Gå til innhold

Er ridning en sport?


Anbefalte innlegg

Jada, for all del :) Derfor jeg skrev "rusle på tur" - jeg vet i allefall at de dagene jeg ikke orker en skikkelig workout på hesteryggen, blir det fort å skritte en barbaktur eller noe for avveksling. Og det blir det ikke mye trening av! Var det jeg siktet til ;)

ja jeg skrev den posten på generell basis, ikke ment til deg personlig altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter Wikipedias definisjon på ordet sport "http://no.wikipedia.org/wiki/Sport" så er ridning definitivt en sport.

Vil dermed si meg uenig i at ridning er en idrett, hvor det er hesten som utfører mesteparten av den fysiske presentasjonen. Dette blir tydelig når man innser at en profesjonell sprangrider ikke kan bli OL mester med en hest som ikke holder samme klasse. Det er hesten som legger begrensningene for resultatet. At en sprangrytter da vinner en Idrettspris blir for meg feil.

"idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp" "Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Wikipedias definisjon på ordet sport "http://no.wikipedia.org/wiki/Sport" så er ridning definitivt en sport.

Vil dermed si meg uenig i at ridning er en idrett, hvor det er hesten som utfører mesteparten av den fysiske presentasjonen. Dette blir tydelig når man innser at en profesjonell sprangrider ikke kan bli OL mester med en hest som ikke holder samme klasse. Det er hesten som legger begrensningene for resultatet. At en sprangrytter da vinner en Idrettspris blir for meg feil.

"idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp" "Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning"

Er til dels enig i dette, men på en annen side må man gjerne jobbe hardere med en "dårligere" hest ;) Og de aller fleste hester kan med litt jernvilje trenes opp til å bli veldig gode (det finnes selfølgelig grenser, at en fjording skal kunne gå internasjonale dressurklasser er f.eks. veldig utenkelig da den er litt "funksjonshemmet når det kommer til riding som en idrett). Dessuten har veldig mange toppryttere selv utdannet hesten sin fra den var unghest, og da vil jeg si at rytteren skal ha æren for det. Og det at hesten gjør mesteparten av jobben... vel, min "eks-ponni" var ihvertfall VELDIG motvillig til å gjøre jobben :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener at ridning er en sport. Å sitte på en hest er ikke det, men å ri er noe annet. Har drevet med sprangridning selv og vet hvor krevende det er. Det ser lett ut, men det kan jeg love at det ikke er:) Det kreves en god hest for å komme til topps, men det syns jeg ikke skal diskvalifisere ridning fra å kunne bli kalt for en sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i starten din, mener du her at turridning ikke er en sport? Joa, skjønner den litt, hehe. Men det blir omtrent som at skigåing (sånne rolige turer for "amatører") ikke er en sport, men det er vel det?

ALLE sporter avhenger av hvor flink du er. Jo høyere nivå, jo mer sport (=det skikkelige begrepet!). Bortsett fra sjakk.

Det jeg mente var at min form for turridning ikke kan kategoriseres som en sport. Jeg tar skritteturer med litt bakketrening for hesten sin del, og det tror jeg ikke er noen godkjent sport noe sted. Som treningsøkt blir et jo noe annen. Da er det mulig å bruke turridning som treningsform, men vil ikke si at det er en sport å ri på tur :p Det å gå på ski er jo en sport i seg selv, så derfor er det kanskje litt vanskelig å sammenligne det med å ri på tur. Man vil jo ikke si at det er en sport å gå seg en tur heller? Selv om det er trening.

Det jeg mente var altså at jeg ikke ser på turridning som en sport, men synes det kan bli sett på som trening. Akkurat som at det å gå en tur ikke er en sport, men trening avhengig av tempo. Løping derimot er en egen sport/idrettsgren :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at min form for turridning ikke kan kategoriseres som en sport. Jeg tar skritteturer med litt bakketrening for hesten sin del, og det tror jeg ikke er noen godkjent sport noe sted. Som treningsøkt blir et jo noe annen. Da er det mulig å bruke turridning som treningsform, men vil ikke si at det er en sport å ri på tur :p Det å gå på ski er jo en sport i seg selv, så derfor er det kanskje litt vanskelig å sammenligne det med å ri på tur. Man vil jo ikke si at det er en sport å gå seg en tur heller? Selv om det er trening.

Det jeg mente var altså at jeg ikke ser på turridning som en sport, men synes det kan bli sett på som trening. Akkurat som at det å gå en tur ikke er en sport, men trening avhengig av tempo. Løping derimot er en egen sport/idrettsgren :p

Hehhehe :) da jeg begynte å skrive motargumenter, så forstod jeg jo godt hva du mente, bare skrev det fordet, hehe! XD :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Travsport er jo også ett eksempel, ser det bare er dressur og sprang som er nevnt. Det er jo monteløp i travsporten, hvor de rir løp istedet for å kjøre. Jeg har ikke ridd ordentlig løp, men intervalltrening i trav der man står i salen er ett helvete for rumpe å lår! Spesielt om man ikke har ridd på en god stund, så blir man seendes ut som en skikkelig cowboy i ett par dager etterpå! Det er jo ikke bare bein man bruker heller, det er jo hele kroppen. Man skal jo ikke forstyrre hesten, og det trengs litt krefter å holde seg i riktig stilling slik at det ikke blir til belastning for hesten. Det er definitivt en sport å ri, også er det jo super gøy!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Wikipedias definisjon på ordet sport "http://no.wikipedia.org/wiki/Sport" så er ridning definitivt en sport.

Vil dermed si meg uenig i at ridning er en idrett, hvor det er hesten som utfører mesteparten av den fysiske presentasjonen. Dette blir tydelig når man innser at en profesjonell sprangrider ikke kan bli OL mester med en hest som ikke holder samme klasse. Det er hesten som legger begrensningene for resultatet. At en sprangrytter da vinner en Idrettspris blir for meg feil.

"idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp" "Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning"

Litt av poenget med ridning er jo at man er to - en hest og en rytter. En hest kunne ikke konkurrert alene og heller ikke en rytter. Gode hester vokser ikke på trær, og det ligger mange år og tusenvis med timer bak de hestene som konkurrerer på høyt nivå. En hest blir jo ikke til av seg selv, så at en ekvipasje som Rolf-Göran Bengtsson og Ninja La Silja SAMMEN tar et EM-gull må jo sees på som en idrettprestasjon? Rytteren ville kanskje ikke klart det med en annen hest, men hesten ville nødvendigvis ikke klare det med en annen rytter heller.

"idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp" <- for dere som ikke har prøvd å hoppe en bane på 160 cm med 500 kg mellom beina eller et Grand Prix dressurprogram - ikke kom her å si at det ikke kreves veldig mye av utøveren (en sprangrytter går banen opptil flere ganger før start for å måle opp eksakt antall meter mellom hindrene, for så å regne ut hvor mange steg hesten vil bruke. De rir frem og tar tilbake - alt etter hvordan hesten hopper over det foregående hindret. Dette er vanskelig, og det er marginer som skal til før en bom faller ned), egeninnsats og kontroll på egen kropp. Man gjør jo ikke annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygging av muskler forutsetter progresjon....får man det på hesteryggen?

Man bygger ikke muskler av å spille fotball heller, selv om man bruker mange muskler i den idretten ;)

Jeg sier ikke at ridning ikke er en sport, jeg tviler ikke på at det er belastende og krever veldig mye, men muskler bygger man ikke av det, dessverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med ridning er jo at man er to - en hest og en rytter. En hest kunne ikke konkurrert alene og heller ikke en rytter. Gode hester vokser ikke på trær, og det ligger mange år og tusenvis med timer bak de hestene som konkurrerer på høyt nivå. En hest blir jo ikke til av seg selv, så at en ekvipasje som Rolf-Göran Bengtsson og Ninja La Silja SAMMEN tar et EM-gull må jo sees på som en idrettprestasjon? Rytteren ville kanskje ikke klart det med en annen hest, men hesten ville nødvendigvis ikke klare det med en annen rytter heller.

"idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp" <- for dere som ikke har prøvd å hoppe en bane på 160 cm med 500 kg mellom beina eller et Grand Prix dressurprogram - ikke kom her å si at det ikke kreves veldig mye av utøveren (en sprangrytter går banen opptil flere ganger før start for å måle opp eksakt antall meter mellom hindrene, for så å regne ut hvor mange steg hesten vil bruke. De rir frem og tar tilbake - alt etter hvordan hesten hopper over det foregående hindret. Dette er vanskelig, og det er marginer som skal til før en bom faller ned), egeninnsats og kontroll på egen kropp. Man gjør jo ikke annet!

Jeg sier ikke noe imot at det ligger stor innsats bak en seier, men man kan ikke ta bort det faktum at det er ett dyr som er en grunnleggende forutsetning for å gjøre det bra. Samme som at en dyktig formel 1 sjåfør trenger en bra bil og team og at seiling i verdensklasse trenger en verdensklasse seilbåt. Det ligger veldig mange arbeidstimer i å forme disse redskapene, men etter definisjonen av idrett så er fortsatt ikke en seiler en idrettsmann på lik linje med Petter Northug, Brækhus, Tufte, Ronaldo ect. Hvor forskjellen som skille idrett og sport er at Idrettsutøvere ikke er like avhengig av utsyr, hjelpemidler ect.

Det er ingen som vil benekte at Petter dårlig idrettsmann om han går på dårlig ski? Og til motsetning. I Trav. Satser man på hesten eller ryttern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som vil benekte at Petter dårlig idrettsmann om han går på dårlig ski? Og til motsetning. I Trav. Satser man på hesten eller ryttern?

I trav så satser man jo først og fremst på heste. Men det kommer veldig ann på hvilken rytter som sitter på hesteryggen i løp. Selvom hesten er veldig god, betyr ikke det at en uerfaren monterytter klarer å gjøre ett like godt løp med den hesten.. Så det er jo en kombinasjon der også, selvom det er hesten som først og fremst blir satset på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det tar mye på lår og rumpe til tider tror jeg alle som har prøvd en variant av "horsestand" før skjønt + at du får ustabiliteten oppå en bevegende hest, men utover dette så har jeg aldri fått inntrykk av at det er en sport man må være godt trent for å mestre .

Her har du noe av "magien" med ridning. Det skal se lekende lett ut, som om hesten gjør alt av seg selv og at du og hesten er én enhet, men for å få til det.. trengs det en balanse, kjernemuskulatur og utholdenhet av en annen verden. Hesten merker om du sitter så mye som en tanke ustabilt, og det kan forstyrre dens egen balanse og resultatet av hvordan den beveger seg.

Det å sitte på en hest i bevegelse, spesielt i trav, og noe i galopp, er veldig krevende. Til tross for at rumpa di spretter 20 cm i været for hvert steg, skal du sitte sånn her:

114583_m03.jpg

..og ikke rikke deg av flekken. Prøv DET uten å bruke krefter.

Har selv vært på stadiet til å grine av utmattelse på ridetime, og en tidligere trener av meg oppfordret meg faktisk til å begynne på treningsstudio for å få bedre kondis og styrke til ridninga (det var mildt sagt :p). Selv nå som jeg er bedre trent, kan jeg føle for å bare avslutte hele økta fordi melkesyra river i lår og mage.

Etter en runde eller to på sprangbanen, er jeg alltid like anpusten som hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten gjør veldig mye av jobben når man først er inne på banen, men for at hesten skal ha noen forutsetninger for å klare denne jobben, forutsetter det enormt mange timer med opplæring og trening av den. Dette krever i sin tur en utrolig reflektert, tålmodig og teknisk dyktig rytter (gå å se på en sprangtrening om du ikke forstår hva jeg mener), i like stor grad som en talentfull hest. Videre kreves det mye av rytters timing, konsentrasjon og forståelse for kombinasjonen av hestens egenskaper og utfordringen man står ovenfor, når man først er inne på banen:) Så jeg synes det er på sin plass at en rytter kan vinne en slik pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at ridning er både sport og idrett! Har selv ridd i mange mange år! Rir ikke aktivt nå lenger, men jeg blir aldri så støl i magen som etter en time på hesteryggen! Snakket med en bekjent for en stund siden som sa "åja, du er slik en hestejente du":sleep: "skjønner ikke at det skal være så krevende å humpe rundt i skogen en time":eek: (Hadde på dette tidspunktet veldig lyst til å gi han high five.... med en stol..... i trynet hans:ninja:)

Alle har jo forskjellige meninger, men syns man burde sette seg litt mer inn i noe før man kommer med slike bemerkninger!

Har dere forresten sett denne linken?

http://m.nrk.no/m/sport/artikkel.jsp?art_id=17975406&a=1.7975406&f=/sport/&h=www.nrk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke noe imot at det ligger stor innsats bak en seier, men man kan ikke ta bort det faktum at det er ett dyr som er en grunnleggende forutsetning for å gjøre det bra. Samme som at en dyktig formel 1 sjåfør trenger en bra bil og team og at seiling i verdensklasse trenger en verdensklasse seilbåt. Det ligger veldig mange arbeidstimer i å forme disse redskapene, men etter definisjonen av idrett så er fortsatt ikke en seiler en idrettsmann på lik linje med Petter Northug, Brækhus, Tufte, Ronaldo ect. Hvor forskjellen som skille idrett og sport er at Idrettsutøvere ikke er like avhengig av utsyr, hjelpemidler ect.

Det er ingen som vil benekte at Petter dårlig idrettsmann om han går på dårlig ski? Og til motsetning. I Trav. Satser man på hesten eller ryttern?

Jeg mener ikke å kverulere, men siden du nevner Petter som et eksempel må jeg nesten påstå at han er rimelig avhengig av utstyret sitt han også? Skulle jeg smurt skiene hans tviler jeg på at utfallet hadde blitt særlig bra. De er jo hundre prosent avhengige av smørerne sine. Men, jeg ser poenget ditt, jeg gjør det. Det er bare synd at det har blitt definisjonen på hva idrett er, og at idrett måles i antall medaljer for mange. Ridning er den nest største idretten i Norge (i forhold til antall medlemmer i rideklubber) etter fotball - det skulle man vel ikke akkurat tro med tanke på midler som blir bevilget til sporten. I Nederland er 90 % av rytterne gutter, og det ville nesten vært rart om ikke en rytter var godt kjent for sine idrettsprestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke noe imot at det ligger stor innsats bak en seier, men man kan ikke ta bort det faktum at det er ett dyr som er en grunnleggende forutsetning for å gjøre det bra. Samme som at en dyktig formel 1 sjåfør trenger en bra bil og team og at seiling i verdensklasse trenger en verdensklasse seilbåt. Det ligger veldig mange arbeidstimer i å forme disse redskapene, men etter definisjonen av idrett så er fortsatt ikke en seiler en idrettsmann på lik linje med Petter Northug, Brækhus, Tufte, Ronaldo ect. Hvor forskjellen som skille idrett og sport er at Idrettsutøvere ikke er like avhengig av utsyr, hjelpemidler ect.

Det er ingen som vil benekte at Petter dårlig idrettsmann om han går på dårlig ski? Og til motsetning. I Trav. Satser man på hesten eller ryttern?

Så en syklist er ingen idrettsutøver? Blir vanskelig å kalle Hushovd en syklist om han ikke får bruke sykkelen sin :p Tufte er jo komplett avhengig av båten sin for å kalle seg en roer, så dette synes jeg bare blir dumt.

Northug hadde IKKE vært i verdenstoppen på ski om han hadde smurt skia sine selv, så han er jo avhengig av hele støtteapparatet for å prestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at ridning er både sport og idrett! Har selv ridd i mange mange år! Rir ikke aktivt nå lenger, men jeg blir aldri så støl i magen som etter en time på hesteryggen! Snakket med en bekjent for en stund siden som sa "åja, du er slik en hestejente du":sleep: "skjønner ikke at det skal være så krevende å humpe rundt i skogen en time":eek: (Hadde på dette tidspunktet veldig lyst til å gi han high five.... med en stol..... i trynet hans:ninja:)

Alle har jo forskjellige meninger, men syns man burde sette seg litt mer inn i noe før man kommer med slike bemerkninger!

Har dere forresten sett denne linken?

http://m.nrk.no/m/sport/artikkel.jsp?art_id=17975406&a=1.7975406&f=/sport/&h=www.nrk.no

Hahah, kjenner igjen den følelsen når folk uttaler seg om ting de ikke har peiling på. Folk bør definitivt være litt mer ydmyke ovenfor sporter de ikke kan noe om eller har prøvd selv. Blir som om jeg skulle sagt at det å kjøre bob sikkert er dritlett, for det er jo bare å sitte på og dure rundt i banen.

Folk som mener ridning er enkelt og lite krevende - har de aldri sett programmer der folk som aldri har sittet på en hest før (eks Thomas & Harald) skal gjennom en hel sprangbane eller lignende? Hadde det vært enkelt og lite slitsomt hadde de ikke humpet ut av balanse og endt i sagflisa alle som en.

Ang Helljesen-saken; UTROLIG bak mål! Er det noen som jobber hardt, så er det henne. Og hun var i verdenstoppen, yes? Håper de revurderer og at det går hennes vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...