Gå til innhold

Bygge muskler uten overskudd?


xxKristinexx

Anbefalte innlegg

Jeg synes på en måte ikke at knebøy er tungt, men tar jeg på mer vekter stagnerer teknikken?

Hvilke resultater gir dette programmet? (estetisk)

Det er helt vanlig at teknikken lider når vektene blir tyngre, særlig når man legger seg opp mot i nærheten av maks.

Nøkkelen her er at man bør jobbe mot å løfte tungt og jobbe mot god teknikk samtidig.

Ved å trene tungt knebøy og markløft, vil man få fastere lår, rumpe, hofter og man vil få strammere rygg, ved å trene benkpress og skulderpress får man fastere armer, mer markerte skuldre.

Kombinerer man dette opplever mange at de får økt timeglassfigur siden bein og skuldre blir større /mer definerte og kroppen strammer seg opp.

Det bør nevnes at baseøvelser er avhengige av at du løfter med korrekt teknikk, særlig knebøy og markløft kan være ganske tekniske av seg og kan kreve litt pirk for å få til ordentlig.

Victoria's secret-modellene lider først og fremst av å som regel være høye, tynne, ha lav fettprosent og lite muskler.

Damnit, så kom Tronaldo meg i forkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Man kan bygge muskler uten kalorioverskudd hvis man ikke er veltrent. De fleste er ikke veltrente.

Ergo: De fleste kan bygge muskler i kaloriunderskudd.

De som vil løfte mest mulig raskest mulig, vil få ekstremt mye raskere fremgang av å ligge i et greit kalorioverskudd, men for mange som ønsker å se lean ut året rundt, så fører denne bulkemetoden til mer økning av fettmasse enn det de foretrekker.

Se for øvrig doktorgradsarbeidet til Ina Garthe ved Norges Idrettshøgskole om vektregulering og eliteutøvere. Omtalt her: http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2011/juni/vektregulering-og-eliteutovere/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, på de bildene var de da noe veldig tynne :p Men synes de har nydelige kropper :

Spørsmålet blir; er styrketrening unødvendig for å se slik ut?

Jeg skal ikke benekte at Candice Swanepoel er vakker, men hun er også tynn. For tynn, i mine øyne. Hun er tynn på de bildene du viser også. Hun burde kjørt Starting Strength i noen måneder ;)

Jeg leste en artikkel for lenge siden om VS-modeller og trening. Jeg gidder ikke google den fram, men poenget var at de løftet lette vekter fordi at de ikke skal ha særlig med muskler. Sånn rosa manualer som veier mindre enn crappen min. Yoga og strekk og whatnot. Det er i hovedsak sånn feelgood trim, ikke trening. De blir aldri sterkere, for de løfter de samme vektene hele tiden. Ekstra økter før VS-show. Og gjerne litt juicefaste i noen dager for å miste vannvekt. Det er ikke bra forbilder spør du meg, men man må visst lide for skjønnheten om man velger å gjøre noe sånt.

Til slutt: Alle må gjøre det beste ut av sitt eget utgangspunkt. Noen har urealistiske mål. Jeg vet ikke om det gjelder deg, men du sikter høyt når du vil etterligne noen av de mest etterspurte modellene i verden ;) Det er ikke sikkert det er forenelig med god helse. For tynne jenter kan få problemer med hormonsystemet, fruktbarhet osv.

Jeg kan ikke bestemme hva som er målet ditt, men har du vurdert å bare løfte vekter - bli sterk, sexy og awesome? Ikke trene bare rompa. Tren hele kroppen, evt. med ekstra fokus på rompa. De fleste jenter blir mer feminine når de løfter og blir sterkere, former fylles ut og selvtilliten øker. Jenter som løfter er awesome (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler egentlig på at argumentet "jeg syns de er for tynne" er et godt argument hvis Kristine ser på det som et skjønnhetsideal.

For min del så ser jeg ikke egentlig noen stor forskjell på de kroppene der og andre generisk tynne modeller, men de har pent undertøy, pene ansikt og styla hår.

(pluss selvfølgelig photoshop)

Hvis målet da er å se ut som en VS-engel, så må derav rådet være å balansere på grensa mellom anorektisk undervektig og undervektig, samt fokusere voldsomt på hvordan hår og ansikt ser ut.

Det vil spille en større rolle enn allverdens "treningsprogrammer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i å ville se pen ut, men uansett hva du synes er estetisk eller ikke så kan du ikke se ut som noen som er photoshoppet med mindre du photoshopper et bilde av deg selv (ref bildet av modellene). Vær realistisk!

I tillegg vil nok synes ditt på hva som er estetisk pent forandre seg med alderen og etter hvert som du får gleden av å kjenne hvor god nytte du har av muskler og en normal fettprosen (du kan løfte ting OG potensielt få barn, faktisk!).

Så til tema for tråden: spis mat, bruk kroppen din og vær glad. Ingen her vil deg noe vondt, så lytt til rådene fra de som har peil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å begynne med starting strength... Har lest forskjellige plasser om programmet og leste: "Du skal ikke ta flere repitisjoner enn det som er angitt, selv om det kjennes lett ut eller du kjenner at du kunne klart flere"

Hvorfor det? Synes også at programmet er så ekstremt lite :p Kan ikke skjønne at en kan bygge muskler og trenge så mye mat av kun det :p

Og - jeg løper ca. 2 ganger i uken (pga. skal delta i halvmaraton til våren og vil opprettholde kondisjonen gjennom vinteren) og er ellers ganske aktiv.. Vil det ødelegge?

(Jeg vet at jeg stiller mange dumme spørsmål, men vet ærlig ikke helt hvor ellers jeg skal få svar :blush: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å begynne med starting strength... Har lest forskjellige plasser om programmet og leste: "Du skal ikke ta flere repitisjoner enn det som er angitt, selv om det kjennes lett ut eller du kjenner at du kunne klart flere"

Hvorfor det? Synes også at programmet er så ekstremt lite :p Kan ikke skjønne at en kan bygge muskler og trenge så mye mat av kun det :p

Og - jeg løper ca. 2 ganger i uken (pga. skal delta i halvmaraton til våren og vil opprettholde kondisjonen gjennom vinteren) og er ellers ganske aktiv.. Vil det ødelegge?

(Jeg vet at jeg stiller mange dumme spørsmål, men vet ærlig ikke helt hvor ellers jeg skal få svar :blush: )

Hvilke vekter starter du med? (:

Hvor mye tok du i knebøy?

Greia er, på SS skal man øke vektene hver økt . På de lette øktene i starten får man fin mulighet til å terpe teknikk. Hvis man skal starte på programmet med vekter som allerede er tunge, så blir teknikk vanskeligere å terpe på, og det blir vanskeligere å bli sterk.

Den beste måten å lære mer om programmet, er i første runde å kjøpe SS - boka. Der står alt om hvorfor programmet er satt det er sånn det er, hvordan teknikken skal være, samt mye god info om treningslære og styrketrening. Anbefales på det sterkeste.

Ellers er det en veldig god offisiell wiki på programmet som og er god lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer 50 kg i knebøy, men lener meg litt for mye frem da, så denne uken har jeg brukt 45 kg.. Men på senteret jeg trener på er de minste skivene 1.25, så er det ikke litt urealistisk å øke så mye per økt? Kan en øke 1 gang i uken heller om det blir det samme tallet uansett?

Og kan en lage en egen versjon av programmet og bytte markløft med hip thrust ? (kun bytte det)

Og jeg vil helst være veldig slank, men definert, er dette programmet rett for meg? Vil legge på meg så lite fett som mulig i overskudd, noen tips? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer 50 kg i knebøy, men lener meg litt for mye frem da, så denne uken har jeg brukt 45 kg.. Men på senteret jeg trener på er de minste skivene 1.25, så er det ikke litt urealistisk å øke så mye per økt? Kan en øke 1 gang i uken heller om det blir det samme tallet uansett?

Og kan en lage en egen versjon av programmet og bytte markløft med hip thrust ? (kun bytte det)

Og jeg vil helst være veldig slank, men definert, er dette programmet rett for meg? Vil legge på meg så lite fett som mulig i overskudd, noen tips? :p

Hvis du vanligvis klarer 50 før det begynner å bli tungt, eller det er på 50 du akkurat klarer å ta, tror jeg det kan bli litt kræsj å starte på 45 og øke med 2.5 hver økt, da er du oppe på gamle høyder i løpet av fem dager. Litt i vel minste laget.

Da ville jeg enten foreslå at du starter på 35-40 og øker med 2.5 i uka, eller går ned til 30-35 og øker 2.5 per økt. Da får du inn litt trening i forkant, og slipper at det blir grisetungt med en gang.

Du kan fint ta glute bridge i tillegg til markløft, men å bytte den ut, det vil jeg ikke anbefale. Glute bridge trener bare rumpa, markløft trener så å si hele kroppen. Gjør begge! :)

Det er ingenting i veien med å lene seg litt fremover i knebøy, men selvfølgelig alt med måte.

Har du fått tittet litt på wikien eller sjekket ut boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg begynner på 30-35 kg, som er veldig veldig lett, vil jeg bygge muskler av det? Går ikke overskuddet da til fett?? Og tror dere at jeg fortsatt er i den nybegynnerfasen hvor en bygger muskler kjapt, eller hva det enn var?

Tronaldo - mulighet til å bistå litt her?

I første runde vil du ikke bygge muskler av å løfte "kjempelette" vekter nei, men husk at programmet øker vekter så fort, at det er temmelig greit å ha litt lettere vekter å terpe teknikk på, og å ha pittelitt med trening i kroppen før det blir tungt.

De fleste jenter får til å øke 2,5 kg i markløft og knebøy hver økt, og med tre økter i uka, så skal det ikke lenge til før du løfter ganske tett opp mot den gamle "maksen" din.

Det er sant at hvis man ligger i kalorioverskudd uten å gi kroppen noe å bruke det til, så blir det lagret som fett. Heldigvis så slipper vi mesteparten av det hvis vi ikke går helt bananas i matveien og trener styrke (:

Jeg vil påstå med ~98% sikkerhet at du fremdeles er i nybegynnerfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg begynner på 30-35 kg, som er veldig veldig lett, vil jeg bygge muskler av det? Går ikke overskuddet da til fett?? Og tror dere at jeg fortsatt er i den nybegynnerfasen hvor en bygger muskler kjapt, eller hva det enn var?

Ut i fra det du skriver så virker du å være nybegynner etter definisjonen vi snakker om her , men vi vet fint lite om deg. Hvis du leser tråden om basisinfo for treningsprogram og oppgir etterspurt info i tråden her så blir det lettere å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis du er 175cm høy og kun veier 55 kilo, da har du en BMI på under 18,og det er ikke bra, særlig for en som fremdeles er ung og i vekst. Du veier veldig lite i forhold til høyden din, og du vil antakelig tjene veldig på å øke kroppsvekten din.

Jeg vet ikke helt om jeg tror du spiser så mye som 2300 kcal om dagen, har du mulighet til å skrive ned hva du spiser i løpet av en typisk dag?

Sånn sett så vil en runde med Starting Strength, hvis du gjør som programmet sier med kalorioverskudd og økning av vektene ved hver trening, gi deg massevis av styrke og finfine helsefordeler.

Helst skal man prøve å unngå å legge til masse ekstra øvelser, jo mer du legger til, jo mer må kroppen jobbe seg igjennom før den blir uthvilt. Du får bare lytte til kroppen og ta en evt vurdering av nedregulering av cardio senere. Foreløpig er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det jeg spiser er ca:

Frokost: 2 store egg + 2 eggehvitter, 1/2 løk + ketschup med stevia

Lunsj: Salat med ca 150 g kjøtt (tunfisk/skinke), 2 store gulerøtter, 5 knekkebrød med syltetøy

MM: 300 g bringebær, 1 skyr, 2 double 0 %, 2 knekkebrød med syltetøy

Middag: Ris/pasta/potet, kjøtt (av og til rent, men en del karbonader, fiskegrateng osv) og grønnsaker

Etter trening: 1-2 brødskiver og omelett av eggehvitter

Kvelds: 100 gr havregryn til grøt, 250 gr cottage cheese + syltetøy og 1 frukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det jeg spiser er ca:

Frokost: 2 store egg + 2 eggehvitter, 1/2 løk + ketschup med stevia

Lunsj: Salat med ca 150 g kjøtt (tunfisk/skinke), 2 store gulerøtter, 5 knekkebrød med syltetøy

MM: 300 g bringebær, 1 skyr, 2 double 0 %, 2 knekkebrød med syltetøy

Middag: Ris/pasta/potet, kjøtt (av og til rent, men en del karbonader, fiskegrateng osv) og grønnsaker

Etter trening: 1-2 brødskiver og omelett av eggehvitter

Kvelds: 100 gr havregryn til grøt, 250 gr cottage cheese + syltetøy og 1 frukt

Det ser ut som det er lite fett i kostholdet ditt. Ta gjerne med eggeplommene når du spiser egg. En liten håndfull mandler/nøtter og avokado er andre gode fettkilder, i tillegg til smør og olivenolje.

Som Aurelius sier så er du ganske lett til å være så høy, så jeg ville ikke bekymret meg for å spise i overskudd. Skal det bli noe særlig med muskler og gainz så må det være nok byggematerile gjennom kosten for at det skal skje. Det gjør i alle fall at prosessen går betraktelig fortere enn om man skal bygge muskler uten å gå opp i fett samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...