Gå til innhold

Sunt kosthold på student budsjett


Tina Angelica

Anbefalte innlegg

Det beste tipset jeg kan gi til noen som vil ha billig og sund mat er lever. Okselever.

Hvorfor dette ikke har blitt tatt imot av fitness miljøet som gull har jeg ingen aning. Det koster 20 kroner kiloet, inneholder ekstremt mye protein og er bare sykt godt. Jeg lager meg ofte 5-6 kilo med stroganoff gryte med lever. Da spiser jeg det i noen dager til alle måltider, og får i meg rundt 180 proteiner per dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du handler ferskvarer; kjøp frukt, grønt, kjøtt og fisk som er i sesong, og skjekk prisen på hylla hver gang du handler. Enkelte typer varierer ekstremt, brokkoli har for eksempel variert fra 6,- til 39,- kr hos Kiwi det siste året. Vannmelon, clementiner og lignende sesongbaserte frukter er jo nesten gratis i sesong, og veldig dyre ellers. Fersk makrell f.eks koster periodevis svært lite i ferskvaredisk. Ribbe er superbillig i desember. Ingenting i veien med frosset mat, men det smaker ofte bedre med fersk, særlig frukt, grønt og fisk - og det trenger ikke bli dyrt.

De fleste av oss bor i nærheten av sjø eller vann, og ett par timer med fiskestanga kan fort resultere i mange deilige, gratis middager :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset jeg kan gi til noen som vil ha billig og sund mat er lever. Okselever.

Hvorfor dette ikke har blitt tatt imot av fitness miljøet som gull har jeg ingen aning. Det koster 20 kroner kiloet, inneholder ekstremt mye protein og er bare sykt godt. Jeg lager meg ofte 5-6 kilo med stroganoff gryte med lever. Da spiser jeg det i noen dager til alle måltider, og får i meg rundt 180 proteiner per dag :D

Og hvor kan det kjøpes? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ble sunt=høyproteinkosthold med mest proteiner fra kjøtt/fisk?

Helsedirektoratet sier at det ikke er nødvendig. Tar de feil?

selv olympiatoppen som synes tilskudd er farlig, anbefaler opp mot 2g/kg protein for styrkeidretter.

helsedirektoratets anbefalinger er nok mer ment for knut kontorist, som kjører til og fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvor kjøper man okselever? :)

Om du vil vite grunnen til at i hvert fall jeg ikke har omfavnet det er den så enkel som at tanken ikke har streifet meg en gang. Vet knapt at det eksisterer. Interessert i å prøve dette. :)

Coop :-)

Prøvd det med en gryte, jegergryte eller stroganof. Leveren trekker til seg smaker veldig enkelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere spørsmål. :)

1. Jeg er glad i laks. Hvor kjøper man billig og god laks? Har kjøpt GodeHav på Rema1000, men den er ikke spesielt mye billigere enn Salma (som også av og til er på halv pris), så jeg kjøper av og til Salma. Har jeg kanskje sett at Rema1000 har et eget merke også? Er denne ok?

2. Hva lager man av bønner og linser? Vil som sagt spise mer av dette.

Tidligere i uken kjøpte jeg en ferdig salat fra Denja som bestod av en 5-6 typer bønner/linser, oliven, gulrot, mais og litt olje. Tenker å lage noe lignende selv til sikkert 1/5 av prisen. Ekstremt god, men for min del ble det mer som tilbehør til annen stekt mat.

Noen andre forslag? Er alltid en fordel om det er enkelt å lage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere spørsmål. :)

1. Jeg er glad i laks. Hvor kjøper man billig og god laks? Har kjøpt GodeHav på Rema1000, men den er ikke spesielt mye billigere enn Salma (som også av og til er på halv pris), så jeg kjøper av og til Salma. Har jeg kanskje sett at Rema1000 har et eget merke også? Er denne ok?

2. Hva lager man av bønner og linser? Vil som sagt spise mer av dette.

Tidligere i uken kjøpte jeg en ferdig salat fra Denja som bestod av en 5-6 typer bønner/linser, oliven, gulrot, mais og litt olje. Tenker å lage noe lignende selv til sikkert 1/5 av prisen. Ekstremt god, men for min del ble det mer som tilbehør til annen stekt mat.

Noen andre forslag? Er alltid en fordel om det er enkelt å lage. :)

1.Har pleid å kjøpe de fra x-tra, koster vel ca 40 kr for 125gx4, fryst. Hos Coop hvertfall.

Ellers går det mye tunfisk her i gården, og kjøtt kjøpt til halv pris pga dato ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Har pleid å kjøpe de fra x-tra, koster vel ca 40 kr for 125gx4, fryst. Hos Coop hvertfall.

Ellers går det mye tunfisk her i gården, og kjøtt kjøpt til halv pris pga dato ;)

Men er de bra nok for en herremann som meg selv? :)

Tunfisk kan kanskje også vurderes. Har dessverre fått meg litt for fine vaner. Bruker mer penger enn jeg bør (kredittkort og mindre sparing som en konsekvens), så burde bli mer økonomisk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere spørsmål. :)

1. Jeg er glad i laks. Hvor kjøper man billig og god laks? Har kjøpt GodeHav på Rema1000, men den er ikke spesielt mye billigere enn Salma (som også av og til er på halv pris), så jeg kjøper av og til Salma. Har jeg kanskje sett at Rema1000 har et eget merke også? Er denne ok?

2. Hva lager man av bønner og linser? Vil som sagt spise mer av dette.

Tidligere i uken kjøpte jeg en ferdig salat fra Denja som bestod av en 5-6 typer bønner/linser, oliven, gulrot, mais og litt olje. Tenker å lage noe lignende selv til sikkert 1/5 av prisen. Ekstremt god, men for min del ble det mer som tilbehør til annen stekt mat.

Noen andre forslag? Er alltid en fordel om det er enkelt å lage. :)

1) Ja, den er veldig ok. Kjøper den minst en gang i uken.

2) Du lager hummus, bruker det i chili-gryter, bruker det som metningstilbehør til kjøttretter (for eksempel i salater som du beskrev), du kan lage tjukke og mettende supper.

Jeg anbefaler blogger som Green Bonanza og Veganmisjonen til inspirasjon og tips til hvordan man kan bruke bønner og linser osv, i tillegg til å spise mat lenger ned på næringskjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd! :)

Fant tilfeldigvis et par pakker med dårlige druer på Kiwi i dag. Visste ikke før nylig om denne frukt og grønt garantien. Tok dem med til kassen da jeg skulle betale for de andre varene mine, og fikk lov til å hente meg nye druer gratis :lol: Kiwi har også en holdbarhetsgaranti som jeg heller ikke visste om (hvis du finner en vare som går ut i dag eller i morgen, får du den gratis).

Tror jeg skal handle oftere på Kiwi i stedet for Rema heretter :p Kan være ganske fort gjort å redusere matbudsjettet med noen hundrelapper i uka her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...