Gå til innhold

Protein pulver, Worth it?


Proaz

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Til sammenligning så inneholder 100 g myrevulution myoprotein 87,6 g proteiner mens 100 gram kyllingfileet inneholder kun 24 gram proteiner.

750 g prior kyllinfileet koster 89 kr, og 3000 g myoprotein koster 999.

3 kg kylling gir deg: 720 g proteiner.

3 kg myprotein gir deg: 2628 g proteiner

For å få samme proteinmengder fra kylling må du innta 11 kg = 2640 proteiner.

Dette koster ca 1304 kr.

Ikke at prisen er så mye dyrere egentlig. Om du sammenligner hva det koster å fremstille de 2 forskjellige produktene uten at jeg vet så mye om det. Men vil tro det koster mer å lage kyllingfileet, enn å fremstille isolerte whey/myse proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning så inneholder 100 g myrevulution myoprotein 87,6 g proteiner mens 100 gram kyllingfileet inneholder kun 24 gram proteiner.

750 g prior kyllinfileet koster 89 kr, og 3000 g myoprotein koster 999.

3 kg kylling gir deg: 720 g proteiner.

3 kg myprotein gir deg: 2628 g proteiner

For å få samme proteinmengder fra kylling må du innta 11 kg = 2640 proteiner.

Dette koster ca 1304 kr.

Ikke at prisen er så mye dyrere egentlig. Om du sammenligner hva det koster å fremstille de 2 forskjellige produktene uten at jeg vet så mye om det. Men vil tro det koster mer å lage kyllingfileet, enn å fremstille isolerte whey/myse proteiner.

Og da regner man selvfølgelig også med et av de "dyrere" produktene på markedet(Myo) kan få 3kg for halvparten av prisen ved andre merker osv.. Så proteinpulver= winwin situasjon egentlig!(kan evt + på et par kroner for melk hvis proteinpulveret smaker zombie med vann)!

Så proteinpulver er definitivt verdt det om man ikke har nok penger/tid for å lage X antall måltider med kylling/andre proteinrike matvarer per dag/lagring osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da regner man selvfølgelig også med et av de "dyrere" produktene på markedet(Myo) kan få 3kg for halvparten av prisen ved andre merker osv.. Så proteinpulver= winwin situasjon egentlig!(kan evt + på et par kroner for melk hvis proteinpulveret smaker zombie med vann)!

Så proteinpulver er definitivt verdt det om man ikke har nok penger/tid for å lage X antall måltider med kylling/andre proteinrike matvarer per dag/lagring osv!

Helt klart, tror man får frossen kylling fra solvinge til 76 kr pr kg om jeg husker rett. Så man får jo rimelig kylling også. Men det er jo til syvende og sist en inviduell vurderingssak, og hvilken kjennskap/kunnskap man har om proteiner osv.

Myoprotein er jo noe av det dyreste, men så er det helt nesten rent proteinpulver, til sammenligning så inneholder proteinpulver fra proteinfabrikken mye mindre proteiner, ikke så mye rimeligere, og inneholder vesentlig mer karbs ( bra for bulk/gains da)

Er forskjell på proteiner fra hvitt og røtt kjøtt til proteiner melkeisolat. Aminosyrer er så mangt.

Så koker det ned til om man trives på kjøkkenet eller ikke, og om man har lagringsmuligheter. Jeg digger kjøkkenet, så lenge jeg får kokkelere i fred :p

Men proteinpulver, uansett form har sine fordeler også, så det er ikke noe man burde ekskludere fra kostholdet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men proteinpulver, uansett form har sine fordeler også, så det er ikke noe man burde ekskludere fra kostholdet sitt.

Hvorfor jeg har proteinpulver. Første jeg drikker om morgenen på siden av det andre jeg spiser ( da det er lettopptakelig å får fart på proteinsyntesen etter nattens fast) Og etter trening.

.

Har noen innspill, men først for å presisere. Det mangler holdepunkter for at "lettopptakelig" tilskudd gir en anabol fordel sammenlignet mot kostproteiner.

Det er strengt talt helt motsatt; ved hektisk livsstil eller andre situasjoner som gjør det utfordrende å få dekt behovet for/og energi/proteiner så vil tilskudd være aktuelt. Men da foreligger det for mange et ubrukt potensiale fra kosten og burde adresseres først. Den aktuelle målgruppen innen trening og mosjonister har en tendens til å sterkt overvurdere behovet for proteiner og neglisjerer proteiner fra belgvekster og korn. Dette er på verdensbasis den kvantitative største kilde til protein. I Norge representerer kjøtt den største kilden (28E%) etterfulgt av korn (21E%) / ca. ¼ av det totale inntaket. Helhetlig bidrar planteprotein med ish 30E%, animalske kilder 58E%. Samtidig er plantemat i Norge så vel som i verden en viktig kilde til energi. Mosjonister og styrkeløftere fokuserer allerede på gode kilder til proteiner og jenter igjen vil ha et 10% mindre behov sammenlignet med gutter.

Trening øker behovet for energi slik at det økte inntaket i utgangspunktet er mer enn nok for å få dekt det relative økte behovet ifra proteiner.

Energibalansen er den største avhengige variabelen. Dvs at det er først og fremst den som dikterer endringer i fettfri masse. Det er heller ikke nødvendig med jevnlig tilførsel av proteiner. Bransjen har indirekte gitt inntrykk at det må man, "ellers blir en katabol". Det er ikke slik den humane proteinsyntesen fungerer. Innen humanfysiologen er det en konstant oppbygning og nedbrytning av strukturelle proteiner. Dette for øvrig representerer kroppens "lager". Rundt 70-100g protein i form av avskallede celler, sekreter og enzymer (alle frie aminosyrer) kan potensielt resirkuleres. Den endogene resirkuleringen fra "aminosyrer-pool" i blod-plasma blir ytterlige effektiv hos trente individer slik at behovet for protein vil gå litt ned. Inntak av karbohydrater og fett på sin side vil virke "protein-sparende".

Med andre ord er du i energibalanse så vil dette ofte medføre en mer enn nok adekvat inntak av kostproteiner. I tillegg så har dette en annen fordel ved tilførsel av flere mikronæringstoffer, vitaminer samt bioaktive komponenter - kjente så vel som ukjente. Det kan være flere tusenvis av disse som vi ikke har en snøring hva er, annet at det eksisterer i maten vår. Melkefettet er et eksempel her. Summen av regnestykket blir at kostproteiner ofte bidrar med en haug av "gratis-passasjerer" som proteinpulver ikke evner å tilby.

Proteinpulver er ikke der skoen trykker what so evher. Flere kjøper dette som en slags motivasjon for treningen. Så dette har kanskje en psykisk fordel; "Nå har jeg en god grunn til å trene, har kjøpt meg fancy design-protein å greier." Er ønsket vektreduksjon vil fast føde for de aller fleste gi en høyere satiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen innspill, men først for å presisere. Det mangler holdepunkter for at "lettopptakelig" tilskudd gir en anabol fordel sammenlignet mot kostproteiner.

Det er strengt talt helt motsatt; ved hektisk livsstil eller andre situasjoner som gjør det utfordrende å få dekt behovet for/og energi/proteiner så vil tilskudd være aktuelt. Men da foreligger det for mange et ubrukt potensiale fra kosten og burde adresseres først. Den aktuelle målgruppen innen trening og mosjonister har en tendens til å sterkt overvurdere behovet for proteiner og neglisjerer proteiner fra belgvekster og korn. Dette er på verdensbasis den kvantitative største kilde til protein. I Norge representerer kjøtt den største kilden (28E%) etterfulgt av korn (21E%) / ca. ¼ av det totale inntaket. Helhetlig bidrar planteprotein med ish 30E%, animalske kilder 58E%. Samtidig er plantemat i Norge så vel som i verden en viktig kilde til energi. Mosjonister og styrkeløftere fokuserer allerede på gode kilder til proteiner og jenter igjen vil ha et 10% mindre behov sammenlignet med gutter.

Trening øker behovet for energi slik at det økte inntaket i utgangspunktet er mer enn nok for å få dekt det relative økte behovet ifra proteiner.

Energibalansen er den største avhengige variabelen. Dvs at det er først og fremst den som dikterer endringer i fettfri masse. Det er heller ikke nødvendig med jevnlig tilførsel av proteiner. Bransjen har indirekte gitt inntrykk at det må man, "ellers blir en katabol". Det er ikke slik den humane proteinsyntesen fungerer. Innen humanfysiologen er det en konstant oppbygning og nedbrytning av strukturelle proteiner. Dette for øvrig representerer kroppens "lager". Rundt 70-100g protein i form av avskallede celler, sekreter og enzymer (alle frie aminosyrer) kan potensielt resirkuleres. Den endogene resirkuleringen fra "aminosyrer-pool" i blod-plasma blir ytterlige effektiv hos trente individer slik at behovet for protein vil gå litt ned. Inntak av karbohydrater og fett på sin side vil virke "protein-sparende".

Med andre ord er du i energibalanse så vil dette ofte medføre en mer enn nok adekvat inntak av kostproteiner. I tillegg så har dette en annen fordel ved tilførsel av flere mikronæringstoffer, vitaminer samt bioaktive komponenter - kjente så vel som ukjente. Det kan være flere tusenvis av disse som vi ikke har en snøring hva er, annet at det eksisterer i maten vår. Melkefettet er et eksempel her. Summen av regnestykket blir at kostproteiner ofte bidrar med en haug av "gratis-passasjerer" som proteinpulver ikke evner å tilby.

Proteinpulver er ikke der skoen trykker what so evher. Flere kjøper dette som en slags motivasjon for treningen. Så dette har kanskje en psykisk fordel; "Nå har jeg en god grunn til å trene, har kjøpt meg fancy design-protein å greier." Er ønsket vektreduksjon vil fast føde for de aller fleste gi en høyere satiering.

^

Sånn helt generelt sett. Så skal jeg ikke si meg helt uenig på dine utsagn men heller ikke enig. Ei har jeg rett, eller forsåvidt noen andre.

For akkurat når det kommer til proteiner så finnes det ingen nøyaktige studier med et nøyaktig svar, og fortsatt vet vi svært lite om ganskje mye om vår egen kropp.

Ser for.eks at du nevner at kroppen ''lagrer'' proteiner, dette lærte jeg at den ikke gjør. Proteiner lærte jeg da jeg startet (3 år siden) at det var en ferskvare. Som måtte tilføres.

At noen har en tendens til å sterkt overvurdere behovet for proteiner får dem stå for selv. At mange missbruker proteinpulver skjer også.

Proteinpulver har en effekt. Fordi det er et isolert protein som kommer fra melka. Som nevnt i en annen tråd å, så er det forskjell på proteiner, å de som sikter på å få dekt proteinbehovet av kun proteinpulver bør definitift se etter potensiale i den vanlige kosten, ubrukt potensiale som du sier.

Jeg hater frokost, ergo proteinpulver. Rett etter trening drikker jeg litt proteinpulver, ikke at det er bevist at det har en effekt, men jeg liker å tro det. Kall det placebo om du vil. Men det skader ikke meg? Og det skader iaf ikke en potensiell progresjon?

Mitt forhold til proteinpulver vil jeg si er sunt. Virker som du fremstiller proteinpulver som totalt bortkastet, det får så være i dine øyne og tanker.

Ja jeg er enig at proteiner, får man dekket av kosten og man får MYE verdifullt med på kjøpet. At proteinpulver er en hypet greie, ja det er det. Trenger man det som tilskudd? Nei ikke egentlig.

Så da raser det enten ned til en personling smak, eller til lettlurte tenåringer som tror at musklene magisk kommer om de har 3 kg's bøtta stående på rommet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^

For akkurat når det kommer til proteiner så finnes det ingen nøyaktige studier med et nøyaktig svar, og fortsatt vet vi svært lite om ganskje mye om vår egen kropp..

Vet ikke hva du sikter til her? Mener du at vi ikke vet hvordan proteiner er bygget opp og fungerer?

Selv om aspekter av humanbiologien ikke er kartlagt, betyr ikke det at vi ikke vet noe. Vi har en veldig god oversikt og forståelse av den kliniske biokjemien til makronaringstoffer, inkludert protein - relatert til omsetningen i kroppen. Vi har derimot mindre oversikt over den intracellulære kaskaden rundt en økning i tverrstripet muskulatur. Det er antatt at mekanisk strekk i form av styrketrening vil føre til blant annet sur PH, membranstrekk, økt dannelse av metabolitter samt økt metabolsk stress i lokale muskelfibrer. Mekanismene for hvordan dette foregår er ikke helt kartlagt. Det er usaklig mange signal-kaskader det er snakk om. Det er blitt observert at ved å skape en ubalanse i muskulaturen i form av overnevnte faktorer vil musklene reagere med å reparere seg og bli litt større for på den måten å adaptere seg til den stadig økende mekanisk ytre stimuli. Ved å tilføre proteiner og energi gir dette en synergieffekt og muskeløkning finner sted.

Ser for.eks at du nevner at kroppen ''lagrer'' proteiner, dette lærte jeg at den ikke gjør. Proteiner lærte jeg da jeg startet (3 år siden) at det var en ferskvare. Som måtte tilføres.

I tilfelle det var tvetydig så er kroppens blod-plasma å anse som kroppens "lagre". Herav forklaringen deretter. For orden skyld så stemmer det selvsagt at vi ikke lagrer proteiner.

Proteinpulver har en effekt. Fordi det er et isoler protein som kommer fra melka. Som nevnt i en annen tråd å, så er det forskjell på proteiner, å de som sikter på å få dekt proteinnivået av kun proteinpulver bør definitift se etter potensiale i den vanlige kosten, ubrukt potensiale som du sier.

Proteinpulver er oftest raffinert melkepulver, ikke noe annet. Selvsagt gir proteinpulver en effekt. Det er jo tross alt energirike molekyler som inneholder nitrogen. Men det gir ingen større effekt sammenlignet med kostproteiner.

Derimot som du er innpå, så kan graden av denaturering ifra eksempel myseproteiner være forskjellig. De fleste syrna melkeprodukter har en større grad av varmebehandling enn vanlig søtmelk, noe som gir tilnærmet full denaturering av myseproteinene. Denne utfoldingen vil gjøre at proteinene er mer utsatt for proteolyse i tarmen og vil sannsynligvis gi et raskere opptak i kroppen. Det er også mulig at det er noe mer peptider i syrna produkter som f.eks yoghurter, skyr etc. Dette fordi melkesyrebakteriene bryter ned proteinene i melken under syrningen, men jeg vil anta at det er begrenset.

Takket være en aggressiv markedsføring så har det feilaktig gitt inntrykk av at proteinpulver tilbyr en snarvei til heder og ære. Samtidig at behovet lar seg vanskelig dekke via kosten. Dette stemmer ikke og proteinpulver oppfører seg ikke som en sølvkule. Ingen mat ei heller kosttilskudd har denne evnen.

Hatt ei bøtte "just in case". Heldigvis har jeg i en hektisk hverdag aldri hatt problemer med å lett få dette dekt via kosten så den har samlet støv i snart ett år. Selvsagt anerkjennes det at andre har problemer her, grunnet årsakene i innlegget mitt ovenfor. Derfor jeg skrev at her kommer kosttilskudd til sin fulle rett. Så nei, mener ikke det er bortkastet men må sees i konteksten. Tilskudd skal ikke komme i første rekke, herav navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

Vet ikke hva du sikter til her? Mener du at vi ikke vet hvordan proteiner er bygget opp og fungerer?

Selv om aspekter av humanbiologien ikke er kartlagt, betyr ikke det at vi ikke vet noe. Vi har en veldig god oversikt og forståelse av den kliniske biokjemien til makronaringstoffer, inkludert protein - relatert til omsetningen i kroppen. Vi har derimot mindre oversikt over den intracellulære kaskaden rundt en økning i tverrstripet muskulatur. Det er antatt at mekanisk strekk i form av styrketrening vil føre til blant annet sur PH, membranstrekk, økt dannelse av metabolitter samt økt metabolsk stress i lokale muskelfibrer. Mekanismene for hvordan dette foregår er ikke helt kartlagt. Det er usaklig mange signal-kaskader det er snakk om. Det er blitt observert at ved å skape en ubalanse i muskulaturen i form av overnevnte faktorer vil musklene reagere med å reparere seg og bli litt større for på den måten å adaptere seg til den stadig økende mekanisk ytre stimuli. Ved å tilføre proteiner og energi gir dette en synergieffekt og muskeløkning finner sted.

I tilfelle det var tvetydig så er kroppens blod-plasma å anse som kroppens "lagre". Herav forklaringen deretter. For orden skyld så stemmer det selvsagt at vi ikke lagrer proteiner.

Proteinpulver er oftest raffinert melkepulver, ikke noe annet. Selvsagt gir proteinpulver en effekt. Det er jo tross alt energirike molekyler som inneholder nitrogen. Men det gir ingen større effekt sammenlignet med kostproteiner.

Derimot som du er innpå, så kan graden av denaturering ifra eksempel myseproteiner være forskjellig. De fleste syrna melkeprodukter har en større grad av varmebehandling enn vanlig søtmelk, noe som gir tilnærmet full denaturering av myseproteinene. Denne utfoldingen vil gjøre at proteinene er mer utsatt for proteolyse i tarmen og vil sannsynligvis gi et raskere opptak i kroppen. Det er også mulig at det er noe mer peptider i syrna produkter som f.eks yoghurter, skyr etc. Dette fordi melkesyrebakteriene bryter ned proteinene i melken under syrningen, men jeg vil anta at det er begrenset.

Takket være en aggressiv markedsføring så har det feilaktig gitt inntrykk av at proteinpulver tilbyr en snarvei til heder og ære. Samtidig at behovet lar seg vanskelig dekke via kosten. Dette stemmer ikke og proteinpulver oppfører seg ikke som en sølvkule. Ingen mat ei heller kosttilskudd har denne evnen.

Hatt ei bøtte "just in case". Heldigvis har jeg i en hektisk hverdag aldri hatt problemer med å lett få dette dekt via kosten så den har samlet støv i snart ett år. Selvsagt anerkjennes det at andre har problemer her, grunnet årsakene i innlegget mitt ovenfor. Derfor jeg skrev at her kommer kosttilskudd til sin fulle rett. Så nei, mener ikke det er bortkastet men må sees i konteksten. Tilskudd skal ikke komme i første rekke, herav navnet.

Det jeg mente med at vi ikke vet SÅ mye om proteiner var i en konsum sammenheng. Vi har målinger av nitrogen vs stort eller lite inntak av proteiner, som en peilepinne på optimalt proteininntak. Mange studier, men svært få som er anerkjent og som kan se ut til å holde vann.

Sist studie jeg leste anslo at man ikke trenger mer en 1,8 g proteiner pr kg kroppsvekt.

Har aldri sagt at proteinpulver har større effekt en kostprotein, faktisk så mener jeg at proteinpulver har mindre effekt enn vanlig kostprotein. Ordtaket som sier: Muskler bygger muskler, ligger det noe i mener jeg.

Kroppen er tilpassningsdyktig, og kan hente næring og bruke det på mange måter, men noe er av bedre kvalitet enn annet.

Så om du sammeligner 50 g protein fra proteinpulver og 50 g protein fra 200 g kylling så tror jeg at man får mer utbytte fra proteinene fra kyllingen.

Men nok om det, uansett så var TS sitt spørsmål om det var verdt å ha proteinpulver.

Svaret mitt er ja.

Dersom du kan så vil det være fordelsmessig å hente alt du trenger fra kosten. For proteinpulver er slettes ikke så mye mere rimeligere kontra kvalitet i tilsvarende proteinmengde fra visse typer kjøtt.

Men dersom du sliter med å få i deg nok mat, så er proteinshake en god vei å gå, eventuelt gainer. Du kan jo også mose maten du lager, men smaker neppe særlig godt :p

Eller om man er som meg, og vil være på den sikkre siden, men faktisk også elsker smaken av proteinshake, så kan det også gå.

Eller 3 løsning, å ha ei bøtte stående i skapet ''just in case''

Ikke rart at markedsføringen av proteinpulver tilbyr feilaktig målsetning. De som promotere produktene er ofte svært veltrente gutter/jenter, og mange som har hatt ekstra juice i medisinskapet. De ''ufaglærte'' vil jo kjøpe ideen lett om det gir dem musklene de ser på reklamen.

Kunnskap er trygghet, feiling er lærdom.

De klarte å bygge muskler i julius cæsar sine dager uten proteinpulver faktisk og dagens teknologi og tilgang på alt mulig rart, så vi skal nok klare det vi å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myoprotein er vel rimelig overpriset? Eller?

Noen som vet om Tommi Thorvildsen sitt Whey Explode er bra? Har brukt det tidligere og synes det har vært en fin mellomting med tanke på pris. Smaker godt og skal jo være bra saker sier Tommi. ;)

Anyway, rent økonomisk er vel proteinpulver verdt det, men er vel bedre å få i seg mest mulig gjennom vanlig mat. Det viser seg vel også at man kanskje ikke trenger så mye protein som mange tror.

Selv har jeg ikke brukt proteinpulver på flere måneder. Spiser alt gjennom fast føde. I hovedsak cottage cheese, karbonadedeig, kylling, laks, egg og bacon, samt det lille jeg får i havregryn, brokkoli, ris, osv.

Men når jeg snart er ferdig med deffing kommer jeg nok til å gå tilbake til proteinpulver, da jeg egentlig synes det gjør hverdagen min langt enklere og mer behagelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gjort noen uavhengige undersøkelser av faktisk innhold i proteinpulver i Norge/Skandinavia? MusclePharm i USA blir saksøkt nå pga. at tredjeparts undersøkelser viser at proteininnholdet i produktene deres ikke samsvarer med innholdsfortegnelsen, i noen tilfeller halvparten av oppgitt innhold.

http://www.forbes.com/sites/alexmorrell/2015/03/12/lawsuits-say-protein-powders-lack-protein-ripping-off-athletes/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gladiatorer kom ikke akkurat ferdig opprustet ut av moren. Atleter måtte jo også bygges opp.

Gladiatorer hadde et tykt lag med fett utenpå musklene sine for beskyttelse, så de så nok ikke ut slik som hollywood fremstiller de. De så nok mer ut som vektløftere/strongmen enn kroppsbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...