Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Hallstensen sin forklaring på dette med glykogenlagrene, er at du på et lavkarbokosthold vil ha mindre glykogenlagre å fylle opp. I tillegg vil du i større grad bruke fett under trening, og dermed spare glykogenlagrene.

Jeg leser i en gammel (og interessant) tråd her, men tenkte jeg kunne skyte inn hva Jeff Volek og Stephen Phinney skriver om akkurat dette:

Post-Exercise Carbohydrates

After a hard workout or competition, it is commonly believed that consumption of quickly absorbed, insulin-stimulating carbohydrates are needed to promote glycogen synthesis. The argument that you need a high carbohydrate intake and high insulin levels to replete glycogen reserves is a moot point if your are keto-adapted, since your use of glycogen during exercise will be dramatically reduced. This would be like worrying aout putting regular gasoline in your tank when your vehicle has a diesel engine. Furthermore, we are beginning to learn that there are other more subtle downsides associated with consuming insulin-stimulating carbohydrates after exercise.

Factoid: Consuming even small amounts of carbohydrates after exercise rapidly decreases the release of fatty acids from fat stores and oxidation of fat in the muscle, thereby interfering with keto-adaptation, plus also diminishing the beneficial effects of exercise on insulin sensitivity and other cardio-metabolic risk markers.

De utbroderer videre når de ser på protein etter trening:

It is also common practice that carbohydrates are added to protein supplements based on the belief that an increased insulin response will promote increased protein synthesis. In skeletal muscle, insulin has anabolic effects by increasing amino acid uptake and protein synthesis, but only a small amount of insulin is necessary to achieve a maximal effect. The primary driver of muscle protein synthesis is not insulin, but the availability of essential amino acids, especially leucine. Thus shot-gunning a fast-acting sports drink loaded with sugar may not be the best strategy. When you weigh the trivial benefit of ingesting insulin-stimulating carbohydrates on protein balance against their potent negative effect on fat breakdown and oxidation, the net benefit comes down on the side of limiting carbohydrate intake.

Factoid: When adequate protein is provided after exercise, consuming insulin-stimulating carbohydrates does not further improve the anabolic response.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingstudier viser at trening betyr ganske lite i forhold til kosthold når det gjelder slanking.

lettere å kutte 1000kcal i inntak enn å svi av 1000kcal under trening for de som ikke gidder å trene. Jeg vil påstå det siste er det beste visst man måtte ha valgt en av delene uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Trening er ikke bare forbrent energi men også fysisk aktivitet, noe man ikke får via mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lettere å kutte 1000kcal i inntak enn å svi av 1000kcal under trening for de som ikke gidder å trene. Jeg vil påstå det siste er det beste visst man måtte ha valgt en av delene uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Trening er ikke bare forbrent energi men også fysisk aktivitet, noe man ikke får via mat.

Det er absolutt et veldig viktig poeng. Jeg må løpe ca 75 minutter for å dra av 1000 kcal, men som følge av det får jeg høyere forbrenning i flere timer etterpå, mindre lysten på godis, mer lyst på ordentlig næringsrik mat for å optimalisere treningen, forbedret VO2 max, muskulær utholdenhet m.m. Dette får en ikke ved å kutte drastisk i kcal. Men så er det igjen mange som ikke orker å holde høyt nok tempo over tid, og må bruke uforholdsmessig lang tid for å svi av 1000 kcal. Da er det kanskje best å bruke fornuften, og å både dra av kcal og å trene, så en havner et sted midt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lettere å kutte 1000kcal i inntak enn å svi av 1000kcal under trening for de som ikke gidder å trene. Jeg vil påstå det siste er det beste visst man måtte ha valgt en av delene uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Trening er ikke bare forbrent energi men også fysisk aktivitet, noe man ikke får via mat.

Trening er selvsagt kjempebra og har en rekke positive virkninger for liv og helse. Men som rent "slankemiddel", tja... jeg tror ikke det fungerer, om det ikke gjøres parallelt med et godt kosthold. Det er mange "tjukke" mosjonister der ute... tror det handler om hva de spiser, først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg har forstått riktig: ved tilvenning over tid fungerer ketose bra ved utholdenhetsidrett. Ved eksplosive idretter, spesielt ved lengre sprinter som krever mer glyko som 200 og 400 vil keto være ei ulempe. Mengdetrening innen styrke vil også være vanskelig å gjennomføre.

Det blir jo anekdoter, men stadig flere ultramaratonløpere (og andre utholdenhetsidretter som går over lengre distanser/tid) virker å tilnærme seg lavkarbo. Colting er vel et kjent eksempel her i Skandinavia. Timothy Olson er et kjent internasjonal eksempel (ble kåret til årets "endurance runner" nylig av Competitor Running, og har blant annet rekorden på Western States 100 miles). Begge disse trener og lever tilnærmet lavkarbo, men bruker gels og annet sukker i konkurransesituasjon.

Jeg går samme veien selv nå, men trenger litt mer tid før jeg kan si noe erfaringsmessig. Kun siste uken at jeg har holdt meg under 100 g karbohydrater per dag, og jeg kombinerer dette med treningsråd rettet mot "metabolic efficiency" (Bob Seebohar, Phil Maffetone). Teorien er at jeg vil bli en "better butter burner", og derfor holde lengre distanser uten karboloading og andre tradisjonelle metoder, også i konkurranse. Jeg vil teste meg regelmessig etter Maffetone sin metode, men dette begynner jeg ikke med før til våren, når løpebanen er fri for snø.

Jeg har i hvert fall tro på at jeg går mot både en sunnere og bedre fremtid, også prestasjonsmessig. På sikt vil jeg nok ikke være like streng med hvor mye karbohydrater jeg spiser, men det tar jeg litt etter litt. Min utfordring er at jeg spiser lite kjøtt, og med dyrevelferd og miljø i tankene kun kjøper økologiske animalske produkter. Men det har ikke vært noe problem så langt... jeg må bare være litt kreativ i matveien, og det er jo bare spennende.

Nå vet jeg ikke om vi har en tråd om lavkarbo og utholdenhetstrening her inne, men det syns jeg vi skulle hatt :) Spennende å høre andres erfaringer.

Forøvrig, en annen "legende" for vi som trener utholdenhet og er glad i litt treningslære, Tim Noakes, har jo også skiftet, og står nå for en LCHF-tilnærming, også i forhold til utholdenhetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard, har du peil hvor man får kjøpt den? Jeg søkte på amazon og google nå, men fant nada :/

Et drøyt år for sent, kanskje :) Men lurt tips for andre, Treningsuksess med lavkarbo er del av Mamut-salget som kommer snart. Kan forhåndsbestilles hos alle bokhandlere nå, for eksempel her:

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8292605614

Har gjort det selv :)

En annen bok som kan anbefales, er Jeff Volek og Stephen Phinney sin The Art and Science of Low Carbohydrate Performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er selvsagt kjempebra og har en rekke positive virkninger for liv og helse. Men som rent "slankemiddel", tja... jeg tror ikke det fungerer, om det ikke gjøres parallelt med et godt kosthold. Det er mange "tjukke" mosjonister der ute... tror det handler om hva de spiser, først og fremst.

Hehe det beste er da og ikke spise mn det funker ikke i lengen

Kostholdet trenger langt ifra å være optimalt så lenge man bruker mer energi enn man tilfører for å gå ned i vekt. Men det blir fort en utfordring når mye av den maten inneholder veldig mye energi og man vil ofte ligge i pluss. Stortsett trenger ikje folk å velge, de kan gjøre begge deler som er mer effektivt enn endten eller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo er fint, men ikke for alle i alle situasjoner. The end.

27 sider på det?

Fint hvordan da?

Hele premisset bak lavkarbo er vel at en kalori ikke er en kalori og at karbohydrater lettere trigger fettlagring? Men så har du de som mener at det er bullshit? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som orker å oppsummere disse 27 sidene?

Jeg oppdaget ved en tilfeldighet (les:diett) at jeg fungerer veldig bra på lavkarbo (unntaket er oppkarbing etter trening).

http://www.youtube.com/watch?v=RehCW0KM8RMLite karbohydrater har ingen nedsider som jeg kan komme på, men veldig lite karbohydrater gjør at du blir ketogen(?)

Se fra 1:17

Ketose kan medføre depresjon, nedsatt konsentrasjon og andre uheldige bivirkninger.

(Tatt ifra videoen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite karbohydrater har ingen nedsider som jeg kan komme på

Har det vel.

Det er

1) Dyrt

2) Mindre bærekraftig enn mer karbohydratrik kost fordi andelen animalske produkter stort sett er høyere

3) Upraktisk i en del sosiale situasjoner så fremt du er lite fleksibel

4) Upraktisk om du spiser mye mat på farten

I tillegg har de mest militante lavkarberne omtrent erstattet Jesus med bacon.

Fordelen er at det er mye enklere å ha effektiv kalorirestriksjon når man spiser veldig mettende matvarer samtidig som man eliminerer masse mat man vanligvis pleier å spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vel.

Det er

1) Dyrt

2) Mindre bærekraftig enn mer karbohydratrik kost fordi andelen animalske produkter stort sett er høyere

3) Upraktisk i en del sosiale situasjoner så fremt du er lite fleksibel

4) Upraktisk om du spiser mye mat på farten

I tillegg har de mest militante lavkarberne omtrent erstattet Jesus med bacon.

Fordelen er at det er mye enklere å ha effektiv kalorirestriksjon når man spiser veldig mettende matvarer samtidig som man eliminerer masse mat man vanligvis pleier å spise :)

Men det er jo akkurat like upraktisk som å få i seg mer proteiner hvis man går etter dine punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo akkurat like upraktisk som å få i seg mer proteiner hvis man går etter dine punkter.

Et høyere proteininntak vil jo (nesten) alltid skje på lavkarbodietter uansett, så de to tingene henger jo nødvendigvis sammen.

Eller næringsrik mat i det hele tatt...

Nei, egentlig ikke. Kornprodukter er enkelt, frukt er enkelt +++ og ikke akkurat "næringsfattig". Men ja. Mer baling med å spise sunt enn usunt stort sett, men mindre stress å spise sunn mat UTEN karbohydratrestriksjon enn med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...