Gå til innhold

Hvilke tilskudd burde jeg kjøpe?


StineVes

Anbefalte innlegg

Hei! :)

I August skal jeg begynne og trene for fult igjen etter ferien osv. Så sitter jeg inne på gymgrossisten og ser etter hva jeg skal kjøpe. Er relativt veldig ny i gamet, så vet ikke helt hva jeg burde kjøpe. Det jeg lurer på er, hva er det som er best hvis man skal opp i muskelmasse og ned i fettprosent? Har ett relativt sunt kosthold og spiser frokost, lunsj, middag og kvelds. Mellommåltid om det trengs! Har sittet og sett på mye forskjellig men har som sagt, ikke peiling :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du opp i muskelmasse og ned i fettprosent regner jeg med at vekten ikke er det du går etter, ettersom fettprosenten vil gå ned når du legger på deg muskelmasse og går opp i vekt deretter. Kreatin er greit, men jeg synes du begynner i feil ende, få skikk på mathverdagen først og tenk på tilskudd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

I August skal jeg begynne og trene for fult igjen etter ferien osv. Så sitter jeg inne på gymgrossisten og ser etter hva jeg skal kjøpe. Er relativt veldig ny i gamet, så vet ikke helt hva jeg burde kjøpe. Det jeg lurer på er, hva er det som er best hvis man skal opp i muskelmasse og ned i fettprosent? Har ett relativt sunt kosthold og spiser frokost, lunsj, middag og kvelds. Mellommåltid om det trengs! Har sittet og sett på mye forskjellig men har som sagt, ikke peiling :p

Hei Stine

Det første folk spør om når de skal begynne å trene er kosttilskudd. Ikke hvilken mat de skal spise eller hvilket treningsprogram som er gode. De to eneste tingene man trenger for god fremgang. Ingen kosttilskudd er nødvendig. Det er i motsetning ett skikkelig kost og treningsprogram og uten det får man ikke resultatet uansett hva man tar av tilskudd. Spis sunt og variert, sov godt og tren hardt!

Men dersom du virkelig skulle ønske å ta kosttilskudd, er de viktigste følgende (etter min mening)

- Omega 3, og andre vitaminer og mineraler

- Proteinpulver (etter trening)

- BCAA (aminosyrer) - Øker proteinsyntesen og forbedrer restitusjon og mindre stølhet i musklene etter trenin. BCAA bryter heller ikke ned muskler når du f.eks trener på tom mage.

- ZMA (før du legger deg) - Bidrar til bedre restitusjon.

- Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin, enig i første del av innlegget ditt.

Når det gjelder noen av tilskuddene du nevner;

Verken BCAA eller ZMA virker unødvendig i denne settingen. BCAA slik jeg tolker litteraturen, er kun nyttig dersom man har en svært høy treningsmengde hver dag. Disse aminosyrene finnes i store kvantum i stort sett all proteinholdig mat, igjen, det blir å begynne i feil ende. De få studiene som foreligger på ZMA-tilskudd viser ikke til at dette heller har noen effekt.

Omega-3 kan være greit, det er jeg enig i, men trenger heller ikke være nødvendig, proteinpulver også dersom hverdagen er hektisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode svar! ;)

Ble mye klokere nå for å si det sånn. Har smak noen protein-shaker og ikke alle til og skryte av for å si det på den måten (hektisk hverdag gjør at de går ned noen ganger).

Kreatin har jeg aldri prøvd før, så det kommer jeg nok til og teste ut. Tror jeg også bare henvender meg til en av besetningen når jeg skal handle i butikkene (XXL og den slags), så jeg ikke kommer ut med noe som er helt unødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg også bare henvender meg til en av besetningen når jeg skal handle i butikkene (XXL og den slags), så jeg ikke kommer ut med noe som er helt unødvendig :)

så du stoler på selgere som ca nesten ALDRI veit hva de snakker om?

om du spørr en/ei av de som svinser rundt på gølvet i xxl butikken, så kan jeg garantere att du får med deg noe som er 100% unødvendig :D

aldri kjøpt kosttilskudd på xxl, men når jeg sku kjøpe joggesko så spurte jo om de hadde noen gode sko til meg iom jeg overpronerer, og det ansiktet til frøkna som sto og skulle ha kontroll, var rettogslett priceless :D jeg hadde jo gjort min research(siden beina mine har vært slik heile livet) så jeg visste hvilke sko som var til overpronasjon osv, prøvde de modellene som var der og fikk meg ett par gode sko som passa mine føtter helt uten att "personalet" var til hjelp... hu var flink til å finne strl da :D

xxl og dets like er butikker man drar til om man veit hva man skal ha, se om du finner en sjappe som bare selger kosttilskudd og trenings utstyr kan jo hende de har mer peil, men tviler på att man får bedre svar i en butikk kontra her :)

Kreatine er nevnt og det kan anbefales, funker for meg, 5gram om dagen (ikke bry deg om disse oppladnings dagene med 20gram pr dag osvosv bortkasta pulver) bcaa gjør som nevnt att kroppen restituerer bedre, noe som kan være kjekt om du kjører hardt og du kjenner att kroppen sliter med å restituere:) noe mer bruker ikke jeg, så tørr ikke anbefale no større

ps som raptorial skriver, protein shake smaker høgg for de fleste :D så enten får man spørre de store kjedene om smaksprøver(mange har slike småposer man kan få tilsendt) så man finner ett pulver man kan få ned uten å blåse flere tusen kroner på bajs :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kosttilskudd er noe av det første folk spør etter råd om når de begynner å trene anser jeg først og fremst som et testament til hvor flinke produsenter av kosttilskudd er til å reklamere for produktene sine. I enhver butikk/nettbutikk bugner det av alskens tilskudd som lover gull og grønne skoger, så det er lett å skjønne at slike spørsmål dukker opp. Som nybegynner er halve jobben å luke ut all disinformasjon og fokusere. Tråden Sliter du med å bli stor og sterk oppsummerer det meste i grove trekk (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik fortoner det seg å trene for styrke og kondisjon:

0.01% tilskudd

9.99% kosthold (i hovedsak å sørge for nok protein, sunt fett og justere karbohydrater etter mål)

90% oppmøte på trening dag ut og dag inn

Det jeg forsøker å si er: drit i tilskudd. Du kan kjøpe deg et proteinpulver hvis du synes det er vanskelig å spise nok sunne proteinkilder for å dekke dagsbehovet ditt (ca. 2g per kilo kroppsvekt), men ellers trenger du overhodet ingenting de første 5 åra av treningskarrieren din. Hvis du trener jevnt og trutt i løpet av disse åra, uten å gå lei eller gi deg, da kan vi diskutere tilskudd på nytt. Du trenger det ikke nå.

Ikke les flere artikler om tilskudd. Ikke tenk på tilskudd. Drit i hva folk sier om tilskudd, det er bare vissvass og halvvitenskaplig mumbo jumbo. Bare spis nok sunn mat, og tren hardt. Bruk pengene du hadde tenkt til å bruke på tilskudd på kinobilletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse kosttilskudd som er bra da.. Det er ikke bare piss. En del av det er piss, men det er absolutt noe av det som fungerer. Jeg bruker multivitamin, litt proteinpulver, CLA og kreatin i perioder. Det funker bra for meg! :-) Dessuten er det vanskelig med kosthold.. Det er helt klart det viktigste, men kosttilskudd kan hjelpe dersom man sliter med aa faa i seg alt man trenger av vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...