Lillegutt* Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Har cøliaki, så "vanlig" kosthold kan jeg bare drite i. Har levd i 30år med å spise brød, og nå plutselig kan jeg ikke spise noe med gluten i lenger. Har prøvd litt forskjellig glutenfrie alternativ, men det smaker jo helt forferdelig.. Så, jeg tenkte å gå over til et rent paleo kosthold. Tenkte å ligge på rundt 3500kcal og prøve å bygge litt. Men jeg er en lat jævel, så jeg gidder såklart ikke å lage til mitt eget program. Noen som har noe ferdige paleo "program" på 3500kcal som de ønsker å linke til, eller legge ut? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
El_protein Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Om du er så lat at du ikke gidder å lage ditt eget program, og forventer at andre her skal gjøre det for deg. Da tror jeg du må revurdere ditt standpunkt om å faktisk bygge muskler. For ærlig talt, om du ikke gidder å lage et skikkelig program så gidder du i alle fall ikke å komme deg på trening når du skal WebPT, SamGold, SlayerDad og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1131447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillegutt* Skrevet 8. april 2015 Forfatter Del Skrevet 8. april 2015 Såså, ikke så gretten.. ta deg en sjokolade.. er da lov å spørre om noen har et ferdig paleoprogram. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1131453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Jeg har også cøliaki. Bytt ut brød med potet, søtpotet eller ris så er det meste i boks med karbohydrater. Glutenfrie havregryn er også en god karb- og fiberkilde. Jeg vet at potet ikke er paleo, men whatev. Potet er digg og næringsrikt. Fuck paleo Crossfit og paleo går hånd i hånd så du kan evt. sjekke på noen Crossfitforum for tips. Ellers er det eneste jeg vet om som kan være relevant boken Paleo for Lifters. SamGold og Therese 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1131490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ojive Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 det jeg ikke skjønner helt er hvorfor du absolutt må sette deg selv i en begrensende bås hva kosthold angår. Du tåler ikke gluten, så unngå ting som har gluten. MÅ det være en bestemt diett (LCHF, Paleo, Supermat2k15, osv)? Improvise, adapt, overcome. Gjelder alt her i livet, inkl. kosthold og trening. Aurelius, Broseidon, SamGold og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1131496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zmurph Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Ikke akkurat et ferdig opplegg, men en artig artikkel om å legge på seg masse med et "paleo" kosthold http://whole9life.com/wp-content/uploads/2012/09/clean-mass-gain.pdf Også verdt å sjekke ut John Welbourn sine greier. Tidligere NFL spiller som trøkker i seg heftige mengder kjøtt og poteter http://johnwelbourn.powerathletehq.com/category/diet/ SamGold 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1131497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zmurph Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Og litt i tråd med det Ojive skriver over; du kan bøtte innpå med ris og potetmos. Sånt blir det gains av. Aurelius og Broseidon 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1131498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas O Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Ikke så mye i veien med paleo som generelt kan fungere greit dersom du må ekskludere gluten helt fra kostholdet. Vær obs på å få i deg godt med frukt/grønt for å sikre fiberinntak spesielt, da dette alt og dømmet har vært dekket av brød de siste 30 årene. Havregryn er også et fint, glutenfritt alternativ til brød og en grei kilde til fiber og karbohydrat. Også enig med de over her som påpeker at det ikke er vits å påføre seg selv unødvendige restriksjoner. Vær klar over at en paleotilnærming fort kan bli veldig restriktiv. SamGold 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1131532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Også enig med de over her som påpeker at det ikke er vits å påføre seg selv unødvendige restriksjoner. Vær klar over at en paleotilnærming fort kan bli veldig restriktiv. Hører folk si dette med jevne mellomrom, kanskje du kan forklare hva du mener med det? Altså, du kutter ut kornprodukter, raffinert plantefett, bønner og belgfrukter og eventuelt meieriprodukter (litt forskjell på hva folk mener om sistnevnte). Dette er restriktivt fordi..? What? Du ikke kan spise den enkleste maten mer? Frossenpizza og brødskiver går av menyen? Fakta er at man på paleo-type kosthold kan spise 99.99% av alle råvarer som finnes, og gidder man å lese en bok eller to med oppskrifter og forslag mangedobler man antagelig ingrediensrepertoaret sitt. Er mer restriktivt å være lat gjennomsnittsborger som spiser brød til frokost, lunch og kveldsmat, og en kotelett med poteter og posesaus til middag. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Denne PDFen av Alan Aragon viser godt hvorfor paleo ikke henger helt på greip. Ikke at kostholdet i seg selv er dårlig, men flere av påstandene holder ikke mål i praksis. For ikke å nevne kræsjen mellom paleo/steinalderkost og bruk av moderne kosttilskudd i tillegg til myseproteinpulver selv om meierivarer egentlig er fyfy. Dessuten er potet, tomat og meierivarer superdigg SamGold og PlastBox 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Denne PDFen av Alan Aragon viser godt hvorfor paleo ikke henger helt på greip. Ikke at kostholdet i seg selv er dårlig, men flere av påstandene holder ikke mål i praksis. For ikke å nevne kræsjen mellom paleo/steinalderkost og bruk av moderne kosttilskudd i tillegg til myseproteinpulver selv om meierivarer egentlig er fyfy. Dessuten er potet, tomat og meierivarer superdigg Nå har jeg ikke tid til å lese hele den i detalj akkurat nå, men skumlesing gir meg inntrykket av at Alan Aragon setter opp en og annen stråmann her. F.eks. nevnes det at matinntaket til forskjellige grupper tidlige mennesker varierte voldsomt etter hver de bodde. No shit, Sherlock. Skal det bety at en middag av skalldyr, fisk, friske urter og hauger av fargerike grønnsaker ikke er sunnere enn brødskiver med planteolje-basert margarin og "majones", og (i beste fall) peppermakrell? Edit: (litt mer fair sammenligning) Eller en middag av kyllingfilét eller skinnfrie kjøttpølser, posesaus med plantemargarin og hvetemel, og toppen 2-3 forskjellige grønnsaker? Uansett hvordan man vrir og vender på det, enten man argumenterer for eller mot, skal det godt gjøres å bli usunn av å følge prinsippene bak paleo/steinalderkost. Altså: Spis en haug varierte grønnsaker. Bokstavelig talt, en haug. Hver eneste dag. Spis nye ting. Spis alle regnbuens farger. Ishavssalat, kinakål, potet og gulrot blir kjedelig i lengden.Spis sopp og chili, og bruk ferske urter om du gidder. Eksperimenter med annet krydder enn salt, pepper og tacomix.Spis bær, og kos deg med nøtter og frukt i mengder tilpasset vektmålene dine.Spis fete kjøttstykker, egg, fjærkre, fisk, skalldyr og/eller innmat hver dag. Spis tang og tare. Kok gjerne kraft på kjøttbein og brusk. Magert filétkjøtt er den minst næringsnyttige og smaksrike delen av et dyr.Få i deg fett av god kvalitet. Animalsk fett, kokosfett, ghee og eventuelt smør.Styr unna kornprodukter som i verste fall er direkte helseskadelige, i beste fall er en energitett, relativt næringsfattig og smakløs "filler"-ingrediens som gjør at du fiser mye.Styr unna plantefett. Har du sett en rapsblomst? Klarer du å få matolje ut av en ugressplante..? Nei? Fabrikken som gjør dette for deg er ikke nødvendig for å lage god mat. "Tullefett" har i beste fall ingen effekt på helsa (i forhold til alternativer du kunne laget for hånd), i verste fall en negativ effekt.Styr unna prosesserte meieriprodukter dersom en gjeninnføring etter noen ukers pause gjør deg dønn råtten i magen. Tl;dr: Spis mer grønnsaker enn en vegetarianer. Spis varierte animalske produkter, gjerne delene folk synes er "ekle". Hold deg til ting du i forskjellige deler av verden kunne skaffet deg med en skarp pinne, en stein og et bål. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Nå drar du den ganske langt med eksemplene dine, jfr. enten paleo as fuck eller pølse og posesaus og hvetemel. Det er noe i mellom de to ekstreme punktene. Demoniseringen av korn har så vidt jeg kan se sviktende vitenskaplig grunnlag. Tvert imot kan inntak av korn ha positiv effekt på helse. Det er også studier som viser at steinaldermannen også spiste korn. Betyr det at å spise brød fire ganger om dagen er bra? Nei. Det betyr simpelthen at korn kan inngå i et sunt kosthold. Når det gjelder planteoljer: Hva med olivenolje? Healthy as fuck. Og der er litt av problemet med paleo: Det males med for store strøk og blir dermed unyansert. Hvis noen sier at all planteolje og alt korn er skadelig så stiller jeg meg skeptisk til dette og alt argumentasjon som tar utgangspunkt derfra, for det er basert mer på overbevisning enn fakta. Hvis de i tillegg driver med Crossfit så er det bare å gi opp først som sist. Poenget til Alan er vel simpelthen at premissene for paleo ikke holder mål, og at hvis man skal generalisere så er det beste å unngå matgrupper unødig. Avoid food avoidance. For all, spis masse grønnsaker og kjøtt og fisk og egg. Det er ingen som argumenterer imot dette. Det er bare at forbudt-lista i paleo ikke har særlig vitenskaplig hold, og det er befolkningsgrupper som spiser masse av disse uten problemer. I de såkalte Blue Zones der befolkningen lever lengre enn ellers i verden så spiser de masse mat som er forbudt i paleo. Hvordan går det an hvis det er slik at planteoljer og korn er Satan Sjøl i matform? Det er mye som er bra med paleo, men det er en del som er idiotisk også. PB jellytime, SamGold, PlastBox og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Nå drar du den ganske langt med eksemplene dine, jfr. enten paleo as fuck eller pølse og posesaus og hvetemel. Det er noe i mellom de to ekstreme punktene. Demoniseringen av korn har så vidt jeg kan se sviktende vitenskaplig grunnlag. Tvert imot kan inntak av korn ha positiv effekt på helse. Det er også studier som viser at steinaldermannen også spiste korn. Betyr det at å spise brød fire ganger om dagen er bra? Nei. Det betyr simpelthen at korn kan inngå i et sunt kosthold. Spørs hvordan du ser det. Jeg setter noe som i aller høyeste grad er kunne vært en anbefalt paleomiddag opp mot noe som i like stor grad er en standard Norsk hverdagsmiddag. Nå er jeg ikke noe orakel, langt derifra, men opplys meg gjerne om tilstander annet enn underernæring der korn i seg selv har noen positiv helsegevinst. At steinaldermannen spiste gressfrø er et uærlig argument fra Mr. Aragon, all den tid viltvoksende gress produserer så lite "frukt" at det ville være helt fjernt å påstå at det utgjorde noen betydelig del av energiinntaket før vi begynte å systematisk dyrke det. Tilfeldigvis rundt samme tid der gjennomsnittsmennesket ble lavere og mengde emaljeskade på tenner økte drastisk. Edit: Underernæring, eller tilfeller der man bytter ut frossenpizza og potetgull med brød med bra pålegg. I tillegg har det vært en enorm endring i kornartene vi spiser takket være avl, hybridisering og (indirekte) genetisk modifisering. Dette klager jeg strengt tatt ikke på, for uten de nye kornsortene hadde antagelig enda flere sultet ihjel. Når det gjelder planteoljer: Hva med olivenolje? Healthy as fuck. Og der er litt av problemet med paleo: Det males med for store strøk og blir dermed unyansert. Hvis noen sier at all planteolje og alt korn er skadelig så stiller jeg meg skeptisk til dette og alt argumentasjon som tar utgangspunkt derfra, for det er basert mer på overbevisning enn fakta. Hvis de i tillegg driver med Crossfit så er det bare å gi opp først som sist. Takk! Visste det var en fettype jeg glemte. Jeg har dog sett på Discovery hvordan man lagde olivenolje i gode gamle dager, med ren muskelkraft og svært enkelt utstyr, så argumentet med å styre klar av matstoffer man trenger en fabrikk for å fremstille holder fortsatt vann. Poenget til Alan er vel simpelthen at premissene for paleo ikke holder mål, og at hvis man skal generalisere så er det beste å unngå matgrupper unødig. Avoid food avoidance. For all, spis masse grønnsaker og kjøtt og fisk og egg. Det er ingen som argumenterer imot dette. Det er bare at forbudt-lista i paleo ikke har særlig vitenskaplig hold, og det er befolkningsgrupper som spiser masse av disse uten problemer. I de såkalte Blue Zones der befolkningen lever lengre enn ellers i verden så spiser de masse mat som er forbudt i paleo. Hvordan går det an hvis det er slik at planteoljer og korn er Satan Sjøl i matform? Det er mye som er bra med paleo, men det er en del som er idiotisk også. Hva er definisjonen din av "masse", og hvilke folkegrupper snakker du om? Det er ganske konsekvent bedre helse på befolkningsnivå jo nærmere befolkningen holder seg til "urmaten" (gitt moderne medisin, la oss sammenligne epler med epler). I Hellas og Sardinia inntas endel kornprodukter men folk drukner det i fersk olivenolje og spiser et noen biter av det ved siden av fisk og skalldyr. På Okinawa (og Japan forøvrig) inntas det enorme mengder fersk sjømat, inkludert tang og tare. Kornproduktene de spiser er for det meste begrenset til ris som er så langt unna hvete —den dominante kornsorten mange andre steder— at det nesten er trist at de tilhører samme klasse. De har også tradisjoner rundt fermentert mat (bla. natto, fermenterte soyabønner) som har positive effekter på tarmflora og helse generelt. De stedene i verden der det spises mest planteoljer, kornprodukter og ferdigmat (USA) er de mest overvektige og sykelige. De som ligger på den ekstreme motsatte enden av skalaen (Inuitter, Masaier) har på grensen til null "vestlige" sykdommer og plager. I det de velmenende vestlige skulle redde Inuittene fra alt det mettede fettet med melet sitt dukket både tannråte, overvekt og diabetes opp (ref. Weston A. Price sine observasjoner). De som spiser lite kornprodukter (om du ikke regner med ris, som tross alt er nesten ren stivelse og lite annet) og mye sjømat og olivenolje ligger på den gode siden av skalaen. Det er mulig jeg bare er solgt på forenklet argumentasjon, selvsagt er ernæring og helse enormt komplekse temaer. "Steinalderkost" er dog virker dog som det suverent mest fornuftige settet med regler, og elegansen i argumentasjonen er vanskelig å overse (om en ser bort fra de mest ekstreme skrikhalsene). Tronaldo 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Jeg er i farta nå, men jeg skal prøve å oppsummere kjapt. Jeg er i grunn enig i det meste du sier, og jeg forsvarer på ingen måte et kosthold bestående av finmalt hvete og alskens planteoljer og halv- og helfabrikata og annet crap. Det er ingenting i veien med et steinalderkosthold, bortsett fra det jeg allerede har nevnt. Straks man hiver på "paleo"-betegnelsen så vipper det fort over i tro/overbevisning framfor vitenskaplige argument, og da faller jeg av. Selve merkelappen "paleo", som om dette var et enhetlig kosthold, anser jeg som problematisk. Selve kostholdet i seg selv er veldig bra, og spesielt hvis vi ser bort i fra noen av matgruppene man skal unngå. Jeg anser fortsatt potet og meierivarer som glimrende næringskilder, uansett hva paleotilhengere måtte mene. Fuck, jeg består i praksis for det meste av potet og melk Kudos for bra diskusjon PlastBox og PB jellytime 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zmurph Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 De fleste "paleofolk" spiser poteter, og ganske mange spiser melkeprodukter. Problemet med paleo er at de baserer seg på tanken om at naturlig = bra. Noe som ikke nødvendigvis er sant. Evolusjonært press vil jo ha gjort at vi sannsynligvis er bedre tilpasset å spise mat som vi har spist opp gjennom tidene, men det vil ikke si at vi BARE kan spise denne maten. Og all maten vi har i dag er uansett annerledes. Mesteparten av fruktene og grønnsakene vi har i dag fantes ikke i steinalderen. Å tenke at man skal spise som en huleboer er en fin måte å begynne på, men det er ikke på noen måte lurt å sette opp kunstige og unødvendige restriksjoner på hva man kan spise. Spesielt ting som melkeprodukter og belgfrukter er veldig næringsrik mat som definitivt hører hjemme i et allsidig kosthold så sant man liker det og ikke har noen intoleranser mot det. SamGold og Tronaldo 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
02-snapper Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Jeg følger ikke noe paleo, men jeg tenker at så mye som mulig av det jeg stapper i munnen enten er plukket fra et tre/busk/opp av jorda, eller har en mor og far! Altså minst mulig prossessert. Spiser likevel cottage cheese Kunne ikke lev på paleo da det betyr null melkeprodukt og heller ikke særlig havregryn Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas O Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Hører folk si dette med jevne mellomrom, kanskje du kan forklare hva du mener med det? Altså, du kutter ut kornprodukter, raffinert plantefett, bønner og belgfrukter og eventuelt meieriprodukter (litt forskjell på hva folk mener om sistnevnte). Dette er restriktivt fordi..? What? Du ikke kan spise den enkleste maten mer? Frossenpizza og brødskiver går av menyen? Fakta er at man på paleo-type kosthold kan spise 99.99% av alle råvarer som finnes, og gidder man å lese en bok eller to med oppskrifter og forslag mangedobler man antagelig ingrediensrepertoaret sitt. Er mer restriktivt å være lat gjennomsnittsborger som spiser brød til frokost, lunch og kveldsmat, og en kotelett med poteter og posesaus til middag. Merk at jeg understreket kan bli. Det blir meningsløst å diskutere hvem som mener hva om hva som er et restriktivt kosthold uansett. For øvrig Robb Wolf er vel heller ikke noen tilhenger av frukt, og ja, i et land som Norge hvor melk og brød er en stor del av matkulturen kan det bli restriktivt uten disse matvarene om man også kutte ut frukt og belgfrukter. Uansett, paleobevegelsens skremselspropaganda rundt brød/korn, melk og omega-6 grenser til det latterlige. Om man trives med et kosthold hvor man inkluderer disse matvarene kan man helt fint bruke disse som byggestener i et sunt kosthold. Om man trives best uten disse matvarene, fungerer det helt sikkert også fint. Jeg har ingenting i mot selve kostholdet, men hallelujastemningen paleotilhengere fører kan jeg styre min begeistring for. Vi vet tross alt enda veldig lite om hva et paleolitisk kosthold besto av, og vis meg gjerne studiene som sier at et slikt kosthold er overlegent. PB jellytime, 02-snapper og Tronaldo 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SamGold Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg også lurer på dette med kornprodukter og havregryn. Er det noe hold i hva paleogjengen hevder her overhodet? Jeg har i lengre perioder kuttet alt av korn og havregryn, men merker ikke noen forskjell. Spiser ikke så mye kornprodukt uansett, men har litt havregryn i kosten. Poteter er selvsagt et must. Så om jeg skal se på mine egne erfaringer og resultat, merker jeg NULL av å spise eller ikke spise havregryn o.l. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PB jellytime Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Mitt problem med paleo er ikke den typen matvarer man ofte spiser, men snarere 1) tendensen til å se på matvarer som enten "gode" eller "dårlige", på en Ja-liste eller nei-liste. Dette er lite hensiktsmessig, spesielt når det kommer til psykologiske aspekter av helse og ernæring. 2) "bedriten-bedreviter"-mentaliteten som ofte (men ikke alltid) følger med en enten-eller tilnærming til kosthold. For eksempel, ta en tur på lavkarbo.no-forumet og opplev halleluja saueflokk-mentaliteten der. Videre, ubetinget tiltro til guruer og anekdotisk "bevis". Jeg vet, for jeg har vært en av dem. Jeg spiste etter steinalderkost-prinsipper i flere år, og var overbevist om at alle burde gjøre som meg. Uten respekt for at Ola Nordmann, med tidsklemme, matbudsjett, full jobb og 3 barn kanskje ikke hadde samme prioriteringer i livet som meg. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er 100% overførbart til paleo. Faktisk, kan jeg se flere positive sider ved paleo-kosthold isolert sett. Men, jeg vil likevel argumentere for at de fleste kostholdstilnærminger som har en liste med "NEI-mat", kan betraktes som usunne i seg selv. Tronaldo og Aurelius 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Mitt problem med paleo er ikke den typen matvarer man ofte spiser, men snarere 1) tendensen til å se på matvarer som enten "gode" eller "dårlige", på en Ja-liste eller nei-liste. Dette er lite hensiktsmessig, spesielt når det kommer til psykologiske aspekter av helse og ernæring. 2) "bedriten-bedreviter"-mentaliteten som ofte (men ikke alltid) følger med en enten-eller tilnærming til kosthold. For eksempel, ta en tur på lavkarbo.no-forumet og opplev halleluja saueflokk-mentaliteten der. Videre, ubetinget tiltro til guruer og anekdotisk "bevis". Jeg vet, for jeg har vært en av dem. Jeg spiste etter steinalderkost-prinsipper i flere år, og var overbevist om at alle burde gjøre som meg. Uten respekt for at Ola Nordmann, med tidsklemme, matbudsjett, full jobb og 3 barn kanskje ikke hadde samme prioriteringer i livet som meg. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er 100% overførbart til paleo. Faktisk, kan jeg se flere positive sider ved paleo-kosthold isolert sett. Men, jeg vil likevel argumentere for at de fleste kostholdstilnærminger som har en liste med "NEI-mat", kan betraktes som usunne i seg selv. Standard Norsk kost er usunt fordi den sier nei til cyanid og tungmetaller! Spøk til side, hva er galt med å ha nei-mat når man tross alt velger å følge et opplegg? Det er lettere for Ola Dunk å forholde seg til "Ikke spis kornprodukter og plantefett, og lag maten din selv" enn det er for han å telle kalorier og balansere makroer. Det er ikke per definisjon usunt å si nei til en matgruppe om det faktisk gjør kroppen sunnere. En slik påstand ville vært relativt paradoksal, og mange opplever bedring av plager og allmenn helsetilstand ved en slik kostholdsomlegging. Ellers er jeg enig i hele halleluja-kommentaren din. Hang mye på lavkarbo.no selv før, og har nok tidvis falt for denne "Jeg er en del av en minoritet som har forstått noe du ikke forstår, så nå må jeg overbevise deg!"-mentaliteten. Vi er sosiale dyr, og det føles godt med tilhørighet basert på at man har rett der nesten alle andre har feil. Med det sagt vil jeg ikke henge ut lavkarbo.no-folket for mye. De følger tross alt det eneste generelle diettopplegget (jeg vet om) som fører til spontan reduksjon av kaloriinntak, og de var generelt en støttende og positiv gjeng sist jeg var innom. PB jellytime 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33342-paleo-noen-ferdig-opplegg-som-er-gode-for-bygging/#findComment-1132964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.