Gå til innhold

Bruk av nyrebelte - Når?


ElisabetYvonne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På bøy er det for meg et must nesten uansett vekt. Om det er pga høyden min vet jeg ikke, tror jeg har noelunde core styrke så tror ikke det er saken der. På markløft kan jeg fint løfte uten belte opp til 150-160kg, men da kjenner jeg at det er på tide å ta det på. Veldig mange vil og anbefale belte på press over hodet, selv har jeg ikke brukt det foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde er garantert en faktor der! En lang kvist er lettere å bøye med lik tykkelse enn en kort :p Jeg med 1.80 og svært kore bein får null og niks igjen for belte, er bare ubehagelig.

Usikker på hvordan jeg skal kategorisere meg selv ang høyde og lengde på føtter.. Men føler begge er lange.

Jeg har løftet så lenge uten, at jeg håper og tror jeg kan fortsette med det.. Ikke buken som setter stopper for progresjonen nå iallefall!

Klarer du deg fint uten gjør du det.

Tror jeg gjør det, gitt:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker belte på mine aller tyngste løft. Jeg føler det hjelper meg å bruke kjernemuskulaturen bedre på knebøy og markløft (lift with the abs!). Strammer jeg til skikkelig, får jeg hverken bøy eller svai i korsryggen. Bruker jeg ikke belte, har jeg en tendens til å få for mye svai (litt lumbar lordosis), og det er ikke så vanvittig behagelig dagen derpå.

Jeg anser riktignok belte som en slags krykke på mange måter, så jeg forsøker å bruke det minst mulig. Når jeg øker i øvelsene, begynner jeg å droppe beltet på vekter jeg tidligere brukte det på. Dermed blir det kun forbeholdt de tyngste maksløftene, og det synes jeg er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i det Kjetil sier. Men nå bruker man vel magemusklene på litt forskjellig måte med og uten belte også? Med belte presser du jo magen ut, og uten så strammer(kontraherer) du bare magen?

Jeg synes belte bør være forbeholdt kun de tyngste løftene, opp mot maksløft og maksløft. Heller få trent kjernestyrka og stabiliteten uten vekter på normal vekt. Synes det er en uting med folk som bruker belte til alt mulig rart og på lett belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte belte før, men fant ut at jeg fikk stygge uvaner med tanke på stabilisering. Det som skjedde var at jeg begynte å blåse opp magen litt for å få mer trykk i beltet og dermed bedre stabilitet. Veldig dumt da beltet plutselig spratt opp en dag halvveis opp i markløft. Etter det har jeg jobbet mer fritt for å få ordentlig stabilitet i mageregionen, og det har gitt uttelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å helle bensin på bålet, er du ikke sterk nok til å løfte vekten uten hjelpemiddler så syns jeg du skal gå bakover nærmere start og se hvorfor, klart har biomekanikk (Les:høyde mtp muskelsamspill etc) men alikevel. Som flere er inne på er dette et hjelpemiddel du fort blir avhengig av (les:overført betydning av krykkeprinsippet til kjetil!).

Røsk av dere beltene og finpuss teknikk.

jeg ser nytten i bruk av belte for de somer er usikre på maksløft da teknikken ikke er perfekt.

Den samme diskusjonen kan til dels overføres til straps i markløft og andre teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser nytten i bruk av belte for de somer er usikre på maksløft da teknikken ikke er perfekt.

Den samme diskusjonen kan til dels overføres til straps i markløft og andre teknikker.

Jeg ser nytten for de som konkurrerer. For alle andre bør man bli kvitt usikkerheten og se på hvor mange uhell, nestenuhell og svake midtseksjoner som ligger i kjølvannet av løfterbelter. Men jeg kan ta feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg ser bruker belte gjør det gjerne bak en av disse begrunnelsene:

1: De har sett noen gjøre det og tenker at dette må være smart så jeg gjør det samme¨

2: De vil ha noen kg ekstra på stanga

3: De opplevere smerte og føler de kan fortsette å trene med tilnærmet samme belastning siden belte gir økt trygghet.

Ingen av disse argumentene er i mine øyne helsebringende, eller vil nødvendivis gjøre noen sterkere på sikt.

Jeg coacher ingen av mine utøvere til å bruke belte. Om noen ønsker å bruke prøver jeg forklare effekten så godt jeg kan og lar de avgjøre selv. Beltene der jeg jobber henger for meste i ro på veggen.

For en styrkeløfter er det en annen sak da belte brukes på lik linje med f.eks knebind for å løfte tyngre vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg inn! Hva med drareimer eller straps eller hva det heter... Jeg kan ikke fatte eller begripe hvordan folk klarer å ta markløft uten reimer! Jeg klarer jo ikke å holde rundt stanga! Har det en sammenheng med korte fingrer for de som bruker og lange fingrer for de som ikke bruker? :D Eller er det en slags teknikk på å HOLDE stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg inn! Hva med drareimer eller straps eller hva det heter... Jeg kan ikke fatte eller begripe hvordan folk klarer å ta markløft uten reimer! Jeg klarer jo ikke å holde rundt stanga! Har det en sammenheng med korte fingrer for de som bruker og lange fingrer for de som ikke bruker? :D Eller er det en slags teknikk på å HOLDE stanga?

Du kan bruke omvendt grep, der en hånd er mot deg og den andre fra deg. Da vil ikke stangen kunne rulle i hendene dine og belastningen mot fingrene blir mindre. For min del blir stillingen helt feil og jeg løfter skjevt. Har ikke vært bort en trener som har klart å få meg til å gjøre det på en sunn måte. Derfor bruker jeg straps på sett 2 og utover, men prøver å bli sterk nok i grepet til å kjøre alle settene. Har hatt kronisk senebetennelse i begge håndledd og er derfor litt svak - og redd for å få det tilbake.

Slik jeg bruker straps, så er det et hjelpemiddel for å holde belastningen på rygg høy selv om fingrene og underarmene mine begynner å bli slitne. Så lenge det ikke fører til dårlig utførelse av øvelsen og man prøver å bli sterk nok til å løfte tyngre, så ser jeg ikke problemet.

Belte er helt i andre enden av skalaen, der du stiver opp ryggen for å kunne løfte tyngre. Noen sier også at beltet holder musklene varme, og dermed senker skadesannsaynligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belte er helt i andre enden av skalaen, der du stiver opp ryggen for å kunne løfte tyngre. Noen sier også at beltet holder musklene varme, og dermed senker skadesannsaynligheten.

aha, så de samme som sier det vil ikke ha noe i mot termodress for skaderisiko på trening? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd å bruke belte i knebøy, men pleier alltid å bruke belte på sett som er 80-85% av 1RM eller høyere i markløft. Er dog 190 høy, og føler at belte hjelper en del med å stive av ryggen. Reimer prøvde jeg for første gang forrige uke etter å ha lest at og alltid ta mixed grip med samme hånd i samme posisjon (i mitt tilfelle høyre underhånd og venstre overhånd), vil man over tid kunne få belastningsskader ettersom underarmene får forskjellig belastning. Er igjen litt usikker på at jeg skal begynne å trene helt uten utstyr etter å ha lest "Fuckarounditis" med "13. You're using belts, gloves and straps for no good reason.

What is your reason exactly? Don't use equipment as a crutch."

Noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belte: Om du er proff og kjører 100+% 1RM, så ser jeg vitsen med det, om ikke så er det bra for deg å trene kjernemuskulaturen. Med belte vil denne bli hengende etter

Hansker: Hva skal du med dem? Redd for å få trevler?

Straps: Brukes for å løfte tynge enn du klarer å holde for å få mer ut av treningen, men bør ikke brukes før du allerede er utslitt fordi du trenger grepstreningen. Selv bruker jeg straps. Det blir mye belastning med både markløft, foroverbøyd roing med stang og pulldown/pullups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helt sluttet bruk av vanlig styrkeløft belte, i alt annet enn knebøy 1RM, siden dette faktisk gir en økning i hva jeg klarer å løfte. :)

Følte en liten nedgang med en gang jeg stoppet å bruke belte, men dette utjevner seg ganske fort. Bruker varmebelte istedenfor, øker temperaturen og minsker skaderisikoen. :)

http://www.oslosportslager.no/produkt/7730-rygg-stottebind-unisex-7774.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...