Gå til innhold

Er ridning en sport?


Anbefalte innlegg

at jeg var sterkere i både armer,bein og ja,generelt sterkere har helt sikkert også med fettprosenten å gjøre?

man kan fortsatt bli litt sterkere uten å bygge ett gram med musklatur. Det er litt med man blir vant til ting, og man bli flinkere til ting, teknikk osv. Man vi kan legge dette dødt hehe. jo lavere fett% jo bedre vil man ofte se ut. og mer muskuløs vil man se ut,uten at man har fått mer muskler. men alt er relativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ridning er en ol-gren, så det er definitivt en sport. Man vil vel legge på seg muskler i starten, men arbeidet er omtrent like tungt hver gang, så man får ikke "bygd" med det. Mye balanse og stabilisering, samt muskler i legger, lår, mage, rygg og overkropp. Får også utholdenhet da man holder høy puls over tid. Finnes mange grener innenfor hestesporten; sprang, dressur, feltritt, distanseritt, galoppløp, trav, voltige osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med toppryttere er jo at de rir jo ofte pluss minus ti hester hver eneste dag. Det blir en god del timer i uka! Når jeg bodde i Sverige hadde jeg fem hester som ''mine'', dvs. alt ansvaret for dem, og dagen min begynte 06.30 og var sjeldent ferdig før 18.00. Nå skal det sies at jeg gjorde alt med de hestene selv - toppryttere har jo hestepassere som saler på og leverer/henter hester. Hestesport en en tidkrevende og pengeslukende sport, og det er synd at ola nordmann ikke ser all den tid som legges ned. Det at en sprangrytter vant den (kanskje) gjeveste prisen under den svenske idrettsgallaen er jo et kjempesteg for sporten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting med toppryttere er jo at de rir jo ofte pluss minus ti hester hver eneste dag. Det blir en god del timer i uka! Når jeg bodde i Sverige hadde jeg fem hester som ''mine'', dvs. alt ansvaret for dem, og dagen min begynte 06.30 og var sjeldent ferdig før 18.00. Nå skal det sies at jeg gjorde alt med de hestene selv - toppryttere har jo hestepassere som saler på og leverer/henter hester. Hestesport en en tidkrevende og pengeslukende sport, og det er synd at ola nordmann ikke ser all den tid som legges ned. Det at en sprangrytter vant den (kanskje) gjeveste prisen under den svenske idrettsgallaen er jo et kjempesteg for sporten!

Helt sant det du sier. Ut i all slags vær, gå for å hente hesten. Møkking, strigling og saling krever sitt. Lempe høyballer, våte dekken, pusse saltøy, bære kraftfor og vann. Mye aktivitet man ikke tenker over, men som over lengre tid gjør godt for helsa. Man ser jo ingen overvektige toppryttere, og det er jo en grunn til det. Selv om de ikke gjør noe av stallarbeidet, så krever selve ridningen også styrke, utholdenhet, bevegelse, koordinasjon osv osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant det du sier. Ut i all slags vær, gå for å hente hesten. Møkking, strigling og saling krever sitt. Lempe høyballer, våte dekken, pusse saltøy, bære kraftfor og vann. Mye aktivitet man ikke tenker over, men som over lengre tid gjør godt for helsa. Man ser jo ingen overvektige toppryttere, og det er jo en grunn til det. Selv om de ikke gjør noe av stallarbeidet, så krever selve ridningen også styrke, utholdenhet, bevegelse, koordinasjon osv osv :)

Generelt er det vel ingen overvektige toppidrettsutøvere? xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det vel ingen overvektige toppidrettsutøvere? xD

Kommer jo ann på hvordan man ser det. Spørs hvordan man måler overvekten. Finnes jo flere tungvektere i styrkeløft og bryting, tipper BMI-kalkulatoren deres skriker (ikke at de stemmer uansett, men).. :p Men ser poenget ditt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HELT KLART EN SPORT !

Spørs hva du legger i det, en søndagstur her og der vil du ikke akkurat få så mye resultater. Sånn det er med all trening..

Ridde i 5 år på barne skolen, jeg ble jo trent av det :) men noen store og synlige muskler blir det nok ikke :p Men så må man jo jobbe litt og da, kan ikke bare sitte på en rygg og tro musklene kommer. Må løfte på rompa fra salen :p Liker man og være på hesteryggen er det ikke så dumt og ha det på siden av annen trening :) Kommer helt ann på hvor mye trent man vil bli :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser definitivt på ridning som en sport. Som flere sier - prøv det hvis du ikke er enig!

All respekt til folk som driver med hest og rir jevnlig! Jobber selv i stall, med stell og denslags (sjeldent oppå hesten). Tilogmed det er fysisk tungt. Dagen er nesten en eneste kardioøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk ekstremt sterk i kjernemusklaturen da jeg red (men det skal sies at jeg red skikkelig HVER dag, og, har ridd på høyeste nivå for ponni i Norge). Jeg er også helt overbevist om at det hjalp meg da jeg etter 10 år på hesteryggen sluttet og jeg begynte med Styrketrening. MEN, når det er sagt, så fikk jeg faktisk opplyst av landslagstreneren om at jeg måtte trene ved siden av ridingen for å komme inn på landslaget. I tillegg synes jeg det kommer litt ann på hesten du rir for hvor fysisk krevende det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si det kommer ann på hvordan man rir. Er man turrytter vil det jo være en helt annen opplevelse enn dersom man rir dressur på høyt nivå. Selv har jeg for ikke lenge siden gått over fra turridning til begynnende dressur, og forskjellen er overveldende. Dette er TUNGT! Det krever en enorm balanse og god kjernemuskulatur, samtidig som man skal klare multitasking i forhold til at armene skal gjøre forskjellige ting samtidig som beina gjør sine, og man må såklart passe på hvor man legger vekten sin og styre, samt kontrollere hesten. Dette er definitivt en sport/idrett! Man trener flere muskelgrupper og jeg vil også si at jeg får trent kondisjon dersom jeg rir i høyere tempo. Jeg svetter som en gris etter en time i salen og er støl dagen derpå, så bra trening er det i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det kommer ann på hvordan man rir. Er man turrytter vil det jo være en helt annen opplevelse enn dersom man rir dressur på høyt nivå. Selv har jeg for ikke lenge siden gått over fra turridning til begynnende dressur, og forskjellen er overveldende. Dette er TUNGT! Det krever en enorm balanse og god kjernemuskulatur, samtidig som man skal klare multitasking i forhold til at armene skal gjøre forskjellige ting samtidig som beina gjør sine, og man må såklart passe på hvor man legger vekten sin og styre, samt kontrollere hesten. Dette er definitivt en sport/idrett! Man trener flere muskelgrupper og jeg vil også si at jeg får trent kondisjon dersom jeg rir i høyere tempo. Jeg svetter som en gris etter en time i salen og er støl dagen derpå, så bra trening er det i allefall :)

Litt uenig i starten din, mener du her at turridning ikke er en sport? Joa, skjønner den litt, hehe. Men det blir omtrent som at skigåing (sånne rolige turer for "amatører") ikke er en sport, men det er vel det?

ALLE sporter avhenger av hvor flink du er. Jo høyere nivå, jo mer sport (=det skikkelige begrepet!). Bortsett fra sjakk.

Selv trent dressur skikkelig, husker da jeg begynte med dobbelttøyler blæææ! Men aldri hoppa høyere enn 110, var likesom dressur jeg likte. Nå har jeg gått litt lei, og det er dessuten ingen kurs for meg i området, og hakke egen hest, hatt mange på fôr da men :) Ridd tur og masse bareback da, eeeelsker det! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jg tror fortsatt ikke det vil bygge musklatur

Nå har jeg ikke lest hele tråden her, sikkert mange som har svart på dette alt :) Men som hestejente på 5. året, kan jeg trygt signere på at ridning styrker muskulaturen. Men det må sies at dette gjelder når man kommer litt opp på nivå, IKKE når man rusler på tur med hesten. Men om man rir feks dressur, bruker man mye av de samme musklene - og i ca like stor grad - som ved svømming. Altså, for utrente vil det absolutt kunne bygge litt muskulatur om man rir ofte. Men selvsagt ikke i samme grad som den styrketreningen man gjør når målet er å bygge muskulatur. Man begynner ikke med ridning for å bli bodybuilder, for å sette det litt på spissen. Men jeg trener relativt mye, og er fremdeles kraftig støl i både mage, rygg og bein etter en skikkelig dressurtime! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og bare for å kverulere så mener jeg at man kan få en workout av å ri på tur og! om man vil det selv ;)

Jada, for all del :) Derfor jeg skrev "rusle på tur" - jeg vet i allefall at de dagene jeg ikke orker en skikkelig workout på hesteryggen, blir det fort å skritte en barbaktur eller noe for avveksling. Og det blir det ikke mye trening av! Var det jeg siktet til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...