Gå til innhold

Bruk av nyrebelte - Når?


ElisabetYvonne

Anbefalte innlegg

Belte: Om du er proff og kjører 100+% 1RM, så ser jeg vitsen med det, om ikke så er det bra for deg å trene kjernemuskulaturen. Med belte vil denne bli hengende etter

Hansker: Hva skal du med dem? Redd for å få trevler?

Straps: Brukes for å løfte tynge enn du klarer å holde for å få mer ut av treningen, men bør ikke brukes før du allerede er utslitt fordi du trenger grepstreningen. Selv bruker jeg straps. Det blir mye belastning med både markløft, foroverbøyd roing med stang og pulldown/pullups.

Vanesak, jeg er i den tro at om du vil investerer litt mer tid så er det grepet der når du trenger det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Straps ved ulike typer mark er et must for min del. Musklene i ryggen er mye sterkere enn grepet i fingrene klarer å holde.

Ellers har jeg en fæl uvane med å bruke belte. Det kommer liksom automatisk på når det er tunge løft på gang. Uten at det har noen som helst funksjon (hvis man ser bortifra at det går an å feste ipoden på det). Er vel på tide å legge beltet ned i kassen i boden der krokene og padsene allerede ligger å hviler...

Hiv med strappsa og du, og heller gå ned i vekt til du er mann nok til å holde stanga :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tankegangen er ganske fjollete om man drar tungt og ofte. River av unødvendig mye hud i hendene som begrenser treningen.

Olympiske vektløftere bruker ikke reimer fordi de har svakt grep, det er mer for å spare hendene og ikke la det svakeste leddet hemme det sterkeste. Grepet vil aldri ta igjen ryggen+beina.

Sier værmannen på Nrk?

Men jeg ser poenget ditt, men syns deom bruker straps som vane ikke løfter tungt nok til å fortjene seg straps. Da liker jeg å være en motvekt.

Jeg løftet mark aktivt før men med bruk av kritt og da ble problemet med hud drastisk redusert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reimer prøvde jeg for første gang forrige uke etter å ha lest at og alltid ta mixed grip med samme hånd i samme posisjon (i mitt tilfelle høyre underhånd og venstre overhånd), vil man over tid kunne få belastningsskader ettersom underarmene får forskjellig belastning.

Tror faktisk jeg ville vært mer bekymret for ryggen, fordi mixed grep visstnok gir en ørliten vridning/skeivstilling i ryggen. Vil si det uansett er viktig å variere grepet om du trener med mixed.

Reimer synes jeg er greit å bruke når det er helt nødvendig, på lik linje som belte. Altså hvis det hindrer fremgangen. Synes ikke noe om at det brukes ukritisk på alle øvelser og lettere vekter. Selv eier jeg hverken belte eller reimer, men ser at det kanskje er nødvendig å gå til anskaffelse av det etterhvert for å yte maksimalt når det gjelder. Trener alltid med overhåndsgrep så langt det går på mark. Bytter ikke til mixed grep før jeg omtent mister stanga.

Hansker synes jeg nesten kan likestilles med pussypad :p Tunge dra-øvelser med ruglete stang kan til en viss grad forsvares ettersom det av og til røsker greit i håndflatene. Har dog ingen store træler og sår i hendene fra bruk uten hansker, men noe er det da. Men nå er jeg jo mann, så jeg har ikke noe i mot å se litt mann ut heller. Har litt mer forståelse for damer som ikke vil ha masse træler i hendene. Har fått mindre træler i hendene etter jeg justerte litt på grepet mitt, så det kan også være en løsning :) Ung-gutter og posers som går rundt med sykkelhanskene sine på trening konstant, selv om de bare trener benk og bicepscurl ser helt tullete ut. I tillegg gir det dårligere stabilitet på øvelser som benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg ville vært mer bekymret for ryggen, fordi mixed grep visstnok gir en ørliten vridning/skeivstilling i ryggen. Vil si det uansett er viktig å variere grepet om du trener med mixed.

Reimer synes jeg er greit å bruke når det er helt nødvendig, på lik linje som belte. Altså hvis det hindrer fremgangen. Synes ikke noe om at det brukes ukritisk på alle øvelser og lettere vekter. Selv eier jeg hverken belte eller reimer, men ser at det kanskje er nødvendig å gå til anskaffelse av det etterhvert for å yte maksimalt når det gjelder. Trener alltid med overhåndsgrep så langt det går på mark. Bytter ikke til mixed grep før jeg omtent mister stanga.

Hansker synes jeg nesten kan likestilles med pussypad :p Tunge dra-øvelser med ruglete stang kan til en viss grad forsvares ettersom det av og til røsker greit i håndflatene. Har dog ingen store træler og sår i hendene fra bruk uten hansker, men noe er det da. Men nå er jeg jo mann, så jeg har ikke noe i mot å se litt mann ut heller. Har litt mer forståelse for damer som ikke vil ha masse træler i hendene. Har fått mindre træler i hendene etter jeg justerte litt på grepet mitt, så det kan også være en løsning :) Ung-gutter og posers som går rundt med sykkelhanskene sine på trening konstant, selv om de bare trener benk og bicepscurl ser helt tullete ut. I tillegg gir det dårligere stabilitet på øvelser som benk.

Ikke bare ryggen, men som han nevner er det større sjangse for slitasje og skade på bicepsfeste på den handen du holder supinert grep på. Verdt å notere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness

13. You're using belts, gloves and straps for no good reason.

What is your reason exactly? Don't use equipment as a crutch.

-M. Berkhan on Fuckarounditis

Men det er klart... fyren er jo arrogant til tusen. Han får heller rive håret av dam(a/ene) sin(e) over med de trælete hendene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13. You're using belts, gloves and straps for no good reason.

What is your reason exactly? Don't use equipment as a crutch.

-M. Berkhan on Fuckarounditis

Men det er klart... fyren er jo arrogant til tusen. Han får heller rive håret av dam(a/ene) sin(e) over med de trælete hendene sine

Jeg har ikke brukt hansker på 20 år, og om noe har jeg *mykere* hender på grunn av det. Træler får man i hender som ikke er vant til jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness
Jeg har ikke brukt hansker på 20 år, og om noe har jeg *mykere* hender på grunn av det. Træler får man i hender som ikke er vant til jobbing.

da løfter du enten bomullspinner eller så har du et realt sterkt grep og klarer å holde vektstangen ordentlig, noe jeg ikke er sterk nok til enda :p

which is it?

træler får man naturlig nok når man ikke er vant til jobbing.

min teori forøvrig er at man ikke får træler når man er vant til jobbing, fordi man har det før.

men det er klart, folk er forskjellige og min treningspartner har træler (uten hansker) jeg har babyrompehender (med hansker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er klart, folk er forskjellige og min treningspartner har træler (uten hansker) jeg har babyrompehender (med hansker)

Jeg hadde seriøse træler en periode, men det gikk faktisk over når kroppen ble vant til belastningen. Musklene tilpasser seg, så hvorfor skal ikke huden i hendene? Når du ser på gamle arbeidsfolk, så er det jo ikke slik at de ikke kan lukke nevene på grunn av enorme træler...

Det som bekymrer meg mer enn at du flyr rundt med femi-hansker på gymmet er at du driver å beføler både hendene til treningspartneren din OG barneromper :confused:

(og det over var ikke kjeft eller mobbing eller noe - det var det *jeg* ser på som humor. Det, igjen, vil tilsi at folk flest ikke vil synes det er morsomt i det hele tatt :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nicolai Roness
Jeg hadde seriøse træler en periode, men det gikk faktisk over når kroppen ble vant til belastningen. Musklene tilpasser seg, så hvorfor skal ikke huden i hendene? Når du ser på gamle arbeidsfolk, så er det jo ikke slik at de ikke kan lukke nevene på grunn av enorme træler...

Det som bekymrer meg mer enn at du flyr rundt med femi-hansker på gymmet er at du driver å beføler både hendene til treningspartneren din OG barneromper :confused:

(og det over var ikke kjeft eller mobbing eller noe - det var det *jeg* ser på som humor. Det, igjen, vil tilsi at folk flest ikke vil synes det er morsomt i det hele tatt :p )

I lol'd! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bruke magnesium o.l (ikke lov).

Bytt gym. :p

Eller du kan kjøpe slike. Jeg har en periode hvor jeg kjenner at jeg må ta det rolig for ikke å få tilbake sene-betennelsen min, men de vil uansett belaste grepet litt...Men som de andre sier, så er det i mange tilfeller nok med papir :)

Disse er gull hvis man ikke vil kjøre alternert grep. Har et par slike, de funker fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan kjøpe slike. Jeg har en periode hvor jeg kjenner at jeg må ta det rolig for ikke å få tilbake sene-betennelsen min, men de vil uansett belaste grepet litt...Men som de andre sier, så er det i mange tilfeller nok med papir :)

De er gull og lette å bruke, men etter mitt par slet seg tvers av på et markløft så foretrekker jeg lær reimer fra nå av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...