Gå til innhold

For sunt kosthold for vektøkning?


Mastin

Anbefalte innlegg

Jeg har et ønske om å oppnå økt styrke og må opp i vekt, men føler liksom at ting tar litt lang tid. Har dog økt i de fleste øvelser jeg kjører under treningen min, men er utålmodig på videre fremgang.

Jeg mistenker at det er kostholdet mitt som er en begrensende faktor, da jeg kanskje spiser "for sunt." Jeg har et relativt variert kosthold, men som omtrent utelukkende består av sunne råvarer.

Typiske matvarer som jeg benytter er; Melkeprodukter (cottage cheese, kesam, yughurt, melk, hvitost), egg, havregryn, knekkebrød, speltlomper, magre kjøttpålegg, stort sett alt av grønnsaker/frukt og bær, kokosmelk, bønner/linser, nøtter og frø, kylling, laks, torsk, rødt kjøtt, karbonadedeig, etc.

Som dere ser består kostholdet mitt av matvarer som er ansett for å være "gode" for kroppen, men spørsmålet mitt er om disse er riktige for meg? Eller er det rett og slett slik at jeg ved å bruke disse råvarene må spise så store mengder mat, at det vil være vanskelig å oppnå mine mål.

Dersom noen har lyst til å svare meg, eller dele egne erfaringer knyttet til samme "problemstilling" setter jeg pris på det. Ta gjerne kontakt på melding dersom utfyllende informasjon er ønsket for å kunne komme med råd/erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, så den like etter jeg postet innlegget nå, og den bekrefter vel bare mine minstanker til dels.

Men videre lurer jeg fremdeles på om folk vil råde meg til å heller velge matvarer som jeg per idag ikke benytter meg av, eller om jeg skal fortsette i samme kurs som jeg gjør idag.

Vil feks. resultatene bli det samme ved å øke i vekt/muskelmasse ved å spise mer "usunne" matvarer, kontra de jeg har listet opp i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spise usunt?! D oppnår du vel ikke noe med? Det er forskjell på usunt og kaloririkt. Du kan spise nok kalorier av sunn mat dersom du inkluderer ting som egg, fet fisk, oljer, nøtter, kokosmelk, kakao, havregryn, frø, kjerner o.l

Nei, helt enig med deg jeg!

For min del vet jeg at det gjør meg godt mentalt å spise sunn og næringsrik mat, noe som er veldig viktig.

Kanskje jeg skal prøve en periode der jeg øker inntaket av de matvarene som du nevner, og som jeg allerede bruker idag, for å se hvordan det påvirker fremgangen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen enkel ting du kan gjøre er å bytte ut skummet/lett melk med helmelk, mager kesam med vanlig kesam, karbonadedeigen med kjøttdeig osv. Du skjønner tegninga :) Da øker kaloriene, men ikke volumet!

Virker som du har ganske god kontroll på kostholdet, og da er det bare å eksperimentere. Finn ut hva som funker for deg! Dersom du raskt legger på deg, og føler at det blir unødvendig mye fettlagring, så er det jo bare å justere og prøve noe nytt. Etterhvert finner du nok et godt mønster som passer for akkurat deg og din hverdag.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! :)

Det er lett å se seg blind på alle kostholdsråd og tips som nesten utelukkende oppfordrer til valg av lettprodukter og sunnere utgaver av varer på markedet.

Jeg tenker at det er et problem at ord som magert/kalorifattig/lettere osv. er blitt synonymt med sunt for majoriteten av befolkningen i det norske samfunnet. Jeg kjenner personlig at det krever bevisthet å distansere seg fra dette, og heller fokusere på hva som er riktig for den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Det er lett å se seg blind på alle kostholdsråd og tips som nesten utelukkende oppfordrer til valg av lettprodukter og sunnere utgaver av varer på markedet.

Jeg tenker at det er et problem at ord som magert/kalorifattig/lettere osv. er blitt synonymt med sunt for majoriteten av befolkningen i det norske samfunnet. Jeg kjenner personlig at det krever bevisthet å distansere seg fra dette, og heller fokusere på hva som er riktig for den enkelte.

Dette er et kjempeproblem, og noe jeg personlig irriterer meg grenseløst over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som skriver artiklene som oppfordrer til lettprodukter tror at de eneste som trenger å bry seg om kosthold er de som vil slanke seg. Derfor skriver de at lettprodukter er sunt, når sannheten egentlig er at lettprodukter kan være riktig valg om man vil ned i vekt.

Det er min oppfatning i alle fall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som både FrkHoel og 02-snapper sier ; det er potensiellt stor forskjell på "sunt" og "kalorifattig".

"Sunt" er et forferdelig relativt begrep, som kan bety tusen forskjellige ting for tusen forskjellige mennesker.

Det kostholdet som gjør at du opplever en bedre hverdag og gir deg en bedre helse og lar deg nå de målene du har satt deg, det er sunt.

Hvis du har lyst til å gå opp i vekt, men velger å leve på salatblader,riskaker, luftsuppe og venteboller, med det resultat at du ikke ser noen endringer på vekta eller på målebåndet,ja da er ikke det kostholdet det sunneste for deg.

Det finnes ikke sunne eller usunne matvarer, det finnes sunne eller usunne _mengder_,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at "man" setter likhetstegn mellom lettprodukter og sunnhet, er at folk generelt har en tendens til å spise for mye mat, og da er det lettere å råde dem til å spise mer kalorifattig mat (velg lett i stedet for vanlig) enn det er å få dem til å sette seg inn i masse informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som både FrkHoel og 02-snapper sier ; det er potensiellt stor forskjell på "sunt" og "kalorifattig".

"Sunt" er et forferdelig relativt begrep, som kan bety tusen forskjellige ting for tusen forskjellige mennesker.

Det kostholdet som gjør at du opplever en bedre hverdag og gir deg en bedre helse og lar deg nå de målene du har satt deg, det er sunt.

Hvis du har lyst til å gå opp i vekt, men velger å leve på salatblader,riskaker, luftsuppe og venteboller, med det resultat at du ikke ser noen endringer på vekta eller på målebåndet,ja da er ikke det kostholdet det sunneste for deg.

Det finnes ikke sunne eller usunne matvarer, det finnes sunne eller usunne _mengder_,

Her kommer du med mange kloke ord og gode poenger!

Dessverre tror jeg at det i dagens samfunn med det store fokuset det er på kropp og helse, er mange som ikke klarer og deffinere hva "sunt" for seg selv. Dermed lar de seg lede av de "målene" som profileres i media, og opplever disse som allment gjeldende.

Jeg kan bare basere mine tanker på personlige erfaringer, da jeg har/og opplever en situasjonen der nettopp det som profileres som allmene råd knytte til valg av magrere og lettere produkter, ikke er det "sunneste" for min del som flere av dere poengterer klokelig her. Heldigvis har jeg for egen del innsett dette nå. Men jeg kjenner fremdels på hvor bevist man må være for å ikke la seg "rive" med og påvirkes av alt man leser og hører gjennom råd og trender.

Jeg kjenner at dette er et tema som virkelig engasjerer meg, og som jeg tenker er medvirkende årsak til det unaturlige og "usunne" forholdet mange desverre utvikler ovenfor mat idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...