Gå til innhold

PSMF med meg?


Blome

Anbefalte innlegg

Hm, ja. Men det viser seg også at å redusere karb også reduserer magefettet, uten at jeg må ha et stort kaloriunderskudd (som igjen går utover treningen). Og jeg har prøvd å kvitte meg med "bilringen" de siste 4 årene! Jeg er lei. :/ Går på noen karbcrazy noen dager og stapper i meg 8 brødskiver. :S Kun gjort denne karb-reduksjonen i to uker nå, så skal prøve litt til. Men håper det gir seg altså, for det er slitosmt å være godtesugen hele tiden...

Jeg kan også ha slike dager, men da er det som regel de dagene jeg ikke er flink til å spise i løpet av dagen - spiser verken nok eller jevnt utover dagen da, så kommer cravingsa i løpet av ettermiddagen/kvelden. Nå vet jeg ikke hvordan dette stemmer for deg da :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan også ha slike dager, men da er det som regel de dagene jeg ikke er flink til å spise i løpet av dagen - spiser verken nok eller jevnt utover dagen da, så kommer cravingsa i løpet av ettermiddagen/kvelden. Nå vet jeg ikke hvordan dette stemmer for deg da :unsure:

For meg var det konstant, fra sånn rundt lunsjtider og helt til jeg la meg. Er faktisk bedre denne uka, da. Hm. Fohåpentligvis har kroppen min begynt å venne seg til det. eller så er det pga karbfesten ejg har hatt i helga... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det konstant, fra sånn rundt lunsjtider og helt til jeg la meg. Er faktisk bedre denne uka, da. Hm. Fohåpentligvis har kroppen min begynt å venne seg til det. eller så er det pga karbfesten ejg har hatt i helga... :p

Haha :lol: Får håpe det er den første - at kroppen har begynt å venne seg til det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som har gode forslag til frokost og lunsj for oss med småbarn og hektisk hverdag som ikke har tid til å kokkelere frokost, lunsj og mellommåltider dagen i forveien, og som er avhengig av å kunne gå inn i en butikk å kjøpe spiseklare produkter?

Er det innafor med Cottage cheese med div bær etc? Og hva med grillet kylling om man ikke spiser skinnet?

Og jeg har fortsatt hva som kreves av protein i forhold til kroppsvekt, samt at man bør holde seg under 8g karbo pr 100g. Men hva med fett pr 100g? Hvor mye er greit, evt hvor mye bør man ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har gode forslag til frokost og lunsj for oss med småbarn og hektisk hverdag som ikke har tid til å kokkelere frokost, lunsj og mellommåltider dagen i forveien, og som er avhengig av å kunne gå inn i en butikk å kjøpe spiseklare produkter?

Er det innafor med Cottage cheese med div bær etc? Og hva med grillet kylling om man ikke spiser skinnet?

Og jeg har fortsatt hva som kreves av protein i forhold til kroppsvekt, samt at man bør holde seg under 8g karbo pr 100g. Men hva med fett pr 100g? Hvor mye er greit, evt hvor mye bør man ha?

Hei hei

Blir litt sent svar dette :/  Men jeg kan prøve å svare ut fra min egen erfaring og hjelp fra andre. Jeg er ingen ekspert da :p


Hvis jeg trenger kjapp frokost/lunsj/mellommåltid som jeg er avhengig av å kjøpe i butikk, så plukker jeg ofte med meg en påleggspakke eller to (skinke, kyllingpålegg o.l.) eller tunfisk i vann-boks og evt litt grønnsaker som mini agurker, paprika, tomater evt. salat osv. De har som regel også salatbar der man kan plukke salat og evt. spe på med eget pålegg, tunfisk på boks, kokt egg (men helst bare spise eggehviten om du er streng), kylling osv. Jeg har også noen ganger bare en proteinshake om jeg har det virkelig travelt. Å ta litt pulver i shakeren dagen før eller på morningen har alle tid til. Ellers drar du bare med deg hele boksen/posen og shakeren så kan det blandes hvor enn du måtte være :p  Reker kan man også spise tror jeg, ikke så glad i dette, men vær obs på de som ligger i lake og sjekk innhold først, da jeg er usikker på dette.

Cottage cheese spiser jeg av og til, men sjeldent med bær. Kesam kan også spises. Litt bær skal være ok, så lenge karb er under 20gram dagen har jeg fått høre. Jeg har blitt fortalt maks 20gram karb og maks 20gram fett pr. dag. Fett er utenom tranen/omega-3-en du skal ta, så den kommer i tillegg. Grillkylling skal jeg innrømme at jeg har spist dersom jeg har fjernet skinn og synlig fett, men egentlig så er nok dette litt fyfy (får ikke opp skikkelig kalorimengde når jeg legger inn, da jeg ikke har noe valg som sier grillkylling uten skinn...) Da er nok kyllingfilet litt bedre på denne dietten. Vet de har begynt å selge ferdigstekt kyllingfilet på coop extra her med meg. Kanskje de har det der du bor også? Da er den ferdigstekt og det er bare til å åpne pakken og gomle i seg :p  Bare sjekk at karb og fett ikke er for høyt, for noen har fått marinade på seg.

Håper dette hjalp litt? Du kan også bruke middagsrester dersom du har dette til overs. Evt. lage ekstra mye til middag som du bruker dagen etter. F.eks wokrester, kylling, biff fra dagen før osv. Da slenges det bare i matboksen med en gang etter middag når man rydder restene :)

Spør gjerne dersom noe er uklart eller det skulle være noe mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei hei!

Tenkte å kaste meg på en ny runde med PSMF. Sist jeg gjorde det nådde jeg målet akkurat, men det var virkelig i siste liten. Nådde målet mitt for da, men ønsker å gå enda mer ned i vekt med litt bedre tid før sommeren, så jeg kanskje kan få jobbet med å vedlikeholde en sunn livsstil også før sommerens fristelser inntrer for fullt. Har økt noen kilo siden sist i tillegg, og dem sitter visst bom fast, så må vel kjøre hardt mot hardt! :p

Noen andre som holder på med PSMF for tiden? Eller som har lyst til å joine? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Blome said:

Så bra! :D  Hvor lenge har du holdt på? Og hvor lenge tenker du å holde på? Om jeg kan spørre...

Started på mandag for en uke siden og holder på frem til fredag. 12 dager med andre ord.

Utgangspunktet var ganske greit, men de siste "love handles"-ene er ufattelig gjenstridige. Å ligge i vanlig underskudd i evigheter funker bare ikke. PSMF ser ut til å være det som skal til.

Jeg har oppdatert litt mot slutten av tråden her her: http://forum.fitnessbloggen.no/topic/34683-aggressiv-vs-forsiktig-vektnedgang/

Hva er planen din da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker fornuftig det ut fra det jeg har lest fra linken du la ut. Virker ikke som du har såå mye å ta av, bare det siste lille :)

Litt usikker på hvor lenge jeg skal holde på, om jeg skal gå etter uker eller kg. Min første tanke var at jeg skulle holde på til jeg kom under 80kg i første omgang, men så kommer det jo an på hvor lang tid dette vil ta og hvor lenge jeg holder ut. Tihi :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde holdt ut i mere enn et par uker uansett ;-)

Det verste er vel egentlig trening. Det er utrolig tungt på PSMF. Men jeg ser for meg at jeg kommer til å kjøre det innimellom som en "korreksjons" etter perioder med overskudd.

Post gjerne om hvordan det går her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, mer enn et par uker er ikke bare bare nei. Syns ei uke kan være ille nok det og om man har ei uheldig uke :p 

Sant det. Treningen er "seig". Men er heldigvis ikke så alt for mye man skal trene på denne dietten. Kjapt og gale!

Må gjerne poste du også. Alltid interessant å høre om andre sine opplevelser, både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med 10 dagers PSMF!

Jeg har postet litt om prosessen i en annen tråd, men jeg tenkte å poste her istedet siden det er mere relevant for PSMF.

Ressymmé: utgangspunktet var ganske greit, men jeg hadde lyst å bli kvitt den lille bilringen som satt igjen. Det fungerer bare ikke med månedsvis med seigpining med 500-ish kcal underskudd når jeg er relativt slank fra før. Derfor tenkte jeg å teste PSMF.

Resultatet på vekta er 77,5->73,7 kg. Jeg kjørte en refeed på lørdag (dvs på dag 6). Vi vet alle at vekta er en dårlig måling på nedgang i fettprosent, men det er likevel en indikasjon. Det som er viktigere er vel at bukselinningen er MYE løsere nå.

Jeg begynte å måle med målebånd, men jeg gjorde det dessverre ikke fra starten. Jeg vet derfor ikke nøyaktig hvor mye livvidden har gått ned, men jeg anslår ca 5 cm.

Jeg kommer definitivt til å kjøre 1-2 uker PSMF når jeg skal ned i fettprosent istedetfor månedsvis med seigpining.

Mine erfaringer (som forhåpentligvis kan være til hjelp for andre):

  • Man er ikke så sulten som man kanskje skulle trodd siden omtrent alt av kalorier er i form av proteiner.
  • Trening er sykt tungt. Men det er jo midlertidig :)
  • Planlegging er alt når det gjelder maten. Man rekker ikke å lage et proteinrikt måltid til frokost i en travel hverdan med jobb og unger. Stek en stor pakke med kyllingfilét eller torsk på kvelden sånn at du har frokost og lunch for noen dager fremover.
  • Spis grønnsaker. Mye grønnsaker. Og så enda mere grønnsaker. Det metter greit sammen med proteinene, og det gir deg nødvendige vitaminer
  • Mål fremgangen med noe som gir konsistente målinger (målebånd eller klype). Det gjør underverker for motivasjonen.

Lykke til!

Edit: En ting til: jeg har refeed idag. Herregud så godt det er med carbs. HERREGUD! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kult og gratulerer med vel gjennomført! Eg har nokre spørsmål:

  • Kva trur du TDEE ditt er til vanleg?
  • Kor mykje protein låg du på og var alt av næringsinntak protein?
  • Kor mange treningsøkter, kva var innhaldet og korleis gjennomførte du dei?

Grunnen til at eg spør er at eg vurderer å køyre noko tilsvarande sjølv. Har ca 5 kg eg vil ned, men kjem ingen veg med eit moderat underskot. Difor har eg tenkt å heller forsøke fleire korte aggressive diettar. Har prøvd PSMF før, men då med ekstra aktivitet og det funka dårleg. No syklar eg til jobb, så det spørs om eg må ha litt feitt og karbo også, men skal kutte ut all anna kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, boltzmann said:

Kult og gratulerer med vel gjennomført! Eg har nokre spørsmål:

  • Kva trur du TDEE ditt er til vanleg?
  • Kor mykje protein låg du på og var alt av næringsinntak protein?
  • Kor mange treningsøkter, kva var innhaldet og korleis gjennomførte du dei?

Grunnen til at eg spør er at eg vurderer å køyre noko tilsvarande sjølv. Har ca 5 kg eg vil ned, men kjem ingen veg med eit moderat underskot. Difor har eg tenkt å heller forsøke fleire korte aggressive diettar. Har prøvd PSMF før, men då med ekstra aktivitet og det funka dårleg. No syklar eg til jobb, så det spørs om eg må ha litt feitt og karbo også, men skal kutte ut all anna kardio.

Takk :)

  • TDEE er ifølge en par kalkulatorer jeg testet ca 2000 kcal. Med moderat trening 2500 kcal.
  • 150 g protein per dag. Ca 20 g karbo og 30 g fett per dag. Mesteparten av fettet kom fra laks og makrell, og dermed fikk jeg EPA/DHA i form av fiskefett med på kjøpet. Total 1000 kcal per dag.
  • Tre relativt rolige styrkeøkter i uka med
    • Brystpress
    • Knebøy
    • Roing
    • Skulderpress

Jeg kjørte ikke kardio i denne perioden siden det ikke er anbefalt på PSMF. Jeg ser frem til å drive med det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Flere enn meg på PSMF for tiden? Jeg begynner på en ny runde i morgen. Skal ikke ned så mye, 2-3 kilo, men orker ikke laaang tid på kcal-underskudd. Bedre å gjøre det kjapt og bli ferdig med det. Tidspunktet er for så vidt ikke ideelt mtp sommerkroppen, men bukselinningen strammer og et så stramt opplegg må jeg gjennomføre når det er litt roligere på jobb, hvor jeg kan tillate hodet å koble ut litt, samt når det ikke er alt for mange sosiale eventer på gang. Skal forsøke 125-130 g proteiner ca. Logger på Lifesum. Gjorde meg noen erfaringer sist, så håper det blir litt lettere denne gangen bl a med et fastsatt sluttidspunkt, hvilket kanskje hjelper på motivasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, RandomHero skrev:

endte på 107,8 ^^ nå er det å reversere diet jeg har kjørt siste halve året for å få opp litt kcal inntak igjen før jeg prøver på en ny runde på PSMF :wub:

Det er jo kjempebra 👍🏻😃 Jeg håper å gå ned 2 kg på 2 uker, samt få matinntaket på et litt mer korrekt spor etterpå. I overkant mye digg og Baileys som sklir ned for tiden 😜 og det fungerer dårlig i det lange løp. Har det vært tungt å trene i psmf-perioden? Jeg er så fersk i gamet at jeg er redd for å miste det lille jeg løfter per i dag. Men trives ikke med vekten nå heller så da blir det å velge mellom to onder egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...