Gå til innhold

Hva er din favorittdiett for vektnedgang?


SamGold

Anbefalte innlegg

Kjære alle! (y)

Planlegger å bli kvitt litt spekk på nyåret (det, eller så må jeg kjøpe nye klær), så tenkte å benytte anledningen til å høre hvilke filosofier folk her har hatt mest suksess med. Kan skrive kort hva jeg selv har prøvd og hvilke erfaringer jeg har gjort meg.

Periodisk faste

Spisevindu fra klokken 1500-2200/2300. Underskuddet skulle ikke være dramatisk. Rikelig med karbohydrater, men synes det var litt lite fett for min smak. Satt opp av Martin Berkhan. Tunge vekter tre dager per uke og rask gange som kardio på hviledager.

Det er meget mulig jeg hadde noen problemer i utgangspunktet, men jeg endte opp med å gå på en liten smell som følge av dette opplegget. Skulle jeg gjort det igjen, hadde jeg nok også hatt spisevindu fra 1200-2000. Mulig det hadde føltes mer menneskelig. Slik det var, føltes det ikke særlig optimalt for kropp eller hormonsystem. Kommer nok ikke til å prøve dette igjen, men tar gjerne en spontan faste på diett.

Vet dog at mange andre trives med et slikt opplegg og har hatt meget gode resultater.

Health & Fitness (Børge Fagerli)

Et konsept som går ut på at man skal følge sultfølelsen og at denne regulerer kroppens inntak etter behov. Man skal spise et måltid som er satt sammen etter noen generelle retningslinjer. Karbohydrat i alle måltid med frukt som hovedkilde. Kan minne litt om Paleo.

Fungerte fin innledningsvis, men stoppet alltid opp når jeg hadde gått ned litt.

Modifisert Health & Fitness

Måltid inspirert av dietten over, men her logget jeg og veide maten min. Passet på å holde meg under et gitt kalorinivå, men kunne variere f.eks mellom 4-5 måltid. På slutten kuttet jeg karbohydrater fra en del av måltidene og gikk dermed enda lavere.

En kontrollert spisedag per uke. Kardio var én 4x4 økt per uke og ellers lange gåturer (LISS) på fridager.

Det var denne dietten jeg brukte når jeg kom meg i den formen jeg er i dag, dvs rundt 12 kg +/- mindre enn hva jeg var årene forut. Har holdt meg relativt stabil etter dette.

Biorytme

Også av Børge Fagerli. I korte trekk er dette et spisemønster hvor protein/fett dominerer på dagtid og man spiser mesteparten av karbohydratene på kveldstid. Tror kanskje Børge har endret mening eller revidert filosofien siden V 1.0.

Har aldri prøvd denne på et rent kaloriunderskudd, men har prøvd en recomposition-strategi (høy kcal på treningsdager/lav kcal på fridager) med blandede resultater.

Jeg liker dog selve spisemønsteret og fungerer ganske bra på (periodevis) lav-karbo, så det er godt mulig jeg kommer til å satse på denne i januar 2015.

Cyclical Ketogenic Diet

Dette skulle være 'the shit' i gamle dager i hvert fall, men har hørt flere guruer påstå at det ikke er noen merverdi ved å være i ketose og ikke være det. LES: Kaloriunderskudd er hva som betyr noe og that's it.

Gikk meg på en semi-smell i forbindelse med denne også. Var riktignok i kombinasjon med en tung jobb og lite søvn, MAO, ikke et ideelt utgangspunkt for en slik diett (men var ung og dum med lyst på sixpack).

PSMF

Har kjørt dette to ganger og så og si helt etter boken. Etter noen dager satt jeg igjen med en følelse av at hodet mitt "kokte". Avsluttet etter 7-10 dager begge gangene.

Fungerer meget bra på lavkarbo, så sant jeg får karbohydrater etter trening, men nullkarbo og nullfett som i denne dietten fungerer dårlig for meg.

Konklusjon:

For min del fortoner nok Biorytme seg som det spisemønsteret som passer best for meg. Og jada, jeg vet at underskudd er hva som betyr noe, så ikke vær nesevis. ;)

Håper dere andre har noen innspill og erfaringer å dele! :)

Mvh

Sammy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg har det vært en kombo av periodisk faste light(spisevindu 12-22) og if it fits my macros. Grunnen til at det har fungert for meg er så enkelt som at det r det eneste jeg klarer over lang tid og klarer å holde en bra form med:) dessuten orker jeg ikke restriksjoner mot enkelte matvarer.

En 'like' til deg, vakre jomfru! :D

Hva er, "If it fits my macros"? I korte trekk - spis det du vil, så lenge man dekker makro-profilen? I såfall, hvilken makroprofil/prosent bruker du?

12-22 er et ganske langt spisevindu og er ikke særlig ulikt det jeg gjør selv mange dager. Så det kunne jeg nok fint fått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det veldig enkelt, 1,8-2g protein per kg kroppsvekt, 1-1,5g fett per kg kroppsvekt også fyller jeg opp resten med karb.

Jupp, nettopp det som er poenget, om spisevinduet blir for kort så passer det ikke min varierte hverdag, så har heller et ganske langt:-) gjør det også lettere å tilpasse måltidene til treninga, da jeg bytter på å trene kveld/dag.:-)

og ja, i korte trekk så går det ut på å dekke makroene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra fyrstepost krev langt svar tilbake:

Eg har dei siste åra blitt satt ut over lengre tid frå ulike luftvegsinfeksjonar. I dei periodane har trening vore uaktuelt, og det har vore vanskeleg å motivere seg for å ha eit bra kosthold. Difor har eg gått litt opp og ned og har testa ut ein del ting som f.eks. CKD, rein faste, H&F, PSMF og biorytme. PF har eg derimot ikkje prøvd pga ein weird magesjukdom som ikkje tillet det. Sidan eg er kondisjonsutøvar har eg ved alle anledningane trent kardio ved sida av. På maks har eg vore oppe i 95 kg, men i vår kom eg meg ned på 73 ved hjelp av underskot på biorytme. På dette tidspunktet var eg relativt tynn, men hadde ikkje akkurat superlåg feittprosent heller. Likevel følte eg ikkje at eg klarte å kome meg lengre ned og at eg hadde nådd eit settpunkt kroppen ikkje ville forbi. Ja, viss eg hadde fortsett med underskot ville eg sjølvsagt droppa meir, men kroppen gav ganske sterke signal om å ete meir for å seie det sånn. Køyrde eit ganske clean kosthold også, men skeia av og til ut innfor IIFYM (under 2% av energiinntaket frå sjokolade og sånn). Prøvde å få mesteparten av karbohydratane frå frukt og potet, men til slutt sa kroppen ifrå at eg måtte få i meg meir energitett mat som havregryn og ris og sånn.

I haust har eg derimot fått oppfølgjing frå sjølvaste Fagerli himself, og eg må seie det er ein del meir OCD i opplegget hans i forhold til det som står på myrevolution og nettsidene. Uansett droppa eg ganske mykje feitt samstundes med at vekta var stabil (målte med feittklype og ser dessutan tydelege forandringar i spegelen). Vart eigentleg ganske overraska over kor fort det gjekk også, då eg føler eg hadde vore flink i ganske lang tid frå før. Mykje av framgangen kan nok tilskrivast treningsopplegget (meir styrke og mindre kardio), men matvalg betyr nok ein god del også. Litt usikker på om eg er fornøgd, då eg eigentleg helst ville ned i vekt utan auke i muskelmassen, men vi får sjå korleis det går når løpsesongen byrjar. Dersom du vil vite meir kan vi ta det på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biorytme med høy og lavdager. 80-90% "clean" 10-20% IIFYM.

Som i et recomposition-opplegg, altså bygge muskler samtidig som man reduserer fett, eller bare at du naturligvis spiser litt mer kalorier/karbohydrater på treningsdager?

Mener du at man med Biorytme-spisemønsteret forbrenner mer fett enn andre dietter?

Personlig liker jeg spisemønsteret uansett og kommer nok til å gå for dette, men en av påstandene bak dietten når den en gang kom var vel at denne makro-profilen og timing av karbohydrater skulle gi bedre/høyere forbrenning. Dog usikker på om det er hold i det. Har sett Børge dele mer enn en artikkel i det siste hvor han ser ut til å bedyre at det er totalt KCAL-inntak som er det avgjørende for fettap, i tillegg til at han snakker varmere om karbohydrater enn på lenge. :)

Slik jeg har forstått det har han også selv gått noe vekk fra det originale opplegget i retning av flere karbohydrater på dagtid. Og da synes jeg egentlig det begynner å ligne ganske mye på old school BB-kosthold uansett. ;)

Dersom du vil vite meir kan vi ta det på PM.

PM sent! Og takk for bra innlegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil, som Therese nevner, anbefale å finne en blanding som fungerer for deg og din kropp.

For meg selv, er det en lett modifisering av flere.

Jeg inntar 3xKV gram proteiner, 1-1.5xKV gram fett. Om jeg er mer sulten, blir det fylt på med karbohydrater.

Fettet inntas før 15.00, karb inntas etter.

Dette fungerte lettest for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil, som Therese nevner, anbefale å finne en blanding som fungerer for deg og din kropp.

For meg selv, er det en lett modifisering av flere.

Jeg inntar 3xKV gram proteiner, 1-1.5xKV gram fett. Om jeg er mer sulten, blir det fylt på med karbohydrater.

Fettet inntas før 15.00, karb inntas etter.

Dette fungerte lettest for min del.

(y)

En forklaring på dette er en blanding av klisjeen "det funker for meg" -> fordi det er en del av komfortsonen din

Og at du MÅ ut av komfortsonen for å kunne signalisere en endring til kroppen

Klarer en å finne en metode for å manipulere seg litt ut av komfortsonen men likevel der en fungerer som menneske i de oppgavene en har i hverdagen så har en gullmetoden. Det kreve endel erfaring og grunnleggende/nytenkende(oppdaterte) kunnskaper om trening/kosthold - men absolutt verdt å "prøve og feile" seg frem til. Ingen er like, og sånn er det bare.

Gjør en noe en hater, spiser mat en ikke liker, går sulten og har dårlige treningsøkter fordi en presset seg inn i et opplegg som har fungert utmerket for X og Y så er jo dette utelukkende fiasko for ens egen del da en er konstant stressa og nedstemt fordi det en gjør verken fungerer (fordi en hater det) eller vil fungere fordi en hater det en holder på med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser som jeg hele tiden gjør, altså det jeg har lyst på der og da. Er bestandig over 2 gr. prot pr kg KV. Noen ganger langt over, andre ikke. Vet ikke hvor mye jeg spiser til en hver tid, men begynner på det jeg på noe jeg vet er +/- 4kcal om dagen. Trener som vanlig og ser på vekta etter 1 uke om hvor mye jeg har gått ned. Prøver å justere det derifra, men noen ganger går jeg ned 1 kg i uka, andre står jeg stille.

Macromessig så er det som sagt 2 gr. prot pr kg kv +/-. Snitter nok nærmere 2,2-2,3 pr dag. Karb og fett har jeg ikke peiling på, men er nok stor andel fett. Sliter med å få i meg nok proteiner om jeg skal ty til veldig fettfattige proteinkilder. Går derfor veldig mye i bacon, ost, karbonadedeig ( om det dynkes rømme, ost etc.), egg. Spiser ubevisst etter biorytme ser jeg ettersom frokost består av 70-80 gr. protein protein. 100 gr. fett og 20-30 gr. carbs (eneste standardfrokosten jeg har logget før :). m2 ofte en karbonadedeigrett eller biffrett med poteter, grønnsaker og fløte. Siste måltidet består ofte av mye melk, havregryn, havrefras og frukt.

Dette funker gull for meg. Tåler fint å gå litt sulten og 4-5t mellom hver måltid. Siste måltidet må da til gjengjeld være veldig stort. Typ 2/5 av hva jeg spiser hele dagen. Er vel en blanding av biorytme og IIFYM, bare det at jeg spiser karbs og fett til alle måltider samt at jeg ikke har kontroll på makroene, men ligner mest på de ;)

Oppsummering: Jeg spiser litt mindre over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken type smell opplevde du på Berkhans opplegg? Mistet bennern?

Ikke bare det. Hele kroppen gikk i kjelleren. Totalt utmattet ME-style. Tok mange år før jeg følte meg normal.

Jeg fikk det nok ikke av Berkhans opplegg alene og det er jo mulig jeg var noe overtrent fra Børges opplegg forut. Vet fortsatt ikke hva som skjedde med meg eller hva slags plager jeg har hatt. Kan ha vært alt mulig rart.

Det eneste jeg tenker er at opplegg til Berkhan i hvert fall ikke gjorde ting bedre og kanskje dyttet meg utfor stupet. Det å ikke spise NOE før klokken 3 virker rett og slett ikke helt sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått innsikt i opplegget til en tre av Børges klienter som jeg kjenner privat. Mulig jeg kommer til å stjele litt av de prinsippene og prøve noe ala det.

Hovedprinsippene som er nye for min del er at han har gått ganske lavt på protein-innholdet siden sist. Ned i 100 g protein per dag. Jeg har vel knapt vært under 150 g protein per dag på treningsfrie dager de siste årene, så dette er nytt for meg.

I tillegg ligger han også rimelig høyt på karbohydratene. Rundt 300 g på treningsdager. Kanskje halvparten eller ned mot 150 g på fridager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare det. Hele kroppen gikk i kjelleren. Totalt utmattet ME-style. Tok mange år før jeg følte meg normal.

Hvis du brukte flere år på å komme deg tilbake til normalen etter å ha kuttet ut frokosten i en uke så vil jeg tørre påstå at det var en annen underliggende årsak til problemet, og at den smellen ville du nok gått på uansett hvilket spisemønster du følgte.

Og hvorfor ønsker du i det hele tatt å gå ned i vekt, veier du ikke allerede rundt 70kg? Med mindre du er veldig lav, skihopper eller langdistanseløper så tror jeg vektoppgang hadde vært et mer fornuftig langsiktig mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du brukte flere år på å komme deg tilbake til normalen etter å ha kuttet ut frokosten i en uke så vil jeg tørre påstå at det var en annen underliggende årsak til problemet, og at den smellen ville du nok gått på uansett hvilket spisemønster du følgte.

Men det har jeg alt sagt. Dessuten kuttet jeg ikke ut bare frokosten i en uke. Vi snakker om å droppe de to-tre første av dagens måltid, kaloriunderskudd, lite fett over 8 uker.

Og hvorfor ønsker du i det hele tatt å gå ned i vekt, veier du ikke allerede rundt 70kg? Med mindre du er veldig lav, skihopper eller langdistanseløper så tror jeg vektoppgang hadde vært et mer fornuftig langsiktig mål.

Folk har ulike målsetninger. Har en kamerat som ikke forstår at jeg ikke ønsker en bodybuilder-look.

Vekten min er 76,5 kg. Er ikke så fokusert på hva vekten sier, men liker å ha en mer skrapet fysikk. Ser ikke noe poeng i å ha masse dødvekt og flesk. Been there, done that. Etter å ha vært "større" før, må jeg si at jeg liker å være slank og fit. Synes ikke det er kult når magen henger over beltet. Er vel ikke snakk om å gå ned mer enn 4 kg. Kanskje 5.

Og når jeg har fått til det, kommer jeg nok ikke til å ha ambisjoner om å bli så veldig mye større. Er først og fremst fokusert på styrkebiten, kunne springe raskt på fjellet, se OK ut naken og generelt være fit. Vurderer å begynne med en eller annen idrett om ikke så lenge, så da kommer jeg kun til å vedlikeholde styrken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...