Gå til innhold

Sunt kosthold på student budsjett


Tina Angelica

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden man først er inne på matsvinn og kasting, så ligger det utømmelige mengder bra mat i søpla også. Ikke for alle, vet det. Uansett, gratis og store mengder. Jeg styrer unna det som ikke ligger i plast og kresen på hva jeg tar. Men har kamerater som har kr 0 i matbudsjett og spiser godt. Er det 1 muggen drue i et beger, går hele i søpla. Bananer virker det for meg som de kaster for morro skyld.

Er jo egentlig helt genialt i den form at man unngår at mye bra mat blir kastet. Men, jeg vet ikke om jeg har baller nok til å bli sett rotende i en søppeldunk, for å være helt ærlig. Får tas opp til vurdering :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag matplaner, følg dem slavisk, og handle en gang i uken eller sjeldnere. Hvis du har lyst å utnytte tilbud etc til det fulle er det ikke verre enn å ha en ide om hva middagen skal være, og velge protain etter hva som er på tilbud. Det meste funker. Ha gjerne planer for frokost/lunsj også, og utarbeid et par billige lunsj- og middagsvinnere som du kan basere deg på.

Du vil fort spare 25% på matbudsjettet ditt bare ved å slutte å kaste mat. Det vil si at du kjøper alt med en plan om hva det skal brukes til, ergo blir det ikke kastet fordi det blir gammelt før du får spist det (en intensjon om å spise sunnere™ og å kjøpe kilovis med grønnsaker i en smell er ikke en plan).

Jeg har veldig mye mer å bidra med her, men dette er en start. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye boksmat er billig, plassbesparende, holder seg evig lenge, er godt og faktisk greit på næringsinnhold!

Selv har keg alltid noen "krisebokser" liggende i skapet med tunfisk, makrell i tomat, hakkede tomater, bønner/hvite bønner i tomatsaus, lapskaus (den lyse, dritgod med litt salt og pepper en kald vinterdag :)). En slil boks holder koster 29kr og holder til tre middager for meg :) Digger forøvrig også Joikakaker, men de er vel verken kjempebillig eller har bra næringsinnhold :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker altfor mye penger på mat, så jeg abonnerer på denne.

En ting jeg burde gjort er å kjøpe meg en større fryser. Det muliggjør hamstring av diverse tilbud, men også å lage opp mat i større mengder kanskje en gang per uke. Begge deler er økonomiske (både i form av penger og tidsbesparelse).

Litt ved siden av tråden, men jeg bruker også for mye tid å lage mat. Tidligere laget jeg faktisk ferdig lunsj/middag for ukedagene og fryste ned dette på søndag. Veldig enkelt når ukedagene med mindre tid plutselig er over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg ofte at mange som skal "spise sundt og gådt" ofte av en eller annen grunn tror all maten må være a) tidligere varm mat som varmes opp og B) må spises som restemat fra en plastboks til 200 kroner.

Om man har litt IIFYM ferdigheter er ting som et billig kneipbrød med litt smartere påleggsvalg og drikkevalg utrolig mye mat for pengene, og i stedet for å lage en stor porsjon, fordele på 5 bokser, og så være dritlei av å spise det samme hele dagen kan de 5 boksene fordeles utover uka som lunsjer, middager og kveldsmåltid, supplert med gode gamle matpakker, gulrøtter, frukt og proteinrike pålegg som f.eks egg eller tunfisk som koster nada.

Ellers kan man f.eks kjøpe tynnribbe som ofte er så billig at det er tilnærma gratis, for så å spise selve kjøttet (svoren kan jo seff sløyfes om man er superstrikt på fettmengden eller er dårlig på IIFYM) å rippe passer utrolig bra til asiatisk-inspirert mat. Koteletter gis også bort og kan trimmes ned til temmelig magert måltid, en langpanne sikrer minimal oljebruk, og legg de på en seng av grønnsaker. Vips, masse billig og balansert mat som kan spise kaldt og varmt.

stuff like that.

Ellers er det jo under 50kr for 4kg jasmin/basmatiris på Coop Xtra, pasta er gratis fra firstprice, samme med nudler.

Et godt utvalg av småsauser ala soyasaus, hotsauces (tabascoer etc), fish sause, ketjap manis, sambala olek, ymse curry paster osv gjør ethvert måltid smakfult for nesten bare en t-skje. La meg på forhånd anbefale kombinasjonen av å steke kylling og grønnsaker i litt honning + sirachasaus, et drøss sesamfrø og spis til ris. Koster ikke mye når man er forberedt ;)

Jeg må også slå et slag for den gode gamle hodekålen man noen ganger får ned i 2kr kiloen! Et stort hode til 4 kroner gjør at du kan spise coleslaw og hjemmelaga surkål i månedsvis før du går tom.

Å for all del, styr unna alt som er pakket sammen. Løk i strømpe er MYE dyrere en enkeltløk du plukker selv, samme er det med Chili, 3pk koster 17kr, 3 enkle koster kanskje 3 kroner.

Ingefær og lime er også mye smak i til retter og koster kronestykker og man bruker lite av de så varer lenge. En skvis limejuice over kjøttet, i dressingen, litt revet limeskall i salaten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg kommer til "food prep" er å porsjonere kyllingfilet/karbonadedeig/laks osv før jeg fryser det. Da vet jeg hvor mye som er i hver pose, det sparer mye plass, og det tines lett (karbonadedeigen presser jeg til 1cm tykkelse, kyllingfilet kuttes opp i små biter osv). Embalasje tar mye plass i både kjøleskap og fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ris (og karbohydrater foruten frukt) er sjeldent dyrt uansett.

Det er protein (i ulike former), frukt og grønnsaker jeg bruker for mye penger på. :)

Jeg spinner litt videre på denne jeg :)

Med grønnsaker og frukt er jeg fortsatt av den oppfatningen av at de viktigste kostnadsdriverne ikke først og fremst er prisene på varene i seg selv (selv om innpaknings-tyrraniet Eirik viser til tidligere i tråden definitivt bidrar til en tier her og en tier der), men særlig det at det kastes så mye fordi folk kjøper for mye eller feil, men også fordi man bruker en del grønnsaker til metning, som ikke egner seg til det i det hele tatt.

Hørt dette nærmest i det kjedsommelige som "gode diettips" og måter å gjøre kostholdet sunnere på. Mer grønnsaker er definitivt OK, men det er vidt forskjellig metthet som man får av ulike grønnsaker, og et gjennomgangstema er gjerne at dyrest metter dårligst. Dersom man skal spise seg mett på salat og paprika og tilsvarende kaninfor, må man spise kilovis. Jeg ser med hvordan folk lager salater uten så mye som en eneste metningsingrediens og skal basere seg på det og proteinkilder som daglig kosthold. Det blir dyrt.

Gå for mer av disse (tatt fra aktiv trenings liste over mettende grønnsaker) og tilsett disse i kostholdet. Om man spiser karboredusert og ikke kan spise stivelsesholdige grønnsaker, utgår noen av disse.

  • Erter
  • Pastinakk
  • Persillerot
  • Brokkoli
  • Bønner
  • Gulrøtter
  • Jordskokk
  • Kål
  • Rødbeter
  • Purre
  • Asparges
  • Løk
  • Spinat
  • Poteter
  • Reddiker

Og som nevnt tidligere, ha en plan for absolutt alt du kjøper for å minimere kasting. Grønnsaker som henger litt med nebbet blir ofte fine igjen dersom de får seg en runde i en bolle med iskaldt vann. De vil uansett fungere helt topp i varme retter.

På toppen av dette får man både økt metthetsfølelse OG spart litt penger og uppet proteininntaket dersom man øker inntaket av linser og belgfrukter.

Ad protainproblematikken:

En betydelig kostnadsbesparende faktor er en realitetsorientering om proteinbehovet sitt. Dersom man trener styrke to ganger i uken trenger man ikke 3 gram protein pr kilo kroppsvekt uansett hvor mange timer man sitter på fitnessbloggenforumet etterpå. Over 2 g/kg kroppsvekt er det begrenset dokumentasjon på hensiktsmessigheten, og det blir i tillegg dyrt.

Proteinpulver av den billige sorten er vel den absolutt billigste proteinkilden, og en shake til et ellers proteinfattig måltid fungerer helt greit det også. Ofte smaker det også langt bedre enn dersom man på død og liv må røre inn proteinpulveret i alt mulig rart, a la fitnessblogger. (Der fikk jeg jeg plutselig flashback til diskusjoner om hvorvidt muskler ville visne og dø om man brukte noe annet enn det dyreste isolatpulveret, fnis :D)

Protein fra meieriprodukter er blant de aller beste med tanke på tilgjengelighet for kroppen, og er i tillegg ganske billige. Priskrig på kesam og cottage cheese ol. gjør at disse varene selges kjempebillig på Kiwi og Rema. For en tier får man 30 gram protein av høy kvalitet uten noe særlig fett, om man bryr seg om sånt.

Om man driver med vektkorreksjon er torsk tipp topp, det har byggere visst i tiår og nå følger vitenskapen etter. Sei er kjempebillig, og ganske godt om man lager kaker eller baker det i ovnen med tomater, løk osv. Laks er heller ikke avskrekkende dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd!

Men la oss si at man betaler 40 kr for 5 kg ris. 5 kg ris inneholder 4000 g karbohydrater. Det betyr at 1 g karbohydrater i form av ris koster 4000/40 = 0.01 kr.

1 banan koster vel rundt 5-6 kroner og gir vel rundt 30 g karbohydrater. 1 g karbohydrater i form av banan koster da 0.2 kr om vi får ut fra en pris på 6 kroner.

Om vi justerer regnestykket vil da samme måltid ris med 30 g karbohydrater koste 0.3 kroner.

Flaut om jeg har regnet feil nå, men det burde ikke være noen tvil om at frukt er dyrere enn for eksempel ris. Spiser man for eksempel 4-5 bananer på en dag og også flere ganger i uken utgjør det en forskjell sammenlignet med om man kun levde på ris. :)

Det jeg kan være interessert i er å begynne spise mer belgfrukter. Det billigste er vel å kjøpe rå/tørt og så koker man selv? Dette er tross alt også veldig godt og meget billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd!

Men la oss si at man betaler 40 kr for 5 kg ris. 5 kg ris inneholder 4000 g karbohydrater. Det betyr at 1 g karbohydrater i form av ris koster 4000/40 = 0.01 kr.

1 banan koster vel rundt 5-6 kroner og gir vel rundt 30 g karbohydrater. 1 g karbohydrater i form av banan koster da 0.2 kr om vi får ut fra en pris på 6 kroner.

Om vi justerer regnestykket vil da samme måltid ris med 30 g karbohydrater koste 0.3 kroner.

Flaut om jeg har regnet feil nå, men det burde ikke være noen tvil om at frukt er dyrere enn for eksempel ris. Spiser man for eksempel 4-5 bananer på en dag og også flere ganger i uken utgjør det en forskjell sammenlignet med om man kun levde på ris. :)

Det jeg kan være interessert i er å begynne spise mer belgfrukter. Det billigste er vel å kjøpe rå/tørt og så koker man selv? Dette er tross alt også veldig godt og meget billig.

En banan koster ikke 5-6 kroner men regnestykket ditt holder jo stand så lenge bananer koster mer enn 30 øre, så selvfølgelig vil det koste mer å få karbohydratene sine fra frukt enn det det vil gjøre å få dem fra ris eller korn. Mitt poeng var mer at jeg tror det er flere som bruker (unødvendig) mye penger på mat ved å fylle magen sin med grønnsaker som inneholder vann og nesten ikke noe annet, i stedet for å gå for mer mettende og billigere alternativer. Vi er ikke beitedyr som skal bruke hele dagen på å spise heller, tross alt.

Om man har lyst å eliminere ris og korn, poteter og slikt helt fra kostholdet så får man jo bare gjøre det, da får man ta det som en personlig prioritering/kostnadsdriver. :p

Men tilbake til belgfruktene:

2 kg ukokte kikerter koster rundt 60-70 kroner. Dette blir igjen, etter tilberedning, ca 6 kg ferdig kokte erter, og er ikke noe stress å lage (mitt tips er å koke opp en svær batch og fryse dem ned igjen i porsjonsstørrelser). Det vil si at man får 7280 kcals, 1220 gram karb og 380 gram protein for denne prisen. Det er bortimot gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig:

Jeg anbefaler alle å lære seg hva ting koster, hva som er gode og billige matkilder og å få det under huden, rett og slett fordi man sparer en del penger på å kjøpe ting når det er billig, og unngå det når det er dyrt. Når man først kan det, så glemmer man det ikke. Se på kilopriser i stedet for hyllepriser osv.

MEN:

Alternativkostnaden ved å drive med dette bør også tas i betraktning. Dersom man begynner å bruke så mye tid på å gå på tilbud, reise på harryturer, skrive matplaner, tilberede mat i timesvis, beine ut vanskelige kjøttstykker og koke kraft og pakke matpakker og surfe internett for billigoppskrifter og kunne brukt denne tiden på inntektsgivende arbeid i stedet (ja, jeg ser på en del av dere studenter med 10 timers undervisning i uken) så ville jeg heller anbefalt en deltidsjobb og litt flere turer på Meny for å kjøpe det man har mest lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig:

MEN:

Alternativkostnaden ved å drive med dette bør også tas i betraktning. Dersom man begynner å bruke så mye tid på å gå på tilbud, reise på harryturer, skrive matplaner, tilberede mat i timesvis, beine ut vanskelige kjøttstykker og koke kraft og pakke matpakker og surfe internett for billigoppskrifter og kunne brukt denne tiden på inntektsgivende arbeid i stedet (ja, jeg ser på en del av dere studenter med 10 timers undervisning i uken) så ville jeg heller anbefalt en deltidsjobb og litt flere turer på Meny for å kjøpe det man har mest lyst på.

Jeg er fra tidligere utdannet helsefag arbeider og jobber 35% ved siden av studiene (håper på å få en 1,2 vakter ekstra i uken på toppen av dette og) så er absolutt ikke arbeids moralen min det står på :)

Mest sannsynlig kommer jeg til å greie meg helt fint også, men jeg har hatt et helt ekstremt matbudsjett den siste tiden og tenkte på enkle greie tips til å redusere utgiften litt. Ser noen har litt mer ''ekstreme'' tips enn hva jeg hadde tenkt, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes nesten det er lettere å spise sunt på budsjett, fordi jeg lager mer mat selv istedenfor å kjøpe ferdig / halvferdig.

Bruker da ikke penger på unødvendig snacks og brus.

Amen!

Holder på å snøre inn på godis og brus- inntaket, og ettersom jeg ikke kan ha det i hus uten å spise det, så blir det ikke kjøpt heller (utenom en stratosbar på lørdager), og sparer vel fort 3-400 kroner i mnd bare på brus og godterier..

Det kan nemlig gå en halvannenliters flaske pepsi max på en helg, samt en stor plate med sjokolade, og så var det nå smågodteriet innimellom da... Det har gått bort mye penger i kos :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...