boks tunfisk i vann

Tomat

Dampkokt brokkoli

Rødløk

Paprika

Mager kesam

Cajennepepper

Burlesques tuna:

1 boks tunfisk i vann moses sammen med en tomat som er bakt i ovnen i ca. 10 min.

Tilsett masse krydder (salt, pepper, cajennepepper)

Rør inn pinjekjerner som er ristet i panna med litt hvitløk og chili

Serveres med salat (isberg, agurk, paprika) og hjemmelaget guaccamole (avokado, mager kesam, limesaft, salt og pepper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese igjennom alle innleggene, men min tunfisk favoritt er.. Tunfisk (tøm av all vann eller olje) røres/blandes sammen med en boks med philadelphia light, salt og pepper. Kutt opp gulerøtter i skiver og dypp.. mmm.. fikk lyst på det jeg nå. kjapt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Nå ser jeg for meg at å lage meg en "røre" å ha liggende kan være greit.. Baserer den litt på pålegssalaten med laks som jeg har laga mye før.

Bruker da laks/tunfik, litt majones som "lim", og kesam, creme fraiche, rømme eller yoghurt, til det får litt sånn..uhm.. Italiensk-/reke-/eggesalat type konsistens, MEN! Yoghurt kan gjøre det mer til en tynn røre:sour:

Jeg har brukt den som den er, med salat/grønnsaker, på brødskive med agurk, relish eller sylteagurk, eller i pita med sylteagurk og tomat.

Kan legge til så mye rart, men det er jo greit å ha som en base.

Noen her som har spist de amerikanske klassikerene? Tuna melt og tuna casserole?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler du ikke løk...?

Bror!!:joyful:

Har "Irritabel tarm syndrom", så ikke noe jeg har fått fastslått at jeg ikke tåler, men mange typer mat jeg ikke tåler så mye av, mange kornsorter, mye krydder osv. Løk fungerer langt bedre nå enn hva det gjorde før, så kan nok opparbeide en hvis toleranse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "Irritabel tarm syndrom", så ikke noe jeg har fått fastslått at jeg ikke tåler, men mange typer mat jeg ikke tåler så mye av, mange kornsorter, mye krydder osv. Løk fungerer langt bedre nå enn hva det gjorde før, så kan nok opparbeide en hvis toleranse for det.

Ååh.. Åsså jeg som trodde jeg endelig hadde funnet noen andre som ikke tålte løk:P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...