Gå til innhold

Bruk av nyrebelte - Når?


ElisabetYvonne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...

Lurer på...

Han som eier senteret der jeg trener, skulle vurdere teknikken min når jeg utførte knebøy. Jeg får noe vondt helt nederst i korsryggen av markløft og knebøy, og trengte tips. Seff holdt jeg stanga for nærme nakken, så første korrigering var å få stanga lengre bak, det er nå fikset på. Men så sa han at jeg burde bruke belte, siden jeg er veldig svai. Jeg merker iallefall at belte hjelper. Men samtidig er jeg litt skeptisk om det er gunstig å bruke belte, siden så mange mener det er "juks"... What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en bedre effekt av å la være å bruke beltet, da hele kroppen må jobbe hardere. Blant annet kjerne og mage. Mener jeg! Uten at det er en fasit.

Kanskje lese den artikkelen Nicolai postet? Jeg kommer i hvert fall til å kjøpe meg nytt belte om ikke lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt hansker på 20 år, og om noe har jeg *mykere* hender på grunn av det. Træler får man i hender som ikke er vant til jobbing.

Jeg fikk træler i begynnelsen, men nå er de nesten borte.. Men det er ikke kun de som ikke er vant til å trene som får træler i hendene. Samboern min bruker hendene og hele kroppen når han jobber til daglig, står med kniv i ene hånda, så træler har han. Ikke noe voldsomme greier. Men han trener også, det har han gjort i 10 år.

Noen får sikkert lettere træler enn andre også vil jeg tro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Pretty much! Er veldig personlig hvem som liker det og ikke, jeg føler ikke jeg får noe igjen for det, føles ubehagelig og blir vanskeligere å puste.

Hva har beltet med nyrene å gjøre?

Fascien rundt nyrene (eng. renal fascia) fusjonerer ikke inferiort for nyrene, dermed har de lettere for å vandre nedover. Derfor man bruker nyrebelte. Det var i alle fall hva min foreleser sa i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness
Fascien rundt nyrene (eng. renal fascia) fusjonerer ikke inferiort for nyrene, dermed har de lettere for å vandre nedover. Derfor man bruker nyrebelte. Det var i alle fall hva min foreleser sa i går :)

at professoren din sier det er vel og bra, for oss som ikke tar kurset ditt fremstår det som fagprat. Lyst til å forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

at professoren din sier det er vel og bra, for oss som ikke tar kurset ditt fremstår det som fagprat. Lyst til å forklare?

Sorry :)

Altså, det finnes en bindevevshinne rundt nyren som, blant annet, hjelper til å holde den på plass. Denne går sammen ovenfor nyren, men ikke nedenfor, dermed kan nyren ha lettere for å vandre nedover. Han fortalte at bruk av nyrebelte kan motvirke at nyrene trykkes nedover. Hvor stor sannsynlighet for at dette kan skje nevnte han ikke noe om (var ikke det som var mest sentralt med tanke på at dette var en forelesning i organanatomi : P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker du hovedsakelig det gjelder menn? Bortsett fra at få jenter løfter tungt nok til å bygge opp tilstrekkelig buktrykk.

Eneste brokket jeg vet om det kan være økt risiko for å få med vetkløfting av unge, normalvektige ellers friske menn er hiatalbrokk. I det tilfellet vil et belte øke buktrykket, og dermed presset på spiserørsåpningen.

Om en har medfødte svakheter vil alt som øker buktrykket nevneverdig være en risikofaktor for å få et brokk det svakheten ligger - alt fra jogging til nysing til overspising til fedme.

Skjønner. :) Tenkte spesielt på lyskebrokk (hernia inguinalis), som er mer utbredt hos menn fordi lyskekanalen ikke er lukket. Lurer da på om et økt trykk kan øke faren for brokk, og om nyrebelte vil redusere risikoen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...