Gå til innhold

Aggressiv vs forsiktig vektnedgang


pilatus

Anbefalte innlegg

Den gjengse "sannhet" om vektnedgang er at man må gjøre det sakte og forsiktig med et minimalt kalori-underskudd for å ikke miste muskelmasse. 

 

Denne artikkelen viser til en studie som hevder at det er mere gunstig med en kortvarig og aggressiv diett med større kalori-underskudd: http://fitnessbloggen.no/mer-fettforbrenning-uten-muskeltap-ved-aggressiv-diett/

 

Studien gikk over fire uker og gjelder personer som allerede er relativt slank.

Interessant! 

Endret av pilatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes aldri noen garantert fasit på hvordan man skal gjøre det, men studien kan indikere at det er en fordel for de som er mer på den slanke siden å gå fram på denne måten ja. :)

En svakhet ved studien er likevel at studien kun hadde 8 personer (7 kontrollpersoner), så skulle optimalt sett vært flere med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agressivt over korte perioder går helt fint. Det er mye vanskeligere å miste muskler en man tror, om man driver med styrketrening. 

Pleier selv å kjøre korte aggresive dietter på 4-6 uker av og til, uten at jeg har tapt meg for hverken styrke eller muskelmasse. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes aldri noen garantert fasit på hvordan man skal gjøre det, men studien kan indikere at det er en fordel for de som er mer på den slanke siden å gå fram på denne måten ja. :)

En svakhet ved studien er likevel at studien kun hadde 8 personer (7 kontrollpersoner), så skulle optimalt sett vært flere med. :)

Ja, det er litt tynt grunnlag å trekke noen bastante konklusjoner på. Det er jo også en smal gruppe (friidrettsutøvere på høyt nivå), så det kan jo tenkes at gener og generell fysisk form spiller inn. Interessant læll!

Jeg skulle gjerne ha lest original-artikkelen på nytt, men linken virker ikke lengre. Den virket for noen uker siden :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har alltid kjørt aggresivt diett, da jeg fungerer greit på lavt kcal. En del kommer nok til å reagere veldig på så lavt kcal-underskudd, samt si at jeg kanskje har ødelagt forbrenninga mi (?) Jeg føler det fungerer bra for meg, samt at jeg knapt har mistet noe styrke/muskelmasse if any, som jeg kan se.

Jeg lå på roughly 1800 kcals dagen, med unntak av lørdag, da pleier jeg å ligge på 2500-3000kcal. Jeg føler og tenker ut i fra mine egne resultater at så lavt kcal ikke tærer noe særlig på muskelmassen (if any) kontra litt høyere på kcalsn. Jeg tenker at om man skal stille, og hvert 100g med muskelmasse teller, så ja, da kan jeg skjønne at du ikke vil så lavt på kcals. Men jeg har ikke hatt noen problemer med dette, og har hatt en jevnlig vektnedgang, samt oppgang i styrke (i alle fall de første 1-2 månedene, så flata det ut)

Gikk ned 20kg +/- på 3-4mnder.

Jeg har ikke noen forskning å vise til, jeg baserer dette kun på egen synsing av mine erfaringer.

douevendiett.jpg

Endret av Mr.Positive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Jeg har gått ned 25 kg nå fra des ifjor, da jeg var 102, til nå, når jeg er 77, jeg er om 0.9 kg endelig innenfor normal på BMI kalkulatoren, å har enda 15 kg igjen for å komme meg ned til der jeg vil være, og der jeg var tidligere. Om jeg stopper litt før det er ikke krise, men jeg må ihvertfall ned 10 kg til, samtidig vil jeg gjerne få strammet opp kroppen min, så har begynt å trene i treningssenter nå, tidligere gikk jeg mer tur ute osv. Ser at aggressiv nedgang er ok for de slanke, mn nå nå rjeg endelig er innenfor normalen, kan jeg da forsøke dette, atd et kan hjelpe meg videre nå?

Jeg ser at det er 2 svar her på aggressiv nedgang å jeg ville gjerne forsøkt dette, har dere noen tips til meg, selv om det ikke er min tråd? Jeg er innmeldt på VG`s vektklubb og noterer alt jeg spiser og trener der hver dag, jeg har 1300 kcal daglig, kan få mer om jeg trener, men det er ikke alltid jeg spiser de opp, da jeg er mett fra før. Jeg går på treningssenteret 3 ganger i uken nå, 2 ganger er det 1 time med step/dans med trener og den siste dagen 1 time med zumba med trener, de 4 andre dagene bruker jeg endomondo, på det letteste der den skal hjelpe meg å løpe meg opp til 5 km løping, så da løper jeg med appen. Tidliegre gikk jeg også på svømming 2 ganger i uken, der jeg svømte 1000 meter hver gang, å så lekte med ungene til vi skulle hjem. Det har jeg ikek hatt tid til i det siste pga eksamener og avslutninger på alt våre 4 barn går på av aktiviteter osv nå inn mot jul, men det tar jeg nok opp igjen snart evt.

Jeg er nå 77,9 kg, 176 cm høy, 36 år, og har gått opp i vekt pga 4 svangerskap, jeg har også fått astma nå de siste årene, og fastlegen mener at om jeg kommer meg ned i vekt kan det hende at jeg kalrer å få bort astma`en, noe jeg gjerne vil for å kunne være med barna på slalom igjen til våren, for første gang på mange år, da jeg ikek har orket tidligere, jeg drømmer også om å ha på meg bikini igjen så jeg kan være med de i badeskliene til sommeren også, og vise meg ute blant folk.

Så om dere vil dele med meg hvordan det fungerer å ta en aggressiv vektnedgang, hvordan bør jeg trene? hvor mye? hva bør jeg spise? hvor mange kcal? osv

Ikke meningen å kuppe tråden din pilatus, håper det er ok at jeg spør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(y) Hva gjør du etter de to ukene? Går tilbake til kcal-nivået du hadde tidligere, gradvis økning, eller hvilken tilnærming bruker du?

 

Rett etter en slik diett spiser jeg ca dette på to dager:

Minst 1200 gram karbs

ca 250 gram prot

ca 150 - 200 gram fett

Totalt ca 7500 - 8000 kcal.

Etter disse to dagene, spiser jeg vanlig. Vanlig for meg er ca 2500 - 3500 kcal.

ca 300 - 500 gram karbs

ca 150 - 200 gram prot

ca 100 gram fett.

 

Bør sjekke denne boka:

http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

Lyle McDonald er en veldig flink fyr innen slikt. 

 

Kan også nevne at min erfaring på slike dietter som er veldig aggressive funker bedre på folk som er slanke fra før av enn relativt. Er man dersom feks litt overvektig, så må det nok en livstillendring til .

 

Endret av Bro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rett etter en slik diett spiser jeg ca dette på to dager:

Minst 1200 gram karbs

ca 250 gram prot

ca 150 - 200 gram fett

Totalt ca 7500 - 8000 kcal.

Etter disse to dagene, spiser jeg vanlig. Vanlig for meg er ca 2500 - 3500 kcal.

ca 300 - 500 gram karbs

ca 150 - 200 gram prot

ca 100 gram fett.

 

Bør sjekke denne boka:

http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

Lyle McDonald er en veldig flink fyr innen slikt. 

 

Kan også nevne at min erfaring på slike dietter som er veldig aggressive funker bedre på folk som er slanke fra før av enn relativt. Er man dersom feks litt overvektig, så må det nok en livstillendring til .

 

Kjempeflott, tusen takk for tipset! Ser jeg nok må lese meg mer opp på dette. Har brukt et år på å gå ned ca 16 kg, hele livsstilen er lagt om og jeg ligger stabilt på ca 52-53kilo siden i sommer, samtidig som jeg har brukt høsten på å skifte fra cardio til styrketrening. Men jeg må lære meg mer om hvordan jeg kan bruke kostholdet og vektgain/ vekttap for å oppnå det jeg ønsker mht trening og overskudd. Kan ikke bli fastlåst i #1400greteroedekalorier# resten av livet. Dvs jeg øver meg på å spise mer, men jeg må også vite hvordan jeg skal bli kvitt det overflødige relativt uproblematisk hvis jeg ønsker det, f eks til våren. Og det er vel bare en vei å gå: mer kunnskap (y) Takk igjen, boka skal herved anskaffes! 

Tine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker aggresiv :) Korte perioder som fra 1 til 2 uker. Da ligger jeg på ca 800 kcal bare i form av proteiner.

Hvordan trener du i en slik periode?

Vurderer noe lignende selv etter jul. Trenger ikke gå ned mer enn 1-2 kg. Mer langsiktige dietter har fungert for min del, men er kjedelig å være på diett så lenge. :)

Dvs, jeg har forsåvidt vært på en slags diett nesten hele høst. Og det gikk sykt sakte på slutten. Not cool. Get shit done and get the hell out of dodge, right? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener du i en slik periode?

Vurderer noe lignende selv etter jul. Trenger ikke gå ned mer enn 1-2 kg. Mer langsiktige dietter har fungert for min del, men er kjedelig å være på diett så lenge. :)

Dvs, jeg har forsåvidt vært på en slags diett nesten hele høst. Og det gikk sykt sakte på slutten. Not cool. Get shit done and get the hell out of dodge, right? :D

La oss si at jeg begynner på en søndag (Som jeg alltid pleier å gjøre) og dietten varer i 7 dager:

Da trener jeg fullkropp følgende dager: Søndag, tirsdag, torsdag og lørdag

Veksler mellom mark og bøy på disse dagene. Ellers trenes hele kroppen med 3 sett hver hvor de store muskelgruppene trenes med ca 5 - 6 reps og de små med rundt 8 - 12.

Jo lavere ned man kommer i fettprosent, jo oftere må jeg legge til feks gåing og mer bevegelse. Men da snakker vi under 8%. 
For meg så bruker jeg feks sånne dietter til å komme ned til rundt 8% ganske fort.

Du har også RFL dietten til Lyle MCdonald, hvor du feks kjører en lignende diett på rundt 12 - 13 dager også er du ferdig. Da ligger du på ca 1100 kcal - 1300 kcal. Det er en diett hvor du bare spiser proteiner og grønnsaker. Og noen få kapsler omega 3. Men denne er for de som er kategori 1, dvs en lavere fettprosent som er nok rundt fra 12% og nedover. Har du høyere fett%, så mener jeg å huske denne skal vare noen dager ekstra.  Etter denne, så kan man begynne feks på UD2 dietten hans, som er den mest brutale. Den er så brutal, at 80% klarer ikke å kjøre denne riktig, men den funker som bare pokker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

La oss si at jeg begynner på en søndag (Som jeg alltid pleier å gjøre) og dietten varer i 7 dager:

Da trener jeg fullkropp følgende dager: Søndag, tirsdag, torsdag og lørdag

Veksler mellom mark og bøy på disse dagene. Ellers trenes hele kroppen med 3 sett hver hvor de store muskelgruppene trenes med ca 5 - 6 reps og de små med rundt 8 - 12.

Jo lavere ned man kommer i fettprosent, jo oftere må jeg legge til feks gåing og mer bevegelse. Men da snakker vi under 8%. 
For meg så bruker jeg feks sånne dietter til å komme ned til rundt 8% ganske fort.

Du har også RFL dietten til Lyle MCdonald, hvor du feks kjører en lignende diett på rundt 12 - 13 dager også er du ferdig. Da ligger du på ca 1100 kcal - 1300 kcal. Det er en diett hvor du bare spiser proteiner og grønnsaker. Og noen få kapsler omega 3. Men denne er for de som er kategori 1, dvs en lavere fettprosent som er nok rundt fra 12% og nedover. Har du høyere fett%, så mener jeg å huske denne skal vare noen dager ekstra.  Etter denne, så kan man begynne feks på UD2 dietten hans, som er den mest brutale. Den er så brutal, at 80% klarer ikke å kjøre denne riktig, men den funker som bare pokker. 

 

Og etter den 7dagers dietten går du over til vedlikehold på mandagen igjen eller?

Endret av Kavring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter den 7dagers dietten går du over til vedlikehold på mandagen igjen eller?

Spørs jo helt hva dine måle er. Men ja jeg pleier det, etter en sånn diett så karber jeg på dag 7. Mandag spiser vanlig. 

Endret av Bro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

La oss si at jeg begynner på en søndag (Som jeg alltid pleier å gjøre) og dietten varer i 7 dager:

Da trener jeg fullkropp følgende dager: Søndag, tirsdag, torsdag og lørdag

Veksler mellom mark og bøy på disse dagene. Ellers trenes hele kroppen med 3 sett hver hvor de store muskelgruppene trenes med ca 5 - 6 reps og de små med rundt 8 - 12.

Jo lavere ned man kommer i fettprosent, jo oftere må jeg legge til feks gåing og mer bevegelse. Men da snakker vi under 8%. 
For meg så bruker jeg feks sånne dietter til å komme ned til rundt 8% ganske fort.

Du har også RFL dietten til Lyle MCdonald, hvor du feks kjører en lignende diett på rundt 12 - 13 dager også er du ferdig. Da ligger du på ca 1100 kcal - 1300 kcal. Det er en diett hvor du bare spiser proteiner og grønnsaker. Og noen få kapsler omega 3. Men denne er for de som er kategori 1, dvs en lavere fettprosent som er nok rundt fra 12% og nedover. Har du høyere fett%, så mener jeg å huske denne skal vare noen dager ekstra.  Etter denne, så kan man begynne feks på UD2 dietten hans, som er den mest brutale. Den er så brutal, at 80% klarer ikke å kjøre denne riktig, men den funker som bare pokker. 

 

Thanks, bro! :)

"Du har også RFL dietten..." 

Er ikke dette mer eller mindre det samme som RFL/PSMF dietten? 

UD 2.0 - Har du forsøkt denne? Og vet du om den er verdt den ekstra smerten? Kjørte CKD diett en gang og det er vel mer eller mindre det samme? Husker jeg ble uvel av oppkarbingen. Tabben den gang var at jeg hadde en tung fysisk jobb og i tillegg sov lite, så jeg ba vel egentlig om bråk. 

Tipper fettprosenten ligger rundt 13-14 nå. Vil ned mot 10 igjen. Så et par kg ned maksimalt tenker jeg gjør susen. Tenker kanskje å sette av 2 hele uker like over nyttår til et aggressivt angrep på fettdepotene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UD 2.0 er en fantastisk diett. Har selv kjørt den de tre siste årene, og denne får meg alltid i bra form. Forskjellen på CKD og UD 2.0 er at sistnevnte har et tilpasset treningsprogram som man skal følge. Jeg anbefaler deg å lese boka, og å sette deg grundig inn i dietten og hvordan den virker. Som Bro sier, den er veldig har, og de fleste klarer ikke å gjennomføre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UD 2.0 er en fantastisk diett. Har selv kjørt den de tre siste årene, og denne får meg alltid i bra form. Forskjellen på CKD og UD 2.0 er at sistnevnte har et tilpasset treningsprogram som man skal følge. Jeg anbefaler deg å lese boka, og å sette deg grundig inn i dietten og hvordan den virker. Som Bro sier, den er veldig har, og de fleste klarer ikke å gjennomføre

Jeg har en viljestyrke av stål, MEN, holder også på med et veldig krevende studium som krever sin daglige innsats og konsentrasjon, selv om januar ikke er den verste tiden. Så jeg kan ikke kjøre et opplegg som ødelegger mye for det.

Er UD 2.0 slik at man ikke fungerer normalt i hverdagen når man kjører den? Jeg lurer også på hvor mye man henter på å kjøre en UD 2.0 versus f.eks en PSMF. Om den er så hard som dere sier, så bør man jo få en del merutbytte av den, IMO. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt baserer UD 2.0 seg på fire fullkroppsøkter i uka, hvor av to av dagene er høyreps/høy mengde (ca 30 tonn per trening), så kommer det en dag med "vanlig" fullkropp og siste økten er en power økt. Du vil fungere i hverdagen, men i motsetning til PSMF (rapid fatloss) er treningen ganske så tung. UD 2.0 gir prima resultaer og kan få deg fra 12-10 i fettprosent til nærmere 7-8 på 6-8 uker.

Personlig liker jeg UD 2.0, men har funnet min "egen" diett hvor jeg spiser 1500 kcal i 3-4 dager, for så å kjøre høykarb i 24 timer (litt lignende bro sitt opplegg), dette er en av de beste måtene å få til en rekomposisjon. Det er kanskje ikke en så aggresiv diett og det tar tid, men det som er fint er at den er lett å følge og man klarer å få til fettforbrenning og muskelvekst i samme slengen

jjjanuar.thumb.jpg.f1bc27d5670f7a3a229f3a5juni.thumb.jpg.056dd601940cbb9382a5adab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...