Gå til innhold

Bygge muskler uten overskudd?


xxKristinexx

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

En kan ikke skape energi av ingenting - å bli sterkere er (i flere tilfeller) ikke direkte relatert til hypertrofi da dette går mer på nervesystemet og ens tilpasninger til ytre belastning.

Du skriver ingenting om din totale økning og med din reningserfaring å regne med så vil jeg tro deg er mest nevral tilpasning( og litt hypertrofi), så det er så langt jeg kan svare deg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jo mer nybegynner man er, og eller jo større fettreserver man har på kroppen, jo bedre muligheter har man til å vedlikeholde /ligge i marginalt underskudd og fremdeles øke i styrke.

Hva slags fremgang har du hatt siden februar? Hvordan ser programmet ditt ut?

De aller fleste nybegynnere har masse muligheter til å trene mer målrettet og med mer fokus på progresjon og få resultater, fordi de spiser for dårlig og følger dårlige programmer.

Faktorer som kan påvirke fremgang i styrketrening ;

Kosthold, søvn, treningsprogrammering, kjønn,alder,stress i hverdagen, månedlig syklus for damene, genetikk, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener styrke 3 ganger i uken og har gjort det siden februar! Surret rundt ganske lenge og økte sjelden vekter og hadde mye trening med venner som ikke ble så mye trening med andre ord :p Men etter sommeren begynte jeg å øke vekter ukentlig! Har gått fra 20 kg (bare stangen) i knebøy til 45 kg med god teknikk, hip thrust begynte jeg med 20-30 kg og nå kan jeg 70 kg på 6 reps! Chins har gått fra - 15 kg til -5 kg med 8 reps. Har egentlig økt i alt :D

Treningsprogram har jeg funnet opp selv:

Aktivering av ben 5 minutt

Hip thrust (lette vekter) 12 x 1

Hip thrust (tungt) 6-8 x 4-5

Knebøy (lett) 12 x 1

Knebøy (tungt) 6-8 x 4-5

Chins 8 x 3

Benkpress 8 x 3

Skulderpress 8 x 3

Spiser kanskje 2300 kcal daglig (?) ca. det jeg forbrenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynnere har ikke behov for egenkomponerte program IMHO. For det første så er det unødvendig og for det andre så har de ikke nok kunnskap eller erfaring til å sette sammen program selv. Det holder i lange baner med helt grunnleggende styrketrening hvor progresjon er planlagt.

Straks man er ute av nybegynnerfasen (som kan vare lenge) og opp på viderekomment nivå så er det mer på sin plass med mer tilpassede program som tar høyde for svakheter. Som nybegynner er man svak overalt ( ;) ), så fullkropp tre ganger i uken eller en enkelt 2-splitt fire ganger i uken pga. tidsnød e.l. er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke faktorer da? Hehe :p

Det er ett ganske omdiskutert tema, og det virker som om det er en del individuelle faktorer, men her er mine erfaringer fra det siste året og en del ting som er verdt å vurdere. Dette er 100% anekdote basert:

Progresjonen din VIL være tregere enn om du bruker bulk/cut cycler. Jeg vil si at de eneste virkelig gode grunnene til å trene på vedlikehold er dersom du må holde deg innenfor en vektklasse pga idrett, har en sykdom eller jobber som modell. Selv har jeg ikke noe god grunn, men har gjort det fordi jeg er ex-feiting og HATER å kutte.

I tillegg så har jeg hatt en god del fett å ta av. Tipper jeg startet ett sted mellom 20-25% fett, og er på 15-20% nå. Jeg har ikke micromanaget kostholdet, men har passet på å få i meg godt med proteiner og fett mesteparten av tiden. Jeg merker at det går mer utover framgangen nå enn det gjorde for ett år siden, så tror ikke det jeg har gjort er bærekraftig over lang tid. I tillegg så har jeg trent en del tidligere og vært ganske aktiv i store deler av livet mitt. Jeg vet ikke hvor mye det har hatt å si, men jeg føler at det har gjort en forskjell. I tillegg, så har jeg sett store variasjoner i folk sin suksess med trening på vedlikehold, så det virker som om det er en del genetiske faktorer inne i bildet også.

Og ja, programmet ditt er bare tull. Få deg ett skikkelig program, og legg til hip-thrusts annenhver trening om du må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor er "programmet" jeg har dårlig? :p Har noen evnt. forslag til program?

Mange er nok leie av gnålet om Starting Strenght her inne, men det er ikke uten grunn det blir anbefalt av mange. Jeg hadde trent ulike former for styrke i 7(!) år da jeg begynte på Starting Strenght for 1,5 år siden. Hadde da veldig ujevn styrke i kroppen, jeg tok mer i benkpress enn i knebøy og hadde knapt prøvd markløft. 1rm var 55 i benk og 50 i bøy. I løpet av 4-5 mnd med SS økte jeg 1rm til 60 i benk, 80 i bøy og 110 i mark. Samtidig spiste jeg 200-300 kcal over vedlikehold, gikk fra fra 66 til 68 kg og ned i fettprosent (ble mer markert).

Ikke fantastiske resultater i forhold til en del andre her inne, men jeg kom lengre med SS fra september til juletider i fjor, enn fra 2006 til midten av 2013 med andre programmer :-)

"Programmet" ditt er dårlig av åpenbare grunner som du vil forstå om du forsøker ett ordentlig program, og setter deg ordentlig inn i fakta rundt baseløftene. I tilegg bør du spise ett par hundre (minst) kcal. over vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har sett på det før, men virker bare så ekstremt lite?

DAG A:

  • 3×5 Knebøy
  • 3×5 Benkpress
  • 1×5 Markløft

DAG B:

  • 3×5 Knebøy
  • 3×5 Skulderpress
  • 3×5 Pendlayroing

Jeg vil helst være slank som f.eks. Victoria's Secret modeller, er dette programmet rett for meg da?

Har ca. lik høyde vekt som de, vil bare ha mer muskler :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Har sett på det før, men virker bare så ekstremt lite?

DAG A:

  • 3×5 Knebøy
  • 3×5 Benkpress
  • 1×5 Markløft

DAG B:

  • 3×5 Knebøy
  • 3×5 Skulderpress
  • 3×5 Pendlayroing

Jeg vil helst være slank som f.eks. Victoria's Secret modeller, er dette programmet rett for meg da?

Har ca. lik høyde vekt som de, vil bare ha mer muskler :p

Hvis du vil se ut som en modell fra Victoria's Secret så du først og fremst vinne genlotteriet ved å være veldig pen, så bli tynn og aldri løfte tunge vekter. De modellene har ikke særlig mye muskler eller fett, og det går mye i kardio og "styrketrening" med lette vekter. Kukerundttrening.

De modellene skal jo ha slike "lange, slanke muskler", og det tror de at de får ved å løfte lette vekter. Sannheten er at formen på musklene dine er gitt i genene dine, og det eneste du kan gjøre er å øke tverrsnittet på de. Altså gjøre de større. That's it. Den eneste måten man kan "skulptere" kroppen på er å øke i muskelmasse, prioritere/nedprioritere enkelte muskelgrupper og endre fettprosent.

Starting Strength er for de som vil bli sterke og legge på seg muskler. Programmet er veldig effektivt til dette formål om du gjør det rett, noe de fleste ikke gjør. Du kommer ikke til å bli "bulete" så fremt du ikke er en av de få jentene som legger på seg muskler lett. I så fall ville du sannsynligvis allerede vært klar over det.

Hele programmet ser for øvrig sånn ut: http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program#Practical_Programming_.282nd_Ed.29_Novice_Program

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...