Gå til innhold

Tunfisk, baby!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei.

Fra Lyle McDonald: Fish Intake and Mercury | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Lower numbers are better, indicating less mercury per 3 oz serving of fish. On a daily basis, males should stay at the 0.19 level or less; fish higher than this level can be eaten up to twice per week. Females should stay at a level of 0.14 or less for daily consumption and can go up to 0.38 twice per week. Orange roughy, a staple of some dieting bodybuilders, is far in excess of acceptable mercury levels for regular consumption.

Tuna (canned Albacore) 0.35 (parts per million) per 3 oz. serving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det ulikt fra land til land, hva som sniker seg inn i naturen?

Tunfisken som selges på Rema 1000 og Coop kommer hvertfall fra Thailand, tror en god del av tunfisken kommer derifra.

Anbefaler forresten å sjekke denne "mercury" kalkulatoren for å se hvor mye kvikksølv det er i de forskjellige fiskesortene og hvor mye du kan spise mtp kroppsvekt: NRDC Mercury Calculator

Og sjekk denne: http://www.youtube.com/watch?v=PI6gUvvWnu4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg trodde kanskje norske myndigheter stillte noen krav der, men men..

Mhm, fant en bra artikkel her: forskning.no > Grenseverdi for kvikksølv er for høy

"Helsemyndigheter verden over forsøker å beskytte borgerne mot kvikksølv ved å sette en grenseverdi for hvor mye kvikksølv det kan være i maten og miljøet.

Strategien har vært at så lenge kvikksølvinntaket holder seg under grenseverdien, skulle man kunne være sikker på å ikke få noen skader. Men nå viser en lang rekke studier at det også er effekter ved kvikksølvnivåer under grenseverdien."

"Kostholdseksperter anbefaler at vi spiser to fiskemåltider i uken. Hvis vi samtidig skal overholde den eksisterende grenseverdien for kvikksølv, må vi bruke fisker som inneholder mindre enn 0,1 mikrogram kvikksølv per gram fisk, og det er typisk torsk og laks.

Derfor mener Grandjean at myndighetene bør anbefale fisk med lavt innhold av kvikksølv.

Derimot er innholdet av kvikksølv i tunfisk svært høyt. Det gjelder også for sverdfisk og hummer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ulike raser av tunfisk, og akkumuleringen av kvikksølv har i høyeste grad en sammenheng med alderen. Den tunfisken du finner på boks i en butikk nær deg er liten ungfisk, og denne inneholder mindre kvikksølv. Den tunfiskfileten du får servert på restaurant inneholder derimot mer. (i hovedsak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting som må tas med i beregningen er i hvilken form kvikksølvet foreligger og hvilke deler av fisken man spiser. Snakker vi om organisk eller ikke-organiske kvikksølvforbindelser, hvorav organiske er mest toksiske. Kvikksølvet akkumuleres også hovedsakelig i lever og fettvev, så magre deler av fisken vil ha lavere konsentrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting som må tas med i beregningen er i hvilken form kvikksølvet foreligger og hvilke deler av fisken man spiser. Snakker vi om organisk eller ikke-organiske kvikksølvforbindelser, hvorav organiske er mest toksiske. Kvikksølvet akkumuleres også hovedsakelig i lever og fettvev, så magre deler av fisken vil ha lavere konsentrasjoner.

I 2006 testet de diverse tunfisk-på-boks kjøpt på norske matbutikker, og i snitt er det 0,11mg kvikksølv per kg i disse, sammenlignet med fersk tunfisk hvor snittet var 0,35.

"WHO/FAO har fastsatt et provisorisk tolerabelt ukentlig inntak (PTWI) på 1,6 µg metylkvikksølv/kg kroppsvekt for voksne. Dette tilsvarer et inntak i overkant av 0,11 milligram for en person på 70 kg pr. uke. "

http://www.nifes.no/forskning/tryggsjomat/tema/kvikks%F8lv%20i%20sj%F8mat/

altså kan en mann på 70 kg spise ca 1kg tunfisk på boks i uken dersom det ønskes.. men ja, tunfisk på boks smaker dritt uansett så de færreste spiser vel så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2006 testet de diverse tunfisk-på-boks kjøpt på norske matbutikker, og i snitt er det 0,11mg kvikksølv per kg i disse, sammenlignet med fersk tunfisk hvor snittet var 0,35.

"WHO/FAO har fastsatt et provisorisk tolerabelt ukentlig inntak (PTWI) på 1,6 µg metylkvikksølv/kg kroppsvekt for voksne. Dette tilsvarer et inntak i overkant av 0,11 milligram for en person på 70 kg pr. uke. "

http://www.nifes.no/forskning/tryggsjomat/tema/kvikks%F8lv%20i%20sj%F8mat/

altså kan en mann på 70 kg spise ca 1kg tunfisk på boks i uken dersom det ønskes.. men ja, tunfisk på boks smaker dritt uansett så de færreste spiser vel så mye :)

Jepp, min info kommer også fra NIFES, husket bare ikke tallene. Det handler om alder og størrelse på fisken som brukes.

JECFA sin PTWI for totalt kvikksølvinntak er forøvrig 5µg/kg, mens metylkvikksølv har en PTWI på 1,6 som du sier. EFSA støtter seg på disse vurderingene. NOAEL for metylkvikksølv er estimert til 1,5µg/kg/dag, så det er også litt sikkerhetsmargin inne i bildet her.

Enkelte fiskeslag kan komme opp i over 1mg/kg, og da hovedsakelig stor innlandsfisk som stor ørret, abbor, gjedde og røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk. Superkjekt for helsa og lommeboka, men begynner å bli mindre og mindre spennende for smaksløkene mine.. Er det noen der ute som har gode oppskrifter/tips til å "sprite" opp tunfiskmåltidet?

Banan, karri, tunfisk, paprika og løk i stekepanna har det gått en del av allerede (og anbefales til de som ikke har smakt enda). Med andre ord er jeg ganske åpen for merkelige kombinasjoner :D

Jeg lager alltid store porsjoner!

3 bokser tunfisk, 1 boks kokosmelk, og stekt sopp + løk.

(kokosmelken koker jeg opp med masse karri-krydder, paprikapulver, litt moste tomater og kajennepepper før jeg tilsetter resten av ingrediensene)

vips har du to - tre lunsjpakker! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, min info kommer også fra NIFES, husket bare ikke tallene. Det handler om alder og størrelse på fisken som brukes.

JECFA sin PTWI for totalt kvikksølvinntak er forøvrig 5µg/kg, mens metylkvikksølv har en PTWI på 1,6 som du sier. EFSA støtter seg på disse vurderingene. NOAEL for metylkvikksølv er estimert til 1,5µg/kg/dag, så det er også litt sikkerhetsmargin inne i bildet her.

Enkelte fiskeslag kan komme opp i over 1mg/kg, og da hovedsakelig stor innlandsfisk som stor ørret, abbor, gjedde og røye.

Vel, jeg er enig i at de fleste ikke trenger å tenke på kvikksølv når de vurderer å konsumere tunfisk, men ditt resolutte "nei." på forrige side blir nok litt vel bastant. Det er jo nettopp i fitnessmiljøet at folk kan finne på å spise tre bokser om dagen, og med slike mengder over lang tid kan det være en reell fare for bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg er enig i at de fleste ikke trenger å tenke på kvikksølv når de vurderer å konsumere tunfisk, men ditt resolutte "nei." på forrige side blir nok litt vel bastant. Det er jo nettopp i fitnessmiljøet at folk kan finne på å spise tre bokser om dagen, og med slike mengder over lang tid kan det være en reell fare for bivirkninger.

Mitt resolutte nei var mest en oppgitt reaksjon på påstandene som kom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike raser av tunfisk, og akkumuleringen av kvikksølv har i høyeste grad en sammenheng med alderen. Den tunfisken du finner på boks i en butikk nær deg er liten ungfisk, og denne inneholder mindre kvikksølv. Den tunfiskfileten du får servert på restaurant inneholder derimot mer. (i hovedsak).

Ok, det visste jeg ikke :) Hvor mange bokser tunfisk er trygt å spise pr uke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det visste jeg ikke :) Hvor mange bokser tunfisk er trygt å spise pr uke da?

Det vil jeg ikke gi noe tall på, mest fordi jeg ikke har et spesifikt tall på det. Det vil avhenge av mange ting, som blant annet kroppsvekt, fettmasse osv. Dette er egentlig ikke mitt felt.

Med mindre alle måltider består av tunfisk så ville jeg ikke bekymret meg for akkurat dette. I alle tilfeller ville jeg anbefalt å variere proteinkildene slik at dette blir en uaktuell problemstilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det visste jeg ikke :) Hvor mange bokser tunfisk er trygt å spise pr uke da?

Det vil jeg ikke gi noe tall på, mest fordi jeg ikke har et spesifikt tall på det. Det vil avhenge av mange ting, som blant annet kroppsvekt, fettmasse osv. Dette er egentlig ikke mitt felt.

Med mindre alle måltider består av tunfisk så ville jeg ikke bekymret meg for akkurat dette. I alle tilfeller ville jeg anbefalt å variere proteinkildene slik at dette blir en uaktuell problemstilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste sannsynlige måten å få i seg vesentlig med tungmetaller på fra hermetisert tunfisk er dersom du ikke spiser hele boksen og lar den ligger. Da vil det lekke inn tungmetaller fra selve hermetikken. Jeg regner derimot med at alle her inne er såpass hardcore at de spiser alt på en gang.

Om ikke, legg restene i en plastboks. Det samme gjelder makrell i tomat og andre hermetiserte matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...