Gå til innhold

Er ridning en sport?


Anbefalte innlegg

I Sverige vant nettopp en sprangrytter Jerringpriset under den svenske idrettsgallaen.Vedkommende vant individuelt EM gull i 2011 og individuelt sølv i OL 2008 for å nevne noe. Han skal også representere Sverige i OL i London i år. Dette skapte kjempe diskusjoner da store deler av det svenske folket mener at ridning ikke er en sport på lik linje med f. eks fotball eller hockey.

Så, hva mener dere? Er det en sport eller ikke? Hva er det som eventuelt gjør at dere mener det ikke er sport? Se gjerne filmen under her - jeg kunne ikke sagt det bedre selv! Jeg har selv ridd i hele mitt liv, og for meg er dette er idrett på lik linje med all annen spurt. I løpet av mine år med hest har jeg lagt mellom 10 - 20 timer hver uke på treninger, stevner og kurs!

http://www.youtube.com/watch?v=pXJ-aCpwIK8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SELVFØLGELIG er det en sport! Jeg har vært så stiv og støl at jeg knapt nok har kunnet gå etter dressur-weekender. Dessuten er vel "sjakk" kvalifisert som sport (correct me if im wrong guys). Synd vi bor i et land som ikke er mer åpen og flinkere til å tilrettelegge for denne sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA- ridning er en sport! De som uttaler seg om slik, har som regel ikke prøvd å ridd skikkelig heller, og jo det er helt klart tungt! Digger den filmen, forresten.

Og så lenge sjakk er en sport, er IALLEFALL ridning en sport ;)

Hehe, var visst litt senere på tastaturet enn deg.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alt som er en konkurranse, det være seg både ridning og for eksempel golf, er en SPORT. Men derimot er ikke alt som er en sport, en IDRETT. For å kalle noe en idrett mener jeg det må være noe minimumskrav til hvor fysisk krevende det er, dog har jeg ingen spesifikke grenser i tankene:p Golf er absolutt ingen IDRETT (men en sport), men for eksempel ridning vil jeg kanskje også helle mot å kalle en idrett, for det er faktisk veldig fysisk krevende, for dere som ikke har prøvd det på konkurransenivå:)

EDIT: Konkurranseridning på høyt nivå inne veddeløp, sprang og feltritt vil jeg forøvrig også klassifisere som ekstremsport. Selv om alvorlige ulykker heldigvis sjeldent forekommer, er det fullt mulig å miste livet underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med dere! Jeg har full forståelse at å skritte rundt i skogen på lange tøyler ikke er fysisk krevende, men som StineB sier har også jeg vært så stiv og støl etter dressurtreninger at det har vært vondt å gå!

Det finnes fylker i Norge hvor ridning er sport nr. 2 etter fotball med antall medlemmer. Allikevel er det rideklubbene rundt om i landet som er de klubbene som får minst bidrag fra kommunen. I den lille kommunen jeg bor i kan jeg nevne ved navn minst 15 stk som konkurrerer på høyt nivå, men disse har aldri fått så mye som en rubrikk i lokalavisa for prestasjonene sine. Fotball derimot...... Kjempe synd at det er slik faktisk, for hest er en voksende sport og økningen i antall medlemmer har eksplodert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en sport. Og idrett.

Og terapi.

Etter å ha jobbet på en inn på tunet gård i flere år hvor vi i stor grad solgte tjenester til de offentlige(barnevern mest) og det var hest vi brukte som "medium" til tider så har jeg blitt enda mer bevisst på dette.

:thumbsup:

Jeg vil sååå ha en terapi-falebella. Så på Animal Planet hvor de hadde en sånn minihest og la den opp i senga til gamle damer og sånt, og de ble rørt til tårer av hesten. Tenk å ha en liten hest i sofaen med deg, aaaw :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridning er helt klart en sport (og en idrett)! Den er både fysisk og mentalt krevende. Ikke bare skal du kontrollere en dyr (på flere hundre kilo med egen vilje) gjennom å gi fysiske beskjeder, men du skal tørre å være sjef. Dette gjelder spesielt i konkurransesammenheng, men også i hverdagen. Alle som har vært tilstede på et stevne eller annen form for konkurranse, vet at mange hester reagerer når de er på ukjente steder, da skal man holde hodet kaldt for å klare å gi riktige beskjeder. Enig med Mette M; i mange tilfeller er det ekstremsport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært gøy å høre hva folk som har null interesse når det gjelder hester synes om denne saken? Og kanskje spesielt gutter! På internasjonalt nivå er jo ridningen mannsdominert, så det henger liksom ikke helt på greip at gutter ofte mener det er en ''teit-jente-greie'' ;)

Det er nettopp dette som gjør ridning som konkurranseidrett litt spesiell. På lavere og middels nivå dominerer jentene så til de grader, men noe skjer når man kommer over middelsnivå; de få guttene som deltok når de var 12 er i flertall når de blir 30+. Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn; økonomi, familiesituasjon etc, men et interessant fenomen :) Ser at mange jenter senker ambisjonene når de får barn (noe som sikkert ikke er uvanlig i andre idretter også). I sprang er det mange som innrømmer at det blir skumlere når man har blitt mor; man tenker kanskje gjennom risikoen på en annen måte.

Når det gjelder ridning som "teit-jente-greie" kan det ha noe med motivasjonen for å begynne med ridning? Jenter begynner gjerne med hest gjennom en innfallsvinkel type Penny; skal redde en hest eller ta vare på den, en man kan vise omsorg og som kan være en stødig venn, mens gutter kanskje dras dit for spenningen i ridningen, type cowboy?

Nå tror jeg også at vi som har svart her sålangt er (eller har vært) hestejenter, derfor er jeg enig med kodegard; vil gjerne høre fra andre her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å si det sånn!

De som sier at ridning IKKE er en sport burde prøve seg på en 3 timer lang dressurtime med nordens beste dressurrider! de burde kave seg gjennom en hinderbane på over 120,de burde prøve å ri minst 8 mil i ett sett uten å ødelegge hesten. Skulle likt å se om de hadde samme oppfattning etter dette!

Jeg har holdt på med hest hele livet,har dog en paus nå pga dårlig økonomi og lite tid,så har ikek eid egen hest siden 2007.

Håper på å få begynne igjen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært gøy å høre hva folk som har null interesse når det gjelder hester synes om denne saken? Og kanskje spesielt gutter! På internasjonalt nivå er jo ridningen mannsdominert, så det henger liksom ikke helt på greip at gutter ofte mener det er en ''teit-jente-greie'' ;)

Ok jeg kan jo svare men blir samtidlig litt feil da jeg aldri har ridd på hest før (bortsett fra en liten ponni da jeg var 4 år elrnoe).

At det tar mye på lår og rumpe til tider tror jeg alle som har prøvd en variant av "horsestand" før skjønt + at du får ustabiliteten oppå en bevegende hest, men utover dette så har jeg aldri fått inntrykk av at det er en sport man må være godt trent for å mestre (mulig det er kun fordi jeg har hatt venninner som drev/driver med dette på hobbybasis og at i toppnivåene blir noe helt annet?). Det at hester er en jentegreie er vell ikke så rart gutter har fått inntrykk av oppover årene. Bare se for dere hvordan det blir fremstilt fra tidlig alder i bøker, blader, vennekretsene. Har alltid vært en sånn jentegreie (vil jeg tro jeg snakker for 80% av menns mening her), i og med at i oppveksten drev kun jenter rundt omkring med det. Tror mange menn mener at det er femi rett og slett, blir litt som barbi. I allefall til folk begynner å blir voksen. Fins sikkert mange gutter som i tidlig alder har lyst å ri på hest og drive med det, men rett og slett ikke tør pga de er redd blir blir erta og mobba.

Når det gjelder "horse racing" o.l tror jeg menn syns det er mer greit da det er full fart og da virker det litt mer matcho i forhold til å ri rundt, hoppe over hinder, kamme og stelle hesten etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg kan jo svare men blir samtidlig litt feil da jeg aldri har ridd på hest før (bortsett fra en liten ponni da jeg var 4 år elrnoe).

At det tar mye på lår og rumpe til tider tror jeg alle som har prøvd en variant av "horsestand" før skjønt + at du får ustabiliteten oppå en bevegende hest, men utover dette så har jeg aldri fått inntrykk av at det er en sport man må være godt trent for å mestre (mulig det er kun fordi jeg har hatt venninner som drev/driver med dette på hobbybasis og at i toppnivåene blir noe helt annet?). Det at hester er en jentegreie er vell ikke så rart gutter har fått inntrykk av oppover årene. Bare se for dere hvordan det blir fremstilt fra tidlig alder i bøker, blader, vennekretsene. Har alltid vært en sånn jentegreie (vil jeg tro jeg snakker for 80% av menns mening her), i og med at i oppveksten drev kun jenter rundt omkring med det. Tror mange menn mener at det er femi rett og slett, blir litt som barbi. I allefall til folk begynner å blir voksen. Fins sikkert mange gutter som i tidlig alder har lyst å ri på hest og drive med det, men rett og slett ikke tør pga de er redd blir blir erta og mobba.

Når det gjelder "horse racing" o.l tror jeg menn syns det er mer greit da det er full fart og da virker det litt mer matcho i forhold til å ri rundt, hoppe over hinder, kamme og stelle hesten etc.

Du trenger ikke stor styrke i ordets vanlige forstand, men det krever mye av følgende: Konsentrasjon, balanse, koordinasjon (som jo skjer ved hjelp av mange små muskelfibre og nerver), kroppskontroll, styrke og stabilitet i kjernemuskulatur og sete/bekken, samt til en viss grad kondisjon. I tillegg må du ha de mentale evnene til å fokusere, slappe av, tenke "strategisk" for å korrigere hesten riktig underveis mot et hinder og konsentrere deg maksimalt over lengre tidsperioder - en vanlig treningsøkt er 1-2 timer, tross korte pauser. Så det er absolutt fysisk krevende, om enn ikke på samme måte som for eksempel tradisjonell styrketrening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk hvor sliten hesten blir :)

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.

Men trenger kanskje ingen super fysikk for å bli flink til dette, men man må absolutt lenge ned mange timer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...