Gå til innhold

Sunt kosthold på student budsjett


Tina Angelica

Anbefalte innlegg

Bra tråd! :)

Fant tilfeldigvis et par pakker med dårlige druer på Kiwi i dag. Visste ikke før nylig om denne frukt og grønt garantien. Tok dem med til kassen da jeg skulle betale for de andre varene mine, og fikk lov til å hente meg nye druer gratis :lol: Kiwi har også en holdbarhetsgaranti som jeg heller ikke visste om (hvis du finner en vare som går ut i dag eller i morgen, får du den gratis).

Tror jeg skal handle oftere på Kiwi i stedet for Rema heretter :p Kan være ganske fort gjort å redusere matbudsjettet med noen hundrelapper i uka her.

Sier de fra eller må man mase sjøl når noe går ut på dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er på jakt etter matretter kan du teste ut gryta mi.

Stek løk (og eventuelt hvitløk og chilli) i et par minutter, legg oppi kjøttdeig og tunfisk (ja tunfisk...hehe). Krydre med det krydderet du liker best.

Når kjøttdeigen er så å si ferdigstekt hiver du oppi en halv pakke med brokkoliblanding (brokkoli, blomkål og gulrot), og 1/3 pakke med fryst lapskausblanding (løk, purreløk, potet og gulrot). Vent 2 min, så hiver du oppi en boks med kikerter, bønner, og to pakker med grovhakkede tomater. La det godgjøre seg i 10 min ish.

Jeg pleier å krydre med masse oregano, spiskummen/cumin, salt, pepper, tandori masala, hvitløkskrydder, tabasco, basilikum.

Smaker meget godt, og holder til middag i 4 dager. Pris pr servering ligger på 10-15kr... (om du kutter kjøttdeigen å kjører på med tunfisk blir det enda billigere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker kiwi!! Garantien deres er helt rå! Alle varer (unntatt brød og fersk fisk) som går ut på dato i dag eller i morra FÅR du.

Og finner du "dårlig" frukt og grønt FÅR du en lik gratis <3

Idag hadde de ikke flere basilikum, så jeg fikk andre varer for de tre basilikumene; knekkebrød, cottage cheese og tomater raskt jeg med meg ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benyttet meg for første gang av kiwi sin fruktgaranti i dag. Syntes det var kjempeskummelt å gå til kassa med den mugne pakken med nektariner, men sannelig fikk jeg ikke en ny en. Ble så høy på det hele etterpå at jeg tok bussen hele veien inn til byen for å kjøpe vaskesvampene jeg glemte og se om jeg fant noe mer i kiwien der - og sannelig ble det ikke gratis stangselleri på meg også :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benyttet meg for første gang av kiwi sin fruktgaranti i dag. Syntes det var kjempeskummelt å gå til kassa med den mugne pakken med nektariner, men sannelig fikk jeg ikke en ny en. Ble så høy på det hele etterpå at jeg tok bussen hele veien inn til byen for å kjøpe vaskesvampene jeg glemte og se om jeg fant noe mer i kiwien der - og sannelig ble det ikke gratis stangselleri på meg også :roflmao:

Snakk om å leve livet! Sykt heftig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste tipset jeg kan gi til noen som vil ha billig og sund mat er lever. Okselever.

Hvorfor dette ikke har blitt tatt imot av fitness miljøet som gull har jeg ingen aning. Det koster 20 kroner kiloet, inneholder ekstremt mye protein og er bare sykt godt. Jeg lager meg ofte 5-6 kilo med stroganoff gryte med lever. Da spiser jeg det i noen dager til alle måltider, og får i meg rundt 180 proteiner per dag :D

Testa okselever i nå, spiser i skrivende stund. Tommel opp for det! Det koster 40kr kg'en på rema 1000 tho, men det er jo fremdeles en mye billigere kilopris enn mye annet kjøtt. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige proteinkilder (utenom tilbud): seifilet, tunfisk, "best pris kyllingkjøttdeig" (rema, 44 kg/kg)

Karbo: pasta, ris, HAVREGRYN <3 litt over 10 kg kiloen, og når man spiser det til frokost og kvelds blir det mye spart, også er det så godt da! (må innrømme det går i brød endel og da, spesielt lunsj..)

Fett: olje, fryst laks (tja, ikke såå billig men.), avokado

Grønnsaker: Coop har 40 % på grønnsaker til rotmos nå! Dvs gulrot, brokkoli ++.

- ellers: finn "stygge" på kiwi og få en fin gratis..:hungover:(y)

Går helt sport i det der for min del asså, innom kiwi nesten hver dag og glor på grønnsaker, urter og kjøtt! Blitt endel påleggspakker faktisk ;):D

Hjemmelaga er alltid billigere enn ferdig! Ikke bare fastfood, kantine osv, men pakker fryst i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa okselever i nå, spiser i skrivende stund. Tommel opp for det! Det koster 40kr kg'en på rema 1000 tho, men det er jo fremdeles en mye billigere kilopris enn mye annet kjøtt. Takk for tips :)

Laget du gryte av det?

For all del - jeg er ikke kresen. Jeg liker og spiser alt. Men lever har jeg kun spist ett par ganger og synes det er temmelig stram smak på den. Fikk den tilberedt i en skikkelig god gryterett en gang, og det var godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige proteinkilder (utenom tilbud): seifilet, tunfisk, "best pris kyllingkjøttdeig" (rema, 44 kg/kg)

Karbo: pasta, ris, HAVREGRYN <3 litt over 10 kg kiloen, og når man spiser det til frokost og kvelds blir det mye spart, også er det så godt da! (må innrømme det går i brød endel og da, spesielt lunsj..)

Fett: olje, fryst laks (tja, ikke såå billig men.), avokado

Grønnsaker: Coop har 40 % på grønnsaker til rotmos nå! Dvs gulrot, brokkoli ++.

- ellers: finn "stygge" på kiwi og få en fin gratis..:hungover:(y)

Går helt sport i det der for min del asså, innom kiwi nesten hver dag og glor på grønnsaker, urter og kjøtt! Blitt endel påleggspakker faktisk ;):D

Hjemmelaga er alltid billigere enn ferdig! Ikke bare fastfood, kantine osv, men pakker fryst i butikken.

Digg å vite at det ikke bare er jeg som er den rare "Crazy" dama som bruker Kiwi-garantien!

Det et flere ganger jeg rett og slett føler meg så dum og latterlig at jeg ikke tør å bruke garantien...!! Men de gangene jeg gjør det, det ER jo genialt! Jeg har funnet og fått gratis karbonadedeig, påleggspakker, kyllingfilet osv flere ganger, spart masse penger på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget du gryte av det?

For all del - jeg er ikke kresen. Jeg liker og spiser alt. Men lever har jeg kun spist ett par ganger og synes det er temmelig stram smak på den. Fikk den tilberedt i en skikkelig god gryterett en gang, og det var godt!

Laga en 'rødvinsgryte', jeg merka ikke at det var lever en gang. Jeg har aldri spist lever, men det smakte nesten som vanlig storfekjøtt. Nå koka jeg gryta i to timer da, så alt av smaker oppi der var blanda godt sammen, rødvinssausen tar også over mye av dem 'stramme' smaken tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laga en 'rødvinsgryte', jeg merka ikke at det var lever en gang. Jeg har aldri spist lever, men det smakte nesten som vanlig storfekjøtt. Nå koka jeg gryta i to timer da, så alt av smaker oppi der var blanda godt sammen, rødvinssausen tar også over mye av dem 'stramme' smaken tror jeg.

Det som er så fantastisk med lever, forsåvidt svinelever også. Det trekker til seg andre smaker så lenge det blir kokt opp riktig, svak temperatur over lengre tid. Aldri smakt rødvinsgryte med lever, men det høres absolutt ut som noe jeg skal teste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel med lever er at det er noe av det mest næringsrike en kan spise - selv spiser jeg lever nesten hver eneste dag. Lager enten leverpostei, eller en annen blanding der jeg kjører lever sammen med revet gulrot, potet, sellerirot, hvitløk, ingefær og sambal olek(smaksett med hva du vil). Heller det i en brødform og steker - blir som en type kjøttpudding som passer å spise sammen med grønnsaker.

Superenkelt og genial å fryse ned i porsjoner - holder seg fersk i kjøleskap 5-7dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther

Lever er sykt godt å steke med løk og spise ved siden av polenta! Jeg er veldig fan - men heller ikke veldig kresen :) Prøvd både fra kylling, and og kalv, men synes ikke at forskjellen var veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv pleier jeg også å kjøpe karbonadedeig i Sverige som er mye billigere. Men den inneholder opp mot 10% fett.

Er det noen som har prøvd eller tror på dette:

http://fitnessbloggen.no/gjor-kjottdeig-til-en-mager-proteinkilde/

Jeg pleier å gjøre det, men har jo på ingen måte mulighet til å sjekke om det faktisk funker? Om det funker er det jo genialt - kjøttdeig er vesentlig billigere enn karbonadedeig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv pleier jeg også å kjøpe karbonadedeig i Sverige som er mye billigere. Men den inneholder opp mot 10% fett.

Er det noen som har prøvd eller tror på dette:

http://fitnessbloggen.no/gjor-kjottdeig-til-en-mager-proteinkilde/

Jeg pleier å gjøre det, men har jo på ingen måte mulighet til å sjekke om det faktisk funker? Om det funker er det jo genialt - kjøttdeig er vesentlig billigere enn karbonadedeig!

Det funker, men jeg ville ikke spart penger på denne måten. For å være helt ærlig så synes jeg det er ganske rart at den artikkelen har blitt såpass genierklært som den ble i ettertid, for det er flere grunner til at det er en ganske lite smart ting å gjøre.

1) du spyler fett ned i avløpene dine, det kan føre til at det tetter seg til og blir langt dyrere enn pengene du sparer på å ha billigere kjøtt, om du får vannlekkasjer eller rotter på kjøkkenet (!). I tillegg mater dette rotter som lever i kloakken.

2) Jeg antar at mange som bruker denne metoden bruker varmtvann rett fra springen til dette. Du skal ikke bruke varmtvann til matlaging. Og det er det flere gode grunner til. Artikkelen har blitt justert til "vann du har kokt opp" i ettertid men likevel.

Innsparingen på sånne "metoder" i forhold til ekstra tidsbruk og at det rett og slett ikke er spesielt sunt, gjør at jeg ville heller gått for karbonadedeigen om man insisterer på å spise mye kvernet kjøtt. Eventuelt lagt kjøttdeigen på et tørkepapir som er godkjent for matlaging og fjerne en del av fettet på denne måten etter steking. Eller bruke mer svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker, men jeg ville ikke spart penger på denne måten. For å være helt ærlig så synes jeg det er ganske rart at den artikkelen har blitt såpass genierklært som den ble i ettertid, for det er flere grunner til at det er en ganske lite smart ting å gjøre.

1) du spyler fett ned i avløpene dine, det kan føre til at det tetter seg til og blir langt dyrere enn pengene du sparer på å ha billigere kjøtt, om du får vannlekkasjer eller rotter på kjøkkenet (!). I tillegg mater dette rotter som lever i kloakken.

2) Jeg antar at mange som bruker denne metoden bruker varmtvann rett fra springen til dette. Du skal ikke bruke varmtvann til matlaging. Og det er det flere gode grunner til. Artikkelen har blitt justert til "vann du har kokt opp" i ettertid men likevel.

Innsparingen på sånne "metoder" i forhold til ekstra tidsbruk og at det rett og slett ikke er spesielt sunt, gjør at jeg ville heller gått for karbonadedeigen om man insisterer på å spise mye kvernet kjøtt. Eventuelt lagt kjøttdeigen på et tørkepapir som er godkjent for matlaging og fjerne en del av fettet på denne måten etter steking. Eller bruke mer svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig.

Oi! Dette var jeg ikke klar over! Angående det med å ikke bruke varmtvann i matlagingen må jeg innrømme jeg ikke bryr meg så mye om (gidder sjeldent å koke tevann feks, tar varmtvann fra springen og hiver i mikroen :p ), men det med fett i avløpet har jeg ikke tenkt på!! Tenker jo at "alt annet går jo nedi vasken" så må jo tåle litt fett og...? Hva med når jeg vasker og skyller stekepanner med mye fett på da? Når en steker bacon eller biff (i smør selvfølgelig) er det jo igjen mye fett på pannen..jeg må jo vaske pannene? :/

Både kjøttdeig av svin og kylling har 9% fett :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Dette var jeg ikke klar over! Angående det med å ikke bruke varmtvann i matlagingen må jeg innrømme jeg ikke bryr meg så mye om (gidder sjeldent å koke tevann feks, tar varmtvann fra springen og hiver i mikroen :p ), men det med fett i avløpet har jeg ikke tenkt på!! Tenker jo at "alt annet går jo nedi vasken" så må jo tåle litt fett og...? Hva med når jeg vasker og skyller stekepanner med mye fett på da? Når en steker bacon eller biff (i smør selvfølgelig) er det jo igjen mye fett på pannen..jeg må jo vaske pannene? :/

Både kjøttdeig av svin og kylling har 9% fett :/

Man kan tørke av fett med et tørkepapir før man vasker pannen, og kaste det i matavfall. Da får man i tillegg resirkulert det. :)

Når det gjelder varmtvannet kan jeg selvsagt ikke tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil ;) Men informasjon synes jeg folk skal få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tørke av fett med et tørkepapir før man vasker pannen, og kaste det i matavfall. Da får man i tillegg resirkulert det. :)

Når det gjelder varmtvannet kan jeg selvsagt ikke tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil ;) Men informasjon synes jeg folk skal få!

Godt tips! Venter du da til pannen er ganske avkjølt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...