Gå til innhold

Hvordan kvinne seg opp til å trene blant sterkingene?


Sniff

Anbefalte innlegg

Jeg har bestandig hatt et ønske om å bli sterkere(og slankere, og det skjer jo sakte men sikkert), men jeg er så flau over hvor svak jeg er, så jeg feiger ut hver gang jeg tenker at jeg skal starte. Ikke kan jeg styrkeøvelsene jeg må gjøre noe godt heller, og skrekken er å bli stående og justere på et apparat i lang tid uten å skjønne noe. Jeg aner ikke hvor tungt(lett) jeg løfter i de forskjellige øvelsene heller. Og dette ville vært ok om jeg hadde et eget rom å boltre meg på, men når jeg må stå mellom alle sterkingene og knote, så tar det ikke lange tiden før jeg får lyst til å forsvinne. Vanligvis lite sjenert, men akkurat her er jeg helt elendig. Jeg er fullt klar over at alle har startet en gang, men det er lett å glemme når man ligger der og sliter med 10 kg benkpress. Ja, jeg er klar over det, jeg må bare drite i hva andre måtte tenke. Kan ikke noen kjefte litt på meg eller noe sånt?

Hvordan skal jeg kvinne meg opp til å starte treningen på ordentlig? Når er det minst folk på treningssenterene? Etter 20 ca? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener i to-tiden, da er det lite folk der jeg trener hvertfall, IKKE AT DET HAR NOE Å SI! :p Dette klarer du! :) Er som du sier, alle begynte en plass, kan garantere at ingen her inne ble født med alle kunnskapene og styrken de har. Et alternativ kan jo være å ta en-to timer med PT som kan vise deg øvelsene, så vet du hvertfall at det er riktig. :) You can (and will) do it:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut når det er minst folk på treninga, og ta deg en tur dit og bli kjent med apparatene. Juster setehøyder etc og bare løft litt for å sjekke ca hvor mye du klarer å løfte. For meg hjalp det å rett og slett bli kjent med vektene og det lille av apparater som er der. Også greit å vite ca hvor mye man løfter så man ikke noober når det er fullt av folk der. Etter hvert blir man tryggere på seg selv når man lærer å håndtere apparater, og man tør å prøve nye ting selv om det er folk der :)

Dette er sikkert ikke svaret du var ute etter, men man må faktisk bare komme seg dit og starte. Man blir ikke tryggere å trene med storegutta ved å sitte hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, og velkommen til oss! :D

Jeg starter med det viktigste: det er ingen som bryr seg om hvor svak du er. Folk flest er overraskende lite opptatt av hva andre driver med på treningsstudioet.

Om du ikke har noen anelse om hvordan du skal utføre øvelser vil jeg anbefale deg å lese litt på nettet. Fitnessbloggen har en fin samling med teknikkbeskrivelser på masse øvelser, som du finner her. Jeg vil anbefale deg å starte på et program med en gang, da f.eks RYP, X-press eller lignende programmer som trener hele kroppen i en vending. Har du mulighet ville jeg også tatt et par timer med en personlig trener som kan vise deg de forskjellige tingene og hjelpe deg med det du lurer på. Hvor i landet bor du? Vi har mange flinke personlige trenere her inne, som sitter på masse kunnskap. Kanskje du bor i nærheten av noen?

Etter min erfaring er det minst folk på treningssenteret på formiddager og etter klokken 20:30 på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du huske at uansett hvor store de andre virker for deg så startet de fleste som utrente sveklinger en gang, kanskje de til og med var mye verre enn deg. Dessuten så har de fleste veltrente personer på senteret forståelse for dette da de var i samme båt en gang. Husker godt da jeg begynte å trene og hadde 50 kilo i benkpress og de store gutta tok 160 + det var flaut en stund, men nå 4 år senere er det andre boller.

Personlig brukte jeg denne frykten som inspirasjon, jeg valgte å gjøre som de store gutta og spørre dem om tips og hjelp for å bli bedre. Det handler om å sette seg realistiske mål å strekke seg etter dem. Hvis du alltid skal måle deg deg etter de beste så kommer du ikke langt. Du kan feks ikke føle deg redd for å gå på skolen fordi master studentene er smartere enn deg ditt 1. semester hvis du skjønner? Det er en kneik du må over, men klarer du å komme deg gjennom det er det veldig givende å trene systematisk over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for så mange svar på så kort tid, det gleder og motiverer. :) Jeg er jo veldig motivert, og har tenkt på dette siden jeg så smått startet å trene/gå ned i vekt for et år siden, men så altfor "jente" når det kommer til å være selvbevisst. (har gått så langt som å tenke at folk sikkert bare tenker at jeg bare er én av nyttårsforsett-menneskene, og derfor vurdert å utsette alt til februar. hey, her er man flink til å finne på "gode" unnskyldninger.,:rolleyes:). Jeg er verdens navle, men muligens bare i min egen verden.

Det hjelper å høre alt man egentlig vet, men som er så lett å skyve unna når man er litt usikker.

Tror jeg må ta meg sammen, og ta meg en tur på senteret mitt om så bare for å bli litt kjent med apparatene og "ruta" jeg kommer til å måtte gå framover. Jeg har tenkt å trene det fullkroppsprogrammet her: http://fitnessbloggen.no/la-deg-inspirere-av-disse-treningsprogrammene/ , men fy søren det er mange øvelser jeg må kunne. Blir nervøs bare av tanken. Så nå skal jeg sette meg ned og skrive ned hvordan jeg gjør øvelsene(takk for øvelsesguiden her, uten den..) sånn at jeg kan kikke på det når jeg skal prøve meg selv. En del av de grunnleggende kan jeg heldigvis fra før av, men enkelte er helt nye. Fikk en som jobber på senteret til å vise meg teknikken på alle øvelsene, og føler at jeg har lest nok om styrke til å kunne teorien, selv om det er en liten mil unna å gjøre det i praksis.

Skulle så gjerne tatt meg et par timer med pt, men har ikke muligheten nå. Det er rett og slett for dyrt for meg nå(student uten studentlånet, ikke så mye rom økonomisk). Siden jeg trener på sats, så har jeg muligheten til å få treningsveiledning der en av de personlige trenerne kan se på teknikken min, så jeg tror jeg skal gjøre det etterhvert.

Merket at det som er mest savnet etter at jeg gikk ned en del i vekt er rumpa, plutselig er det ikke så mye igjen der lenger. Så nå skal jeg trene meg til en killer ass, bli sterk og bli kvitt grevinnehenget på armene.

puh, takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, men jeg har nå bare bestemt meg for å drite i alle andre ;) Jeg er ikke sterk, og det virker som de fleste er mye sterkere enn meg, men man må faktisk begynne på de lette vektene, før man kommer opp på de litt tyngre :) Stå på - dette klarer du! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport: veldig pinlig, men ganske motiverende. Det pinligste tidspunktet var vel når jeg spurte en fyr om å ta ned vekstangen fra høyt oppe, av den simple grunn at jeg var redd for at den var for tung for meg og ville dette i hodet mitt og drepe meg på stedet. Det mest motiverende tidspunktet var når jeg innså at jeg var eneste jenta som trente i styrkedelen, og tanken på hvor kult det hadde vært å faktisk være litt sterk og rutinert. Og når jeg så en antydning til biceps i speilet. (også lo jeg litt inni meg av jentene som tok sit-ups og knebøy uten vekter. muligens litt tidlig å le av dem, da de er sterkere enn meg foreløpig)

Så takk for den lille ekstra dytten jeg trengte, nå må jeg bare fortsette. Vondt å innse hvor pinlig svak jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare fortsette!

Jeg begynte å trene skikkelig styrke etter jeg ble gravid... Fikk mange blikk på meg og den magen da jeg tok knebøy, benkpress og det som var. Og det var neppe styrken som fikk dem til å stirre da jeg begynte med bare stanga :p nå har jeg forsåvidt roet helt ned med vektene, men gleder meg til å ta opp igjen der jeg slutta etterhvert! Og da må jeg sikkert prøve å ta deg igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du kom deg avgårde!:thumbsup: Om det er noen øvelser du aldri har kjørt før, og synes er litt vanskelig å huske, pleier jeg å noterte en stikkordsbeskrivelse av den, eventuelt med en strekmann-tegning, i ei lita notisbok som jeg uansett alltid har med på trening for å notere hva jeg løfter den dagen. Det kan hjelpe deg til å føle deg mer trygg på hva du skal gjøre i løpet av økta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg av den type person at jeg driter i hva folk tror og mener om meg :p

Da jeg gikk inn på frivektrommet for første gang i mai i fjor så var det en del som glana ( og de glaner fortsatt ), men jeg vil tro at grunnen er at jeg er av de få jentene som trener der inne.

Flott at du kom deg inn.. Du blir bare sterkere etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg av den type person at jeg driter i hva folk tror og mener om meg :p

Da jeg gikk inn på frivektrommet for første gang i mai i fjor så var det en del som glana ( og de glaner fortsatt ), men jeg vil tro at grunnen er at jeg er av de få jentene som trener der inne.

Flott at du kom deg inn.. Du blir bare sterkere etterhvert :D

Samme her, men folka på senteret mitt er faktisk bare hjelpsomme og motiverende! :) I dag fikk jeg prøvd benkpress for første gang, da jeg ikke har hatt lyst til å gjøre det uten innlæring i riktig teknikk, og selv om jeg er svaksvaksvak, så må det være en første gang for å kunne fortsette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig hatt et ønske om å bli sterkere(og slankere, og det skjer jo sakte men sikkert), men jeg er så flau over hvor svak jeg er, så jeg feiger ut hver gang jeg tenker at jeg skal starte. Ikke kan jeg styrkeøvelsene jeg må gjøre noe godt heller, og skrekken er å bli stående og justere på et apparat i lang tid uten å skjønne noe. Jeg aner ikke hvor tungt(lett) jeg løfter i de forskjellige øvelsene heller. Og dette ville vært ok om jeg hadde et eget rom å boltre meg på, men når jeg må stå mellom alle sterkingene og knote, så tar det ikke lange tiden før jeg får lyst til å forsvinne. Vanligvis lite sjenert, men akkurat her er jeg helt elendig. Jeg er fullt klar over at alle har startet en gang, men det er lett å glemme når man ligger der og sliter med 10 kg benkpress. Ja, jeg er klar over det, jeg må bare drite i hva andre måtte tenke. Kan ikke noen kjefte litt på meg eller noe sånt?

Hvordan skal jeg kvinne meg opp til å starte treningen på ordentlig? Når er det minst folk på treningssenterene? Etter 20 ca? :unsure:

+1

Faktisk har jeg hatt lyst til å stille nettopp det spørsmålet selv, men ikke en gang det tørr jeg helt :blush: Har planer om å begynne å trene, men jeg må innrømme at jeg er litt ambivalent i forhold til det. Jeg gleder meg veldig til å bli sterkere, men likevel gruer jeg meg nesten like mye til å ta steget inn på treningssenteret. Tror jeg må "kvinne" meg opp veldig, men jeg håper for all del at jeg klarer det.

Note to my self: Ikke les i slike tråder "Irriterende på trening!" og "Artige treningsantrekk"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å hoppe i det!

Det er ganske skummelt for gutter og, kanskje skumlere til tider. Det er liksom forventet at gutter skal være sterke, og da er det kjedelig å komme inn med 20cm overarmer og null peiling. Men likevel dominerer gutter på frivektene. Handler nok mye om å bare ikke ta seg selv så høytidelig og vite at de fleste har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vite det at gutter synes det er søtt når jenter roter seg bort til frivektsavdelinga! Gutter som trener med frivekter har ingen forventninger til at ei jente skal leke med 10kg manualer, eller 2kg for den saks skyld. Det beste du kan gjøre er å utføre øvelsene du har planlagt, å spørre om hjelp hvis du er usikker på noe. Er intet som er mer søtt enn ei jente som spør om hjelp til benkpress ;)

Menn som trener styrke setter pris på at det motsatte kjønn ikke er trangsynte som pensjonister å kan bruke noe annet enn apparater med den viten at de ikke blir bodybuildere over natten med manualer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å hoppe i det!

Det er ganske skummelt for gutter og, kanskje skumlere til tider. Det er liksom forventet at gutter skal være sterke, og da er det kjedelig å komme inn med 20cm overarmer og null peiling. Men likevel dominerer gutter på frivektene. Handler nok mye om å bare ikke ta seg selv så høytidelig og vite at de fleste har vært der.

Jeg har faktisk bestemt meg for at jeg SKAL. Men plutselig så kommer nervene, og ødelegger alt! Jeg tar meg selv svært uhøytidlig, merkelig nok, men jeg har det litt sånn at jeg ikke skal plage andre. Mao, ikke gå inn på et treningssenter, for da er du bare i veien. Men jeg skal konstant repetere at "alle har en gang vært i dårligere form, og det kan bare gå en vei; fremover"...

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk bestemt meg for at jeg SKAL. Men plutselig så kommer nervene, og ødelegger alt! Jeg tar meg selv svært uhøytidlig, merkelig nok, men jeg har det litt sånn at jeg ikke skal plage andre. Mao, ikke gå inn på et treningssenter, for da er du bare i veien. Men jeg skal konstant repetere at "alle har en gang vært i dårligere form, og det kan bare gå en vei; fremover"...

:blush:

I believe in you! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...