Gå til innhold

"Tre timer til fettet lagres rundt magen"???

Anbefalte innlegg

Kom over en artikkel på KK.no angående dette med fettlagring etter et måltid, og reagerte forsåvidt på studien, se sitatet;

"En tidligere studie fra Oxford University i England har vist at det kun tar tre timer fra du har spist et stort måltid med mye fett, til fettet lagres rundt magen"

Hva er deres reaksjoner og syn på dette? Hva i allverden skal dette bety? Etter mange ård erfaring og kunnskap om kosthold, syns jeg dette er merkelig å påstå, når det ikke utdypes noe mer. Det er jo helheten i kostholdet som telles.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31923-tre-timer-til-fettet-lagres-rundt-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Dette stemmer jo. Tror dere serumtriglyserider holder seg skyhøyt i timesvis? Fettet lagres jo med mindre det forbrennes umiddelbart. Poenget er vel heller at selv om fettet lagres, bruker man det opp like raskt om man er i energibalanse.

Som Indiska skriver over så må de frie fettsyrene lagres en eller annen plass med mindre de brukes som energi med én gang. Kroppen lagrer og bruker energi hele døgnet og det som spiller noen rolle for om det legger seg permanent rundt magen er om du er i energibalanse eller ikke.

Men KK kunne ha formulert seg på en helt annen måte, for måten de skriver på kan lett missforståes av de som ikke har noen som helst kunnskap om hvordan metabolismen fungerer. Det de skriver er "spis mye fett = bli feit etter tre timer".

For meg som ikke har særlig peiling; hvorfor akkurat rundt magen?

Det er litt vanskelig å svare på, faktisk. For noen er det genetisk, for andre er det insulinresistensrelatert, for noen er det hormonelt (f.eks hos menn, hvor androgenene fører til visceral fettlagring). Kompliserte enkle greier uten noen generell fasit.

Annonse

Når man er nede i en rimelig lav fettprosent så merker man raskt hvor fette legger seg først, i området under navlen, og på sideflesket.

Er muskulaturen osv full, og man spiser fett og karbohydrater i et heftig måltid, så må det ut av blodstrømmen, og da går det raskt til disse lagrene.

Når det er sagt, så har jeg irritert meg litt over det lille sideflesket, og fikk da klar beskjed fra en pt/bygger, at det sideflesket bør, og skal jeg ha for å opprettholde en optimal hormonprodusjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...